Beste mensen,
Ik wil een aantal gebruikte EL84 buizen testen. Ik ben niet in het bezit van een buizentester en ik lees ook tegenstrijdige verhalen over de waarde van bijvoorbeeld een simpele emissietest. Ik had er iets op gevonden, maar ik heb weinig theoretische bagage dus wijs me er maar op waar mijn verhaal mank gaat:
Men neme een buizenradio met de EL84 als eindtrap, dat is het uitgangspunt. Nu kan in ieder geval worden vastgesteld dat de buis werkt!
Daarna leek mij de belangrijkste norm voor kwaliteit het aantal mA dat tussen anode en kathode als ruststroom loopt. Ik heb het punt tussen kathodeweerstand en aarde onderbroken en daar een multimeter tussen gezet, ingesteld op 200 mA. Nu komt de grap: ik meet.....niets! De meter slaat niet uit, maar - zolang de kring heel is - werkt de radio wel.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb twee meters geprobeerd, een analoge en een digitale, dus apparaatfalen kan worden uitgesloten.
Met vriendelijke groet,
Paul
Zit er parallel aan die weerstand misschien een ontkoppel-elco die sluiting vertoont?
Meet terwijl de versterker uitstaat eens tussen kathode en aarde de weerstand.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Dat laatste sluit ik uit. Ik heb gelukkig het schema er bij en ik vond snel de dikke 100R weerstand die uit pootje drie te voorschijn kwam. Een sluitende ontkoppel-elco vind ik nog niet zo'n gekke suggestie. Daar ga ik eens mee verder.
Sluiting in de ontkoppelelko kan niet want je schrijft toch dat de radio speelt - zolang de kring heel is - dus als de ontkoppelelko in sluiting zou zijn dan zou de radio ook spelen zonder dat de kring gesloten was met je multimeter. De enige verdachten in de zaak zijn toch je multimeters, controleer eens of ze nog werken in de stand '200 mA'
... Nu kan in ieder geval worden vastgesteld dat de buis werkt!
correct...
...Ik heb het punt tussen kathodeweerstand en aarde onderbroken en daar een multimeter tussen gezet, ingesteld op 200 mA.
Inplaats van de aansluitingen los te maken kun je beter de spanningen over de weerstanden meten.... en dan de stromen uitrekenen. Door de kathode weerstand loopt de anodestroom + de schermroosterstroom. Staat de buis in klasse-A dan loopt er met of zonder sturing dezelfde stroom. In klasse-B is er een kleine ruststroom welke oploopt bij sturing. In klasse-C staat de buis zonder sturing afgeknepen.
Een enkele el84 staat bijna altijd in klasse-a. je moet dan over een kathode weerstand van 160 Ohm 6,4Volt meten. Op pen 9 moet je 210V meten. Er loopt dan 6.4/0.16 = 40 mA door de kathode R. Hiervan is 3,9 mA schermroosterstroom en 36 mA anodestroom.