Ik heb laatst een scooter gekocht,
nu wil ik een speakertje in de buddyseat(onder het zadel in een houten bord)hebben.
mij lijkt het een goed idee om de 10 Watt versterker te gebruiken.
Want de accu is 12 volt en 1 amp. en kan daar dus meteen op aan worden gelosten.

Maar nu een paar vraagjes:

- Waarom zit C1 niet gewoon op de - rechts onderin aangesloten?
- Welke speaker kan ik het beste gebruiken voor maximaal gebruik?
8 ohm? 4 ohm? 10 watt?
- Is de accu al leeg na 15 min voluit met de speakers?
- Hoe is het geluid kwaliteit? Goed of niks waard?
- heb je dit ook zelf ook gemaakt met precies het zelfde schema?
- Moet er niet een zekering in? (lijkt me handig met 1A)

Ps. Ik heb al veel dingen gezien op dit forum, maar het gaat vaak over dingen die ik niet wil, zoals kleine boxen voor in de bus, of een apparaat zo groot als mijn pc kast.

Ik hoop dat ik jullie genoeg heb geinformeerd.
Als je nog wilt weten, Vraag het gerust!

Lees mijn reply hier onder voor extra info A.u.b.

Op 23 oktober 2008 19:05:07 schreef killerboy887:
- Waarom zit C1 niet gewoon op de - rechts onderin aangesloten?

Is ook zo aangesloten, tekening is vereenvoudigd, zie massateken.

- Welke speaker kan ik het beste gebruiken voor maximaal gebruik?
8 ohm? 4 ohm? 10 watt?

10W is met wind mee, maar je kan daar wel een 10W/4Ω speaker voor gebruiken.
Maar ook een 20W exemplaar (standaard autospeaker).

- Is de accu al leeg na 15 min voluit met de speakers?

Nee, binnen een uur.

- Hoe is het geluid kwaliteit? Goed of niks waard?

Goed.

- heb je dit ook zelf ook gemaakt met precies het zelfde schema?

Dit is het standaardschema, waarschijnlijk al door miljoenen mensen gebouwd

- Moet er niet een zekering in? (lijkt me handig met 1A)

Altijd verstandig.

1. C1 zit aan een kant aan massa, hij zit dus wél direct aan de -
2. een speaker met een hoog rendement, met een impedantie van 2 ohm (of 2 4 ohm speakers parellel). Alleen bij 2 ohm haal je het volle vermogen. Als je altijd voluit draait is eentje die 10w aankan ook wel handig. Let erop dat je een luchtdichte 'kast' hebt.
3. Een 1AH accu zal ongeveer een uur meegaan bij vollast, maar als het een loodaccu is mag je die natuurlijk niet volledig leegtrekken. 1AH is te weinig als je continu voluit draait.
4. De geluidskwaliteit is wel OK, goed genoeg voor mobiel gebruik in ieder geval.
5. Ik heb het zelf al eens gemaakt op soldeersteuntjes maar dat sloeg gelijk aan het oscilleren. Verder heb ik een vellemankitje gemaakt met hetzelfde ic en bijna hetzelfde schema, dat doet het wel gewoon goed.
6. Een zekering kan je doen, maar ik zou liever 2aT nemen ipv 1a.

Let ontzettend goed op hoe je het versterkertje opbouwt, het is ontzettend oscillatiegevoelig.
Respecteer verder de omgeving een beetje! Ga het dus niet in een woonwijk gebruiken- alleen op een schoolplein tijdens de pauze, buiten de bebouwde kom etc.
10w is hier meer dan genoeg om ruzie te krijgen met de buren als ik dat binnenshuis continu aanzet.

Op het laatste puntje: je kan uit die topics veel info halen want het komt op hetzelfde neer: draagbare muziekvoorziening.

Ok HEEL erg bedankt voor deze info!

Na een dagje googlen en rond kijken op de Velleman site,
Kom ik dit tegen:

200 Watt versterker kit van velleman en handleiding:
Velleman 200 watt versterker
Handleiding, zie ook pagina 5

En dan staat er dat je er deze tranformator
http://www.velleman.be/nl/en/product/view/product.asp?id=345550
moet gebruiken. Maar zoals je misschien al hebt gelezen is het voor een scooter met een 12V en 1A accu, en die transformator is voor 135v tot 230v. en ben daarom bang dat deze te weinig spanning zal leveren. Is er een mogelijkheid om een andere transformator te kiezen? of word de stroomsterkte dan weer te laag... of juist te hoog(lijkt me wel op te lossen met een stevige weerstand :P).

Hoe snel de accu leeg is maakt dus nu eigenlijk ook niet meer uit, want het zal niet(vaak)voor lang gebruik zijn. en anders kan ik hem nog kick starten ;)

Heel erg bedankt voor de tips en reply, hopelijk volgen er meer.

Dennis

200W kan je op een scooter vergeten, spanning, en ook stroomsterkte te laag. Je accu kan dat vermogen veel te kort leveren, als je platen ondertussen niet kromtrekt.

Hey henry, bedankt voor de snelle reply,

Nou dan laten we dat idee maar achterwegen.
kan ik wel de 40 watt pakken? (gebruikt 1A neem ik aan!?)
of is dit ook geen aanrader voor een scooter accu.

Vriendelijke groet,
Dennis

Ook niet, accuspanning veel te laag, en weer veel te weinig capaciteit.

Op 24 oktober 2008 17:35:00 schreef killerboy887:
kan ik wel de 40 watt pakken? (gebruikt 1A neem ik aan!?)

Je hebt een 12V accu (neem ik aan?) dus je bent beperkt tot schakelingen die op 12V werken.

Het vermogen dat bij een versterker staat is (als ze eerlijk zijn) het sinus-vermogen. Dat gebruik je in de praktijk niet snel, dus het stroomverbruik bij 'normaal' gebruik is veel lager dan je op grond van het maximale vermogen zou verwachten.

Ik heb een bouwpakketje voor een 2x20W versterker: http://www.voti.nl/winkel/p/K-VOTI-003.html
het schema staat er bij...

je hebt meer dan genoeg aan 10w. Probeer die eerst maar eens, de onderdelen kosten erg weinig. Als dat niet bevalt, dan kan je altijd nog iets groter maken of een 2e 10w versterkertje bouwen.

Als speakers zou je die FRS8 van Visaton van Voti kunnen nemen. Die worden ook in hoogstaande hifi luidsprekers gebruikt. Neem dan 2 stuks parellel.
Het rendement ervan is niet super, maar ik denk dat er evengoed al een bak herrie uitkomt.