Ik kan de dikte van het hoekprofiel niet echt goed inschatten, maar het lijkt me wat dun ..
ik heb het ooit in een voeding toegepast, en daar heb ik 5mm profiel gebruikt, dat had niet veel dunner gemogen.
(uit mijn hoofd..) Het hoekprofiel is 50 x 50 mm en 3 of 4 mm dik.
Had inderdaad wel iets dikker gekunt, ja.
maar jij hebt er wel 6 torren op zitten.. en van die weerstanden en gelijkrichters zal hij ook niet veel koeler worden, lekker straal kacheltje...
;)
Op 5 november 2009 18:43:19 schreef Knustelsmurf:
Graag zou ik willen weten of er nog iets op de layout aan te merken valt. (Henry ?)
Afstand tussen T2 en de linker driver is wat krap, weet je zeker dat het SK profiel niet het hoekprofiel raakt?
De afmetingen van de blokken zijn 300 mm. breed, 100 mm. hoog en 50 mm. diep.
lijkt mij wel voldoende, toch?
Voldoende om tot 15W per kanaal te gaan, geem blower nodig, dus later ook geen Krell stofnest.
Het hoekprofiel moet aardig dik zijn, ik heb daarvoor 3mm genomen, en dat heeft het nadeel dat de warmteoverdracht naar het koelprofiel trager verloopt.
Gelukkig maar twee torren per koelprofiel.
Op 7 november 2009 13:44:29 schreef Henry S.
Afstand tussen T2 en de linker driver is wat krap, weet je zeker dat het SK profiel niet het hoekprofiel raakt?
Vooralsnog niet.
De TO3 footprints zijn nog niet geboord op het hoekprofiel.
Ik moet nog deze layout even uitprinten op papier ,uitknippen en kijken hoe hij uitkomt op het hoekprofiel.
Dan kan ik altijd nog kijken of ze een paar milimeter moet opschuiven.
Op 7 november 2009 13:44:29 schreef Henry S.Gelukkig maar twee torren per koelprofiel.
De capiciteits vermenigvuldiger komt ook op het hoekprofiel te zitten.
Kun je vertellen of deze weinig of veel warmte afgeeft?
Blower weet ik nog niet,
heb wel een mooie Elektuur print van een digitale thermometer met schakelfunctie,
die een blower kan aanzetten boven een bepaalde (in te stellen) temperatuur.
Zou zonde zijn om die niet te gebruiken.
Op 7 november 2009 17:15:08 schreef Knustelsmurf:
De capiciteits vermenigvuldiger komt ook op het hoekprofiel te zitten.
Kun je vertellen of deze weinig of veel warmte afgeeft?
Een paar volt met een paar ampere, dus een paar watt, dat kan er nog wel bij.
Blower is niet nodig als je de behuizing luchtig houdt.
Op 7 november 2009 17:30:10 schreef Henry S. Blower is niet nodig als je de behuizing luchtig houdt.
Ik was wel van plan om wat gaten te boren in bodem en deksel.
Is die brom bij jou al opgelost?
Ik kwam een interesant stukje tegen op diyaudio.com:
Mischien kun je er iets mee?
Completely removing hum from a JLH class-A is not difficult.
A simple series 1 ohm resistance filter with additional 10,000uF power rail capacitor will reduce 100Hz power rail ripple by approx 16dB or a factor of 6.
With a single power rail version the induced hum arises as it comes through the bootstrap and into the output stage w.r.t. (limited) NFB loop generated output terminal impedance.
Another way of reducing this hum at much less cost than using an additional electrolytic, is to optimally minimise it by connecting a high value resistor directly between the +ve power rail and the emitter of the first transistor.
The value I used was 820k, but it could be anywhere between 220k and 2.2M ohms depeding on devices, input filter/impedance etc. There is nothing to lose by trying this; it does not upset the biasing in any way, nor feed other noise into the amplifier, simply try different values until the best quietening can be acheived. This might be hard to believe, but it can work, and even with a simple bridge plus single electrolytic psu.A third way involves phase nulling and this can acheive perfect hum quietening. Try say 27k connected to the +ve power rail; 270k connected to the emitter of the first transistor; a 5 to 10% tolerance 22nF capacitor connected to signal ground. When all three component leads are brought together the hum should be tuned completely away, though slight component value adjustment might be necessary for perfect hum nulling.
If your JLH amplifier is additionally driven by a low impedance source or pre-amplifier, as was recommended by JLH himself, then your amplifier should be virtually silent, even with your 105dB sensitive loudspeaker.
