looplicht met 16 uitgangen

Maar je moet je realiseren dat er een hoop "oude troep" op het internet staat. Dingen waarvan de originele ontwerper misschien nu ook zou zeggen: Zo zou ik het niet meer doen als ik het nu moest doen.

Volgens mij zijn in deze schemas er steeds maar 1 led tegelijk actief. Om een "alles gaat naar rechts" effect te verkrijgen is 1/3 leds actief al genoeg om dat voor mekaar te krijgen. Je moet dus iets van een "rare" reden hebben om maar 1/10 of zelfs 1/16 van de leds actief te willen hebben.

Daarnaast zijn "adresseerbare" leds goedkoper en goedkoper aan het worden: WorldSemi is niet meer de enige die ze maakt -> er is concurrentie en je kan ze goedkoper krijgen. Dus als je adresseerbare leds neemt, dan kan je zonder de hele boel te moeten rewiren de kleur, de loopsnelheid, het percentage aan-leds etc etc veranderen.

En grappen als: Stel je wilt dat de boel 20 leds per seconde "loopt". Je kan de adresseerbare leds 40 x per seconde updaten. Als je dan
100 0 0 0 100 0 0 0 100 0
50 50 0 0 50 50 0 0 50 50
0 100 0 0 0 100 0 0 0 100
0 50 50 0 0 50 50 0 0 50

enz stuurt, dan ziet dat er veel vloeiender uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Het is leuk om naar te kijken natuurlijk maar iets zinnigs doet zo'n berg leds niet.
Ik bouwde 40 jaar geleden een audio spectrum analyzer met een hele berg leds.Een kit van Velleman denk ik.Ook bling-bling maar dan met info. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op 12 augustus 2023 20:52:16 (99%)

Zo vind de één het helemaal geweldig om buizen te blijven gebruiken, de ander grijpt liever naar transistors, en weer een ander houd graag vast aan logische IC's. Iedereen heeft ook weer zo z'n voorkeuren op het elektonicavlak. Ik vind dat juist leuk dat er zo'n uiteenlopende interesse is. Volgens mij moeten we dat niet van elkaar tegenspreken en om buigen naar waar onze eigen voorkeuren naar uit gaan.

Ik pak tegenwoordig ook steeds vaker de microcontroller terwijl ik er ook nog wel van houd om niet altijd de uC te pakken. Soms is een bestaand ICtje gewoon voldoende of even handig voor een testje. Zo ben ik nog altijd 'fan' van het 164 schuifregister waar ik er nog honderden van heb liggen. Terwijl de meer gebruikte 595 eigenlijk handiger is, vind ik het toch altijd leuk als ik de 164 weer eens tegenkom in een lichtkrant of LEDdisplay. Want daar blijven ze ideaal voor :)

Er zijn zat voorbeelden te bedenken waarom je 1 LED van de hele reeks wilt laten branden ipv alleen een lopend lichteffect wilt creëren waarbij 1/3 inderdaad voldoende is (zichtbaar toegepast bij kermisattracties).

Kwaliteit boven kwantiteit

Misschien mosterd na de maaltijd. Maar als je een datasheet van de 4017 zoekt, dan staat daar meestal ook in hoe je meerdere van deze IC's in cascade kunt schakelen. Bij het standaard schema worden van elk IC de eerste en de laatste uitgang gebruikt voor het doorschakelen. Er blijven dan per IC nog 8 uitgangen over. Dus bij 2 stuks heb je de gewenste 16 uitgangen.