spectrum analyzer

Op Youtube dit filmpje gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=b4HtUwAkVDg&feature=related

Een fysische weergave van een spectrum analyse.

Kunnen jullie mij eve verduidelijken hoe dat werkt? (welke ic's, schematje,...)

Een spectrum analyzer kun je op verschillende manieren ontwerpen.

Een heel simpele methode (om te begrijpen) is dat je voor een aantal frequenties een band-pass filter maakt. Achter elk filter zet je een voltmeter en de uitslag daarvan geeft direct aan wat de energieinhoud (jaja, ik haal voor het gemak voltage en vermogen door elkaar, het gaat om het idee) is in die frequentieband.

Een andere methode is om je ingangssignaal te mengen met een signaal uit een sweepgenerator. Achter de mixer vind je dan de verschilsignalen, die filter je met een smal filter en de energieinhoud van dat smalle bandje geeft dan je uitslag. Voordeel is dat je minder componenten nodig hebt en toch veel meer frequentiebandjes kunt bepalen.

Het enige wat ze hier in het filmpje voor leuks hebben gedaan is in plaats van een uitlezing met LEDjes of op een scherm iets hebben gedaan met een paar ventilators en piepschuimballetjes.

Je vraagt ook om ic's en schemaatjes, maar dan moet ik echt eerst een stuk nauwkeuriger weten wat je wilt maken. Alleen voor audio? Of tot in GHz'en? Hoeveel banden? Nauwkeurigheid?

Voor simpele schema's is Google je vriend. Met Google zoeken op “audio spectrum analyser led”

Ik neem dat het om audio gaat. En dan kan je gewoon een standaard spectrum-analyzer bouwen, en de led-units vervangen voor motorsturingen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ziet er toch wel leuk uit: meer info.

Hij gebruikt powder-beads? Ik vraag me toch af hoe dat poeder in de behuizing blijft terwijl er aan de onderkant ook de lucht naar binnenkomt. Mogelijk gewoon kleinere openingen dan het poeder groot is. Maar ja, tis wel poeder dus ik neem aan klein.

Z'n laatste zin is voor mij ook een raadsel. Wat zegt hij hier?

I am spraying the electrification prevention on the case and the powder-beads.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op zondag 27 juli 2008 08:43:03 (19%)

I am spraying the electrification prevention on the case and the powder-beads.

Volgens mij zijn dat gewoon piepschuim bolletjes en heeft hij die en de behuizing anti-statisch behandeld omdat anders de hele boel aan elkaar blijft plakken.

En dan moet ik er vanuit gaan dat de lucht openingen onderin gewoon kleiner zijn dan de doorsnede van de piepschuim bolletjes? Lijkt me nml de meest makkelijke oplossing.

Wel een leuk bedacht project.

klein is fijn

Moderator

Op 26 juli 2008 19:47:36 schreef 6502:
In dat geval heeft CO een oplossing.

En als je daar deze achter hangt met een logic level fet, dan heb je meteen de PWM motorsturing.

Dankje voor jullie uitleg, wou gewoon weten hoe zo'n ding werkt. Snap ik nu dus ook :)