Je bedoeld "variable mu" penthodes.
Dit zijn de EF serie met oneven typenummer. bijv: EF81 EF83 EF85 EF183
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daar heb ik nu naar gekeken maar zo'n ding zo instellen dat hij "lineair" in dB's versterkt is niet makkelijk denk ik. Het is als experiment wel geschikt als een tijdelijke oplossing om iets te krijgen wat op logarithmische versterking lijkt om de rest te testen.
De LED IC's zijn inderdaad nogal simpel, en ze werken maar over een beperkt gebied. Toch niet zo'n goed idee misschien.
Bij de variable mu buizen is het zo dat, binnen een beperkt gebied, de anodestroom exponentieel oploopt als functie van de roosterspanning. Het te versterken signaal was maar heel klein in vergelijking met die volts; voor het signaal was hun stukje karakteristiek recht, en NIET exponentieel. Maar de steilheid hing dus af van de gelijkspanning op het rooster.
Logaritmisch waren die dingen natuurlijk nooit.
De moderne middenfrequent-IC's kun je nog steeds op die manier regelen.
Als je nu een regellus maakt, zodat het uitgangssignaal van zo'n versterker constant blijft, dan kun je vervolgens aan het regelsignaal meten hoe hard het ingangssignaal was. Dat is het principe van de S-meter.
Hoe mooier exponentieel de versterker zich laat regelen, hoe mooier "lineair" (evenveel dB's per schaalverdeling) de S-meter werkt.
Voor een spectrumanalyzer of wobbelaar zou dat niet werken: je tijdconstante moet dan héél klein worden, namelijk véél korter dan de tijd dat het signaal in het doorlaatfilter zit. Dat gaat nooit lukken.
De manier met de achtereenvolgens clippende trapjes is de enige manier om over een (in principe) willekeurig bereik een mooie dB-V karakteristiek te maken, die ook snel genoeg is, en waarbij je niet afhankelijk bent van een diodekarakteristiek aan de ingang (want er zit geen diode aan de ingang).
rbeckers
Overleden
FET,
voor zover ik weet is het grootste deel van de log detectors inderdaad gebaseerd op achtereenvolgende clippende trapjes.
Maar je kunt een log functie ook op andere manieren maken. Begin jaren 80 zijn er bijv. (test) IC's geweest die een funktie realiseerden door een patroon in silicium te etsen.
Van een driehoek naar sinus weet ik dat er een IC, dat min of meer succesvol was, gemaakt is. Deze IC's zijn nooit een commercieel succes geweest o.a. door de opkomst van microprocessors etc..
Ja, natuurlijk, maar het probleem met al die dingen (ook de LED ic's, en ook opamps in combinatie met PM overgangen) is dat ze met gelijkspanning werken.
Je moet het signaaltje dus eerst gelijkrichten en dáár zit hem de moeilijkheid - er is geen diode die dat correct doet over 100 dB. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Z is net de deur uit, Evert is om een uur of 9 vertrokken. We hebben zijn scoop niet helemaal kunnen repareren maar we zijn wel een eind gekomen. Alle voedingspanningen zijn nu goed. Dit na het vervangen van wat Elco's en weghalen van flinke hoeveelheden muizenzeik. De hoogspanningsspoel had secundair een los contact en er was een tor stuk. De pulsen,zaagtanden voor de HT sturing waren na het vervangen van een elco weer aanwezig. Waarschijnlijk is er nog een elco op de HT print kapot of zijn er een of meer torren stuk. (die hier nog liggen trouwens) De HT oscillator doet namelijk niets maar overal is wel de goede DC spanning. De elco tester kwam dus weer goed van pas.
Mijn Tek535A doet het ook weer (het begon op den duur te stinken. De scheidingstrafo bleek 500W toch niet zo leuk te vinden.
Daarnaast hebben we wat gespeelt met een mixblokje wat Evert had meegenomen, De wobbelaar en een meetzender erop en we zagen een paaltje staan. Ook met de antenne eraan zagen we radio korea. De eerste SA experimenten zijn dus gelukt.
De wobbelaar blijkt een log-amp te hebben want toen ik de meetzender terugdraaide met zijn dB verzwakker liep hij mooi steeds een vakje naar beneden.
Ik kan nu in ieder geval het experiment in stappen verder uit gaan voeren. Hij geeft alleen een dubbel beeld dus een paal boven en onder de nullijn. Er moet ook wat meer versterking komen, denk ik.
