Ben bezig met het bouwen van een (kleine) studio, onder elk kanaal van het mengpaneel is een audio apparaat aangesloten [mpc, draaitafel, keyboard, cd, computer, etc..] en er zijn 2 actieve monitorboxen aangesloten. De computer en mpc zijn aangesloten op de outputs van het mengpaneel om te kunnen opnemen. Het idee is om bijvoorbeeld alle kanalen aan te kunnen zetten en dit direct te kunnen opnemen. Het probleem ontstaat wanneer ook het kanaal voor de computer openstaat en ik probeer op te nemen via de computer, er ontstaat dan een hele hoge zoem die opnemen onmogelijk maakt. Hetzelfde gebeurd met de mpc, tegerlijk afspelen en opnemen lukt niet via het mengpaneel, met de mpc lukt het echter wel wanneer een audio apparaat rechtstreeks erop wordt aangesloten zonder mengpaneel ertussen. De computer is geaard via het stroomnet en alle stekkers zitten in hetzelfde stekkerblok. Wat is hier toch aan de hand? en hopelijk sloop ik de boel niet hiermee. Mengpanelen dienen toch juist om alles compatible te maken? Graag uw reacties..
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je hebt een aardlus.
De computer heeft waarschijnlijk zijn signaalmassa slecht geïsoleerd van de aarde. De mixer aarden zou kunnen helpen, maar dit moet wel mogelijk EN veilig zijn. De beste oplossing is een stereo DI-box voor de computer. Een DI-box onderbreekt de aardlus. Dat kost je een paar tientjes.
het mengpaneel heeft enkel een platte stekker en geen bewuste aarde aansluiting - hou zou ik dit dan aan moeten pakken
nog nooit van een DI-box gehoord. De computer is twee keer aangesloten voor zowel in- als ouput, beide met een mini jack in de computer met twee grote jacks (voor stereo) naar het mengpaneel. Moeten beide draden door een DI-box gaan? en geldt dit ook voor de MPC? Moet naast het aansluiten van de DI-box dan de computer nog steeds geaard blijven via het stroomnet?
http://www.bax-shop.nl/bekijk-alle-producten-in-de-shop.html
wat is het overigens verschil tussen een passieve en een actieve DI-box? welke is aan te raden voor deze setup.
Ik heb eerder het idee dat het geheel rondzingt omdat je zowel de ingang als de uitgang van de computer/mpc gelijktijdig aansluit.
Er kan ook nog een probleem ontstaan omdat de signaalaarde van de computer/mpc zowel voor de ingang en voor de uitgang gelijktijdig gebruikt wordt. DAt kan ook voor de nodige problemen zorgen.
Die hele hoge zoem is dat een bromsignaal of wat anders?
Ton
[Bericht gewijzigd door betelgeuse op (16%)]
Heb ook gekeken naar een DI-box maar het lijkt wel of deze kasten altijd jack of rca omzetten naar XLR, maar alle aansluitingen op mijn mengpaneel zijn jack (alleen de microfoon kanalen niet)
Het is zeker geen bromsignaal (een bromsignaal was er eerder, maar dat is inmidels afgevangen om de computerkast te aarden) Het is een zeer schelle toon die ontstaat wanneer het volume kanaal en/of het opneem kanaal op het mengpaneel ver open worden geschoven. Dus bij gewoon geluid gaat het nog goed, maar als er harder wordt opgenomen ontstaat die hoge zoem.
[Bericht gewijzigd door doedat op (21%)]
Ik heb al een reactie gekregen op een ander forum dat ik een geluidskaart moet gebruiken die "fullduplex" heeft. Dat moet de mogelijkheid bieden om tegerlijk op te nemen en af te spelen.
Het probleem met de mpc blijft dan nog wel van kracht, als ik deze met de input en de output aansluit via het mengpaneel -met de computer volledig losgekoppeld- en probeer op te nemen met het gewone volume en het opneem volume hoog op het mengpaneel ontstaat ook die schelle toon.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Als ik alles goed lees koppel je gewoon de in- en uitgangen van de computer/mpc via de mengtafel aan elkaar. Dit geeft het rondzingen/oscileren effect. Dit los je niet op met een andere geluidskaart omdat de fout in het onjuiste gebruik van de mixer ligt.
Een (semi)professionele mixer heeft altijd een of twee tape-returns. Via deze tapereturns (of signaalreturns) kun je wel direct in- en uitgangen van de computer/mpc aansluiten.
Ik beng bang dat jou mengtafel die voorziening niet heeft en dan is er geen directe oplossing voor jou probleem.
Ton
In de mixerinstellingen van Windows: even aangeven dat je de geluidsingangen wilt dempen. (Dus line-ingang, microfoon...) en je probleem is opgelost.
Daar kun je gelijk in hebben maar als de computer gelijktijdig voor opname en weergave gebruikt moet worden gaat die vlieger niet op.
