(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Probeer dan aan Mathematica te komen, of probeer die maple te draaien.
(rekenmachines kun je overclocken
Heb je een TI83? of hebben ze tegenwoordig moderner spul?)
2.5MHz is niet goed.
Doet de oscillator het? Controleer dat eerst!
er moet als het goed is 1 veel sterkere flierp zijn, in de buurt van de oscillatorfrequentie. Misschien moet je de dipper op wat meer afstand houden om die te horen; maar hij moet er wel zijn. Is ie er niet, dan doet de osc. het hoogstwaarschijnlijk niet.
Die trimmer zit dus op de oscillator? en die trimmer die maakt de flierp harder of zachter, maar veranderd niet de toonhoogte (of veranderd het slechts weinig)?
Ik heb het idee dat de oscillator het niet doet, en dat de HF-trap wordt overstuurd door de dipper; en dat je daardoor flierpjes hoort.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nijntje: ik hoop dat je een grapje maakt over hoe je nu de frequentie bepaald....
Dat met de som kan ik ook even niet thuisbrengen (tenminste ik begrijp niet waar het naar verwijst)
FET: dat maakt het duidelijk. Dat is weer zo'n typisch definitie ding. Ik zal het proberen te onthouden. Ik ben wel voor definities dat voorkomt verwarring. En dat gebeurt bij electronica toch vaak. Balun/unun, resonantie/50 ohm, reactantie/impedantie, signaal gebruiken voor amplitude en frequentie en amplitude kan weer stroom en spanning zijn en zo zijn er vast nog veel meer. Zoals de leek het over stroom heeft als hij spanning bedoeld (op het landrover forum: ik heb net de stroom over de accu gemeten en die is 13 Volt)
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ja, spoelen staan nog steeds bij elkaar.
Ik zie nog niet in wát ik voor 'doms' heb gezegd.
Ja, jullie zijn ook allemaal "iets" ouder en hebben dus inderdaad "wat" meer kennis dan iemand uit de 4de klas. Ik bedoel, los van het berekenen van hoeken hebben we het op school nooit over (co)sinussen gehad.
/e Spitsuur:
@(Z) TI84+ tegenwoordig
Ik ga de oscillator vanavond testen, eerst even tennissen...
@Fred, Tja, grapje. Ik vroeg het me wel even af. Maar dat doe je toch gewoon door het aantal nuldoorgangen te tellen? Ook als je niet een mooie sinus/blokgolf hebt?
Die som, zie ik ook niet van in waar het naar verwijst.
Ja, defenities. Ik hoorde laatst iemand die het had over overbodige stroom, die in een condensator zat.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (42%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 24 november 2008 16:53:37 schreef fred101:
Zoals de leek het over stroom heeft als hij spanning bedoeld (op het landrover forum: ik heb net de stroom over de accu gemeten en die is 13 Volt)
Toch ben je dan altijd blij dat ze de spanning meten, en niet de stroom.
@Piet: Ik wacht af totdat je weet of de osc. het doet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Z, ik ben gisteren bij een vriend geweest. Zijn magnetron was defect en daar hebben we naar gekeken. Was wat op de print uitgefikt dus toen zei hij dat ik hem voor de onderdelen mocht hebben. Ik heb dus een paar erg dikke trafo's. Lijkt me wel leuk eens een teslacoil of zo'n lamp met van die blauwe bliksem erin te maken en volgens mij ben jij daar ook niet vies van dus we kunnen wel eens een keer een poging wagen 
Die magentronbuizen, tenminste het lijken buizen, kun je daar wat mee bv als UHF eindbuis of werkt dat compleet anders
Dat deed een monteur bij de Honda dealer een keer. Ik had een probleem waarbij hij dacht aan lekstroom als hij uit staat (wat ik allang gecontroleerd had). Hij maakt de pluspool los (zonder eerst de massa los te maken zelfs) en zet er een bouwmarkt multimeterje tussen. Die gaf natuurlijk niets aan. Hij twijfelt echter aan zijn meter dus zet het contact aan (waarbij de alarmlichten even knipperen en gelijk de hele feestverlichting van de goldwing aanspringt en gelijk zijn meter in de ongezekerde 200mA stand definitief "uitspringt"
De 2 dimlichten alleen zijn al 50W per lamp.