Aan Z en Evert: het was weer veel te laat maar wel gezellig. Het paste ook nog redelijk in de shack zo met zijn drietjes.
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
@ Fred : Het was inderdaad erg gezellig en leerzaam . Ik was wel wat laat thuis , wat mij niet echt in dank werd afgenomen , maar goed .
Maar dat meen je niet Fred, dat ik de torretjes vergeten ben
... Moet ik me maar redden met wat er hier voor handen is .
Jij zei trouwens dat net vol zat met manuals van die ct436 Hartley scoop , maar ik heb alleen nog maar van die sites gevonden waar zo'n manual iets van €15 kost ... Ik zoek nog wel even door .
Wat was de laagste frequentie waarop dat mixertje gewobbeld werd ? Of zoe je dat een keertje voor mij kunnen uitproberen ? Dat lijkt mij erg handig om te weten , want ik wil hem waarschijnlijk zelf ook een keertje gaan gebruiken , maar dan op de middengolf of nog lager ... Zal wel moeilijk worden , denk ik .
Eerst vandaag maar even een stukje quality-time met de familie doen
Groetjes , en Fred en (Z) nogmaals bedankt !
fred101
Golden Member
Het mixertje is hoogfrequent. Z heeft gekeken hoever hij ging. Ik dacht ergens tussen de 1 en 2 MHz als ondergrens.
Z: ik heb nog een ideetje. De wobbelaar op RF in van de filterfluiter. Dan de probe op de ingang van de fluiter en de PC er achter.
Maar eerst een stappenverzwakker, preamp met ECC's en LPF maken.
Ik wil toch ook wat proberen met de zaagtand van de scoop. Wat voor diode kan ik het best nemen voor een zo groot mogelijke variatie. De zaagtand is max 100V dus ik kan een aardige sweep maken. Ik heb nog een wunderhorn met ECC staan. Daar hoef ik alleen maar een spoel en varicap aan te hangen. Dan kijken wat voor bereik hij haalt en daar de rest op afstemmen zodat ik op dat 12KHz brede 45MHz filter als eerste IF uitkom.
Radioortje
Thanks , dus dat solartron geval was dus wel hetzelfde apparaat .
Er waren treffers genoeg op google oa. iets met een enge schimmelinfecties en iets net tennis , dus als mijn zoekopdracht niet helemaal overeen komt met zoekresultaat sla ik het meestal over . Anders zie je door de bomen het bos niet meer , en ben je dagen bezig om je door die lijst heen te wurgen .
Maarja , soms kun je dat dus beter wel doen , blijkt .
e/: Tegelijk een post gedaan met Fred .
Die 1 à 2 Mc als ondergrens valt mij nog ontzettend mee . Dan maar geen lange golf dc . Maar op de middengolf is het al prima te doen dus . En PdP heeft er misschien dan ook wel wat aan in zijn dc . Die draaide als het goed is op de 80 m. dus ongeveer 3,5 tot 4 Mc .
[Bericht gewijzigd door Radioortje op (27%)]
fred101
Golden Member
Legerspul wordt vaak gemaakt door verschillende leveranciers. Die Collins CTS bv werd door meer dan 10 firma's gemaakt onder licentie. Ze hebben allen het zelfde legernummer en zijn verder het zelfde. Het merk wat op het manual staat is meestal de ontwerper.
Toen je weg was pakte ik het manual van de Nordmende en daar had ik het hele geprinte manual van de CT inzitten. Dat was ik helemaal vergeten.Ik stuur die torren wel naar je toe.
Radioortje
fred101
Golden Member
Een Wunderhorn met varicap BB-304 en 0-15V doet 5 tot 7MHz. (stevige buisje zo'n ECC81, ik kwam er na een paar minuten achter dat ik er 500V opgezet had)
Denk dat ik met een kleiner spoeltje aan de gang moet.
Radioortje
Fred , probeer het eens met een BB112 ( enkele ) of een BB212 ( dubbele ) varicap . Met een regelbereik van 0,5 tot een 8 Volt , 500+ pF tot een 22 pF . Typisch geval van een middengolf afstem diode .
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Fred, heb jij een schema of plek waar die staat van de Wunderhorn? Ik vind alleen maar commentaar over de Wunderhorn, en hoe goed hij wel niet werkt...
