Inderdaad, zoals bassie- zegt: breadboard, onderdelen, boek/internet voor info en schema's.
Je kan je onderdelen ook uit toestellen halen die niet meer gebruikt worden, zo bespaar je heel wat geld soms.
Ook zou je misschien een weerstandspakket kunnen kopen, daarin zitten verschillende weerstanden. De reeksen (waardes van weerstanden in je pakket) kan je kiezen (E3,E12-reeks)
Je kan misschien ook eens kijken naar velleman kitjes, dit zijn kant en klare schakelingetjes die je nog maar alleen moet in elkaar solderen (print, componentjes) zitten bij deze kitjes.
Succes!
En hoeveel gaat dan zo kosten zo een set?
Ik woon ook in België zijn daar ook radio shack winkels (kan het op de site niet vinden)? En voor dat boek ga ik wel eens langs in de bib 
[Bericht gewijzigd door stienoo op (55%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
En je hoeft maar 1 set (assortiment) weerstanden te kopen (naast andere spullen, natuurlijk) zoals dit bijvoorbeeld.
Wat Radio Shack betreft: vroeger hadden die winkels in België, en goedkoop waren ze allerminst. IMHO zijn die ondertussen allemaal verdwenen. Velleman-bouwkitjes zijn nog volop te koop.
WilToyo's raad lijkt me nog de beste. Begin met een eenvoudig boek, voor je onderdelen aanschaft.
Heu, ik weet niet of jullie het doorhebben maar ik ga nog naar de middelbare school en moet het doen met 27 euro per maand (waar ik al een deel van opdoe aan andere dingen).
Maar mijn probleem is dat ik niet weet of ik er wel goed in ga zijn, en het wel ga kunnen, want ik speel bv drum en daar heb ik ook een drum 1300 euro gekocht en dan nog aan zon 100-200 euro voor gekocht. Maar momenteel heb ik maar zon 200 euro...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Niks mis met marktplaats afstruinen voor oude apparaten die je gratis kunt ophalen. Of bij de afvalverwerking gaan kijken of ze wat meegeven (zelden tegenwoordig, maar misschien in BE wel).
Ik heb vroeger vanalles leeg-gesoldeerd. Dat was de hobby op zich in het begin. En korte pootjes los je op met stukjes blank koperdraad etc. Oude apparaten genoeg, zoek vooral naar spul waar nog wat soldeerbaars in zit. Een oud cassettedeck ofzo.
Boeken die genoemd zijn gewoon halen bij de bieb, of misschien kopen. Breadboard is leuk, maar gaatjesprint kan ook, dan wel een soldeerboutje halen.
Gewoon langzaam opbouwen, en als je in de gaten krijgt dat het je echt zint: meteen een set kopen.
Er zijn 2 oplossingen. Hard werken of elektronica niet als hobby nemen. Als je elektronica als hobby neemt ben je sowieso de lul, als je begint kan je niet meer stoppen. Allemaal halve projectjes die je ooit nog is afmaakt. Allemaal mooie meet apparatuur die je wilt hebben. etc etc.
Werken is de enige oplossing (helaas)
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
> En ik vroeg mij nog iets af, worden in fabrieken zon printplaatjes met de hand gesoldeerd?
meestal niet, maar in de binnenlanden van china en birma vast nog wel ergens. en bij mij op m'n buro 
> Ik heb het zelf eens geprobeert uitkomst na een half uur
boek halen en lezen! bundels elex en (nater) elktuur uit de bieb halen en van kaft tot kaft doorlezen!
> -3 groene ronde dingetjes
erwten
> [*]-1 waar 104 25v opstaat,
toch geen erwten 
> -Een blauw vrij groot ding (rond en hoog) van NCK waar 10(vreemde) u 25v opstaat
Leer de machten van 10 en bijbehorende tekens!