Nijntje frequentie is het aantal keer dat een zich repeterend signaal per seconde voorkomt. Een periode dat zo'n repeterend voorkomt is dan bij een sinus van nul-max-nul-min-nul. Een sinusvormig signaal van 50Hz zijn dus 50 golfjes in een seconden. Er zijn dus bij 2Hz 5 nuldoorgangen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (45%)]
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Als ik in Excel (Maple werkt niet. Geeft bij het opstarten een delen-door-nul-fout, werkt ook niet in com. modus.) de functie =COS(BX*5)*COS(BX*2)*2 Waarbij X het getal is van een B-vakje waarin een getal staat: B1 t/m B10 is 1 t/m 10. Dan zie ik in een grafiek die van 1 tot 1000 loopt, maar anderhalve periode. Klopt dat? Dat een periode zo enorm groot kan zijn?
Verder net even met de HF-probe gemeten, geen HF-spanning. Ik neem dus aan dat de oscillator niet werkt. Anders had ik 2-3V gemeten. Ik zal zo nog even met de scoop kijken. Nu hoor ik een of andere Duitser over de hele band, zonder antenne. Hoe kan dat als de oscillator niet werkt?
fred101
Golden Member
Gefeliciteerd, u heeft zojuist een soort kristalontvanger gemaakt. Je tor staat het RF te versterken en waarschijnlijk ook op de diodeovergang te detecteren. Het sterkste signaal wint dan.
Op 24 november 2008 16:19:03 schreef Frederick E. Terman:
[...] dan blijkt het uitgangssignaal beschreven te kunnen worden als de som van twee signalen, ook sinusvormig dus met ieder een frequentie: de één de som van de frequenties van de ingangssignalen, de ander het verschil.[...] COS(3x) + COS(7x)
Heeft echt niemand dit gelezen?
Maar buiten dat, jullie hebben beslist wel eens eerder gehoord dat uit een mengtrap twee signalen komen: één met de somfrequentie, en één de verschilfrequentie.
(oh ja, en wat spurious ook, anders krijg ik daar weer flak over.. oeps.. déja vu..
)
Maar Pietdepiet heeft toch een rekenmachine die de grafiek goed tekent, dan heb je toch geen computer nodig?
Dat je zonder oscillator ontvangst hebt, is gewoon een nadeel, oh nee een feature
, van de detector. Hij vertoont zelf ook wat AM detectie. Het signaal moet dan wel vrij hard zijn; kennelijk is het dat.
rbeckers
Overleden
Op 24 november 2008 20:35:45 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Maar buiten dat, jullie hebben beslist wel eens eerder gehoord dat uit een mengtrap twee signalen komen: één met de somfrequentie, en één de verschilfrequentie.
(oh ja, en wat spurious ook, anders krijg ik daar weer flak over.. oeps.. déja vu..)
Nou weet ik wel waar flak voor staat, maar moet dat niet uitgelegd worden? 
Of de selectiviteit van Pietdepiet zijn DC-ontvanger is dus niet erg groot ls hij die ene zender over het hele bereik hoort. Of er zit iets fout.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 24 november 2008 20:48:21 schreef rbeckers:
[...]Nou weet ik wel waar flak voor staat, maar moet dat niet uitgelegd worden?
Flak wil je niet onder je vleugels hebben..... 
(Z)weetvoetje
[...]Heeft echt niemand dit gelezen?Maar buiten dat, jullie hebben beslist wel eens eerder gehoord dat uit een mengtrap twee signalen komen: één met de somfrequentie, en één de verschilfrequentie.
