Polarisatie Frans/Belgische stopcontacten

Vanuit de stekker naar het stopcontact gezien, de nul tegen de klok in vanaf de aarde. Net zoals bij 5 polige CEE stopcontacten.
Niemand doet het maar dit is de enige logische verklaring om de fase rechts en de nul links aan te sluiten.
En natuurlijk aarding vanboven, anders krijg je rare kronkels bij haakse stekkers.

De oudere Legrand DLP stopcontacten (die met de schroefdekseltjes) hadden wel een aanduiding van N en L, ook hier zat de nul links en de fase rechts.

Ik snap trouwens niet waarom me dit zou willen normaliseren. Voor het verbruikstoesteltoestel maakt het echt niet uit(ok, er zijn slecht ontworpen uitzonderingsgevallen)
In Engeland heeft iedere stekker een aardpin, ook al is die niet gebruikt, dus daar kan het nog een beetje zin hebben. Maar wie neemt nu de UK als voorbeeld? Ik wil die lelijke dozen al vast niet in huis!

Mama look, -a-booboo

Het maakt wel degelijk uit want veel gebruikstoestellen zijn voorzien van een enkelpolige schakelaar en soms een zekering. Als de polariteit onbepaald is, zouden er eigenlijk dubbelpolige schakelaars en dubbele zekeringen gebruikt moeten worden.

In mijn caravan heb ik ook een dubbelpolige zekering (automaat) gemonteerd omdat ik niet op de polariteit van de aansluiting kan vertrouwen.

En nee, dat lompe Engelse contactmateriaal wil ik ook niet. Maar ik voel wel wat voor IEC 60906-1

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 7 november 2008 14:14:46 schreef Roetzen:
Het maakt wel degelijk uit want veel gebruikstoestellen zijn voorzien van een enkelpolige schakelaar en soms een zekering. Als de polariteit onbepaald is, zouden er eigenlijk dubbelpolige schakelaars en dubbele zekeringen gebruikt moeten worden.

In mijn caravan heb ik ook een dubbelpolige zekering (automaat) gemonteerd omdat ik niet op de polariteit van de aansluiting kan vertrouwen.

hoezo?, enkel of dubbelpolig, uit is toch uit, zolang je er zelf maar uit blijft met je vingers...

waarom zou er een dubbelpolige zekering inmoeten? Zelf ben ik daar ook wel voorstander van, los van het F N probleem

Mama look, -a-booboo

Op 7 november 2008 15:02:34 schreef jongensenwetenschap:
[...]
waarom zou er een dubbelpolige zekering inmoeten? Zelf ben ik daar ook wel voorstander van, los van het F N probleem

Omdat als fase en nul verwisseld zijn, bij een directe gestelsluiting anders de zekering in het apparaat er niet uit gaat. En de bedoeling van een zekering in het apparaat is nu juist dat als er iets mis gaat, die er uit gaat en niet de zekering in de meterkast.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Frederick E. Terman

Honourable Member

De standaard is (of was altijd), dat je niet moet doen alsof nul volt altijd op aardpotentiaal ligt.
Behandel de nul- en fasedraad met dezelfde égards, en alles gaat goed.

Afschakelen mag gerust enkelfasig. De nuldraad mag toch al niet blank (ongeïsoleerd) gebruikt worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 november 2008 15:16:39 schreef Roetzen:
[...]
Omdat als fase en nul verwisseld zijn, bij een directe gestelsluiting anders de zekering in het apparaat er niet uit gaat. En de bedoeling van een zekering in het apparaat is nu juist dat als er iets mis gaat, die er uit gaat en niet de zekering in de meterkast.

Dit antwoord had ik nu niet verwacht:-)
(Waarom denk je dan dat je wel zekeringen in je kast hebt?)
Daarvoor heb je reeds: aarding, verliesstroomschakelaar, zekeringen en een "teko". Is dat nog niet genoeg?????
Een sluiting naar massa kan ook voor de zekering in het toestel, zo kunnen we blijven doorgaan.
Volgens mij maak je het ingewikkelder en uiteindelijk gevaarlijker door een stekkernorm op te leggen , zeker als hij dan toch verkeerd is aangesloten en je ervanuitgaat dat het goed is.