> Dan had ik ook nog een verbrand weerstandje en een kapot genepen groen ding
oefenen, oefenen, oefenen
Oude stereo-sets en casetterecorders zijn wrsch. meer geschikt dan moderne computers.
Ik ga denk ik zo een "ELEKTRONISCHE BESLISSINGSNEMER" kopen, niet te duur maar wel een leuk dingetje 
Nu men pa nog overtuigen om naar de winkel te gaan en dan hopen dat ze dat daar hebben 
De dichtsbijzijnde winkel die ik weet zijn bij mij is http://www.trim.be
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Electronica hoeft niet duur te zijn als je net begint, het enige waar je echt niet zonder kunt zijn een soldeerbout, kniptangetje en bij voorkeur een breadbord. Als je gewoon eens wilt kijken of je het leuk vind: Koop een soldeerbout (auyue 936 station kost €26 en gaat hier al 3 a 4 jaar mee, zit zelfs reserve-verwarmingselelement bij) of een simpel 30W vellemanboutje (gaat na 8 maanden tot 1 jaar stuk, maar kost minder (€10)). En koop een leuk vellemankitje (zoek zelf iets leuks uit, rond de €15, er zijn veel duurdere, er zijn er ook van minder dan €5, maar die doen ook minder). Tin, busje voor ongever €1, zit je totaal op €26. Ik weet niet meer wat het velleman startpaket koste (bout+tin+tangetjes+minikit), ik geloof €24.95 oid, dus dat is ook een aanrader, dan heb je alles in 1 keer, en net iets goedkoper.
En gewoon veel lezen op CircuitsOnline, daar leer je veel van. En een paar boeken uit de bieb halen, maakt eigenlijk niet uit wat. Takenbos electronica is wel een leuke, staan een aantal basisschakelingetjes in + info over de werking + hoe je ze in elkaar soldeerd. Misschien wat te simpel, maar toch iig leuk leesvoer.
elektronica is opzich een zeer goedkope hobby. met weinig geld kun je echt al leuke dingen maken en die vellemankitjes zijn dan nog duur vergeleken met wat je met wat componenten zelf kan maken
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Waarom neem je niet zo'n experimenteerdoos ?
Zo'n kit bevat vaak een paar standaard dingetjes, en een boekje met schema's. Je kunt de onderdelen op het breadboard prikken en er zitten zeer waarschijnlijk ook wel andere onderdelen in verwerkt zoals knopjes, lampjes (LEDs), spoeltjes en weet ik veel wat.
Het grote voordeel van zo'n kit met breadboard is dat je niet hoeft te solderen. En als de electronicahobby toch niet is wat je zoekt, dan kun je het kitje ook nog wel weer voor een redelijke prijs doorverkopen via internet.
Mocht electronica niet je hobby zijn, dan kun je het verlies dat je met de doorverkoop hebt geleden, zien als het lesgeld dat je betaald hebt voor het snuffelen.
Ik heb ooit eens een Maxitronix Electronic lab 300 in 1 gekocht. Ik gebruik het nauwelijks, maar pak het in enkele gevallen om een bepaalde schakeling te testen.
De betreffende experimenteerdoos zie ik (op het moment dat ik dit schrijf) zelfs te koop op marktplaats, maar je zou ook kunnen kijken op andere sites. Wellicht dat er meerdere mensen hier op het forum zijn, die je kunnen verwijzen naar bepaalde experimenteerdozen/merken.
Of zoek gewoon eens via google naar "Maxitronix".
Eigenlijk als je het echt nog wil doen -> Elex DVD kopen. Elex is de vroegere voorganger van het huidige magazine Elektor. Het verschil ertussen is dat elex gericht was op degenen die nog niet teveel van elektronica afweten maar die het aan de hand van leuke projectjes wouden leren.
Wat je krijgt zijn massa's projecten, educatieve uitleg, tips, cursus gelijkspanning, cursus digitaal, cursus wisselspanning, cursus ontwerpen,...