ER KOMT OOK SPURIOUS UIT EEN MIXER!
@piet: kreeg je maple niet gedownload, of werkte het programma niet?
Probeer eens om alle verbindingen in de oscillator nog eens lekker door te solderen. Heb je verder niets meer veranderd aan het ding?
fred101
Golden Member
Jawel hoor, dat heb ik gelezen maar ik had geen idee dat je daarnaar verwees omdat dat deel me vrij duidelijk leek en ik dacht dat het op een andere vraag van Nijntje sloeg.
Dat van de som/verschil ook(en de eventuele rest die nog niet genoemd is zoals originele signalen en overige onbedoelde mengproducten
)
Daar begon ik zelf over of bedoel je met jullie alleen Nijntje en Evert. Dan heb ik niets gezegt 
Pietdepiet
Op 24 november 2008 20:56:28 schreef fred101:
Jawel hoor, dat heb ik gelezen maar ik had geen idee dat je daarnaar verwees omdat dat deel me vrij duidelijk leek en ik dacht dat het op een andere vraag van Nijntje sloeg.
Precies wat ik dacht.
(oh ja, en wat spurious ook, anders krijg ik daar weer flak over.. oeps.. déja vu..)
Dat wist ik wel, en dat had je ook al eerder gezegd.
Waar "schrok" je dan zo erg van dat je flauw viel?
Maple downloaden kostte moeite, maar lukte. Als ik het wil opstarten krijg ik meteen een popup met een delen-door-nul-fout.
Ik zal het allemaal eens doorsolderen. Ik heb de spoel een keer losgehad. Die lijkt goed, maarja ik zal het nog eens lekker door solderen.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (30%)]
Ah, gelukkig valt het dus mee, ik dacht al.. 
Ik schrok even omdat je probeerde "de" freqentie van een samengesteld signaal in één keer te meten of tellen - ik dacht even dat je dacht dat het één frequentie was, cq. had.
Bij zo'n samengesteld signaal moet je dus eerst kijken uit welke frequenties het bestaat, en dan kun je die afzonderlijk meten. Dat kan met een spectrum analyzer, of met een (meet-)ontvanger.
Flak = Flugzeugabwehrkanone. Als je je te ver waagde, liep je de kans flak tegen te komen.
Nu in figuurlijk gebruik, dat je "commentaar" krijgt op een opmerking of stelling. 
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
een ECH81 (;) @ Fred )... ok fout antwoord !
Maar even door gegoogled op ringmixers , kwam ik op deze site :
http://www.turneraudio.com.au/am-fm-radio-tuner-multiplex-decoder.html
Is misschien voor Fred wel een leuk idee om een stereo decoder te bouwen in zijn omroepdoos voor de shack , geheel met buizen . Er zit trouwens niet zo'n ECH in maar een enkele EH (als het ware) . Geeft misschien een antwoord op jouw eerdere vragen .
Is sowieso wel interessant , dat schema van die ontvanger . Niet spectaculair ofzo . Misschien wel inspiratie-opwekkend genoeg om een een eigen radio te bouwen , met buizen , op AM en FM . Helemaal ondoenlijk lijkt het mij niet , en de man die het geschreven heeft , is er vol lof over ( zou ik ook zijn over mijn eigen radio ) .
En dat flak heeft dus niets te maken met een flik-flak , iets waarmee je nogal gauw onderuit gaat ...
@ (Z) : Maple downloaden is niet de kunst , maar het onder Vista draaiende te krijgen ... Nee , doet het nog niet .
Ik zou wel graag willen dat het mij wat visueel misschien wat duidelijker wordt , want van die formules , zo op papier , kom ik er niet mee uit de voeten . Ik zie het gewoon niet . Ook al niet dat je sin en cos door elkaar heen kan gebruiken . Ik mis duidelijk een stukje wiskundig inzicht , cq onderricht .