Mama look, -a-booboo

Ik leg helemaal geen norm op. Ik vroeg of die bestaat en nu blijkt dat er geen norm is, pas ik me daar aan aan. Die dubbelpolige zekering in mijn caravan is nu juist omdat ik er niet van uit ga dat de polariteit altijd hetzelfde is. En ik ga er ook niet voetstoots van uit dat de campingbaas of de jachthavenmeester de stopcontacten voor de blauwe stekker altijd goed aansluit.

DE OLDE

Overleden

Als je natuurlijk de CEEform (blauw) hebt op een camping en het blijkt verkeerd te zitten kun je natuurlijk de eigenaar er op aanspreken, hij heeft dan kennelijk Beun als elektroman gehad.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Volgens een vriend van mij die een boot heeft, komt het in jachthavens toch wel eens voor. Natuurlijk kan je de beheerder er op aanspreken en als ik het ooit een keer zelf tegen kom zal ik dat ook zeker doen. Maar zoals ze aan de overkant van het water zeggen: "Better safe than sorry".

Op 7 november 2008 16:57:23 schreef Roetzen:
Ik leg helemaal geen norm op. Ik vroeg of die bestaat en nu blijkt dat er geen norm is, pas ik me daar aan aan. Die dubbelpolige zekering in mijn caravan is nu juist omdat ik er niet van uit ga dat de polariteit altijd hetzelfde is. En ik ga er ook niet voetstoots van uit dat de campingbaas of de jachthavenmeester de stopcontacten voor de blauwe stekker altijd goed aansluit.

Ok, maar toch nog een vraag/opmerking: een zekering voor een stopkontakt(engroep) is toch altijd dubbelpolig, of is dat niet in een caravan? zou vreemd zijn.

Mama look, -a-booboo

Bij caravans kan je van alles aantreffen. De mijne is een oud beestje, er zat helemaal geen zekering in. Die heb ik er evenals een ALS zelf in gezet. Strikt genomen kan het ook wel zonder, in de aansluitkast op de camping zitten immers ook zekeringen. Althans in Nederland...

free_electron

Silicon Member

Je moet de draden 50x per seconde wisselen ...
das een eigenschap van WISSELSPANNING ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 7 november 2008 17:06:06 schreef DE OLDE:
Als je natuurlijk de CEEform (blauw) hebt op een camping en het blijkt verkeerd te zitten kun je natuurlijk de eigenaar er op aanspreken, hij heeft dan kennelijk Beun als elektroman gehad.

Ik zie me al zitten met een duspol op de camping :D En hoe zal de campingbaas reageren?:+

Gr.

Erik

DE OLDE

Overleden

Hoe zal de campingbaas reageren, zoals de meeste reageren , het (installatie e.d.)mag nooit wat kosten, maar de gast moet gewoon royaal zijn. Ik ben generaliserend , maar meestal is het : "Is dat zo duur? "

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Door de verschillende netwerken van aanbieding van de elektrische aansluitingen in Belgie zou je al een lokale bepaling moeten hebben voor zoiets (mijn weten is het een Belgisch reglement).

Als vb in mijn situatie (zuiden van Oost-vlaanderen) heb ik een 3 fase aansluiting 3 x 240 V en een aarding.
Elke draad is een Fase dus.(Neen heb geen Nulleiding)

Dus bij een toestel waar enkelpolig word onderbroken staat het altijd met 1 draad onder spanning.

Zelfs bij een stopcontact waar er een Nul en een Fase aanwezig is en je sluit een toestel aan met een platte stekker en dat is enkelpolig geschakeld zal je nooit weten (zonder te meten) of je fase aangesloten blijft of niet.
Want je ziet toch niet hoe de stekker in het stopcontact steekt (kan je omdraaien, behalve een stekker met aarding).