Ton
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
er zijn drie soorten outputs
- Main out
- Ctrl out
- aux sends (2x)
op de 'main out' en 'ctrl out' moet toch een apparaat aan te sluiten zijn waarmee kan worden opgenomen als er tegerlijkertijd ook wordt afgepeeld met hetzelfde apparaat (desnoods met bv. een di box)
Het gaat niet om de outputs maar om de inputs.
Je moet de beschikking hebben over een tape-return. Dit is een eigen directe weg naar de uitgang van de mixer. Hierdoor ontstaat geen signaallus en kun je toch gelijktijdig het apparaat afluisteren waarop je aan het opnemen bent.
Als je de beschikking hebt over een tape(signaal)-return is er ook altijd een schakelaar voor aanwezig op je mengtafel waardoor je kunt kiezen of je naar de ingangen van de tafel luistert of naar de uitgang van de computer/mpc.
De oplossing voor dit probleem is door de uitgang van de computer/mpc uitsluitend op je eindversterker aan te sluiten en dan eventueel te schakelen tussen computer of mpc.
Ton
[Bericht gewijzigd door betelgeuse op (15%)]
zo een tape-return kun je niet maken of nabootsen door bijvoorbeeld een di box of een ander apparaat te gebruiken?
Namelijk veel (semi)professionele menpanelen beschikken over maximaal 1 of helemaal geen tape-return, of heet dat soms anders bv. aux-return? (dat zit wel op mijn mengpaneel)
Een aux-return gaat weer de mix-input de mengtafel in. Een tape-return doet dat niet. Professionele mengtafels hebben altijd de beschikking over meerdere tape returns. Bovendien is de routing (zo heet dat) daarvan zo flexibel dat je dit aantal op de tafel zelf naar wens kunt uitbreiden.
Je kunt de tape return nabouwen, zie de edit van mijn vorige antwoord.
Als je een versterker hebt met meerdere ingangen sluit dan daarop de uitgangen van de computer en de mpc aan.
Ton
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
wat bedoel(t) je/u met eindversterker, op het mengpaneel zijn namelijk 2 actieve monitorspeakers aangesloten voor het geluid, van een (eind)versterker is geen sprake.
Wat ik wil is gewoon via meer outputs direct op kunnen nemen zonder te switchen tussen kanalen ofzoiets, of is dit gewoon onmogelijk tenzij ik een mengpaneel van EU 7.000 koop
Als je mengtafel interne versterkers heeft dan heb je mogelijk een probleem als er geen tape return opzit. Als er na het mixgedeelte er nog een ingang op zit of een insertie is er nog een oplossing te bedenken.
Waar kan ik een blokschema van je tafel vinden dan kan ik wat beter zien wat de mogelijkheden zijn.
Ton
http://www.behringer.com/UB2442FX/index.cfm?lang=ENG
kijk bijvoorbeeld bij PHOTOS naar REAR VIEW en TOP VIEW.
dit is overigens mij nieuwe mengpaneel, mijn vorige mengpaneel (behringer 1602A eurorack) waar een maat van mij nu dezelfde problemen heeft heeft een stuk minder kanalen en geen rca's tape in/out. Voor mij is 1 tape out te weinig.
Helaas is het blokschema niet te dowloaden. Aan de hand van de foto's zou ik zeggen dat de rca-tape input hiervoor geschikt is.
Via de "source" instellingen zou je de tape-input direct naar de "ctrl/phone" kunnen schakelen. (niet naar de "tape to main" want dan maak je weer een signaallus!!)
Ben benieuwd.
Ton
PS. Ik ga er vanuit dat je de actieve boxen op de Controlroomuitgangen hebt aangesloten.
PS2 Ik hebtoch het blokschema geonden. De tape-ingang heeft de eerder omschreven gewenste functie. Daarmee kun je dus of de computer of de mpc aansluiten.
Als je toch met de opbouw van een studio bezig bent moet je eens nadenken over een simpel patchpanel.
[Bericht gewijzigd door betelgeuse op (24%)]
Block Diagram lukt mij nu net in een keer om te downloaden, heb zelf ook wel vaker problemen gehad met die site eea. te downloaden.. Maargoed dan zou ik er dus een tape out extra bij kunnen nemen, dat is eigenlijk nog te weinig want ik heb er ook een nodig voor mijn MD-speler om op te nemen..
Ik ga sowiezo (eigenwijs) proberen DI-box proberen aan te sluiten en mijn mpc en op mijn pc een fullduplex geluidskaart aangezien veel mensen overtuigd zijn (ook op andere forums) dat dit ook de oplossing zou moeten bieden.
De uitkomst(en) zal ik posten.
Als studio heb je altijd een of meerdere DI's nodig. Je kunt er echter geen signaallus probleem mee oplossen, hooguit een aardlus voorkomen. Maar dat is iets totaal anders.