500V ipv hoeveel?
Mc = megacycles = megahertz?
Verder vroeg ik me nog af wat de maximale lekstroom van een pc mag zijn. Als ik de kast via 100K aan aarde leg, staat er een spanning van 64V over. Een stroom van 0.65mA dus. Als ik de weerstand ga verlagen loopt de stroom op tot hij blijft hangen rond de 0.9mA. Is dat teveel?
/e Nogmaals: Die mixer is dus goed, maar wat is het voordeel ervan tov twee fetjes?
Let wel (nogmaals) het is Frithjof's Wunderhorn.

Diode ringmixers hebben zeer goede meng eigenschappen:
- Vrijwel geen extra ruis.
- Bestand tegen grote ingangssignalen.
Nadelen:
- In- en uitgang *moeten* met 50 ohm worden afgesloten.
- Het ding verzwakt ca. 5-7 dB.
- Oscillator ingang wil graag minstens 5mW te vreten hebben.
Een en het ander hangt natuurlijk af van 'make' en 'model'.
Radioortje
Zo'n diode ring mixer is , als het goed is , perfect in balans . Dus het VFO signaal en de ontvangen draaggolf , heffen elkaar precies op . Dus jouw mix product is alleen maar audio .
Er is genoeg over geschreven en gehobbied ( is dit Nederlands ? )en het probleem is altijd dat het op papier helemaal goed moet werken , maar in praktijk blijkt telkens anders .
Dat komt de meeste keren doordat de diodes , die je los in de winkel koopt , niet exact gelijk zijn , of de hf-trafo's ; valt niet mee om twee echt precies gelijke spoeltjes te wikkelen en/of op te bouwen .
Aangezien zo'n inéén gebakken ringmixertje alles wel exact ( voor zover haalbaar ) gelijk is , werken die wel heel goed .
Radioortje
zie net dat ik weer tegelijk met iemand zit te typen ...
e:/ oja : Mc = MHz => Engels en Nederlands
En die wunderhorn kan je ook met 2 fets maken . Maar niet zo goed als met een dubbeltriode 
>> zie net dat ik weer tegelijk met iemand zit te typen ...
Geeft niet maat! Je vult mij uitstekend aan.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, oké, oké, Frithjof's Wunderhorn!
Maar die heeft Fred dus verandert, aangezien hij het over een ecc81 had ipv eeen 6j6. Hij had het ook over een varicap, welke ik ook niet zie. Hij heeft gewoon de variabele condensator vervangen door een varicap en daar met een potmeter dc op gezet. Mag dat zo? Dus met een potmeter DC op het rooster zetten?
Radioortje
En ja , die oscillator ingang moet behoorlijk signaal hebben , dit is om de diodes wel open te kunnen sturen , natuurlijk . Dat vraagt dan weer om betere afscherming van de VFO omdat hij anders zichzelf staat te ontvangen ...
Die 50Ohm ingang hf is niet zo'n probleem , alleen die 50Ohm uit aan de audio kant ... Dat vraagt weer om een zeer hoge spanningsversterking ( zonder ruis natuurlijk
).
Ik denk dat een 1:50 trafo of liever nog hoger , de spanning wel genoeg zal opkrikken om dan weer normaal versterkt te kunnen worden ( dus zonder al te veel ruis ) .
e:/ nee een varicap mag je niet zomaar ipv een varco gebruiken , er moet wel een c mee in serie staan , ivm die dc op het rooster
[Bericht gewijzigd door Radioortje op (10%)]
Op 23 november 2008 20:09:20 schreef Radioortje:
Zo'n diode ring mixer is , als het goed is , perfect in balans . Dus het VFO signaal en de ontvangen draaggolf , heffen elkaar precies op . Dus jouw mix product is alleen maar audio .
Néé! Het VFO signaal wordt niet door de ontvangen "draaggolf" opgeheven. En andersom ook niet.
Als je alleen VFO signaal toevoert, komt dat er óók niet uit. En als je alleen het ontvangen signaal toevoert (meestal geen draaggolf natuurlijk - dat is nu juist de grap van SSB), dan komt dat signaal er óók niet uit.
Een dubbelgebalanceerde mengtrap onderdrukt dus in zijn uitgang zowel het signaal op de éne ingang, als het signaal op de andere ingang.