Zou het daar ook mee te kunnen maken hebben dat ik de antenne theorieën niet zo goed begrijp ? Korte draad , lange draad , en hoog-ohmig , laag-ohmig .
Ik denk , voor mij zelf , dat ik op dit punt , weer te snel heb leren lopen , terwijl ik eigenlijk nog niet eens kan kruipen ...
Radioortje
e:/ Ik ben al lang op zoek naar een manual van een Wayne Kerr universal bridge CT469 . Het is een R-C-L meetbrug , maar ik weet er niets van , en kan er ook niets over vinden . Maar ik heb het apparaat , en wil hem dolgraag gaan gebruiken . Er hoort een batterij in . Maar ik weet niet eens de spanning ervan . Dus nu kan ik er niets mee ...
fred101
Golden Member
Ik denk niet dat ik ruimte in dat ding heb voor zoveel extra buizen (ook qua voeding), Ik kreeg zondag twee oude kenwood bass-reflex boxjes, die heb ik op die oude pioneer versterker aangesloten mijn de ipod en ik heb nu weer lekker klinkende muziek in de shack.
Ik ben gisteren wat van mijn geloof gevallen. Ik was bezig om de front-end oscillator van de SA te bouwen. Met veel moeite kreeg ik hem mbv een varicap 8MHz verstembaar maar niet boven de 35MHz uit. Een andere ECC81 trok het tot bijna 40MHz maar ik zag nog geen 100MHz ontstaan.
Nu heb ik iets vreselijk stoms gedaan, ik ben hem gaan bouwen met een torretje. (schema uit de 1L10) Een echte AF121. De kringen staan volgens de dipper goed maar hij wilde niet aanslaan. Ik vond het ook al zo vreemd dat er een 4,7uF elco in moest volgens het schema. Dat moet dus een 4,7pF zijn lees ik net.
Het ergste is nog dat ik het eigenlijk stiekem wel leuk vind om met torren te bouwen. Je kan erg netjes en compact werken.
Ik snap alleen een ding in het schema niet, er zit een varicap met een spoel naar aarde. Dit is de fijnafstelling van de centre frequentie. Er staat dat de reactantie van deze varicap capacitief gekoppeld wordt. Er is een Ctje gestippeld getekend en daar staat geen nummer of waarde bij.
Om hem optioneel te sweepen wordt er een zaagtand direct op de emitter gezet. Ik zie niet hoe hij daarvan gaat sweepen
Op 24 november 2008 23:50:13 schreef Rd12tf:
In Flak zat een soort radar ... En raad eens met welk typenummer zendbuis?
Ja, ja dat is zo'n glazen emmertje....
En dat flak heeft dus niets te maken met een flik-flak , iets waarmee je nogal gauw onderuit gaat ...
Dat is maar hoe je het bekijkt, als je hun wat "flikte", "flakten" zij jou onderuit
. Op de onvolprezen website van Arthur Bauer, PA0AOB is nog een en ander te lezen over de Hohentwiel radar. linkje en linkje
... Je kan erg netjes en compact werken.
Contradictio in Terminis... Mijn ervaring is: hoe netter je HF bouwt, hoe kleiner de kans op een werkend project. Dus geen nette haaks gebogen draadjes, maar de kortste verbinding gebruiken.
(Z)weetvoetje
Oeh, ik dacht dat ie mij bedoelde. kheb zoveel met FET gediscuteerd over mixers 
Tja, die maple3 werkt prima onder windows 95 op mn antieke rekenmachine-laptop.
Zou ook in dos moeten draaien; maar dan heb je niet zo'n fijne user interface. Als je rechts klikt op het programma, dan bij eigenschappen het vakje compatibiliteit met windows95 ofzo aanzet. Werkt dat?
