Ik verneem dat na het vervangen van het batterijtje de sleutel terug moet afgesteld worden op de auto. Hoe doe ik dat?

zeer eenvoudig,
je stapt in de auto, let op dit lukt alleen als je nog de oude batterij erin hebt zitten. je rijdt vervolgens naar de dichtbijzijnde bmw dealer. daar leg je je vraag nogmaals voor.

kom op, hoe verwacht je dat wij antwoord kunnen geven op een dergelijke vraag??
dit is hetzelfde als te vragen, de battarij van mijn afstandsbediening is leeg, maar ik krijg hem niet open? hoe moet ik mijn AB openmaken??

wellicht heeft iemand hier een bmw, die je kan helpen, maar ik acht de kans groter dat je antwoor dkrijgt op een bmw forum.

als ik je kon helpen verder had ik dat heus wel gedaan... maar een beetje meer info op zn minst over je probleem is dan wel handig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

En met deze reactie is hij niet veel verder gekomen.

Maar idd. denk dat je toch even langs de beamer :-) dealer moet gaan.

Staat dat niet gewoon in de manpage van die auto?

Op 6 juli 2008 15:14:53 schreef Quark_01110001:
als ik je kon helpen verder had ik dat heus wel gedaan... maar een beetje meer info op zn minst over je probleem is dan wel handig.

De vraag was eigenlijk gericht aan iemand die mij een antwoord kan geven omdat hij het weet.
Dus uitleg:
De sleutel verzend een code, die door de Centrale processor herkend wordt. Vervang je de accu dan is deze code gereset. Je moet dan een bepaalde handeling doen om de sleutel terug in te stellen. Zoiets in de aard van de 2 knopjes tegelijk indrukken + contact aanzetten de op de rem duwen. Dan stelt het systeem zich terug in. Begrepen?

Op 6 juli 2008 15:14:53 schreef Quark_01110001:
zeer eenvoudig,
je stapt in de auto, let op dit lukt alleen als je nog de oude batterij erin hebt zitten. je rijdt vervolgens naar de dichtbijzijnde bmw dealer. daar leg je je vraag nogmaals voor.

Dat hoef ik niet te doen. Ik weet het antwoord op voorhand. Meneer, die sleutel kun je niet herstellen. AUB een nieuwe 150€.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (24%)]

dat begrijp ik wel, maar je openingpost was nogal summier. waardoor ik niet juist kon beoordelen wat je er zelf al van wist.
nee ik kan je idd niet verder helpen, wat ik probeerde was je doorsturen naar een forum (of dealer) die wel antwoord kon geven op je vraag. het was allerminst lullig bedoeld iig.

je kan proberen eens een dealer te bellen, en direct te vragen naar de werkplaats. niet vertellen dat je een simpele klant bent en gewoon op de man vragen hoe je dat aanpakt. vaak krijg je dan wel een zinnig antwoord.. zo doe ik dat meestal bij vragen over zaken die niet user serviceable zouden zijn..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Volgens mij is dat alleen bij het vervangen van je autoaccu.
Ik kan me niet voorstellen dat het vervangen van de batterij van je afstandsbediening een probleem zou zijn.

batterij van de AB, en de accu van de auto kun je gewoon vervangen.

een ander verhaal word het als je een compleet nieuwe sleutel hebt, die moet dan idd aangemeld worden bij de ECU.

Yep, batterij vervang je zonder problemen, nieuwe sleutel moet je aanmelden bij de ECU.

En als je een losse AB naast de sleutel hebt geldt het ook: Batterij vervangen gaat zonder extra handelingen, een nieuwe AB moet aangemeld worden bij de alarmmodule/ECU.

Op 6 juli 2008 15:40:28 schreef Quark_01110001:
dat begrijp ik wel, maar je openingpost was nogal summier. waardoor ik niet juist kon beoordelen wat je er zelf al van wist.
nee ik kan je idd niet verder helpen, wat ik probeerde was je doorsturen naar een forum (of dealer) die wel antwoord kon geven op je vraag. het was allerminst lullig bedoeld iig.

