Polarisatie Frans/Belgische stopcontacten

Op 7 november 2008 17:06:06 schreef DE OLDE:
Als je natuurlijk de CEEform (blauw) hebt op een camping en het blijkt verkeerd te zitten kun je natuurlijk de eigenaar er op aanspreken, hij heeft dan kennelijk Beun als elektroman gehad.

Ik zie me al zitten met een duspol op de camping :D En hoe zal de campingbaas reageren?:+

Gr.

Erik

DE OLDE

Overleden

Hoe zal de campingbaas reageren, zoals de meeste reageren , het (installatie e.d.)mag nooit wat kosten, maar de gast moet gewoon royaal zijn. Ik ben generaliserend , maar meestal is het : "Is dat zo duur? "

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Door de verschillende netwerken van aanbieding van de elektrische aansluitingen in Belgie zou je al een lokale bepaling moeten hebben voor zoiets (mijn weten is het een Belgisch reglement).

Als vb in mijn situatie (zuiden van Oost-vlaanderen) heb ik een 3 fase aansluiting 3 x 240 V en een aarding.
Elke draad is een Fase dus.(Neen heb geen Nulleiding)

Dus bij een toestel waar enkelpolig word onderbroken staat het altijd met 1 draad onder spanning.

Zelfs bij een stopcontact waar er een Nul en een Fase aanwezig is en je sluit een toestel aan met een platte stekker en dat is enkelpolig geschakeld zal je nooit weten (zonder te meten) of je fase aangesloten blijft of niet.
Want je ziet toch niet hoe de stekker in het stopcontact steekt (kan je omdraaien, behalve een stekker met aarding).

Mvg Luc

free_electron

Silicon Member

alleen in de vs zijn gepolarieseerde stekkers en is er een wetgeving over.
De nulleiding ligt immers aan de ground in de zekeringkast. automatische zekeringen zijn in die installaties dan ook enkelpolig !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Anoniem

Op 7 november 2008 15:02:34 schreef jongensenwetenschap:
[...]

hoezo?, enkel of dubbelpolig, uit is toch uit, zolang je er zelf maar uit blijft met je vingers...

waarom zou er een dubbelpolige zekering inmoeten? Zelf ben ik daar ook wel voorstander van, los van het F N probleem

Hoezo? dubbelpolige zekering? Onderbroken is toch onderbroken?

Anoniem

Op 8 november 2008 17:39:28 schreef free_electron:
alleen in de vs zijn gepolarieseerde stekkers en is er een wetgeving over.
De nulleiding ligt immers aan de ground in de zekeringkast. automatische zekeringen zijn in die installaties dan ook enkelpolig !

Eigenlijk is onze manier van dubbel afzekeren weinig zinvol.
Die stamt uit de tijd dat de 220V netten 2x130V tov aarde waren. Toen waren twee stoppen noodzakelijk. In feite zou men voor wijken met een modern net enkele zekeringen moeten toestaan want terugkeer naar een 130/220V net is uitgesloten.
Maar er is natuurlijk in techniek zoveel dat met de visie van vandaag veel simpeler kon geweest zijn, maar het logische gevolg is van een evolutie.

In Nederland zijn die 127/220 netten al lang verdwenen. Ze zijn er wel geweest en hier en daar vind je er nog sporen van. Een zoon van een vriend van mij heeft een oud huisje in Rotterdam betrokken en daar was de installatie dubbel afgezekerd. Een enkelfase aansluiting met zowel in de nul als in de fase een smeltzekering. Een overblijfsel waarbij er twee fasen van 127 V tov aarde werden gebruikt.

Maar dat soort relekwieën zijn echt uitzonderingen. Normaliter zit er hier in Nederland alleen een smeltzekering in de fase, niet in de nul. Dubbel zekeren met niet gekoppelde zekeringen - zoals met smeltzekeringen - is zelfs minder veilig, want het kan dan bij een overbelasting gebeuren dat alleen de zekering in de nul er uit gaat. De installatie lijkt dan afgeschakeld maar is het niet en dat zou er toe kunnen leiden dat men zonder het in de gaten te hebben aan een onder spanning staande installatie gaat werken.

Enfin, mijn vraag ging over de norm voor de polariteit van Belgisch/Franse stopcontacten. Het is nu duidelijk, er is geen norm. Dus we kunnen dit topic afsluiten. Een ieder nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

ik wist niet dat in Nederland enkel de faze gezekerd werd. Nu maar hopen dat de nul nooit gaat zweven. In België is alles "dubbel" gezekerd , met gekoppelde automaten. Jullie sparen 50% :-).

Betreft de opemrking dat het gevaarlijk kan zijn als alleen de nul eruit gaat en men "denkt" dat de installatie spanningsloos is. Niet denken, maar meten en alles afleggen.

Mama look, -a-booboo

Wat bedoel je nu met dubbel afzekeren?
Ik heb hier ook de fase en de nul door 1 zekering lopen, dat is normaal in NL.
Het is niet zo dat de nul blijft geleiden.

//EDIT: Gekoppelde automaten... laat maar...

[Bericht gewijzigd door BernardV op zondag 9 november 2008 00:33:16 (13%)

127/220 volt netten komen in amsterdam en enkele andere plaatsen nog voor.ik geloof dat zelfs een klein gedeelte
van rotterdam nog een dergelijk net heeft.

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!

tiens, dit vind ik nu grappig. Een jaar of zo geleden werd op co , in een gelijkaardig topic beweerd dat 127/220 al laaaang niet meer bestond in Nederland.

Mama look, -a-booboo