Alleen de som- en verschilfrequenties komen eruit (dus niet alleen audio, maar ook 2x de frequentie!). plus nog wat spurious, voordat ik daar weer flak over krijg.. wijsneuzen..
Zo'n DBM hoeft ook helemaal niet met diodes te zijn gemaakt.
En een diodemengtrap is ook lang niet altijd een DBM.
Probeer nauwkeurig de termen uit elkaar te houden. 
Maarre, hoe erg is het eigenlijk als de diodes in een zelfgemaakte diode-DBM niet helemaal gelijk aan elkaar zijn? De ondrukking van de ingangssignalen is ook dan nog altijd stukken beter dan van een niet-gebalanceerde mengtrap.
Ho, vergeet nog wat. Een audioversterker met een laagohmige ingang is bijvoorbeeld die waarbij je op de source instuurt (of op de emitter, dan wel de katode).
Belangrijker nog is dat de DBM graag op àlle frequenties 50 ohm aan zijn uitgang ziet; niet alleen audio, maar ook op de hogere frequenties. Omdat je graag ook een scherp audiofilter gebruikt, gaat dat normaal gesproken niet zonder meer lukken. Je gebruikt daarom dan een diplexer: HF gaat de éne kant op (rechtstreeks een 50ohm weerstand in!) en LF de andere (naar je filter en LF versterker).
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (17%)]
Radioortje
nouja , een diode ring mixer is toch met diodes gemaakt
?
En ik kan mij nog herinneren van een poosje terug , toen (Z) met zijn varicap ring mixer bezig was , er een hele discussie op gang kwam hoe nauwkeurig het moest zijn , ook met gewone diodes . Hoe beter uitgebalanseerde diodes , hoe beter gebalanseerd is de mixer .
En dat met die draaggolf , ja natuurlijk , daar heb je uiteraard weer gelijk in FET . SSB heeft dat niet , en bovendien als je dus een keer geen signaal ontvangt , dan mag het VFO signaal ook niet op de uitgang komen . Foutje van mij .
Waar ik nog niet zoveel over gelezen heb , is dat de dubbele frequentie ook 50 Ohm moet zien ... Dan moet je eerste versterker trap best wel breedbandig zijn , met een lage ingangsimpedantie . En dan pas daarna een LPF voor de hf eruit te filteren . Dan een trapje met een strak en instelbaar lf filter . Voordeel van een DC is natuurlijk dat je met een lf filter de bandbreedte van de ontvanger bepaalt .
Jij had het over een diplexer ? Hoe doe je dat dan ? Wat ik ervan weet en net over opzoek , kom ik niet veel verder dan zo'n filter dat er in een full-duplex zend-ontvanger zit , om op een verschillende frequentie te zenden en te ontvangen . Maar hoe dat in elkaar steekt ...
Radioortje .
Diplexers als afsluiting van ringmixers:
http://www.qrp.pops.net/dip2.asp
Geïnspireerd en mede samengesteld door Wes Hayward ... (dat zegt FET genoeg).
De rest van de site vind ik ook de moeite waard.
/e Goh, nog vergeten. Fet er komen ook nog spurii uit de mixer...
<grinnik>
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (17%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@FET: Vergeet niet dat er ook spurious uit een mixer komt!
@radioortje: die dubbele frequentie is vrij hoog. De simpelste manier is een klein condensatortje en een 50 Ohm weerstandje. Dat voert de HF wel weg. De AF aanpassen kan lastiger zijn, maar je kunt daar eerst ook nog een normaal lineair trapje achter zetten met 50 Ohm ingang. Maar je kunt ook betere filters maken. Een RC filter voor het hoog, een LC filter voor het laag, en dan gaat het ook prima.
@idee van fred: De filterfluiter is hier niet geschikt voor. Eventueel met speciaal aangepaste software, en een zeer trage sweep zou het wel kunnen. Maar dat meet niet handig, en je hebt er ook eigenlijk niet veel aan. De filterfluiter is ook niet vele meer dan een modulator en een mixer naar audio.
Aaaarghhh!!
Nu lijkt het alsof die DBM zo moeilijk is om mee te werken. Maar je moet het zo zien:
Bij àlle mixers zou het een goed idee zijn al die maatregelen te nemen, die voor zo weinig mogelijk spurious zorgen.
Het is juist de DBM die het mogelijk maakt het ook allemaal te doen.