Soms, zo maar spontaan springt de zekering (dus niet de aardlek) van 1 groep. De situatie is als volgt: Groepenkast met 6 groepen, verdeeld over 2 aardlekken. Op de bewuste groep zit verlichting hal, verlichting kelder en verlichting keuken. Verder de hele boven verdieping, bestaande uit een overloop, 2 slaapkamers, badkamer, en op zolder (verbouwd tot slaapkamer) de verlichting en 2 stopcontacten.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Eerst de automaat vervangen (hafkast van een jaar of 6 oud). Natuurlijk alle stekkers eruit gehaald en via verlengkabels op andere groepen gezet. Verlichting op deze groep uit gezet en niet meer aan gedaan. Verschillende malen alles na gelopen op een verloren GSM ladertje, cv ketel, klokjes of nachtlampjes. We zijn er dus van overtuigd dat alles er af is. En dan nog kan het uren goed gaan voordat hij springt. Soms als de zekering wordt ingeschakeld zie je een vonk, en dat duidt er eigenlijk op dat er een stroom loopt. Soms springt hij direct weer, soms kan het tot de volgende dag goed. De zekering wordt absoluut nog niet eens handwarm. Met een multimeter meet ik geen kortsluiting, maar een weerstand van zo’n 40 kohm. Volgens mij is hij zelfs lager geweest, maar dat weet ik niet meer zeker. Mij lijkt dat als er echt helemaal niets op zit, de weerstand oneindig zou moeten zijn.
Er is nog zoiets als meggeren, maar als ik me niet vergis is dat de weerstand meten bij een hogere spanning. Als mijn multimeter al vindt dat er iets aan de hand is (40kohm vind ik veel), wat is dan de toegevoegde waarde van meggeren?
Er schijn ook nog zoiets te zijn als een puls zetten op de lijn, en meten wanneer hij terug komt. Deze tijd, samen met de looptijd van een puls in koperdraad geeft een benadering van de afstand waar het probleem zich kan bevinden. Maar ja, als je niet weet hoe de leidingen lopen, en je kunt niet bij de dozen….
Ik weet overigens niet hoe zo’n apparaat heet. Dit principe wordt ook gebruikt bij problemen in computer netwerken.
Nu zou je kunnen voorstellen om in de centrale dozen draden los te trekken, en zo langzaam aan het bewuste circuit te vinden. Helaas, dit betreft een oud huis wat door vorige bewoners in een ver verleden al ooit flink verbouwd en herverbouwd is. Op de plaats van de lampen komt een pijpje uit het plafon, en zit geen centraal doos. Het huis is niet uit de tijd van het centrale leiding systeem, dus ze zitten overal wel tussen de plafons.
Optie 1, alle plafons eruit op zoek naar de centrale dozen en hierna plafons vervangen.
Optie 2, mooi vast liggende vloerbedekking van de zoldervloer aftrekken, overal gaten in de vloer zagen, en naderhand nieuwe vloerbedekking aanschaffen.
Ik ben opzoek naar optie 3, die veel goedkoper is en minder zweetdruppels kost.
Helaas wil deze door het warme weer even niet te binnen schieten.
Wie heeft de gouden tip?
Als alle verbruikers afgeschakeld zijn moet de weerstand tussen fase nul en aarde oneidig zijn. Minimum is 1000 ohm per volt, in een huisinstallatie dus minimaal 230 kilo-ohm. Ga er maar vanuit dat als de weerstand lager dam 1 megaohm is dat er iets aan de hand is. In oude huizen vind je nogwel eens bedrading met katoen isolatie.(katoen is verboden, stalen buis (nog) niet ) Deze verpulverd op den duur en dan liggen de draden ongeisoleerd in de buis. Bewegingen in houten vloeren kan dan bv af en toe een sluiting maken. Oude installaties met dit soort bedrading bestaan dan ook uit stalen schuifbuis, een sluiting naar deze buis staat als zeer brandgevaarlijk te boek.
Toevallig niet ergens 12volt halogeen trafo's tussen plafond liggen ? Laatst nog een osram schakelvoeding gehad, was al half opgefikt.
Op sporing methoden
1 meten, alle lampen er uit draaien en wcd's vrijmaken.
zet alle lamp schakelaars aan.
meet nu liefst met een megger tussen fase-nul en een keer tussen fase - aarde en nul - aarde.
deze dienen alle oneidig te zijn.
2 circuit test
Hier heb je een hulpdraad voor nodig een 12 volt halogeen trafo liefst DC en lamp met daarover een multimeter.
Haal de draden van de groepschakelaar/automaat schakel de restgroepen bij voorkeur uit.
Sluit nu de 12 volt aan op fase-nul met in serie de halogeenlamp. Meet nu op elke wcd de spanning, meet je 12 volt dan kun je de pennen door verbinden. Meet de spanning over de lamp en noteer deze. ga elek ruimte en lamppunt af, en voor de zekerheid eerst meten! en dan door verbinden. Ik heb zo al een een verotte steeklasdop gevonden ( half verbrand).
