Hallo CO-ers. Ik zou graag om een PCB check willen vragen.

M.a.w. BRAND ER OP LOS. Wat is er fout aan de print. Heb je miss. betere ideeen voor het een of ander?

Dit is de print: http://www.uploadarchief.net/files/download/trap%20verlichting%20v2%20…

Alvast 1ding: het printje is zo groot omdat er een 230VAC->12VDC 25W PCB mount PSU op komt. Vandaar die grote loze ruimte :(.

Dit is de boosdoener: http://www.farnell.com/datasheets/112827.pdf

Nu heb ik hier ook meteen een vraag over. Er zit een aansluiting voor + - en GND. Ik neem aan dat die + gewoon +12V geeft, de - -12V en de GND gewoon GND?
Niet dat straks blijkt dat de - de GND is en de GND de earth ofzo?
Ik kan namelijk niet uit de datasheet halen dat hij ook een negatieve stroom aflevert :-/

Printje kan NIET breder. Liefst ook niet langer

Q1-6 zijn torretjes.
P1,P2 zijn headers voor 2SHARP IR modules
U2 is een 7805
De vier grote ronde gaten dingen zijn mounts waar bouten doorheen komen te zitten om hem in de trapleuning aan op te kunnen hangen.

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (22%)]

V+ is 12V, V- is 0V, en het massa symbool is, tjah, massa :+

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (59%)]

Okee, dan moet ik dat dus even weizigen :-] Heb nu de GND aan dat massa symbool hangen :-]

De holes onder P4 zitten gevaarlijk dichtbij de 230Vac.

Okee, dat kan dus wel kwaad. Bedankt! Ik heb geen zin in dat straks de trapleuning op 230 staat :p (deel is alu deel is hout/mdf)

Overigens, wat ik wel suf vind, maar het staat er evengoed niet op. De drill sizes.

Die grote mounting holes hebben een drill van 2.5MM en size van 5MM. Moet alleen nog even uitmeten met de moeren/bouten die we gaan gebruiken

Nog een vraagje dan, relaterend aan die massa e.d.

Waarom zit er een massa aansluiting op? Is dat de massa die aangesloten MOET worden met de printplaat? Of aangesloten aan de massa/ground die uit de muur komt?

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (23%)]

Ik vind de 2A voeding die je hebt gekozen wel erg duur (€45, ex)
Niels heeft een 3A uitvoering voor je voor €7, http://www.samenkopen.net/action_product/152449/834037

Maar dat zijn best grote jongens. Dit is de kleinste versie op 25W die ik heb kunnen vinden. Die ook nog eens in de behuizing past waar hij in moet...

Alle anderen die ik gezien heb zijn vele malen te groot.

Crap ik ben nog iets vergeten :(. De weerstandjes voor de gates van de torretjes >_>

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (17%)]

Ik heb eens gekeken en volgens mij kan het allemaal in 1 laag. Klein beetje herschikking misschien nodig van een aantal lijnen maar zo ver ik kan zien kan elke rode lijn wel opgelost worden.

Enkelzijdige print is namelijk veel goedkoper.

Verder zie ik onder het IC, links-onder een T kruispunt onder 45graden, beter is daar 90graden te gebruiken.

Die Q-componenten worden toch niet warm? Want die staat ook wel heel dicht op elkaar.

[Bericht gewijzigd door kluyze op (11%)]

@kluyze:

Het prijs verschil is €0.11. Via makepcb tussen dubbel en enkel zijdig.

Ze worden niet warm, hoop ik. Er gaat maximaal 0.2A @12V doorheen.
zie: http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1467911

Ze zullen ook 90% van de tijd uit zijn. Ook worden ze ge-pwm-ed. Dus ik denk ook niet dat ik de volle 0.2A zal halen. Maar dit hangt af van de licht opbrengst van de leds.

Op 28 oktober 2008 22:34:48 schreef Daan Timmer:
Alvast 1ding: het printje is zo groot omdat er een 230VAC->12VDC 25W PCB mount PSU op komt. Vandaar die grote loze ruimte :(.

Daarvoor is er nou SMD uitgevonden. Die torren kunnen in DPAK en op die manier kan je alles onder de PSU stoppen. Hoef je alleen nog maar je printklemmen, pots en ISP headertje naast de PSU te zetten waardoor je print zeker 10mm korter kan worden.

Op 29 oktober 2008 12:15:49 schreef kluyze:
Ik heb eens gekeken en volgens mij kan het allemaal in 1 laag.

