Heeft het veel (positieve) invloed op het eindversterker gedeelte als ik de voeding (ringkern, condensatoren e.d.) in een aparte behuizing onderbreng?
mvg.
Jordi
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
Edit: quote verwijderd
Qua ruimte wel;) en warmte-afvoer.
Ik heb ook ooit met die gedachte gespeeld, maar toch is het gelukt om de boel in 1 kast te krijgen. En dat met een 2000VA(!) trafo. Hoe groot is jouw trafo dan wel niet?
[Bericht gewijzigd door Jordi op (36%)]
Niet lachen, maar 300VA.
Ik dacht meer dat dit ten goede zou komen om mischien wat brom oid. te vermijden.
Jordi
Neuh een bromvrij ontwerp proberen te maken versus 2 aparte kastjes met allerlei bedrading tussenbeide, ik weet wat ik zou kiezen!
Oke bedankt, ik weet voldoende.
Is het dan wel raadzaam om voor elke kant een aparte trafo te nemen? En wat ik mij verder nog afvroeg is of het uitmaakt of de trafo`s in de buurt zitten van de versterker printen?
Jordi
2 aparte trafo's wordt nog weleens gedaan. Hiervan wordt je stereo demping iets beter, al hangt deze natuurlijk ook sterk af van voorgaande apparatuur.
Als het voor disco doeleinden betreft zou ik me niet onnodig druk maken daarover. Gewoon 1 trafo nemen.
Heb je al een leuk versterker ontwerp?
Het versterker ontwerp zal berusten op jawel de Elliot P3A.
Het doel is dus ook Hi-Fi.
Wil sowieso gaan werken met een losse voor- en eindversterker.
Was vandaag ook even gaan zoeken naar een mooie behuizing en daar kwam de vraag omhoog of het handig is om bijv. een aluminium behuizing te nemen zodat die goed te aarden valt om nog wat brom e.d. van buitenaf te elimineren?
Metalen behuizing is altijd goed tegen ruis indien goed geaard, zorg wel dat je voorkomt dat je last krijgt van een aardlus (en dus brom).
Rane heeft hier een aardige technical note over, hoe aardlus/ground loop te voorkomen is.
brom komt niet van buiten, brom veroorzaak je zelf door een slecht ontwerp,verkeerde bedradings lay-out en nog een paar dingen. of je moet de versterker naast een slecht ontstoorde bromfiets zetten, daar helpt niet veel tegen...
Staal heeft een beter afschermende werking dan alu, maar alu is beter en makkelijker te bewerken.
Elliot P3A is voor zover ik weet een goed ontwerp.
Ik denk dat Henry S. straks ook een paar puntjes komt opsommen.
Wat zou je mij nog bij kunnen brengen over de bedrading, print ontwerp en eventueel andere rendabele aspecten om rekening mee te houden?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rendabele aspecten
Koelprofiel , trafo's en elco's bij Baco in ijmuiden kopen.
Elco, Nichicon, echter 4700µf-80 volt, hoge kwaliteit, afm:35x51mm. 2 Euro
http://www.baco-army-goods.nl/product_43.html
Koelplaat strip, zwart geanodiseerd alumnium, afm:lengte:200mm, breedte;94mm, dikte:30mm, dikte aluminium 4mm. 3.95 Euro
http://www.baco-army-goods.nl/product_957.html
Op het moment zie geen geschikte trafo's daar.
Op 8 september 2008 17:25:08 schreef Knustelsmurf:
Ik denk dat Henry S. straks ook een paar puntjes komt opsommen.
Aarden is bijv nergens voor nodig.
Op 8 september 2008 17:42:46 schreef Kunstman:
Wat zou je mij nog bij kunnen brengen over de bedrading, print ontwerp en eventueel andere rendabele aspecten om rekening mee te houden?
Stervoedingen en -massa.
Signaalkabel logisch en kort, altijd afgeschermd, RG173/174 is mooi spul, evenals de dunne teflonkabel.
Geisoleerde ingangsconnectors, verguld is een pre.
Deugdelijke speakerklemmen: XLR, banaanstekers of veerklemmen.
Deugdelijke koeling en ventilatie want anders heeft de koeing weer geen effect. Daarbij natuurlijk ook natuurlijk goede thermische koppelling tussen componenten en koeling.
Zie de diverse topics in deze sectie voor details.
Bedankt voor alle reacties en goede tips.
Henry S. De stervoedingen en -Massa zijn die bedoelt voor op de print of in de behuizing?
Verder worden het sowieso vergulde ingangen en banaan uigangen.
Via welke leverancier zijn zgn, RG173/174 of telfon kabels te bestellen?
Op 8 september 2008 20:33:54 schreef Kunstman:
Henry S. De stervoedingen en -Massa zijn die bedoelt voor op de print of in de behuizing?
Beide, en de behuizing maar op 1 plaats met de massa verbinden op het gevoeligste punt van de versterker (ingang).
Via welke leverancier zijn zgn, RG173/174 of telfon kabels te bestellen?
De RG-kabel ging gewoon via m'n elektronicaboer, maar die vind de inkoop per 100m (of meer) te gortig. Display verkoopt het, bij Conrad doe ik geen zoekpoging meer...
Maar het is ook op de radiomarkten verkrijgbaar, vaak een stuk goedkoper, dit geldt zeker voor de teflonkabel.