Teken je huisplattegrond op en je hebt een idee hoe de boel aangesloten zit.
Eventueel herhalen met fase-aarde ( wel aardedraad van groep loshalen)
De echo zoek methode werkt nagenoeg niet in huis installaties. Wat wel werkt alleen die groep inschakelen en een straalkachel aansluiten en met een leidingzoeker de boel traceren.
Op 25 juli 2008 21:01:10 schreef Peter112:
Als alle verbruikers afgeschakeld zijn moet de weerstand tussen fase nul en aarde oneidig zijn,
Dat verwacht ik ook, maar ja, wat nu?
Heb je mijn mooie plafons en vloerbedekking al eens bekeken 
Gouden tip: Ga je goed tegen brand verzekeren en plaats overal brandmelders zodat je wakker wordt als er brand uitbreekt.
En anders de elektrisiteitdraden MET plasticbuis vernieuwen want er zullen nog wel metalen pijpen inliggen.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (87%)]
klein is fijn
Moderator
Op 25 juli 2008 21:06:04 schreef peter1965:
Nee, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik mooie vloerbedekking onder een dikke laag stof bedek terwijl ik het plafond eruit trek. 
Je zegt dat de automaat een vonk geeft bij inschakeling. Je vermoed dus dat er een stroom loopt. Geen slecht vermoeden, maar kan je dat ook eens testen? Kwestie van alle andere automaten uitzetten, alleen die ene groep aan en kijken of de meter loopt. Desnoods een tijdje laten staan en meterstanden controleren.
@Hobbymen, waarvoor was die enorme quote nodig? Daarbij, de oorzaak aanpakken lijkt me belangrijker dan lapmiddelen instaleren. Dat is gewoon beunhazen.
Tja als de man niet bij zijn doosjes kan/wil komen zonder zweetdruppeltjes of niet wil inzien met een oude installatie van doen te hebben , dan weet ik niet wat hij belangrijker vindt.
Op 25 juli 2008 21:12:58 schreef klein is fijn:
Je zegt dat de automaat een vonk geeft bij inschakeling. Je vermoed dus dat er een stroom loopt. Geen slecht vermoeden, maar kan je dat ook eens testen? Kwestie van alle andere automaten uitzetten, alleen die ene groep aan en kijken of de meter loopt. Desnoods een tijdje laten staan en meterstanden controleren
Goeie tip, heb ik niet aan gedacht. Dat is een mooie voor morgen overdag!
Het lijkt een sluiting tussen fase en nul te zijn. In alle andere gevallen zou de aardlek eerder gesprongen zijn. Maar voor een sluiting moeten zowel fase als nul bloot liggen, en ook nog eens tegen elkaar. Ik zou bijna zeggen dat dit een wereld wonder zou zijn. Ik heb dit soort problemen wel vaker bij anderen opgelost, maar altijd blijkt er nog ergens iets “verborgen”aangesloten te zijn. Ik verwacht dan ook, als alle plafons op de eerste verdieping er uit liggen, dat er een vergeten stopcontact tevoorschijn komt met daarin……
Op 25 juli 2008 21:12:58 schreef klein is fijn:
[...]Nee, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik mooie vloerbedekking onder een dikke laag stof bedek terwijl ik het plafond eruit trek.![]()
Is het moeilijk om je lach in te houden als het plafon op de vloer ligt, en men is de stekker van de ingebouwde beltrafo vergeten ?
@Hobbymen, de installatie bevat voor een groot deel PVC leiding, en indien goed aangelegd is er niks mis met staal. Ik neem aan dat jij nooit naar klanten met oude huizen gestuurd wordt...
Dat verwacht ik ook, maar ja, wat nu?
Bij veel verbouwingen gemaakte fout, alles mooi vertimmeren voor duizenden euro's en niet wat verbetering aan een elektrische installatie welke vaak 60 jaar in bedrijf is. Ik heb destijds mijn hele 30er jaren huis volledig elektrisch gestript en voor zien van centraaldozen systeem, brandwerende plafonds.
Elektricitiets branden door kortsluiting/overbelasting zijn de branden met de meeste dodelijke slachtoffers, vooral in de nacht een ware sluipmoordenaar.
Hallo Peter 1965 , is het toevallig zo dat de zekering er uitvliegt als er ook iemand boven heen en weer loopt?
Op 25 juli 2008 21:26:21 schreef Hobbymen:
Hallo Peter 1965 , is het toevallig zo dat de zekering er uitvliegt als er ook iemand boven heen en weer loopt?
Helaas, iedereen zit beneden en spontaan spring de zekering. overdag, 's avonds, maakt niks uit.
benleentje
Golden Member
Als ik jouw probleem zo eens lees denk ik dat er ergens in de leiding een slechte las zit of een draailasdop waarvan het dopje gebarsten is en de de draden soms contact maken met de metalen buis waar het in zit.
Wat je kunt doen is proberen bij een lasdoos waar je wel bij kan. BV van een schakelaar in de hal daar de draden los te gooien. Vaak gaan de draden van lasdoos naar lasdoos dus goede kans dat je een lasdoos vind met een aftakking erin.