Zeker weten ja. Dat het prijsverschil maar 11ct is, is een slecht excuus. ;)

Overgens zit ik met 1 grote vraag.. Waarom een TQFP-64 micro controller terwijl je maar 19 pinnen gebruikt!? Dat is echt overkill van de bovenste plank. Pak iets van een fatsoenlijke grootte, pas het pingebruik aan op printlayout en niet andersom, en je komt weg met enkelzijdig waarbij de banen half zo kort zijn.

edit:

Op 28 oktober 2008 22:34:48 schreef Daan Timmer:
Nu heb ik hier ook meteen een vraag over. Er zit een aansluiting voor + - en GND. Ik neem aan dat die + gewoon +12V geeft, de - -12V en de GND gewoon GND?
Niet dat straks blijkt dat de - de GND is en de GND de earth ofzo?

Als je even beter de pdf van Farnell had doorgelezen, dan had je kunnen zien dat alle 25W versies single output zijn. Tussen V+ en V- staat 12V, en Gnd is de aarde. Zoals jij 'm hebt aangesloten gaat ie helemaal niets doen.

Overgens, ik zie hier een typische efficientie van 80% staan. Dat valt ook wel te halen met een gewone trafo en een low-drop regelaartje. Misschien nog wel beter. Het is in ieder geval een stuk kleiner en goedkoper.

Op 29 oktober 2008 09:20:44 schreef 2N3055:
Niels heeft een 3A uitvoering voor je voor €7, http://www.samenkopen.net/action_product/152449/834037

Ik neem aan dat ie een voeding wilt die het ook over een jaar nog goed doet. :)

Ja, die 11cent is idd een slecht excuus, ik weet het :-(

Overgens, ik zie hier een typische efficientie van 80% staan. Dat valt ook wel te halen met een gewone trafo en een low-drop regelaartje. Misschien nog wel beter. Het is in ieder geval een stuk kleiner en goedkoper.

Ik heb gekeken naar trafo's die in de behuizing passen. Zie mijn vorige topic in het high voltage forum. Echter al deze waren te groot om in de behuizing te passen. Tenminste. Er waren wel kleinere, maar die gingen dan niet boven de 1A...

Over die grote TQFP, dit is een uC met 8kanalen outputcompare. M.a.w. 8x PWM. En ik heb hem hier toch nog liggen :-)
nog een [edit]. Ik kan de pin out niet weizigen ;-) Die outputcompare ligt vast op die pinnen. Was het nu een PIC met peripheral pin select, dan was het anders geweest. En ja, ik weet het, ik had ook voor software matige PWM kunnen gaan. >_< ik zal hier als nog wel even naar kijken.

Bedoelde je trouwens dit soort transistor:
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/12350/2std1665.pdf

Als ik dit zo lees:

Op 29 oktober 2008 12:22:29 schreef Daan Timmer:
Er gaat maximaal 0.2A @12V doorheen.

Dan moet het ook nog makkelijk met deze dingen kunnen. Iets groters is misschien gewenst, maar groter dan een SOT-89 die 500mA kan zou ik niet gaan voor 200mA. Een tor die 6A aankan is, zoals ik al eerder zei, overkill van de bovenste plank. Die 78L05 is er overgens ook in SOT-89.

En als ik 6 kanalen van 200mA ieder bij elkaar optel kom ik op 1200mA, plus een paar mA voor de controller, dan heb je aan 1500mA ruim voldoende. Gezien je met LED's werkt hoef je geen rekening te houden met een inschakelpiek oid. Die voeding kan dus ook nog kleiner. Ik heb hier geen catalogus naast me liggen (die ligt bijna 10.000km verderop), anders had ik wel even een passende printtrafo voor je opgezocht.

Die microcontroller moet je inderdaad nog eens naar kijken. Als je daar softwarematige PWM in gebruikt, dan heb je alle vrijheid met de pinnen.

Overgens, het is geen slecht idee om nog ergens een (SMD) zekering tussen de 230V te zetten. En als je toch die PSU gebruikt, de aarde aansluiten.

1200mA ja. de sensoren trekken ieder ook 100mA ;-)

Ik denk dat ik zojuist (woei, op iets anders zoeken is miss. voortaan ook een idee) een passende trafo gevonden!
http://nl.farnell.com/clairtronic/14082/transformer-pcb-3-2va-2-x-12v/…
2x 12V en 1.6A per windig.

Ik neem alleen aan dat ik beter voor een 15V versie kan gaan?

Daar staat 1.6VA per winding hoor. Voor 1.5A zit je wel aan iets groters. Je kan overgens ook twee trafo's gebruiken als de ruimte lang en smal is. Als je ze beide tegelijk koopt zou je ze in theorie parallel kunnen zetten, maar ieder een eigen regelaartje is misschien beter.

