Niet slecht. Ik ben er nog niet helemaal zeker van wat je met die aarde aansluiting van de voeding moet doen, maar persoonlijk zou ik 'm gewoon aan de aarde hangen.

Je hebt echt de TOM 25112 en niet perongeluk de TOM 12212 he?

@KIF, dan moet ik daar wel een aarde hebben >_< en die is er op dit moment niet. Kan wel even kijken of ik hem kan trekken :-).

@Jochem, farnell winkelwagen says:

3 1242639 TRACOPOWER TOM 25112 PSU, OPEN, 25W, 12V/2.1A

Ik zal nog even kijken voor het andersom schakelen met die torren. (Komt wel weer m'n hele ontwerp in de knoei! :-(

[edit] ik vind dat boze mannetje nog steeds wel erg boos kijken hoor!

Niet hij hoor is niet boos, alleen een beetje teleurgesteld, en hij is zo weer blij

:) <== (zie wel)

Okee, eventjes snel dan tussendoor.

Als Rb 1k? en als Rl? Wat zou ik daar het beste kunnen kiezen? Kan ik beter kiezen voor 0.125W of 0.25W.

Ik bedoel, (of staat dat ook in die cursus).
12V -> Rl -> led-strip(0.2A@12V)
werkt Rl dan niet als een current limiter? Of werkt dat anders? En gaat dan ook niet die vollestroom van 0.2A door die Rl?

12V -> Rl -> tor -> gnd.
Rl = bijv 10k.
I = U/R = 12/10000 = 0,0012
P = UI = 12 * 0,0012 = 0,0144W.

Toch? (dan voldoet een 0.125W variant)

Maar hoe zit dat dan dus met als er wel stroom door de led-strips gaan?

[edit1]
v2.8 (in 3D vorm, dan zitten de holes/pads tenminste goed :P stomme PDF >_<)

http://images.daantimmer.nl/?path=projecten/trapverlichting/trapverlic…

[edit2]
Ik had gisteren avond trouwens eventjes een 1:1 schaal modeletje gemaakt van papier :P Aardig mislukt overigens ;-) Maar de grootte klopt iig.
Zie: http://images.daantimmer.nl/?path=projecten/trapverlichting/DSC_4320.J…
[edit3]
Ja dat is idd het ontwerpje van mijn 64pins TQFP breakout bordje ;-) Oud ontwerpje, had papier nog niet weggegooid. Moest ff kijken of de holes voor de crystallen goed zaten. (Ben alleen niet zeker over de watch-crystal voet :(

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (11%)]

Toch maar even een nieuwe reply ipv edit.

Kan ik als ik het idd op 'de goede manier' schakel. (dus load aan de collector kant en emitter aan ground)
Zoals hier:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/tutorial/xtor/xtor2/2fig8.gif

Ook niet gebruik maken van een lichtere tor? (niet dat het in prijs veel uitmaakt hoor, maar meer gewoon een 'weetje-vraagje':-)

Wat bedoel je met 'lichtere' tor? Lichter dan welke?

Rl is je ledketen (inclusief voorschakelweerstand).

Rb berekenen staat in die cursus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

Ik dacht, uit alle voorbeeldjes die ik gezien heb, dat ik dit moest doen:

http://images.daantimmer.nl/?path=projecten/trapverlichting/ikdachtdit.png

Maar, Rl weg en daar die led-strips kan natuurlijk ook :-)

[edit]
eventjes een vraagje,
Zoals Henry S. al aangaf.
Welke van de twee moet ik nu dus gebruiken?
Ik begrijp van Henry het rechter?
http://images.daantimmer.nl/?path=projecten/trapverlichting/welkevandetwee.png

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op (34%)]

Met de linker schakeling gebruik je meer stroom. De stoom die "in bedrijf" door je leds lopen, loopt door je transistor als de leds uit moeten. Hij verbruikt dus altijd. Als het verbruik weinig is, kan dit om andere redenen handig zijn. Maar in dit geval dus denk ik niet.

Eventueel kan je ipv een tor een fet gebruiken.

Ik heb even "mosfet N SMD" getypt bij farnell, en dan op prijs gesorteerd. De eerste die bij jou applicatie past (ruim meer dan 0.2A stroom, en bij 0.2A minder dan 0.2V spanningsval) is de farnell nummer 1081307, de fairdchild FDY3000NZ. En dat zijn er dan nog eens twee in 1 behuizing. Voor 17 cent per stuk.

Let wel op, in bovenstaand schema, moet je nog basisweerstanden opnemen. Bij fetjes hoeft dat officieel niet. In de praktijk heb ik meegemaakt dat de boel niet werkt als je het niet doet. Ik weet nog niet precies waarom. Voorlopig ontwerp ik printjes waar de weerstanden op kunnen dan kan ik alsnog er een draadje van maken.