Alhoewel ik niet thuis ben in de PC-opnamewereld durf ik toch bijna met zekerheid te stellen dat een fullduplexkaart je specifieke probleem niet oplost omdat het ronzingen ontstaat door het onjuiste schakelen van de mengtafel. De tape-input biedt je hier de oplossing.
Met een simpel patchpanel kun je dan switchen tussen je computer en mpc.
Ton
Op 5 oktober 2008 15:31:45 schreef betelgeuse:
Helaas is het blokschema niet te dowloaden. Aan de hand van de foto's zou ik zeggen dat de rca-tape input hiervoor geschikt is.
Via de "source" instellingen zou je de tape-input direct naar de "ctrl/phone" kunnen schakelen. (niet naar de "tape to main" want dan maak je weer een signaallus!!)
Ben benieuwd.Ton
PS. Ik ga er vanuit dat je de actieve boxen op de Controlroomuitgangen hebt aangesloten.
PS2 Ik hebtoch het blokschema geonden. De tape-ingang heeft de eerder omschreven gewenste functie. Daarmee kun je dus of de computer of de mpc aansluiten.
Als je toch met de opbouw van een studio bezig bent moet je eens nadenken over een simpel patchpanel.
De actieve boxen zijn aangesloten,
Op de Behringer UB2442FX op de Main outputs met XLR
Op de Behringer 1602A eurorack op de aux send kanalen
Zou u mij een link willen geven van betreffende patchpanelen, met googelen kom ik er niet uit en het fenomeen patchpaneel hoor ik vandaag eigenlijk voor het eerst
Op 5 oktober 2008 16:05:21 schreef betelgeuse:
Als studio heb je altijd een of meerdere DI's nodig. Je kunt er echter geen signaallus probleem mee oplossen, hooguit een aardlus voorkomen. Maar dat is iets totaal anders.Alhoewel ik niet thuis ben in de PC-opnamewereld durf ik toch bijna met zekerheid te stellen dat een fullduplexkaart je specifieke probleem niet oplost omdat het ronzingen ontstaat door het onjuiste schakelen van de mengtafel. De tape-input biedt je hier de oplossing.
Met een simpel patchpanel kun je dan switchen tussen je computer en mpc.Ton
Bestaat er een verkoopsite of informatieve site waar er meer informatie is over patchpanelen? Heb gegoogled maar kan er niks over vinden, ik kom alleen maar uit bij computersites etc..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Je moet perse de boxen aansluiten op de de Control-outputs!!! De main-outputs zijn altijd de mix-outputs die naar de ingangen van een recorder/computer behoren te gaan, niet naar boxen.
De tape-input kun je doorschakelen naar de control-output en niet naar de main-outputs.
Over de patchpanels later meer, dat moet ik ook opzoeken waar je die kant en klaar kunt kopen. Je hebt ze bovendien met verschillende schakelmogelijkheden.
Ton
Ik ben misschien iets te voorbarig geweest in de aanbeveling van DI's en patchpanelen.
Het ligt er namelijk aan wat je met je studio van plan bent.
Beperk jij je met mixen van al opgenomen muziekbronnen en een enkel keyboard of wil je ook daadwerkelijk muziekgroepen/muzikanten opnemen.
Alleen in het laatste geval worden DI's en patchpanelen zinvol.
Ton
draaitafel / cd speler / mpc / mini disc / computer / keyboard / drumcomputer / gitaar / microfoon... het eerste dus. Mag ik dan nog steeds niet de actieve boxen op de main- en mix outputs aansluiten, waarvoor zijn deze kanalen dan wel bestemd..
Het idee van een patchpaneel lijkt mij wel ontzettend handig voor de tape out, bestaan deze ook van rca naar 4 stereo jack aansluitingen? of naar gemixt 2 rca en 2 stereo jack..
Natuurlijk mag je je actieve boxen op je main/mix aansluiten. Electrisch gezien is daar niets op tegen.
Maar als je op main/mix aansluit laat je een deel van de schakel-mogelijkheden van de mengtafel onbenut zoals het gebruik van de tape-input zonder dat alles gaat rondzingen.
Je kunt dan ook niet het monitor (box) volume onafhankelijk instellen t.o.v. je mainvolume en dat is wel noodzakelijk.
De kunst van het opnemen en mixen bestaat er o.a. uit dat je steeds probeert de signalen zover mogelijk uit te sturen. In het geval van een mix betekent dat waarschijnlijk dat je boxen dan veel te hard gaan. Dan ga je de masterfaders terug regelen om een aanvaardbaar volume te maken. En dat is nu juist niet de bedoeling.
Nu kun je waarschijnlijk de gain op je actieve boxen en de ingangsgevoeligheid van de computerkaart instellen maar dat is niet de juiste weg.
Dit verhaal moet eigenlijk vijf keer zo lang zijn om het duidelijk te maken maar nu nog even niet.
Ton