Op 29 oktober 2008 14:38:36 schreef klein is fijn:
Daar staat 1.6VA per winding hoor. Voor 1.5A zit je wel aan iets groters. Je kan overgens ook twee trafo's gebruiken als de ruimte lang en smal is. Als je ze beide tegelijk koopt zou je ze in theorie parallel kunnen zetten, maar ieder een eigen regelaartje is misschien beter.

Dan snap ik hem niet :-( Die VA (ik ben geen elektronicus >_<)

VA staat voor Volt x Ampere. Dus 1.6VA bij 12V geeft 0.133A of 133mA

Ah, weer wat geleerd. Dan blijf ik wel bij die PSU. Ga ik eventjes SMD componenten opzoeken en die dan maar gebruiken :-)

Okee, ben weer ff verder gegaan.

ik ga over op een 28 soic PIC-je :-) En doe het wel software matig :-)
Heb ik meteen een andere vraag:

zouden deze volstaan als transistor om 0.2A@12V te schakelen?
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MMBT2222LT1-D.PDF

Volgens mij wel.
Ratings van 40V, 500mA

Zat, en je gaat schakelen, dus verzadigen.
Pc is laag, wel een belangrijke parameter.

Pc is laag?

Ik ga inderdaad schakelen. Weet niet precies hoe snel iemand de trap op/af loopt, maar zo lang zullen ze ong. aan blijven :P

Met fade-in/out.

En als ze lange tijd aan staan (> 1min) ga ik ze ook PWM-en

Zie hier, V2.5
http://www.uploadarchief.net/files/download/trap%20verlichting%20v2.5.…

Ik weet dat de holes niet correct zitten. Ik weet niet waarom. Op alle output methodes staan ze goed (ook gerber files/CAM viewer) maar als ik hem publish naar PDF krijgen ze een offset)

Helaas ook 5via's. Maar hier maak ik wel draadbrugjes van ;-) Voor jullie die zeggen HET KAN OOK IN SINGLE LAYER, ja je hebt gelijk ;-). Maar voor deze brugjes zag ik helaas niet echt snel een oplossing :-(

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (53%)]

Op 4 november 2008 00:04:38 schreef Daan Timmer:
Pc is laag?

Zie datasheet.

Kijk dan ook meteen wat je Uce in verzadiging is en reken uit of Pc hoog genoeg is.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je hebt over hebt :-(. Ik heb zulde dingen nog nooit gehad op m'n opleiding. (Wat ik erg slecht vind overigens, je zou toch zeggen dat je op Technische Informatica, waar je o.a. ook je eigen bordjes moet maken, wel een klein lesje krijgt over basis dingetjes waar je te mee te maken kan krijgen)

Helaas, dus 'Pc is laag' en 'Uce in verzadiging uitrekenen of Pc hoog genoeg is' is abracadabra voor mij :-(
(Ook staat er geen Pc/Uce in de datasheet, dus ik zou ook niet weten waar ik naar zou moeten kijken >_<)

[edit] heb al een tijdje zitten googlen nu.
Pc = Power op de Collector?
[edit2]
Uce = Spanning van Collector naar Emitter?

Bijna goed, Pc is collector disspiatie en is Ic*Uce (wat je wel goed had: Spanning tussen collector en emitter).

Zie: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

'Collector-Emitter Saturation Voltage' is voor jou belangrijk, bij 150mA is dat 0.4V Pc is dan 0.15*0.4=60mW. Geen probleem dus.

@print: Gewoon single layer doen met draadbrugjes, zonde om daar een dual layer voor te laten maken. In principe kan je dit zelf etsen.

@site, zal ik morgen doorlezen, nu bedje tijd ;-)
@print, Ga ik ook, zelf etsen ;-) En zoals ik al zei ga ik idd daar draadbrugjes voor gebruiken.
Moet alleen ergens eventjes van dat sheet papier zien te halen >_<. De 10velletjes die ik ooit had zijn al op gebruikt helaas :-(.

En miss. bestel ik hem ook wel gewoon bij MakePCB (Via Niels).
A) m'n vader betaald het toch (is zijn trap leuning :P)
B) ik moet toch ook een andere bestelling doen bij Niels (led-strips x12)

De rest is goed begrijp ik?

Nee, een basisfout, transistor via de emitter laten schakelen, dat gaat niet altijd goed omdat Ub=Ue+0.7V (alles tov massa).

Schakelen via de collector en je hebt al dat gedoe niet, zie de net door mij geposte site.