en waarom 63V in plaats van 35?
een klasse a versterker die 63 volt nodig heeft zal wel erg lomp zijn;)
en rubicon zijn volgens mij goede dingen, en 105 graden in een klasse a bak is wel handig;)
Op 29 september 2008 20:14:19 schreef Henry S.:
Ik zie in de laatste layout ook geen flaters, en heb deze vergeleken met m'n eigen, we zitten op dezelfde lijn.
Dank U! ik voel mij gevlijd. 
Een andere vraag: ik ben momenteel de versterker zelf in Eagle aan het zetten, maar enkele stuurtorren staan er niet in.
Weet iemand gangbare vervangers voor de :
MJE371, de BC212 en de 2N1711 ?
Wel jammer van die Rubicon elko's. ik had Zaterdag een bestelling naar Beste Dick gestuurd,Zondag was de bestelling verstuurd en Maandag stonden ze op de site. Balen!
Als ik dat geweten had dan had ik er gelijk 4 meebesteld.
BD236, BC559B en BD139 respectievelijk.
Let bij de BD's op een hoge (>100) Hfe anders haal je 0V offset of gewenste Ibias niet.
Bedankt,we kunnen weer verder.
Ik had inderdaad al iets gelezen over het testen van sommige torren op Hfe voor dit ontwerp.
Heb volgens mij een multimeter waar dit mee kan getest worden. ik koop dan gewoon een aantal exemplaren en ga ze testen.
Versie 1 van een print voor de JLH versterker :
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over het gedeelte rond Q3 en R10.
ook moet ik de waardes nog invullen.
kritiek is van harte welkom.
Komtie:
-C3 & C5 op zijspoor, effect is weg.
-Q5 & T?1 Die raak je zo moeilijk kwijt ivm koeling.
-Ground op zich: Waarom niet aftakken vanuit de +pin van C5, nog een penalty voor C5.
Vergelijk (met bug btw):
En ook ik kwam achteraf in de knoop met de drivers.
effe wat uitleg: Q5 en T1 staan in de Eagle library alleen in de liggende uitvoering.
natuurlijk worden ze staand geplaatst.
De MJ15003 staat ook niet in de library, daar heb ik voorlopig een 2N3055 voor genomen. ik moet wel nog kijken of ze pincompatible zijn. ook vind ik het stompzinnig dat ik maar een van de twee gaatjes kunt gebruiken om de collector aan te sluiten. als je naar het andere gat tekent geeft hij een fout melding met een airwire. ga ik nog aan werken.
mischien ga ik zelf in eagle een MJ15003 maken met 2 aansluitpunten op de case.
Met die bug bedoel je zeker C4 die niet aan de massa hangt?
is bij mij wel het geval.
de overige tips worden ter harte genomen.
Wat bedoel je met een penalty?
Versie 2 :
Aanpassingen :
R1 bijgeplaatst, was ik vergeten.
Alle onderdelen hernoemd volgens het 1996 schema.
V+, V-, GND en spaeker out sporen iets versmald om meer ruimte te maken.
GND aangepast.
T2 (Q3) is 180 graden gedraaid.
Ik ben nog niet tevreden over die rare bocht onder pen 2 van T3.
ik ga een ook versie proberen volgens de indeling van Henry S.
t5 en t3 zitten wel erg dicht op de eindtorren, dat wordt leuk als je het aan de koeling schroeft.
ik zou ze wat verplaatsen
T5 en T3 komen rechtopstaand met een eigen koel lichaam. ze zijn alleen als liggend te vinden in de library. vandaar.
Moet je nog eens kijken, had ze binnen 2 tellen gevonden.
Verder moet je even goed lezen: Ook vertikaal krijg je ruimteproblemen, en kijk daarbij niet naar mijn layout.
Verder heb je nog niks met m'n andere opmerkingen gedaan, lees bijv je DL160 topic.
Op 5 oktober 2008 15:57:14 schreef Henry S.: en kijk daarbij niet naar mijn layout.
Had je dat niet eerder kunnen schrijven? nu ben ik 5 uur voor niks bezig geweest. (hoop van niet.
)
Deze is dus letterlijk van jouw layout gekopieerd :
Ik heb nu wel weer een hoop dingen bijgeleerd over het werken met Eagle. ik wil het graag goed doen.
Zeg maar of het goed is of niet en wat ik aan kan verbeteren.
