goeiedag,
Ik heb al een aantal zoekopdrachten achter de rug hier in het forum en ben al wat wijzer geworden maar er zijn een aantal dingen nog niet duidelijk voor mij. Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een actief luidspreker systeem. Dit zou dan moeten dienen als gitaarversterker.
als versterking zou ik gaan voor de velleman K4004B
(200W mono/stereo versterker. Nu heb ik een aantal vraagjes :
1) Ik zou deze versterker willen aansluiten zodat deze staat ingesteld als mono. Maar in het schema wordt gesproken over 'bridge input'. Mag ik hier gewoon het uitgangssignaal afkomstig van de voorversterker aanhangen?
2) voor de keuze van de gitaarspeaker... hoe gebeurt dit? mbv de werkfrequentie van een gitaar? of een gewone speaker met de nodig filters?
Mvg
gregory
Het staat heel duidelijk aangegeven als je het schema
bekijkt op blz.13 14.
200 Watt.piek vermogen? Niet kontinu.
Met een simpel buizenbakje ben je beter af.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op (35%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De speaker selecteer je op smaak. Gitaarluidsprekers hebben een heel eigen karakter, en klinken fundamenteel anders dan hifi of PA speakers. Het eenvoudigste is een speaker te nemen die gebruikt wordt in een combo of kast die je mooi vind klinken. Specificaties moeten natuurlijk wel een beetje aansluiten bij de elektronica, maar dat is echt van ondergeschikt belang.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
"bridgen" is twee mono versterkers op een speaker(set) aansluiten zodat het vermogen wordt verdubbled.
Gitaar luidsprekers zat, in alle maten en prijzen.
Maar vooral smaken, leer mij de gitaristen kennen (oh ja, ben er zelf ook een...)
Celestion, Eminence, Jensen zijn eigenlijk altijd een goede keus, zeker als het je eerste amp is.
Maar over welke Celestion heb je het dan...(20 miljoen types).
Wat Fuzzbass zegt is zondermeer waar, maar hoe doe je dat in de praktijk. Ik ken geen winkels waar ze 88 speakers in een kast hebben zitten zodat jij kunt vergelijken.
Vervolgens komt er nog de vraag bij: hoe ziet mijn kast er uit. Wordt het een half open combo, een 2x12, een 4x10, een 1x15 (niet voor gitaar), een 4x12, een folded horn, een basreflex....
Allemaal zaken die het uiteindelijke geluid enorm beinvloeden.
Kijk op marktplaats of www.gitaarmarkt.nl dan kun je vast wel wat leuks 2e hands vinden voor een mooi prijsje. Ga niet klooien met luidsprekers die niet zijn aangeduid als gitaar luidsprekers want je blaast de heleboel op of het is gewoon een ***-geluid
Op 24 september 2008 21:23:51 schreef Hobbymen:
Het staat heel duidelijk aangegeven als je het schema
bekijkt op blz.13 14.
200 Watt.piek vermogen? Niet kontinu.
Met een simpel buizenbakje ben je beter af.
Ik had ook al gedacht om een buizenbakie te maken maar heb nog geen ervaring met buizen en weet dat dit redelijk duur is en aangezien het mijn eerste vesrterker is dat ik zelf maak wou ik het een beetje simpel houden
hij heeft een rms van 2x50W bij 4ohm. voor thuis lijkt dit mij voldoende.
Op 24 september 2008 23:53:49 schreef hadv:
"bridgen" is twee mono versterkers op een speaker(set) aansluiten zodat het vermogen wordt verdubbled.Gitaar luidsprekers zat, in alle maten en prijzen.
Maar vooral smaken, leer mij de gitaristen kennen (oh ja, ben er zelf ook een...)
Celestion, Eminence, Jensen zijn eigenlijk altijd een goede keus, zeker als het je eerste amp is.
Maar over welke Celestion heb je het dan...(20 miljoen types).Wat Fuzzbass zegt is zondermeer waar, maar hoe doe je dat in de praktijk. Ik ken geen winkels waar ze 88 speakers in een kast hebben zitten zodat jij kunt vergelijken.
Vervolgens komt er nog de vraag bij: hoe ziet mijn kast er uit. Wordt het een half open combo, een 2x12, een 4x10, een 1x15 (niet voor gitaar), een 4x12, een folded horn, een basreflex....
Allemaal zaken die het uiteindelijke geluid enorm beinvloeden.
