Beste CO`ers

Ik heb deze scoop nu een aantal jaren en ik ben er nog steeds niet achter hoe ik deze scoop op 1:1 krijg. Ik vond het nu wel eens tijd om daarachter te komen dus ik hoop dat er iemand is die dit wel weet. De manual heb ik helaas niet.
Klik mij

Alvast bedankt!

De omschakeling tussen 10:1 en 1:1 vindt plaats op de probe, en dus niet op de scope. Je kunt daarom beter een plaatje van de probe laten zien. Overigens zijn er ook genoeg probes die niet omschakelbaar zijn.

De probe is ook omschakelbaar maar dan moet de scoop het ook zijn natuurlijk. Staat er ook niet niets voor niets op, anders klopt de V/div etc niet meer. Het lijkt me dat het gewoon moet kunnen.

Normaal gesproken zit dat in je probe. Je hebt 1:1, 1:10 en bijvoorbeeld 1:1000 probes.

Op veel probes zit een schakelaartje om tussen 1:1 en 1:10 te schakelen.

Op 31 juli 2008 13:29:53 schreef Appiers50:
De probe is ook omschakelbaar maar dan moet de scoop het ook zijn natuurlijk. Staat er ook niet niets voor niets op, anders klopt de V/div etc niet meer. Het lijkt me dat het gewoon moet kunnen.

Waarom?

Zodat je de 1:10 instelling van je probe weer teniet kan doen. In je probe zit gewoon een 1 op 10 delertje zodat je wat hogere spanningen kan meten met je scoop.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Dat begrijp ik maar je scoop moet dit natuurlijk wel weten. Als ik in deze situatie de knop op 0,2V/DIV zet dan zegt het display 2V/DIV. En de meetfunctie geeft de amplitude ook 10X te hoog aan. En bij de knop rechtsboven staat probe 1:10 1:1 dus dat moet je kunnen instellen lijkt me.
Daarbij heb ik al genoeg scoops gezien die dit gewoon kunnen instellen.

[Bericht gewijzigd door Appiers50 op (11%)]

OK, dat knopje had ik niet gezien. Moet je deze niet gewoon naar rechts draaien wanneer je een 1:10 probe aansluit?

[Edit] Ik lees nu dat het display juist teveel aangeeft, dus de scope gaat ervan dat er een probe met 10x verzwakking is aangesluiten, terwijl er in werkelijkheid geen verwakker wordt gebruikt. Knopje op de scope dus juist naar links draaien (positie 1x)?

Correct, scoop denkt nu dat er een 1:10 aanhangt.
Dat knopje is multifunctioneel geval. Daarmee kan bijvoorbeeld de cursors voor amplitude en tijd meting verzetten, of de horizontale positie verschuiven. Maar hoe je de probe omschakelt is me een raadsel. Ik heb echt al van allerlei combinaties geprobeerd zonder resultaat.

Ik heb het service manual wel voor je.
Heb je een mailbox waar 12Mb in past?

En de oplossing gevonden:D
De selector naar beneden drukken en vasthouden en vervolgens de knop variables naar links draaien!

Mooi dat het is opgelost. Uit de service manual gehaald?

Het stond niet met zoveel woorden omschreven in de service manual. Maar door het lezen ben ik erachter gekomen dat er functies verschuilen achter combinaties van knoppen. Dus al met al heeft het net dat beetje geholpen zodat ik erachter ben gekomen. Mijn dank ik groot Hugo :)