Aansturen van buz11

Ik heb een schema gemaakt en geetst op printplaat waarmee ik dmv een ingangssignaaltje een aantal relais kan schakelen, dit schakelen van de relais heb ik met een buz11 verwezenlijkt. De BUZ heb ik als volgt aangesloten:

PIC ---\/\4K7/\/\---/\/4K7\/\/--GATE
DRAIN -\/\4K7/\/\--- MIN van relais
SOURCE --- GND

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is op de gate komt het ingangssignaal toe van de pic, dit gaat over 2 4K7 weerstanden, aan de drain hangt ook een 4K7 weerstand die naar de vrijloopdiode gaat die over de relais hangt, en de source hangt aan de GND.

aan de andere kant van de vrijloopdiode hangt de +5V.

Nu had ik dit zo opgezet op een breadboard en dit werkte, echter wanneer ik dit nu op de print heb bestukt (na lang zuchten van printotwerp maar dat terzijde :p) blijft dat het niet werkt, echter wanneer ik de weerstand die tussen drain en de min van de relais overbrug (=wegdoe) dan werkt het wel.

Nu mijn vraag, moet deze hier zitten? persoonlijk lijkt me deze overbodig te zijn..

Verder ook nog eens de vraag, is het normaal dat wanneer ik het relais schakel zonder iets te schakelen met het relais (= dus het relais laten dichtklappen) dat de spanningsregelaar op mijn voeding een 7805 zo heet wordt dat je er net nog je vingers op kan houden, of is dit neit normaal ?

Als dit normaal is moet ik mijn voeding hermaken voor het definitieve ontwerp zo dat hij actief gekoeld wordt met een fannetje.

Ik vind het persoonlijk nogal "zonde" van de BUZ om daar een relais mee te schakelen.
Hoeveel relais moet je schakelen?
Als ik een paar relais moet schakelen neem ik een ULN2003, daarmee kun je 7 relais schakelen en heeft ook al diodes om de EMK terug te koppelen. Volgens mij heb je al zo'n IC voor 1,50 ofzo. Stuk goedkoper dan meerder BUZ11's

//EDIT: Bij de grote C 1,29: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=177970 en kan vast goedkoper...

[Bericht gewijzigd door BernardV op zondag 7 september 2008 22:37:23 (13%)

mja dat ken ik niet zal het onthouden voor de toekomst. Nu ik had de buz11's liggen , in totaal moeten er 3 relais geschakeld worden dus 3 buz11's gebruikt allemaal op dezelfde manier aangesloten.

op deze manier is alles aangesloten:

http://www.stevevos.be/wp-content/tuinberegening.jpg

Een pic-ding draait op een volt of 5. Dat is niet genoeg om een dergelijke FET vol open te sturen. Verder slaat die weerstand in de drain helemaal nergens op.

Wat is de reden om daarvoor een FET te pakken? Pak iets bi-polairs, dat kun je in elk geval in verzadiging sturen. Gezien de stroom die je relais trekken, kan het nooit spannend zijn...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ik dacht het al dat die weerstand daar niet hoorde, hoe kom ik daar nu bij :?

Maar is het overigens normaal dat als hij zo aangesloten is en de relais schakelt de spanningsregelaar zo warm wordt? Trekt een 5V relais zoveel ?

Volgens mij is deze ook overbodig, kan zelfs zo zijn dat je relais nu niet genoeg stroom krijgt om te schakelen..

Op 7 september 2008 22:48:05 schreef foxie:Maar is het overigens normaal dat als hij zo aangesloten is en de relais schakelt de spanningsregelaar zo warm wordt? Trekt een 5V relais zoveel ?

Dat weet jij beter dan ieder ander hier. Jij hebt die relais tenslotte voor je neus en kunt het dus makkelijk opzoeken / meten.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Hoe kan ik dit meten , zoveel van elektronica ken ik jammer genoeg niet .:/

Op de relais staat hoeveel volt hij is.
Zie bijvoorbeeld: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1484

EDIT: en http://www.picbasic.nl/images/schema_cursus7a-int.gif kan je toch ook gebruiken?

[Bericht gewijzigd door miesmiesmies op maandag 8 september 2008 14:57:58 (27%)

Misschien even je multimeter er tussen plakken?

Henry S.

Moderator

Op 7 september 2008 22:45:45 schreef Marco69:
Wat is de reden om daarvoor een FET te pakken? Pak iets bi-polairs, dat kun je in elk geval in verzadiging sturen. Gezien de stroom die je relais trekken, kan het nooit spannend zijn...

Het lukt nog niet echt met bipolair, ook reageert de TS niet meer in dat topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

het Relais is een 6V relais, dat geschakelt wordt via 5V wat goed gaat.

Als ik m'n multimeter er tussen hang en m'n zet op de stand 200m en ik laat de schakeling in rust dan meet ik
1.51

schakel ik het relais in dan meet ik 81.7

Zijn de gemeten waarden eign MiliAmperes? Ik vermoed van wel. maar hoe moet ik deze waardne nu interpreteren, als "dit is normaal dat je spanningsregelaar zo warmt wordt" of er is iets fout?

Zet je multimeter in stroom meet stand. Stel de meter in dat zodat er gemeten word in MilliAmpere en stop de meetkabels in de goede stekker bussen. Op het scherm staan dan de waarden in mA.

Meestal staat er ook op het scherm waarin er gemeten word. Dus V, mV, A, mA etc

ik heb de meter op de stand 200m gezet, ik veronderstel dat dit mA 's zijn?

Als je stroom meet zal het dan wel 200mA zijn. Wat voor multimeter heb je?

Het zal ook wel ~80mA voor het relais zijn de meeste die ik heb trekken ook zo'n 100mA.

Maar je schakeling trekt dus zo'n 300mA, dus je kan zelf oordelen of je regelaar zo warm hoort te worden.

Doe voor je zelf even.

Ingangsspanning (=Spanning uit trafo x1.4) - uitgangsspanning regelaar. En dat getal x300mA om het vermogen dat verstookt wordt in de regelaar te berekenen. Dan kijken hoeveel c/w je koelblok is en je kan schatten hoeveel C de regelaar ongeveer moet zijn. (kamertemp + (verstookte vermogen in de regelaar * c/w koelblok))

((12*1.4)-10.29)*0.300 = 1.953
dit is het antwoord op Ingangsspanning (=Spanning uit trafo x1.4) - uitgangsspanning regelaar. En dat getal x300mA om het vermogen dat verstookt wordt in de regelaar te berekenen

dan weet ik niet goed wat je met c/w bedoelt ?
Momenteel staat er geen koelblok op gemonteerd..

Alles over koeling

C/W is graden Celsius per watt. Dus 10c/w = 10 graden celcius per 1 watt die je erin stopt. Dus als jij er 10w instopt krijg je kamertemp + (10w * 10C/w) > 20 + 100 = ~120C

Wat voor spanningsregelaar heb jij dat er 10.3V uit komt? Moet het niet zijn

((12*1.4)-5)*0.3 = 3.5W verstook in het koelblok.