Post liever niet als het niet nuttig is.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys lees meteen het stukje over quotes.

quote van andere site gevonden:

How do you change battery in bmw key?
In: European Cars [Edit]

Answer
This is entirely dependand on the key, the new keys that operate the car from entering into a slot with no blade has an internal battery that charges itself during operation, likewise with the diamond shaped, 3 button EWS keys. if either of these fails then a new key may be requried, also a simple initialisation process can be done at your local dealer to try and recode the radio waves with the car as this can sometimes be lost. this should take a matter of minutes and should not be charged (dependand on the car)

other types of keys may have a small rectangular cover on the back which can be popped off revealing 2 screws, these batteries need to be changed within 30 seconds otherwise the key loses its pairing with the vehicle.

illuminated keys come apart by sliding the light and batter out from the top, or may also be removed from the rear depending on the key.

I hope this helps,

Adamski

(adam.francis@snowsgroup.co.uk)

wat jij niet nuttig vindt was het misschien wel. er is iig aanvullende info gekomen over wat het probleem was

Dit is wel nuttig, vooral de 30 sec tijd en de nieuwe slot key, maar je FiPo was het niet.

Op 6 juli 2008 16:33:31 schreef Henry S.:
Dit is wel nuttig, vooral de 30 sec tijd en de nieuwe slot key, maar je FiPo was het niet.

klopt, FiPo was minder nuttig.
maar dit had ik al gevonden in 1 minuut googlen..
dan mag je van TS wel verwachten dat hij zelf ook al een poging gewaagd had? de simpele vraag: "hoe doe ik dat?"
tijdens mijn elctro-opleiding kreeg ik dan de wedervraag:"heb je al gezocht op internet of het gevraagd aan je klasgenoten"
een beetje eigen inspanning mag best, of op zijn minst de indruk wekken dat je je al hebt ingespannen..dan pas laat ik me inspannen voor andermans karretje ;)

maargoed, ook dit is heerlijk zinvol voor TS, ik ben wel nieuwsgierig of hij idd geholpen is?

[Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op (26%)]

Evarist heeft de sleutel van een klant gefixt. (wat een zeer moeilijk probleem bleek te zijn. hehe zie startpost) Hij heeft deze auto dus zelf niet en kan daarom niet even proberen. Hij wil gewoon zeker zijn dat indien de code er niet meer instaat dat hij dat terug kan aanmelden. (hij kan de reparatie pas testen als de klant terug is met zijn wagen...)

[Bericht gewijzigd door Uranium op (10%)]

Bij sommige auto's zijn daar vreemde procedues voor zoals:
Portier openen met de sleutel in het slot.
Sleutel in contact en niet starten, garage stand.
Trap drie maal op de rem binnen een aantal seconden.
Sleutel uit het contactslot en 60 seconden wachten.

Of dit bij beamer ook zo is?

Niet alle auto's hebben de zelfde procedure, zou te eenvoudig zijn!!
Voor mijn citroentje staat het gewoon in het handboek, luid en duidelijk.
En anders kunnen ze je dat gewoon vertellen in de garage, bij Citroën doen ze daar niet moeilijk over.
Gr. Hans.

Evarist, geef even het type BMW en omschrijf het soort sleutel dat erbij zit.

Bij mn Chrysler zijn ook al dit soort vreemde procedures. Er staat een enkele in het boekje, maar voor alle sleutel- en afstandsbedieningperikelen ga ik gewoon naar de dealer hier in Eindhoven. Daar krijg ik een kopje koffie, en een krantje terwijl ze bezig zijn. Een rekening voor dit soort wissewasjes heb ik nog nooit gezien.

Het is een BMW318d van 2002. Het is een sleutel met ingebouwde transponder.
Dat type wat hierboven beschreven staat waarvan je het batterijtje binnen 30 sec moet vervangen.
Ik heb echter m'n twijfels of dat gaat lukken. ze zit gesoldeerd namelijk, en ze is heel ver leeg.

Wordt die batterij niet gewoon tijdens het rijden opgeladen?

als het een gesoldeerde batterij is (1,5 of 3 V maakt niet uit) kun je natuurlijk heel eigenwijs eventjes een paar extra draadjes aan de print solderen en aan die draadjes een extra batterij. Maak je nu tijdens het solderen geen kortsluiting, dan kun je de batterij er rustig uit solderen en de nieuwe er rustig in solderen, zonder dat de sleutel stroomloos is. nadat de nieuwe batterij er in gesoldeerd is, de extra draadjes weer wegaheln.