[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]

Basis weerstandjes zitten er al op, maar op een ander deel van het schema ;-) Heb maar een klein stukje van schema ge-screenshotted ;-)

Ik denk dat ik dan maar voor het rechter schema ga :-).

Maar wat precies is, in dit geval, het voordeel* van een fet t.o.v. een tor?

[edit] tikfoutje :P

@rew, ik krijg deze als ik die productcode gebruik.
http://nl.farnell.com/nxp/bsh103/mosfet-n-sot-23/dp/1081307?_requestid…
Dat zijn er niet twee in 1 ;-) En ook geen FairChild ;-)

Als ik zoek op FDY3000NZ, krijg ik hem wel. Nadeel van deze (packages) is dat ik dan zeker wel dual layer moet gaan gebruiken. (Of ik krijg erg lange banen, wat ook weer zonde is)

Maar kan een van jullie mij vertellen waarom rew een mosfet aanbeveelt?

Dit is toch wel een grote update (al zeg ik het zelf) vandaar mijn double post.

Heb hem dan denk ik eindelijk goed.
(met gebruik van torretjes)
schema en PCB: http://www.uploadarchief.net/files/download/trap%20verlichting%20v2.9.…

En, ik heb alle via's/draadbruggen weg ;-).
Ga nu een dsPIC30F2020 gebruiken, ik dacht dat ik een PIC24HJ128GP502 hier had liggen, maar dat was dus die dsPIC. Voordelen:
-5V ipv 3.3V
-Geen VDDCore/VCap elco nodig (van 5mm hoog>_<, alle hoogte die ik kan besparen is mooi meegenomen!)
-de layout is net ietsje anders waardoor ik dus die draadbruggen heb weten weg te werken! :D

Kan er nog 1final check overheen gaan?

De ground van U2 hangt met een enorm dun draadje aan de ground van de rest. Ontkoppelcaps C1 en C3 zijn vrijwel nutteloos als je ze zover van de regelaar plaatst. De rest van het groundplane vertoont soortgelijke mankementen.

Goed naar de stromen kijken die door het groundplane zullen lopen! Kwestie van lijntjes tekenen. Lijntjes waar veel stroom loopt kunnen beter weggehouden worden van lijntjes waar weinig stroom loopt.

C3 zit toch vrijwel tegen U2 aan? Of zie ik dat verkeerd?
C1 was meer bedoeld om U1 (µC) te ontkoppelen?

Ik zal even kijken of ik die automatisch gegenereerde lijntjes aan het groundplane groter kan laten maken, als je dat bedoeld?

Op de print zit C3 vrijwel tegen U2 aan, maar dat maakt weinig uit als er een baan van een paar centimeter tussen zit.

Ik heb even wat gekladderd:
http://www.kleinisfijn.nl/co/other_stuff/photos/thumbs/daan_timmer.png
klikbaar

Persoonlijk zou ik gewoon de hele zooi omgooien. Je hebt een enorm leeg vlak aan de linkerkant, maar je zit alles veel te dicht op elkaar te proppen met te dunnen banen aan de linkerkant. Je hebt genoeg ruimte om de voeding niet in de knoop te laten komen met de signalen. Je mag de voeding uit de module gerust met twee dikkere banen eerst naar de linkerkant halen om daar de regelaar neer te zetten, ergens in het midden de chip en aan de rechterkant de drivertorren. Die SOT-223 regelaars lenen zich perfect om er rechtstreeks twee caps naast te zetten aan beide kanten.

Ik heb even een voorbeeldje in elkaar gezet van hoe ik de indeling zou maken:
http://www.kleinisfijn.nl/co/other_stuff/photos/thumbs/daan_timmer_01.png
ook klikbaar

Ik snap wat je bedoeld nu met die ontkoppelcaps :-). Daar had ik nog niet aan gedacht wat betreft die ground... dat die ver verwijdert is van de andere aansluiting.

Maar jij tekent nu dat de 12V naar de torren gaan, maar deze moeten toch naar de headers? (zie schema)?

Zal het ietsje ruimer gaan opstellen :-)

Op 6 november 2008 12:21:40 schreef Daan Timmer:
Maar jij tekent nu dat de 12V naar de torren gaan, maar deze moeten toch naar de headers? (zie schema)?

Ow, ja. Ik was even snel iets aan het tekenen in een internetcafe.. (Zit momenteel in Tokyo.) De manier waarop je de 12V voedingsbaan aan de rechterkant van de print buiten de header van de sensors omhaalt kan je daarvoor goed gebruiken. Komen de power en signal lijnen niet in de knoop.

