Stienoo, er is maar 1 manier om er achter te komen of je elektronica leuk genoeg vindt om als hobby uit te oefenen. En dat is het gewoon eens proberen.
En als dat op een beperkt budget moet (en dat snap ik) dan is de bibliotheek een hele goede manier om aan je kennis te komen.
In plaats van allerlei willekeurige onderdelen te kopen zou je een (Velleman?) bouwpakketje kunnen kopen. Dan heb je alles compleet, en niets te veel.
Dan nog een soldeerbout en wat tin (kun je meestal wel van iemand in de omgeving lenen) en je hebt zo je eerste projectje klaar.
Vind je het niet leuk? Prima, dan ben je niet veel geld kwijt en je hebt het in ieder geval geprobeerd.
Vind je het wel leuk? Tsja, dan komt het nooit meer goed met je, maar dan ben je hier onder lotgenoten!

WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Het is de kick om iets wat je zelf in elkaar geknutseld hebt, te zien werken. Als je dat eenmaal hebt ervaren wil je alleen maar meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 26 september 2008 22:34:12 schreef WilToyo:
Het is de kick om iets wat je zelf in elkaar geknutseld hebt, te zien werken. Als je dat eenmaal hebt ervaren wil je alleen maar meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer, meer.
ad infinitum ...
Ken ik, met een programma/spelletje/website is dat ook zo 
Maar hoeveel kosten zon (Velleman) pakketjes en is er een dat jij zegt van, dat vind ik absoluut de tofste (dan kan ik die eventueel pakken om te proberen)?
*edit*
En ik vroeg mij nog iets af, worden in fabrieken zon printplaatjes met de hand gesoldeerd?
Ik heb het zelf eens geprobeert uitkomst na een half uur:
(ik ken de naamen niet)
-3 groene ronde dingetjes
- -1 waar 104 25v opstaat,
- -1 waar 203 op staat,
- -1 waar 102 opstaat
-Een blauw vrij groot ding (rond en hoog) van NCK waar 10(vreemde) u 25v opstaat
Dan had ik ook nog een verbrand weerstandje en een kapot genepen groen ding 
[Bericht gewijzigd door stienoo op (52%)]
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
> En ik vroeg mij nog iets af, worden in fabrieken zon printplaatjes met de hand gesoldeerd?
meestal niet, maar in de binnenlanden van china en birma vast nog wel ergens. en bij mij op m'n buro 
> Ik heb het zelf eens geprobeert uitkomst na een half uur
boek halen en lezen! bundels elex en (nater) elktuur uit de bieb halen en van kaft tot kaft doorlezen!
> -3 groene ronde dingetjes
erwten
> [*]-1 waar 104 25v opstaat,
toch geen erwten 
> -Een blauw vrij groot ding (rond en hoog) van NCK waar 10(vreemde) u 25v opstaat
Leer de machten van 10 en bijbehorende tekens!
> Dan had ik ook nog een verbrand weerstandje en een kapot genepen groen ding
oefenen, oefenen, oefenen
Oude stereo-sets en casetterecorders zijn wrsch. meer geschikt dan moderne computers.
www.brigatti.nl en www.conrad.nl , hier verkopen ze die dingen. als je schema's kunt lezen of tenminste de symbolen van componenten kan en weet hoe je ze aan moet sluiten(dan snap je een schema ook wel). kun je misschien ook sommige simpele schakelingen op deze site maken.
Ik ga denk ik zo een "ELEKTRONISCHE BESLISSINGSNEMER" kopen, niet te duur maar wel een leuk dingetje 
Nu men pa nog overtuigen om naar de winkel te gaan en dan hopen dat ze dat daar hebben 
De dichtsbijzijnde winkel die ik weet zijn bij mij is http://www.trim.be
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Electronica hoeft niet duur te zijn als je net begint, het enige waar je echt niet zonder kunt zijn een soldeerbout, kniptangetje en bij voorkeur een breadbord. Als je gewoon eens wilt kijken of je het leuk vind: Koop een soldeerbout (auyue 936 station kost €26 en gaat hier al 3 a 4 jaar mee, zit zelfs reserve-verwarmingselelement bij) of een simpel 30W vellemanboutje (gaat na 8 maanden tot 1 jaar stuk, maar kost minder (€10)). En koop een leuk vellemankitje (zoek zelf iets leuks uit, rond de €15, er zijn veel duurdere, er zijn er ook van minder dan €5, maar die doen ook minder). Tin, busje voor ongever €1, zit je totaal op €26. Ik weet niet meer wat het velleman startpaket koste (bout+tin+tangetjes+minikit), ik geloof €24.95 oid, dus dat is ook een aanrader, dan heb je alles in 1 keer, en net iets goedkoper.
En gewoon veel lezen op CircuitsOnline, daar leer je veel van. En een paar boeken uit de bieb halen, maakt eigenlijk niet uit wat. Takenbos electronica is wel een leuke, staan een aantal basisschakelingetjes in + info over de werking + hoe je ze in elkaar soldeerd. Misschien wat te simpel, maar toch iig leuk leesvoer.
hobby luke
Honourable Member
Dat blauw groot rond ding is een elektrolytische kondensator van 10 µF(microfarad)/25 Volt.
Ik zou toch proberen het boek "elektronika voor dummies" te vinden in de bibliotheek,daar wordt elektronica op een eenvoudige manier uitgelegd en krijg je geen antwoorden als "erwten" naar je hoofd geslingerd.