Op 5 oktober 2008 21:32:26 schreef Knustelsmurf:
[...]Had je dat niet eerder kunnen schrijven? nu ben ik 5 uur voor niks bezig geweest. (hoop van niet.
)
Zie de laatste regel van die post. 
Deze is dus letterlijk van jouw layout gekopieerd :
[afbeelding]
[...]
Zeg maar of het goed is of niet en wat ik aan kan verbeteren.
Ik zou het zo niet weten, al blijft T6/T8 etteren, die moeten stevig gekoeld worden en los van T1/T2.
Ik zit te denken (doe ik best wel vaak
) aan het opzij schuiven van T1/T2 , die elk een eigen profiel te geven, T6/T8 er tussen in met degelijke koelprofielen.
Zoals:
Welke van de SK65 weet ik zo niet, die heb je in meerdere lengtes. http://www.display.nl/Ventilatoren-koelmateriaal/Koelelement/Koeleleme…
Zodat T1/T2 T6/T8 niet direkt opwarmen (uiteindelijk wel want in de kast zal een temperatuursevenwicht ontstaan, maar dat is een trager systeem).
Ik heb http://www.circuitsonline.net/forum/view/53816 opnieuw doorgelezen maar wat je nu bedoelt is me niet helemaal duidelijk. wil je aub je standpunten verhelderen ?
wat betreft de koeling: ik zit qua afmetingen aan het maximum van de gratis versie van Eagle. ik kan de eindtorrren niet verder uit elkaar zetten.
heb de foto's van jouw exemplaar nog eens bestudeerd en zag dat je 2 verschillende manieren had geprobeerd voor de drivers, op het grote profiel en apart. zoiets wil ik ook doen. eerst een stuk alu hoek profiel van 40x40 of 50x50
en daar bovenop (horizontaal) een stuk koelprofiel. (zoiets als op het plaatje hierboven)
het geheel dan gekoppeld met 2 stroken 20x20 hoekprofiel aan de grote profielen. die fungeren dus als een soort "brug" voor de stevigheid.
ik wil de hele kast van aluminum plaat maken zodat het geheel meewerkt aan de koeling.
Op 7 oktober 2008 20:25:43 schreef Knustelsmurf:
Ik heb http://www.circuitsonline.net/forum/view/53816 opnieuw doorgelezen maar wat je nu bedoelt is me niet helemaal duidelijk. wil je aub je standpunten verhelderen ?
Stervoeding en ontkoppeling, je zette eerst de 100uF elco's niet goed in, verder gaf ik al aan dat je een massaspoor verkeerd aansloot(ook weer icm de 100uf elco).
Lokale ontkoppeling is zo belangrijk.
wat betreft de koeling: ik zit qua afmetingen aan het maximum van de gratis versie van Eagle. ik kan de eindtorrren niet verder uit elkaar zetten.
Het moet weer gratis... 
heb de foto's van jouw exemplaar nog eens bestudeerd en zag dat je 2 verschillende manieren had geprobeerd voor de drivers, op het grote profiel en apart.
Apart is beter, maar het zit elkaar in de weg, ook is een instelpot onder het profiel verdwenen, wat me al een opgeblazen zener heeft gegeven...
zoiets wil ik ook doen. eerst een stuk alu hoek profiel van 40x40 of 50x50
en daar bovenop (horizontaal) een stuk koelprofiel. (zoiets als op het plaatje hierboven)
het geheel dan gekoppeld met 2 stroken 20x20 hoekprofiel aan de grote profielen. die fungeren dus als een soort "brug" voor de stevigheid.
Ik weet niet of dat zo verstandig is, je moet snel veel warmte verplaatsen van tor -> koelprofiel -> lucht. Jou weg lijkt met lang en te traag., kan je torren kosten.
ik wil de hele kast van aluminum plaat maken zodat het geheel meewerkt aan de koeling.
Maak de kast met profielen aan de zijkanten.
Vooralsnog dank voor de heldere uitleg. is dit dus goed?
Ik denk wel dat je gelijk hebt wat de koeling betreft, mischien moet ik iets anders bedenken.
Ik begin toch meer te neigen naar een aktieve koeling, al is het maar voor de drivers. dit in combinatie met een temperatuur geregelde sturing om het geluidsnivo in de perken te houden. ik kreeg van de week toevallig een elektuur digitale LED thermometer in handen die ik mischien hiervoor zou kunnen gebruiken. moet eerst nog wat informatie erover gaan zoeken of hij een schakel uitgang heeft
niet gelijk gaan piepen over "heiligschennis".
kijk eerst eens hiernaar:
Dit is een Krell KSA50. 2x50 Watt in klasse A
het koelblok is behoorlijk kompakt lijkt mij zo.