Meet nu van elke aftakking de weerstand tussen faze en nul. De circuits die dan goed meten vallen af en sluit je dan weer aan. Zet nu de spanning terug op de groep en kijk wat er dan nog werkt. In het gedeelte van je huis waar je dan geen stroom meer hebt ga je dan verder op zoek naar een lasdoos waar je dan wel bij kunt. Op een geven moment blijft er nog maar een klein deel over waar de echte fout kan zitten en daar zal je dan verder kunnen vragen of bedenken voor een passende oplossing.
De dozen waar je in ieder geval kan beginnen zijn die van de schakelaars van de verlichting en de diverse stopkontakten.
Eerste verdachte kunnen zijn hoetelschakelingen van de verlichting boven de trappen en in de hal. Een hotel schakeling heeft vaak veel draden in de lasdoos onder de schakelaar en kna dus problemen geven.
tweede verdachte de draden uit het plafond naar de lichtpunten deze draden krijgen het extra te verduren als er lampen aan hangen.
Verder is het ook al eerder genoemt sluit alle groepen af voor een bepaalde tijd als je eens met zijn allen de deur uit bent maar laat de verdachte groep aan met ALLE stekkers uit het stop kontakt. Als de meter dan doorloopt zit er tocht nog ergen een verbruiker aan de groep geschakeld.
@benleentje
Bedankt voor de info.
Bij een sluiting tussen fase en stalen pijp verwacht ik echter dat de aardlek springt, en niet de zekering.
@ Peter112
Ik heb je tips over het hoofd gezien. Bedankt voor beide goede tips, vooral de laatste: met een straalkachel in het stopcontact en een leiding zoeker, de leidngen lokeren. De buis van de bewuste groep gaat vanaf de meterkast meteen de betonnen grond in, waarna hij wel de boven verdieping en zolder gaat voeden?!?
Gebruik de edit
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Daarom juist, waarschijnlijk fase en nul in de buis maken sluiting.
Dus even kijken waar je het b.v.b. vervangen hebt of bezig bent geweest met draden trekken/verlichting veranderen.
Met de tip van een straalkachel gebruik hou ik me geheel afzijdig.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op (16%)]
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Hoe het verder ging.
Na genoeg tips verzameld te hebben, ben ik weer met goede moed/moet verder gegaan. De eerste proef was om alle automaten uit te zetten, behalve die van de bewuste groep. Door de energie meter in de gaten te houden kon ik zien of er misschien toch nog ergens een verbruiker aan het slurpen was, of dat het probleem veroorzaakt werd door af en toe een snelle kortstondige kortsluiting.
De zekering spring echter direct na omzetten, met een flinke flits in de automaat zelf. De weerstand tussen fase en nul was ondertussen gedaald tot 20ohm, en dit bleef constant zo. Hierna alle stopcontacten, schakelaar en dozen in zicht open geschroefd om te bekijken of er daarin iets mis ging, en ook overal gemeten of de weerstand lager werd. Hoe lager de weerstand, hoe dichter bij de sluiting. Op 1 slaapkamer bleek de sluiting iets van 40kilo-ohm te zijn, dus leek het er op alsof de kamer losgekoppeld was van de groep, terwijl deze wel aan de bewuste groep behoort te zitten.. De nul van een stopcontact op deze kamer was verbonden met de nul van een stopcontact buiten de kamer, maar wel op de zelfde groep. De fase echter was onderbroken. Het probleem moest dus zitten, daar waar de kamer aan de groep gekoppeld is.
Het plafon moest het ontgeleden, op zoek naar een doos waar alles samen komt. Het (ouderwets) plafon is voorzien van sier latjes, en rondom de lamp zitten er 4. Door hier binnen te blijven kon ik een gat maken van 30*30 zodat mijn hoofd er doorheen kon en het toch makkelijk te repareren zou zijn. Het beek geen centraal dozen systeem te zijn, maar een variant van het centraal leiding systeem. De bewuste doos zat tussen het plafon, precies boven de scheidingswand naar de overloop. Door op zolder de vloerbedekking langs de kant een stukje weg te halen kon ik er bij. Hier duidelijk al ooit een luikje gemaakt, en aan de restanten te zien tussen het plafon was dit om de ouderwetse draad te vervangen door nieuwe. Onder het luikje bleek een wirwar van 3 oude dozen en stalen pijpen bij elkaar te komen. Hiervan was in 1 doos binnenin alles zwart. Het koper van de fase draad was doorgesmolten, isolatie van verschillende draden verpulverd, net zoals de lasklem waar de bewuste fase draad aan vast hoort te zitten. Gelukkig heeft de installateur vroeger de moeite genomen om het metalen dekseltje terug te plaatsen op het veel te kleine doosje, want met rondom lekker droge houten balken was de ramp niet te overzien geweest..
Ik ga nu al het zichtbare ijzer en dozen verwijderen, 1 grote doos terug plaatsen en nieuwe draden trekken.
Iedereen bedankt voor de tips!