Indien je in de omgeving van de kust zou wonen,ik heb hier nog vanalles liggen om te slopen (radio,video).
edit:
Heb net je laatste post gelezen,is niet echt bij de deur
Ik woon in Vlaams-Brabant (België).
Een soldeerbout heb ik (een die snel warm word maar die je niet lang aan 1 stuk kan gebruiken) maar ik denk dat mijn papa heeft gezegd dat we er ook nog een andere hebben.
Ik ga waarschijnlijk zo een Velleman kit kopen, nu nog naar de winkel gaan
(ze hebben er bij trim.be en mijn pa leek het goed te vinden dus...)
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
een leuk kitje van velleman is het verkeerslichtje. kost een habbekrats ( 7 dollar hier bij de plaatselijke boer .. ja je kan velleman ook bij fry's kopen in Ca)
is leuk knutselding , leuk hebbeding en hoed om handvardigheid te leren. ( je moet de leds op correcte manier geinstalleerd krijgen )
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Als ik het zo hoor is dat wel al eentje waar je het al een beetje bij moet kunnen, die beslisser leek me ook wel grappig, zeker omdat ik vaak heb dat ik niet kan kiezen of ik nu spel a of b ga spelen...
Bij velleman heb je zo'n setje van 24,99 euro geloof ik -> soldeerbout, tin, soldeerbouthouder, 2 van die minikitjes en een kleine kniptang.
Ik weet niet veel af van de kwaliteit, maar dan heb je wel 2 kitjes, zowizo genoeg tin ervoor, die tang doeje ook niet stuk met draadjes onder de 1,5mm² dus tlijkt me wel nog iets goed om mee beginnen 
elektronica is opzich een zeer goedkope hobby. met weinig geld kun je echt al leuke dingen maken en die vellemankitjes zijn dan nog duur vergeleken met wat je met wat componenten zelf kan maken
Ik ga denk ik voor kerstmis het bazis materiaal aanschaffen (en een boek) en waarschijnlijk ga ik dan nu al zo een kitje kopen, een soldeerkit heb ik al...
Ah en stienoo, kijk eens op samenkopen.net. Bij deze actie kan je aan supergoedkope prijs componenten hebben 
het nadeel van kitjes is dat als alles in elkaar zit het 'game over' is, korte vreugde.
Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/65714
Experimenteren is het toverwoord, dus pa overhalen om de Dummies boek en kit te kopen. (En verstoppen voor pa
).
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Waarom neem je niet zo'n experimenteerdoos ?
Zo'n kit bevat vaak een paar standaard dingetjes, en een boekje met schema's. Je kunt de onderdelen op het breadboard prikken en er zitten zeer waarschijnlijk ook wel andere onderdelen in verwerkt zoals knopjes, lampjes (LEDs), spoeltjes en weet ik veel wat.
Het grote voordeel van zo'n kit met breadboard is dat je niet hoeft te solderen. En als de electronicahobby toch niet is wat je zoekt, dan kun je het kitje ook nog wel weer voor een redelijke prijs doorverkopen via internet.
Mocht electronica niet je hobby zijn, dan kun je het verlies dat je met de doorverkoop hebt geleden, zien als het lesgeld dat je betaald hebt voor het snuffelen.
Ik heb ooit eens een Maxitronix Electronic lab 300 in 1 gekocht. Ik gebruik het nauwelijks, maar pak het in enkele gevallen om een bepaalde schakeling te testen.
De betreffende experimenteerdoos zie ik (op het moment dat ik dit schrijf) zelfs te koop op marktplaats, maar je zou ook kunnen kijken op andere sites. Wellicht dat er meerdere mensen hier op het forum zijn, die je kunnen verwijzen naar bepaalde experimenteerdozen/merken.
Of zoek gewoon eens via google naar "Maxitronix".
Eigenlijk als je het echt nog wil doen -> Elex DVD kopen. Elex is de vroegere voorganger van het huidige magazine Elektor. Het verschil ertussen is dat elex gericht was op degenen die nog niet teveel van elektronica afweten maar die het aan de hand van leuke projectjes wouden leren.
Wat je krijgt zijn massa's projecten, educatieve uitleg, tips, cursus gelijkspanning, cursus digitaal, cursus wisselspanning, cursus ontwerpen,...
Je zoek er gewoon een interessant projectje uit en koopt de componenten in. Bij elk artikel vind je de gehele werking terug. Soms zal er staan "... vormen een astabiele multivibrator" en dan kan je erover googlen maar ook zeker en vast kijken naar enkele andere artikels (het wordt altijd wel ergens uitgelegd en soms is er speciaal een artikel aan toegewijd).
Dan nog een breadboard met wat draad en prutsen maar !
Ik heb al zo'n doos, maar als ik iets wil maken vind ik nooit de juiste weerstandjes (+ zijn de schakelingen niet echt duidelijk uitgelegd), er zit ook zo een "groot-elektronica" deel bij (bv een bel maken) maar dat heb ik al helemaal gedaan 
Ik ga voor kerstmis denk ik een boek + materiaal kopen en ondertussen kan ik eventueel nog eens kijken naar die doos (de schakelingen zoeken waar al het materiaal voor aanwezig is)
ik wil je wel beginnerskennis van de elexdvd sturen en evt wat simpele schakelingen. moet je maar ff mailen ofzo
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 29 september 2008 13:09:46 schreef gitaarstudentje:
Eigenlijk als je het echt nog wil doen -> Elex DVD kopen. Elex is de vroegere voorganger van het huidige magazine Elektor. !
Niet helemaal: Elex bestond naast Elektuur. Heel jammer dat ze er mee zijn gestopt.