Hallo allemaal,

Ik hoop dat er hier een paar audiofielen rondlopen ;).

Ik wil namelijk mijn auto van een externe equalizer voorzien. Dit om frequentie verstoringen van head unit, versterker, en speakers te compenseren. De frequentie respons wil ik meten door een microfoon in de auto te hangen en een CD met continu 50 t/m 25000 Hz in de cd-speler te steken. Dan weet je wat het binnenkomende spectrum hoort te zijn.

Ik twijfel nu of ik een equalizer per speaker wil of niet. Kwaliteit zal veel beter zijn, aangezien je iedere speaker kan "tunen". Aan de andere kant zullen de kosten hoger zijn.

Na de equalizer komen filters, om voor elke speaker de juiste frequenties aan te bieden. Dat kan ook met een equalizer, maar ik wil de filters een stuk scherper maken, en dat kan ook prima met goedkope onderdelen (8e orde Bessel filter mbv. opamps)

Het gefilterde signaal moet dan versterkt worden en naar de speakers gestuurd. De versterkingsfactor wil ik graag instelbaar maken, zodat ik kan regelen wat het volume is van iedere speaker. Bij de schakelingen staat al een mooie 40W audio versterker. Lijkt me uitstekend voor mijn toepassing.

Mijn probleem is dus eigenlijk de equalizer.
Die kan analoog of digitaal worden. Bovendien zijn er equalizers zoals Media Player, waarbij de versterking (Gain) per frequentieband wordt ingesteld, en ik ben ook Tilt-equalizers tegengekomen. Deze laatste "draaien" het spectrum, zodat bijvoorbeeld de lage tonen verzwakt worden en de hoge tonen versterkt.

Die Tilt-equalizer is eenvoudig te implementeren met behulp van opamps.
Maar de equalizer die per band een gain instelt, is een stuk lastiger omdat het dan gelijk om een hele berg opamps gaat. Ik vraag me af of dat de kwaliteit van het signaal ten goede komt.

Die equalizer kan misschien beter in een DSP ingebouwd worden. Helaas ben ik daar niet echt in thuis (is inmiddels 2 jaar geleden dat ik afgestudeerd ben). Toch bevalt het idee van een DSP me wel, aangezien je dan ook aan een Dolby systeem kan denken, waardoor je het stereo signaal kan verbeteren en soms omzetten naar surround sound. Maarja, net alsof Dolby dat zomaar uitlegt.

Dus wijze dames en heren. Wat is de betere optie?

Goed punt van de microfoon. Vooral de hoge frequenties zullen best lastig zijn inderdaad. Dat ligt al buiten het hoorbare spectrum, maar ik wil het wel weer kunnen geven aangezien het helpt bij plotselinge geluidsovergangen (bliksem e.d.)

Je hebt een spectrum analyzer nodig voor het geen dat je wilt doen.

Maak een paar mooie filters voor je luidsprekers en downlaod een pink-noise van het internet.

Een pink-nois geeft alle freq op het zelfde db aan.

ga dan meten en stel alles af. Natuurlijk komt er nog wat bij kijken en dat heet "smaak" de een zegt dat die meer laag wil de ander wil laag en hoog en ga zo maar door

oja nog wat een super goed gehoor kan misschien 20000Hz horen 25KHz hoort toch niemand

20Hz hoor je ook niet maar voel je alleen

waarschijnlijk zullen het hier een hoop mensen niet mee eens zijn denk ik

succes

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

ik heb wel een een programma gehad dat "spectrum analyzer" heet. Ik heb dat toen een keer van internet af gehaald.

Dit programma gaf een balk aan met de freq 0 t/m 20KHz.
je kon een signaal uitsturen van freq 0 t/m 20KHz. Dit was erg leuk want als je 10 Hz in gaf ging je basspeaker als een gek op en neer.

Hier kun je ook een mic op aansluiten en pink-noise mee afspelen zodat je dus kunt zien waar je speaker een niet recht signaal afgeeft.

Als je doet Google dan zul je zeker iets tegen komen.
Volgens mij heb ik het toen van Downlaod.com gehaald.
Je kunt dit dus meten met je laptop. Goedkoop en je hoeft geen gekke dingen te doen

bedankt jochem :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Ik heb inmiddels een van de vele spectrum analyzers gedownload die er te vinden zijn. Het eerste dat me opvalt is dat de speakers op mijn laptop niet al te best zijn, kappen ermee bij 14 kHz (reactie via de microfoon klapt ook in).

Dat terzijde, ik kan nu mijn boeken erbij pakken, even kijken hoe je bij een opamp ook alweer precies de polen neer kunt leggen.