Kijk op marktplaats of www.gitaarmarkt.nl dan kun je vast wel wat leuks 2e hands vinden voor een mooi prijsje. Ga niet klooien met luidsprekers die niet zijn aangeduid als gitaar luidsprekers want je blaast de heleboel op of het is gewoon een ***-geluid
Het vergelijken van verschillende speakers lijkt me nogal moeilijk...het is zoals je zegt niet eenvoudig om een winkel te vinden waar men 88 speakers heeft liggen die men kan uitproberen. Vandaar dat ik de ervaring van andere is wens te horen. Heb eens gekeken en ik denk dat ik voor een Eminence speakr ga gaan. waarschijnlijk 2 x 12 of 4 x 12 om toch lekker woest te doen
ik denk dak mijn ouders dan volledig gaan zot worde 
Is het eigenlijk aan te raden om als versterker die van velleman te gebruiken?
of toch voor een andere gaan?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]
hadv
Of dat ding goed is kan ik niet zeggen. Ik denk dat het prima zal gaan zolang je hem niet helemaal op de klippen uitstuurt.
Die Velleman is alleen een eindversterker, je zult dus ook nog een voorversterker moeten hebben. Een 'gewone' voorversterker (dus zeg maar zoals in je stereo) bevalt meestal niet zo lekker.
Dus zelf bouwen en veel experimenteren.
Ik zal het zeker eens proberen met die van velleman, zal laten weten hoe het mij bevallen is:)
voor de voorversterker heb ik al ergens een schema liggen..
ik zal er eens mee gaan experimenteren.
In alle geval bedankt iedereen voor de reacties
laat zeker nog iets van mij horen 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Bij een grote muziekzaak als Feedback in Rotterdam (ik noem maar wat), kun je toch echt letterlijk tientallen speakers bespelen. Als je ze op een top aansluit met een neutraal geluid dan kun je echt wel wat vergelijken.
misschien dat ik da dan wel ga doen. Heb vandaag wat zitten rondkijken op de site van eminence, daar stonden wel een aantal intressante speakers op. Ben nu aant wachten op antwoord van verdelers qua prijs en levertijd en dergelijke. morgen eens kijken naar andere merken en prijsvergelijking doen. wie weet...
alleszins bedankt voor de reacties
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb vroeger als jongentje ook met "niet gitaarversterkers" en zelfbouw spreakers lopen experimenteren omdat ik geen echte kon betalen. Het beste klonk nog een oude PTT buizen versterker op de speaker van een gitaarversterker van een vriend maar de speakers waren vooral de bottelneck. Ik had geen geld voor een echte. Toen kocht ik later mijn eerste buizen ampje. Een Fender champ voor 80 gulden en dat was een verschil van dag en nacht tegenover dat dunne geluid wat ik tot dan had. Met een paar Watt produceert dat ding een behoorlijk volume. Ik heb hem nu 25 jaar later nog steeds en hij gaat nooit meer weg (mijn twin-reverb ook niet trouwens)
Fred
gregory87 heeft http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys nog niet gelezen...
hadv
Op 26 september 2008 22:56:53 schreef fred101:
Ik heb vroeger als jongentje ook met "niet gitaarversterkers" en zelfbouw spreakers lopen experimenteren omdat ik geen echte kon betalen. Het beste klonk nog een oude PTT buizen versterker op de speaker van een gitaarversterker van een vriend maar de speakers waren vooral de bottelneck. Ik had geen geld voor een echte. Toen kocht ik later mijn eerste buizen ampje. Een Fender champ voor 80 guldenFred
Mooie prijs voor een Champ!
Mijne heb ik weggedaan omdat ik overhoop lag met de volume regeling. Heb daarna aan buizenamps nog gehad: een Vox Ac 50, een Engl Screamer, een Fender Bassman 135 en nu een Brunetti.
De eerste 'versterker' waar ik mijn electrische gitaar inplugde was een Philips buizenradio. Voorzover ik mij herinner (dik 35 jaar geleden) klonk dat nog best leuk, en ook hard overigens, althans, dat vonden mijn ouders en mijn broers 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb nog een bandmaster gehad, een beul van een ding Een Top-amp met enorm speaker cabinet en daarin 2 JBL's als ik mij goed herinner. Stond mijn halve slaapkamertje mee vol. Die is toen vervangen door de twin-reverb omdat het met optredens een onding was om mee te sjouwen.
Die twin was toen een rib uit mijn lijf, als ik mij goed herinner iets van 200 gulden maar dat was rond 1986 en wilde veel mensen ineens modern spul.
Fred
ik heb nog nooit een buizenversterker gehoord. Ik zou niet weten wat werkelijk het verschil is tussen buizen en transistoren. Naar horen zeggen hebben buizen een warm geluid. Zal het eens proberen misschien ben ik dan vastberaden een buizenamp te bouwen.
groetjes,
gregory
hadv
Op 27 september 2008 09:45:26 schreef fred101:
Die twin was toen een rib uit mijn lijf, als ik mij goed herinner iets van 200 gulden maar dat was rond 1986 en wilde veel mensen ineens modern spul.
Fred
200 gulden is natuurlijk een onglooflijk en haast ongeloofwaardig koopje, volgens mij kostten die dingen nieuw indertijd zo rond de 2500 (gulden), afhankelijk van de luidsrpekers.