De dosversie werkt hier wel prima onder dosbox voor linux. Werkt dan waarschijnlijk ook wel in dosbox voor windows.
installeer dosbox http://www.dosbox.com/
zet de maple installatiebestanden in C:\maple3
en type dan in het dosbox-scherm achtereenvolgens
mount c C:\
c:
cd maple3
dosinst
(voer de installatie uit, zonder autoexec te veranderen)
(installatie is gereed, om het programma te gebruiken doe:
mount c C:\
c:
cd maplev3
cd bin
maple
En dan begint het.
Zeg maar of het lukt.
fred101
Golden Member
Hoi mans, ik bedoel met net en compact, korte verbindingen, niet overal klodders soldeer en uitstekende stukken draad. Het is niet zo dat ik met buizen bouwen niet leuk vind, integendeel maar het leukste daarmee vind ik nog steeds restauraties. Het blijft een gedoe met onderdelen. Alles moet tegen die hoge spanning kunnen en ik heb ondertussen aardig wat spul maar niet zoveel als gewone componenten dus ik loopt vaak tegen beperkingen aan en kan dan het net niet zo maken als ik wil.
Ik denk dat ik eens een stuk of wat buisvoeten en wat aansluitsockets, onderdelen bordjes enzo op een chassis ga zetten. Dan kan ik daar steeds mee experimenteren. Als het werkt gaat het meestal later toch weer uit elkaar.
Moet alleen nog eens kijken wat en hoe zodat het flexibel is. bv ook een voeding erop en een varco met vertraging, frontplaatje met te gebruiken schakelaars en gaten voor potmeters enz.
Je kan onderdelen wel bestellen maar bij mij is het meestal experimenteel en bouwen om het bouwen en dan wil ik niet een paar dagen op onderdelen moeten wachten. Dus voor experimenten zijn torretjes enzo best handig. Wie weet ga ik nog eens opamps gebruiken
Die mixer is smd en dat opsolderen is ook gelukt, ik hou wel van priegelwerk dus wat dat betreft zou ik eens wat meer met smd moeten doen maar ik ben ook altijd alles kwijt dus ik denk niet dat het dan een succes wordt.
Ik ga nu eerst maar eens zorgen dat ik die 1L10 replica voor elkaar krijg. Het is best een leuk schema.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
Kostelijk! een buizenbreadboard.
Bij mij was dat het chassis van een oude radio. Daar had ik toen nog geen hartzeer van...
De voeding bleef zitten en de EL84 met trafo ook, zoiets had je meestal toch nodig.
Aan de onderkant een fors "weerstandenbord", en je kon de gekste dingen maken.
Er moet op zolder nog een 2m transceiver (met lecherline!) rondslingeren, zo opgebouwd. AM zender, superreg ontvanger, met een gewone ECC88 (en een ECC83 en die EL84, dus).
Hij deed het wel goed, maar op laatst had niemand meer een ontvanger die breed genoeg was.. 
Pietdepiet
@FET
Dat realiseerde ik mij gisteravond in bed ook. Toen bedacht ik ook dat het een samenstelling is van signalen.
Verder, een kristalontvanger kan toch geen SSB ontvangen?
De oscillator werkt inderdaad niet. Ik bedacht mij net dat de terugkoppelspoel wel verkeerd om zal zitten. Die is immers los geweest. Oh wacht, probleem gevonden. Hij zat niet verkeerd om, hij was helemaal eraf gewikkeld, hij was ook maar 1 winding. Die ga ik even goedsolderen.
Maple werkt niet in com. modus, zei ik ook al. Ik ga nu DOS proberen, even rebooten.
Verder heb ik hier geen oude pc's staan. Alleen XP. Er moet op zolder nog wel een 98 CD liggen...
Werkt wel in DOSBOX, ik heb alleen een serial nodig. En die staan niet op internet van maple3...
/e Stond tussen de install-bestanden:
DOS-1234-567890-1
Nou werkt ie nog niet. Hoe werkt dat nou? Als ik een plot invoer. Bv: Plot(x^2-3, x=-4..4) Dan gebeurt er niks...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]