Op 7 oktober 2008 20:40:37 schreef Henry S.:
Maak de kast met profielen aan de zijkanten.
Ik was inderaad al van plan om de profielen aan de zijkanten te houden. maar dat kan nog veranderen als ik een oplossing zoals Krell kies.
je kan het idd ook actief koelen, kijk eens naar een goed computer ventilator, vooral in overclock webshops hebben ze vaak goede fans die erg stil zijn.
het kan wel zijn dat de bladen gekleurd zijn of dat er leds inzitten.
je kan ook computer koelblokken gebruiken, je hebt grote koelblokken waar een klasse a versterker erg blij van wordt, alleen vanwege heatpipes(zit vloeistof in) is een gaatje erin boren voor een tor soms een beetje lastig.
ff een voorbeeld wat voor grote koelers er zijn:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1194471
de geminii van cooler master, kost rond de 30 euro ofzo.
[Bericht gewijzigd door Riktw op (17%)]
het is een idee om computerkoelers te gebruiken ik zal er eens over nadenken.
Om nog even op die Krell consructie door te gaan.
hier staat een foto reportage van de restauratie van een KSA100,
met veel close up foto's van de binnenkant : http://home.ca.inter.net/~lloyd.maclean/Krell/Krell.htm
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 7 oktober 2008 22:36:42 schreef riktw:
je kan het idd ook actief koelen, kijk eens naar een goed computer ventilator, vooral in overclock webshops hebben ze vaak goede fans die erg stil zijn.
het kan wel zijn dat de bladen gekleurd zijn of dat er leds inzitten.
'Goede ventilator' en 'gekleurde bladen/LEDs' zijn een contradictio in terminis...
Goede fans zijn er o.a. van Delta, Panasonic, Sunon, NBM, Papst, Adda, en dan nog liefst de kogelgelagerde versies.
Al de rest is spijtig genoeg meestal 'Chinese brol'.
niet helemaal, noctua heeft erg goede fans met een goede airflow en erg stil.
kosten alleen wel 15 a 20 euro per stuk, dus die 3 in mijn pc was prijzig maar goed merkbaar
Als ik met een Fan ga werken neem ik absoluut gen pimp ding met zuurstok kleuren maar meer iets als : http://www.ikbenstil.nl/Fans/Adda/Adda-AD0812MB-D71::954.html
Of : http://www.ikbenstil.nl/Fans/Papst/Papst-Fans-92mm/Papst-Fan-3412-NGL:…
maar dan wel met een snelheidsregeling met losse sensor op de koelplaat.
ik heb toch erg goede ervaringem met deze fan, vooral op 500 a 800 toeren heel stil en genoeg om mijn processor(95 watt) op 50 graden te houden als ie 100% wordt gebruikt.
en bij 800 toeren maakt ie maar 8dB lawaai volgens de specs.
dat lijkt me toch best onhoorbaar.
de fan:
http://www.bg-computers.com/index.php/cPath/282_288
Ik heb nog een doos met wat blowers uit gesloopte pc voedingen,
natuurlijk is het allemaal merkloze rommel. 
maar ik kan er wel wat experimenten mee uitvoeren.
mocht het eventueel redelijk goed werken dan kan ik altijd nog een Papst of iets dergelijks gaan zoeken.
Ik ben sinds een tijdje weer druk aan de slag met deze versterker, Inmiddels vrijwel alle onderdelen al in huis.
Heb de hier eerder genoemde Rubycon 10.000 uF / 35 Volt elko's en al het kleine spul bij dick best besteld.
Ook ben ik inmiddels in het bezit van een versie van EAGLE die grotere layout's aankan en heb ik dus voor de stuurtorren 2 stuks Fischer SK-129 koelblokjes gekozen.
Graag zou ik willen weten of er nog iets op de layout aan te merken valt. (Henry ?)
http://img682.imageshack.us/img682/9151/layoutversterker.png
http://img682.imageshack.us/img682/4004/layoutvoedingf.png
Ik ben ook al met een kast begonnen, heb 2 forse koelblokken geregeld.
De afmetingen van de blokken zijn 300 mm. breed, 100 mm. hoog en 50 mm. diep.
lijkt mij wel voldoende, toch?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]