Je zoek er gewoon een interessant projectje uit en koopt de componenten in. Bij elk artikel vind je de gehele werking terug. Soms zal er staan "... vormen een astabiele multivibrator" en dan kan je erover googlen maar ook zeker en vast kijken naar enkele andere artikels (het wordt altijd wel ergens uitgelegd en soms is er speciaal een artikel aan toegewijd).
Dan nog een breadboard met wat draad en prutsen maar !
Ik heb al zo'n doos, maar als ik iets wil maken vind ik nooit de juiste weerstandjes (+ zijn de schakelingen niet echt duidelijk uitgelegd), er zit ook zo een "groot-elektronica" deel bij (bv een bel maken) maar dat heb ik al helemaal gedaan 
Ik ga voor kerstmis denk ik een boek + materiaal kopen en ondertussen kan ik eventueel nog eens kijken naar die doos (de schakelingen zoeken waar al het materiaal voor aanwezig is)
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 29 september 2008 13:09:46 schreef gitaarstudentje:
Eigenlijk als je het echt nog wil doen -> Elex DVD kopen. Elex is de vroegere voorganger van het huidige magazine Elektor. !
Niet helemaal: Elex bestond naast Elektuur. Heel jammer dat ze er mee zijn gestopt.
Op 29 september 2008 17:06:43 schreef Wouter van Ooijen:
[...]Niet helemaal: Elex bestond naast Elektuur. Heel jammer dat ze er mee zijn gestopt.
Ook weer waar maar waarschijnlijk denken ze "alles is te vinden op het net". Maar dan denk ik wel "Je moet er dan wel gigalang achter zoeken t.o.v. het in je favoriete magazine te lezen"
Het is nu al een tijdje geleden, maar hier ben ik weer.
Ik ben van plan om voor Kerstmis wat startmateriaal te kopen maar ik heb nog wat vraagjes:
Op 26 september 2008 20:19:13 schreef bassie-:
[...]Stel je hebt een sport als hobby, voetbal bijv. Dan ben je ook makkelijk €150 kwijt aan schoenen + kleding.
Breadbord 1x €20 (gaat lang mee als je em normaal gebruikt.)
Set weerstanden €8
stapeltje elko's en condensatoren €5 heb je een aardige verzameling
ledjes + 1k en 10k weerstanden €6 (=100 led 100 1k & 100 10K)
transistorretjes €5 (50 bc547 en 50 bc557)
diodes €2
potmetertjes €2
simpele opampjes en 555 timers €3
Wat klein spul dat ik vergeet €5Dan ben je iid zo'n €55 kwijt. En dan nog de kosten van een voeding, een boek en een multimeter.
Dit is toch imo wel het minimale om mee te beginnen, anders kom je er al snel achter dat je wat mist en moet je alsnog gaan bijbestellen etc etc.
Onderdelen uit apparaten slopen vind ik niks, weerstandjes diodes en ledjes hebben meestal te korte pootjes om in een breadbord te kunnen gebruiken (heel krap). En het is klote werk. Dan kan je imo beter wat extra uurtjes werken oid.
-Is dit genoeg of raden jullie nog iets aan/af?
-"Wat klein spul dat ik vergeet €5" wat moet dat dan voorstellen?
-Nog een voeding, wat moet dat dan zijn, is een baterij genoeg of beter een regelbare spanningsbron, en wat kost dat nog?
En kwa boek leek het mij dat de meeste mensen "Elektronica echt niet moeilijk" zijden, is dat nog altijd zo of is er ondertussen een nieuw boek uitgekomen dat beter is?
Ik weet het Kerstmis is nog een maand (nu nog exames pff) maar als ik naar de winkel ga zou ik niet graag achteraf te weten komen dat ik iets verkeert/onnodig/te weinig heb gekocht.
nee echt kleine onderdelen, allemaal nieuw, je zal je al kunnen amuseren met alles te sorteren.