Maar ik hoop dat je het doel van deze opstelling ziet, grote stromen niet mengen met kleine stromen.

Ja, dat zie ik :-) Ik ben hem nu aan het her-indelen :-)

Voeding gedeelte komt alleen nog wel boven de U1 hoor ;-)

Oeps, vergeten deze post te posten, naja, dan maak ik hem maar af ook.

Bij deze heb ik de laatste hopelijke versie dan?

let op, groot (in resolutie :P) plaatje (25xx* 10xx)
zie: http://images.daantimmer.nl/?path=projecten/trapverlichting/laatstever…

Geen via's, ontkoppel caps zo dicht mogelijk bij de gnd en VCC.

Headers voor de sensors en de led-strips omgewisseld, waardoor 12V nu boven is, en 5V onder.

Enige wat ffies opletten wordt met solderen is het gedeelte onder de ontkoppelkap bij de ICD header.

Let wel, dit wordt een 90graden socket., ik ga hem toch niet ICSP terwijl hij in de trapleuning zelf zit.

Voor diezelfde ICSP aansluiting de pwr en stuur signalen apart headertje voor genomen. (iets makkelijker met aanleggen van de lijntjes ;-))

Issie nu dan wel goed? ^_^

En mag ik nog 1request doen? :+ ik snap het toch niet helemaal wat betreft die Rb en Rl formuletjes.

Als ik Rb een redelijk lage waarde neem (zeg, 330ohm), dan loopt er een grotere stroom door de tor.
En bij een hoge Rb, loopt er een kleinere stroom door de tor.
Maar hoe bepaald dit de spanning over en stroom (ja ik heb opgelet :P) door de led strips?
Want op die cursus site, geplaatst door Henry, zeggen ze het volgende:

Een bipolaire transistor heeft drie aansluitingen: Basis, Collector and Emitter. In geval van een NPN-transistor, veroozaakt een lage stroom van B naar E (IB) een grote stroom van C naar E (IC). De verhouding IC/IB wordt de stroomversterking genoemd, symbool hFE.

Binnenin de transistor bevindt zich een diode tussen B en E en tussen B en C, dus VBE,max en VBC,max zijn ongeveer 0.6V tot 0.7V.

Laten we veronderstellen dat RB = 1M, RL = 1k, VS = 9V, hFE = 300 en VBE = 0.6V.

De spanning over RB is VS-VBE=8.4V, dus IB=8.4/1M=8.4μA. IC=IB?hFE=8.4μA?300=2.52mA. De spanning over RL zal dus 2.52V zijn.

Hoe komen ze op die spanning van 2.52V over RL.
En stel, in mijn geval ik zou bovenstaande schema+waardes hebben. Zou dat dan betekenen dat er ook ongeveer zoveel spanning over mijn leds zou staan.? (De Rl van die ledstrips is echter 60ohm (2x 12V @0.1A) dus er zal ongetwijfeld wel een andere spanning overheen komen staan :-)

[edit].... ik zie dat ik alsnog de ontkoppelcap bij U2 ben vergeten (voor op de 5V lijn), stom, meteen maar ff toevoegen, en ik heb 1trappetje teveel, onderin bij de massa aansluiting :P schoonheidsfoutje (ook emteen ff weghalen)
en ja, ik heb idd de massa maar aangesloten, kheb alleen nog geen massa aansluiting bij de trapleuning though.

Op 6 november 2008 14:22:33 schreef Daan Timmer:
Bij deze heb ik de laatste hopelijke versie dan?

Het gebeurt eigenlijk nooit dan een print echt af is. Er is altijd ruimte voor verbetering.
Ik zou de 5V en 12V header van plaats verwisselen (ze stonden goedom in de vorige versie!), want de ground van de torren heeft nog steeds geen fatsoenlijke rechtstreekse verbinding met de ground van de voedingsmodule.

En mag ik nog 1request doen? :+ ik snap het toch niet helemaal wat betreft die Rb en Rl formuletjes.

Als ik Rb een redelijk lage waarde neem (zeg, 330ohm), dan loopt er een grotere stroom door de tor.
En bij een hoge Rb, loopt er een kleinere stroom door de tor.
Maar hoe bepaald dit de spanning over en stroom (ja ik heb opgelet :P) door de led strips?

Oke, nu raak je me even kwijt. Op deze manier zet je gewoon 12V op de LED-strips, en trekken ze zoveel stroom als ze nodig hebben. Als m'n donkere vermoeden dat een LED-strip gewoon een aantal LED's in serie is zonder serieweerstand waar is, dan blaas je waarschijnlijk de hele boel op.