Mvg Luc

free_electron

Silicon Member

alleen in de vs zijn gepolarieseerde stekkers en is er een wetgeving over.
De nulleiding ligt immers aan de ground in de zekeringkast. automatische zekeringen zijn in die installaties dan ook enkelpolig !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

Op 7 november 2008 15:02:34 schreef jongensenwetenschap:
[...]

hoezo?, enkel of dubbelpolig, uit is toch uit, zolang je er zelf maar uit blijft met je vingers...

Hoezo? dubbelpolige zekering? Onderbroken is toch onderbroken?

Anoniem

Op 8 november 2008 17:39:28 schreef free_electron:
alleen in de vs zijn gepolarieseerde stekkers en is er een wetgeving over.
De nulleiding ligt immers aan de ground in de zekeringkast. automatische zekeringen zijn in die installaties dan ook enkelpolig !

Eigenlijk is onze manier van dubbel afzekeren weinig zinvol.
Die stamt uit de tijd dat de 220V netten 2x130V tov aarde waren. Toen waren twee stoppen noodzakelijk. In feite zou men voor wijken met een modern net enkele zekeringen moeten toestaan want terugkeer naar een 130/220V net is uitgesloten.
Maar er is natuurlijk in techniek zoveel dat met de visie van vandaag veel simpeler kon geweest zijn, maar het logische gevolg is van een evolutie.

In Nederland zijn die 127/220 netten al lang verdwenen. Ze zijn er wel geweest en hier en daar vind je er nog sporen van. Een zoon van een vriend van mij heeft een oud huisje in Rotterdam betrokken en daar was de installatie dubbel afgezekerd. Een enkelfase aansluiting met zowel in de nul als in de fase een smeltzekering. Een overblijfsel waarbij er twee fasen van 127 V tov aarde werden gebruikt.

Maar dat soort relekwieën zijn echt uitzonderingen. Normaliter zit er hier in Nederland alleen een smeltzekering in de fase, niet in de nul. Dubbel zekeren met niet gekoppelde zekeringen - zoals met smeltzekeringen - is zelfs minder veilig, want het kan dan bij een overbelasting gebeuren dat alleen de zekering in de nul er uit gaat. De installatie lijkt dan afgeschakeld maar is het niet en dat zou er toe kunnen leiden dat men zonder het in de gaten te hebben aan een onder spanning staande installatie gaat werken.

Enfin, mijn vraag ging over de norm voor de polariteit van Belgisch/Franse stopcontacten. Het is nu duidelijk, er is geen norm. Dus we kunnen dit topic afsluiten. Een ieder nogmaals bedankt voor de antwoorden.

ik wist niet dat in Nederland enkel de faze gezekerd werd. Nu maar hopen dat de nul nooit gaat zweven. In België is alles "dubbel" gezekerd , met gekoppelde automaten. Jullie sparen 50% :-).

Betreft de opemrking dat het gevaarlijk kan zijn als alleen de nul eruit gaat en men "denkt" dat de installatie spanningsloos is. Niet denken, maar meten en alles afleggen.

Mama look, -a-booboo

Wat bedoel je nu met dubbel afzekeren?
Ik heb hier ook de fase en de nul door 1 zekering lopen, dat is normaal in NL.
Het is niet zo dat de nul blijft geleiden.

//EDIT: Gekoppelde automaten... laat maar...

[Bericht gewijzigd door BernardV op 9 november 2008 00:33:16 (13%)

127/220 volt netten komen in amsterdam en enkele andere plaatsen nog voor.ik geloof dat zelfs een klein gedeelte
van rotterdam nog een dergelijk net heeft.

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!

tiens, dit vind ik nu grappig. Een jaar of zo geleden werd op co , in een gelijkaardig topic beweerd dat 127/220 al laaaang niet meer bestond in Nederland.

Mama look, -a-booboo