Daan Timmer
Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
Hallo hallo, CO-ers.
wat slecht he? ik weet alleen die formule nog!
Ooit had ik zo een mooie cheat-sheet in mijn TI-93 staan, maja... na een tijdje raken toch die batterijen eens op... (lees: ik heb hem al ruim 4jaar niet meer aangeraakt).
Ik heb even mijn binas doorgezocht in alle hoop. Maar, helaas....
google > P=U*I helpt ook niet Krijg japanse sites? O.o
M.a.w wie o wie heeft er nog zo iets? Liefst digitaal en de meest basische dingetjes. Zoals hoeveel stroom staat er op een weerstand bij welke spanning e.d., of bijv hoeel stroom staat er over een bepaalde componenten als er op Rsense zoveel spanning staat, bla bla, je weet wel, die leuke driehoeks formules
Daan Timmer
Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
O.o
Kwam op nlse wiki, daarna naar engelse wiki en zag toen deze mooie site!
http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohm.htm
met dit plaatje:
Zo iets zocht ik dus! :-]
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Maar wat ik niet vat is dat er niets over in je Binas staat.
Kijk bij natuurkunde en dan bij de basis elektonca. Kan er bij mij niet in dat hier op zijn minst 6 tot 10 formules in staan.
Op 20 augustus 2008 10:31:40 schreef NaaDje:
Zoals hoeveel stroom staat er op een weerstand bij welke spanning e.d., of bijv hoeel stroom staat er over een bepaalde componenten als er op Rsense zoveel spanning staat, bla bla, je weet wel, die leuke driehoeks formules
Stroom gaat door een weerstand, spanning staat erover.
De formules zijn allemaal simpel, 't is de toepassing die wat ervaring vraagt.
Wiens wetten zijn dit ook alweer (ik zou denken Thévenin maar ik twijfel):
De som van de stromen in een knooppunt is nul, de som van de spanningen in een kring is nul.
Ofte:
som(I)=0
som(U)=0
kirchhoff;)
Edit: Je wordt in Nederland geacht de wetten te kennen he:P
[Bericht gewijzigd door JOK op (74%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 20 augustus 2008 11:33:52 schreef Babylon:
Daar staan dus twee formules 12 keer in 1 plaatje gekwakt.R = U/I
P = U*I
Het zijn er 48 geworden!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 20 augustus 2008 19:42:20 schreef JuuL:
Hahahah geweldig!
Misschien wat basis wiskunde regeltjes leren?
Gut, de Wet van Ohm... Als je die niet onder de knie krijgt...
Daan Timmer
Oh, ik kan toch zeker wel wiskunde, maar ik heb te lang niets met deze formules gedaan om ze te herinneren, vandaar dit topic :-] En aangezien er bij mij op de opleiding (Technische Informatica @ HVA) niets gedaan wordt aan dit soort dingen blijf je achter he
Op 20 augustus 2008 20:27:14 schreef NaaDje:
Oh, ik kan toch zeker wel wiskunde, maar ik heb te lang niets met deze formules gedaan om ze te herinneren, vandaar dit topic :-] En aangezien er bij mij op de opleiding (Technische Informatica @ HVA) niets gedaan wordt aan dit soort dingen blijf je achter he
Ik wil je niet pesten, maar als je je wiskunde kent heb je die lelijke schijf toch niet nodig?
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Op 20 augustus 2008 12:42:13 schreef Biggles87:
Maar wat ik niet vat is dat er niets over in je Binas staat.Kijk bij natuurkunde en dan bij de basis elektonca. Kan er bij mij niet in dat hier op zijn minst 6 tot 10 formules in staan.
Kon ik ook niet. Ik heb even gekeken. Hier is 35D. Staan bijna 2 pagina's vol met formules...
Daan Timmer
Okee, nu barst mijn klomp.... overheen gelezen! (overigens is het in mijn binas nr 35.6
Op 20 augustus 2008 21:13:53 schreef Babylon:
[...]Ik wil je niet pesten, maar als je je wiskunde kent heb je die lelijke schijf toch niet nodig?
1e, Je pest me niet hoor
2e, "m'n wiskunde" ben ik ondertussen (helaas) verleerd, als je er al bijna 5jaar niets meer mee hebt gedaan (en @HAVO ook niet altijd al te serieus aanwezig zijn geweest bij NK) net zoals dingen als hoofdrekenen, was er best goed in, tsja en dan ga je programmeren en dan wordt je lui en gebruik je windowskey+r,calc,enter... (of excel)
Blame me
Overigens gaat m'n hex<=>binair wel behoorlijk er op vooruit (assembler pics proggen?? ik droom 's nachts nog steeds van voorbij vliegende mov.b en clr.d instructies >_>)
[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (81%)]
Zodra je weet wat de symbolen in de formules betekenen is het allemaal te beredeneren(vergelijking van elektriciteit met water enz.). Hoeveel formules je ook kent, als je de grootheden spanning en stroom door elkaar haalt heeft het toch geen zin. Als je de grootheden snapt weet dat spanning joule/coulomb is en stroom per coulomb/seconde en het vermogen joule/seconde en de arbeid in joule dan heb je 0 formules nodig(ja een ronde 0 geen rond blaatje met 500 formules). Het beste is om de basis uitgebreid door te nemen via een online tutorial.
Ik heb altijd moeite gehad met formules die ik niet begreep(die kwakte ik ook in mijn rekenmachine). De formules die ik wel begreep vergat ik wel eens en tijdens een toets probeerde ik die weer te beredeneren en dat lukte altijd. Ik ben dan wel weer een persoon die liever een vierkant wiel uitvind dan een ronde in de winkel koopt.
ps; ik vind het heel moedig van jou om op co iets neer te zetten zonder kennis van de wet van ohm(een beetje van een nerd die een stripclub binnenloopt).
ps2;spanning is u en niet meer v zoals in een cirkel staat
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Ik leerde altijd maar 1 formule...
dus U=I*R
en dan (toen ik nog niet echt thuis was met vergelijkingen)
zetten ik er getallen boven bijvoorbeeld 6=3*2
dus als ik dan de I wilde weten... => 3=6/2 => i=u/r
die driehoeken en rondjes heb ik eigenlijk nooit gebruikt/geleerd
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
misschien heb je hier meer aan ?? een online cursus met alle basisbenodigheden en uitleg van hoe wat en waarom.