Hier meer info:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

Volgens mij (dus niet 100% zeker) hebben ze zelf al een weerstand, echter, dit moet/kan ik nog navragen(bij Niels) en anders kan ik het ook nog altijd in de connector zelf verwerken :P

Ik weet overigens hoe een led werkt ;-) maar toch bedankt ;-) (ik had die tutorial al eens eerder doorgenomen :-))

Naja, bij deze dan!
Andere uC... die 2020 had maar 1 Input Capture... ik dacht 2 >_>. Dus maar meteen even gekeken voor een 18pins soic'tje.
Dus eventjes via http://www.microchip.com/maps/microcontroller.aspx gekeken naar een 5V device met 2Input Capture, kwam ik uit bij de 3012 en 2011. (zijn geen 8bits µC met 2IC in 18pins formaat)

2ledjes toegevoegd. 1tje aan de +5V en 1tje aan de µC.
Zit alleen nog te twijfelen of ik die led aan de 5V wel of niet ook echt ga gebruiken. Maar liever dat de mogelijkheid er is dan niet :-). De led voor aan de µC is bedoeld vooral voor het debuggen :-) Operationeel gaat de led gewoon uit :P

Ik heb dankzij kif's tip die headers weer omgedraaid. En ik snap(te) idd wat je bedoelde, nu is er een beduidend kortere route van die emitters naar de gnd :-)

Dan hoop ik nu dat hij wel voldoende correct is ;-)

Overigens weet ik nu nog alleen niet welke weerstand ik op de basis moet hebben, snap hier nog steeds niet zo erg veel van >_< ;-( help?

http://images.daantimmer.nl/?path=projecten/trapverlichting/ikweetgeen…

[edit] (ja, zo een snelle edit!) zag net klein schoonheids foutje, links bij P1 liep dat 12V spoor iets te dicht langs de rand waardoor groundplane niet door kon lopen.

Eerst antwoord op je laatste vraag: zoek in de datasheet de "hfe" van je transistor op. Dat is de stroomversterking.

Is die bijvoorbeeld honderd, dan moet de basis stroom voor schakel-gebruik minimaal 0.01x de stroom door de collector worden.

Dus jij wil 200mA door de collector kunnen schakelen, dan heb je minimaal 2mA door de basis nodig. Er komt als je een 5V processor gebruikt ongeveer 4.3V over de weerstand te staan, dus 4.3V/2mA= 2k2.

Dan moet je je realiseren dat Hfe getallen wat slordig zijn en behoorlijk kunnen varieren. En een "beetje meer kan geen kwaad", dus 1k is een mooie waarde in dit geval. (mits de geadverteerde Hfe van de tor die je gebruikt minimaal 100 is).

Een tor heeft als je hem als schakelaar gebruikt een rest-spanning van zeker 0.2V. Dus je ledstrips zullen niet 12V krijgen, maar 11.8. Dat zal wel meevallen. Maar toch.

Sommige fets hebben RDSon van 0.01 Ohm. Als je daar 0.2A door stuurt, komt er 2mV over je FET te staan. Zeker als er wat grotere stromen gaan lopen, is dat fijn: je schakel-element wordt niet zo warm... Maar goed, uiteindelijk was ik weer naar de allergoedkoopste aan het zoeken, en die zit natuurlijk weer niet zo ontzettend ver onder de RDSon die 0.2V over de FET levert. Wel zijn die twee-in-1 die ik gevonden had ONTZETTEND veel kleiner dan wat je nu gebruikt. Maar inderdaad voor jou heeft het waarschijnlijk niet zo ontzettend veel nut.

Okee, komponentjes zijn binnen, passen allemaal keurig op de printplaat (nog niet geetst hoor). Ik ga toch maar zelf etsen ipv bij Niels laten doen.

iig, nu nog over 1ding jullie mening nodig. De 230VAC aansluiting, gaat dit een probleem opleveren? Ik was van plan om gewoon wago screw clamps te gebruiken met een pitch van 5,08mm. Echter hierdoor is er maar een 3.302mm afstand tussen de andere drie aansluitingen
zie:
A1
3.3mm
AARDE
3.3mm
A2

Ze lopen voor maximaal 4mm 'zo dicht' opmekaar.

Zal ik morgen even doorlezen ;-) Bedankt voor de link.

Over die aarde heb ik geen idee, er werd mij in vorige replys aangeraden om die aarde aan te sluiten. Miss een goed idee om hem ook aan de aluminimum traplenuing behuizing aan te sluiten?

(Er komt MDF op die aluminium behuizing wat de echte leuning is.)

Of is dat totaal overbodig?