This was one thing I loved about my early JLH's; - if there was any noise then it came from the source, not the amplifier !!!
If this challenges you enough to give it a try, do please let us know how you get on.
Dat zijn leuke opmerkingen, hebben btw wel betrekking op het orginele ontwerp.
Ik ben er nog niet mee bezig geweest, maar heb wel gemerkt dat de stabiliteit van de spanning op de 4k7 potmeter erg doorwerkt op de uitgang. Dat terwijl deze spanning vóór de regelaar wordt afgetakt. Er wordt btw wel een zener gebruikt, haal die maar eens los...
Dus daar zijn nog wat punten mee te halen, maar de brom is nu niet hinderlijk en daarom staat dat hier op een laag pitje.
BTW:
A simple series 1 ohm resistance filter with additional 10,000uF power rail capacitor will reduce 100Hz power rail ripple by approx 16dB or a factor of 6.
Dit doen we al met de capaciteitsvermenigvuldiger en kan nog verbeterd worden door de spanning op de basis van de 1e transistor nog rimpellozer te maken. Meer capaciteit en meer RC-leden. Dat kan best want de basis vraagt weinig stroom en een RC-lid is nu nog maar 220Ω/470µF.
Bedankt, Henry, Dat is intressante informatie wat je schrijft.
Heb ik een ander vraagje. (voor iedereen die meekijkt...)
Ik heb 4 stuks MJ15003 aangeschaft via een bekende webshop.
Maar ik heb wat moeite om het merk te identificeren, want ik wou de datasheet van dat merk eens bekijken.
Volgens mij lees ik SH ofzo?
Is dat nog een beetje kwaliteit?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Chinese brol, dit soort torren moet je bij BMM electronics, Digikey ed kopen. Open vijlen en vergelijken maar, op Rod Elliot site staan voorbeelden van zowel orgineel als fake:
Ja, die site ken ik... Daarom vroeg ik het ook....
Wel balen want die webshop adverteerd met een exemplaar van ON Semiconductor... ze waren 4 euro per stuk.
Ga wel eens kijken wat Stuut en Bruin voor merken in huis heeft.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
Omschrijving van het artikel goed lezen, daar wordt niets over Onsemi gezegd. De foto kan altijd afwijken.
@Roland: Een second source hoeft geen nep te zijn!
Ik zou me niet zo druk maken, hoogstens een tor aan een test onderwerpen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De datum code is 2005 wk22, en aangezien Dick bekend staat als opkoper van restpartijen is enig wantrouwen wel op z'n plaats. Daarnaast heb ik dit "merk" niet kunnen terug vinden via google.
Henry heeft uiteraard gelijk, gewoon testen op specificaties. Zelf heb ik hiervoor een transistor tester van Rod Elliot gebouwd.
http://sound.westhost.com/project106.htm
De fakes die ik van futurlec enige tijd geleden (TIP142/147) vielen hiermee keihard door de mand.
Tegenwoordig spaar ik mijn bestelling op tot ik gratis verzenden bij Digikey heb (€65) en bestel ze daar, dan krijg je keurig Onsemi als je die besteld.
Heb inmiddels andere MJ15003, is merkspul maar weet even niet welke.
Ik geloof Onsemi of ST.
Nog even een vraagje over het herwikkelen van de trafo.
Als nou straks de ene wikkeling 15,1 Volt is en de andere 14,9 volt.
Gaat dat dan een probleem geven?
Okee,versterker draait en is bijna klaar.
Henry, de ruststroom staat nu ingesteld op 1,75 A
Levert het opschroeven van de ruststroom meer vermogen op?
de koelblokken zijn handwarm, ik gok ongeveer 45 graden...
voor wie meer foto's wil zien (een stuk of 50..) : Klik.
Hey mooi dat het speelt, en bromvrij neem ik aan. Ik heb de hele ZBA story gelezen 
Mooie degelijke construktie! En lekker koel, betere koeling en zeker heeft de lagere voedingsspanningen het voordeel, thermische stabiel was het al dus zal ook nu geen probleem zijn.
Je kan de ruststroom zeker opdraaien, zolang je dat kan compenseren met de offset regeling, en je ruim binnen de SOA blijft. Theoretisch bepaalt de voedingsspanning de maximale amplitude en daarmee het maximale uitgangsvermogen. 
En nu maar genieten, en laat ze maar praten wat betreft vervormingscijfers, 3e orde vervorming hoort bij het ontwerp en geeft het wat een triode klank in het hoog. Je stevige afvlakcapaciteiten garanderen een strak laag (is zelfs met m'n magere 4700µF het geval).
Enjoy.