Op 7 juli 2008 08:55:46 schreef Evarist:
Het is een BMW318d van 2002. Het is een sleutel met ingebouwde transponder.

Dat is dus een E46 met facelift, net als die van mij (overigens een 320d, maar dat terzijde).
http://www.bmw-online.com/Img/Img/Loop-Lock-Key-Ring.jpg
Deze sleutel hoort zichzelf op te laden, dus ik weet niet in hoeverre de 30-seconden-regel geldt die iemand hierboven noemde. Is het misschien een reserve-sleutel die te lang niet gebruikt is? Gewoon een tijd mee rondrijden is misschien een goed alternatief, moest bij de mijne ook toen ik hem net (tweedehands) had gekocht.

Misschien is DC2PCC's voorstel nog een optie.

Maar je kunt alle sleutels die je hebt ook opnieuw programmeren. Ze moeten dan allemaal in 1 keer, je kunt er niet één sleutel bij leren ofzo. Dit kan door het volgende te doen:

1. Open de deuren met een werkende remote (je hebt vast nog een andere sleutel van die wagen?)
2. Ga in de auto zitten en sluit de deuren (niet op slot)
3. Stop de sleutel in het contact en zet hem even op positie 1 (allereerste stand bij draaien met de klok mee, ook wel accessoire-stand genoemd). Laat hem niet langer dan 5 seconden in die stand en draai dan de sleutel weer terug.
4. Haal de sleutel uit het contact (blijf in de auto).
5. Op de sleutel houd je de unlock-key ingedrukt. De lock-key (BMW-logo) druk je 3x achter elkaar in (binnen 10 sec), terwijl je de unlock-key nog steeds ingedrukt houdt.
6. Laat de unlock-key los.
7. De auto laat jou weten dat het herprogrammeren gelukt is door snel de auto op- en van slot te doen.
8. Alle volgende sleutels kun je binnen 30 seconden na stap 7 ook programmeren, door stap 5 t/m 7 voor die sleutel te herhalen. Voor de volgende sleutels dus alleen de knoppen drukken, niet het contact (dan vergeet hij alle eerdere sleutels weer).

edit: ik geef geen garantie op deze procedure natuurlijk

Hoi
De reactie van Jochem_S zijn de antwoorden waar je naar vraagt in zo'n topic.
Ik heb een Audi, een ook het batt verv met het zelfde probleem.

De defecte sleutel heeft een tijdje in de wagen gelegen, en werkte daar na weer.
Dit heeft alles te maken met de rolling code om de zoveel tijd gaat deze weer synchroon lopen. (denk ik)
Intressante materie, iedereen leest het precies wel.

Dank je , Jochem. Hoe laadt de sleutel bij? Met spoel of via contacten aan het slot?

Op 7 juli 2008 20:32:44 schreef sony_009:
De reactie van Jochem_S zijn de antwoorden waar je naar vraagt in zo'n topic.

Ik zei al eerder dat CO het beste forum van de nederlandse taalgemeenschap is, en misschien van de wereld :p
Hier zitten alle brains bij elkaar.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (66%)]

meest waarschijnlijke is dat de spoel, om de sleutel, die transponder uitleest gebruikt word.

om op te laden zal je dus gewoon met de sleutel moeten rond rijden.

voor open ensluiten kan je de andersluetel gebruiken, of het even met de hand doen.

voor het uitlezen van de sleutel is de batterij meestal niet nodig , de spanning voor het uitlzen van de transponder komt van de spoel

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (61%)]

Inderdaad contactloos dmv spoel, en na een dag gebruik van de 'lege' sleutel tijdens het rijden is hij meestal al zover opgeladen dat hij in de buurt van de auto alweer redelijk bruikbaar is voor het openen en sluiten. Vanaf dan wordt het alleen maar beter :)

Overigens is ook in het boekje van de auto te lezen dat het aangeraden wordt af en toe eens de reservesleutel een tijdje te gebruiken om deze reden.