Ik kon die vroeger per kilo kopen, dat zijn oderdelen die van de bestukkingsmachine vallen, met kleine plastic stukjes aan van de drager.
Die zijn dus nagelnieuw, maar heb er eigenlijk teveel, dus wil altijd een beginner op gang help zodat hij misschien deze interesante hobby kan inslaan.
En idd dat is mijn email adres.
Ik stuur je dan een postpakje op, dan weet je wat doen einde van jaar.
ttz weerstanden (metaal en hoge preciesie), capaciteiten, elko's, transistoren, diodes, sorteren.
Tip: zoek maar al de kleurcode van weerstanden op
breadboard zeker maar kost niet zo veel
voeding kan in begin best met een kleine stekker voeding, ik geef j egenoeg elko's vor de ontkoppeling.
Een goedkope digitale multimeter zou wel een nuttig kunnen zijn
Een kleine soldeerbout en wat soldeer
hoeft niet zoveel te kosten
@chuckie heel erg bedankt (en wie weet ga ik ooit al die namen ook nog begrijpen
) ik mail je zometeen
Ik ga alvast beginnen informatie op te zoeken (kleuren van weerstandjes etc) als er nog interessante (beginner) links zijn?
PD4VDW
Van een echte kattemepse zendamateur!
Op 23 november 2008 12:27:53 schreef stienoo:
Ik ga alvast beginnen informatie op te zoeken (kleuren van weerstandjes etc) als er nog interessante (beginner) links zijn?
Zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grijs weer
Zwart (0), Bruin (1), Rood (2), Oranje (3), Geel (4), Groen (5), Blauw (6), Violet (7), Grijs (8), Wit (9)
1e ring is het eerste getal. 2e ring is het 2e getal, en de 3e ring is voor het aantal nullen die erachter komt.
Zo heb ik het geleerd.
en dan zeggen ze dat electronica nerds niet sociaal zijn lol.
Voor hoge preciesie weerstanden zijn er 4 ringen en een kleur voor het fouten %
zie maar: http://users.telenet.be/mestchen/Vademecum/kleurcode_R.htm
in kleur afprinten en plastificieren of zoals de oldtimers deden ruit op de soldeertafel en er onder leggen
bertusvz
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
Hallo Stienoo,
Kun je een beetje overweg met het engels?
Dan kun je de online "boeken" van het All About Curcuits eens lezen.
Deze boeken zijn geschreven door een aantal forumleden.
http://forum.allaboutcircuits.com/
Op deze pagina zie je bovenaan de 6 volumes staan.
I DC
II AC
III Semiconductors
IV Digital
V Reference
VI Experiments
en dan nog de Worksheets.
Groeten,
Bertus
bertusvz
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
Hallo Stienoo,
De stukken zijn geschreven door forumleden die beginners op weg willen helpen.
Het begint eenvoudig, maar als je verder komt gaan ze steeds dieper op de onderwerpen in.
Ik zou zeggen neem er eens een kijkje in.
Groeten,
Bertus
PS ik ben zelf ook vaak aktief op dat forum om beginnende mensen te helpen.
BjornR
Geef mij maar de oude lay-out en opmaak. Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Een rode led werkt op 1,5V, gele, groene, witte en blauwe LEDs zullen meer nodig hebben. Low-current LEDs verbruiken niet meer dan 20mA maar volgens uw berekening zou de weerstand zeker 150 Ohm moeten zijn.
bruin-grijs-bruin is 1-8-1 dus 180 Ohm.
150 Ohm is bruin-groen-bruin
DC positief aan de weerstand, andere kant van de weerstand aan de anode en de kathode aan de massa.
Voor simpele schakelingen kan u een simulator zoals Crocodile Technology gebruiken.
Zo spaart u componenten een mogelijke dood door foutieve aansluiting.
(maar ziet er idd goed uit)