Op 8 november 2008 22:13:22 schreef jojo:
[...]
Sorry hoor. Helpt het als ik zeg dat het wel een wastouwje van de PTT is/was?Het geheel is aardig ingepakt, daarom wilde ik ook niet te veel aandacht aan het binnenste besteden.
Ach, het is je vergeven hoor! Ziet er goed uit, ben benieuwd naar de rest! 
Hij doet het al enigzins. Het gaat om deze schakeling:
http://www.metdet.ru/FM.htm (schrik niet, het is een beetje Russisch)
De metaaldetector heeft ooit in Cicuit Cellar gestaan (2001). Deze site is een iets modernere uitvoering. Het artikel staat onderaan gelinked.
Ik heb alleen last van de NE555 schakeling die meestal niet zelf wil starten. Ik moet even pin 2 aan GND tikken en dan oscilleert hij.
Mooi Bram! Eigenlijk moet je eerst de hele draadvorm in een soort 3D mal voormodelleren en daarna monteren ... En gelijke knoopafstand houden! 
@Jojo,
Grappig ding, een soort frequentieteller-metaaldetector. Begrijp ik het nu goed dat de software een demo is zonder de Dynamische mode?
/e Voordat mensen hier gaan denken dat ik de Russische taal beheers ...:
http://translate.google.com/translate?u=http%3A//www.metdet.ru/FM.htm&…
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (25%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik vind het altijd wel mooi om te zien zo'n geknoopte kabelboom, maar dat is toch echt niet meer van deze tijd als je het mij vraagt. Naast het feit dat er waarschijnlijk nog maar heel weinig mensen zijn die het nog kunnen (vooral nog de "oudere generatie", lijkt me), kost het toch veel te veel tijd? Nu moet ik zeggen dat de "moderne" oplossingen, zoals tie-wraps, of van die kunststof spiralen die je om de kabels draait, ook niet echt mooi zijn of zo, maar het volstaat meestal wel. Ergens is het natuurlijk ook wel jammer dat zulke vaardigheden niet meer aangeleerd worden.
En daarbij, borduren, breien, en punniken is toch voor meisjes...
* SparkyGSX maakt zich uit de voeten
Op 9 november 2008 20:15:37 schreef SparkyGSX:
[...]
En daarbij, borduren, breien, en punniken is toch voor meisjes...* SparkyGSX maakt zich uit de voeten
Sparky heeft duidelijk niet op een Montessori school gezeten ...
Mooi Bram! Eigenlijk moet je eerst de hele draadvorm in een soort 3D mal voormodelleren en daarna monteren ...
Inderdaad de "spijkerplank" die hier al eens voorbijkwam in een ander topic. Helemaal gelijk qua gelijke knoopafstand, maar het was ook 23 jaar geleden dat ik mn laatste draadboompje geknoopt had. Zei er iemand iets over "oud" ? 
Groeten, Bram
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 9 november 2008 20:44:38 schreef Rd12tf:
[...]Sparky heeft duidelijk niet op een Montessori school gezeten ...
Ik ook niet, maar op de basisschool en de eerste 2 jaar van de HAVO mocht ik op school ook echt borduren, knopen etc.
Op de basisschool hoefde ik niet te proberen om me best niet te doen, kreeg ik thuis meteen te horen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 9 november 2008 00:33:05 schreef jojo:
Ik heb alleen last van de NE555 schakeling die meestal niet zelf wil starten. Ik moet even pin 2 aan GND tikken en dan oscilleert hij.
Nou, je kan vrij beschikken over PB0. Knoop die aan Pin2 v/d 555. Maak --bij het initialiseren-- van PB0 kortstondig een uitgang (= laag) en vervolgens terug een ingang (= hoogohmig).
Meer moet dat niet zijn...
Op 9 november 2008 00:33:05 schreef jojo:
Hij doet het al enigzins.
[...]
Misschien trap ik een open deur in maar...
Hoe heb je de afscherming van de spoel aangesloten? Links, rechts of in het midden van de afscherming t.o.v. de spoel, dat kan soms uitmaken.
De afscherming vormt geen kortgesloten winding? Dat laatste lijkt mij sterk, het ding zou dan helemaal niet fluiten ...
@Jovak,
Daar zijn we toch niet slechter van geworden toch?

/e
@overslag,
Niet zo somber joh!
@Rd12tf: Ja die dynamische mode zit er dan niet in. Of dat een ramp is weet ik nog niet. Op zijn gevoeligste stand merk ik dat als na enige tijd de oscillator iets verloopt hij dat als "target" ziet. Dan moet je even resetten. Wellicht gebeurt dat ook automatisch in de genoemde dynamic mode. Ondanks de als luxe overkomende dynamic mode wordt uitgelegd dat je soms toch moet terugvallen in de static mode. Dus vind ik het wel best zo met deze free software.
Het ging er mij om een licht, klein, detectortje te hebben die mij bij een andere hobby af en toe kan helpen. Er bestaan blijkbaar veel luxere en ingewikkelder detectoren, maar die zijn ook lastiger te bedienen en kleiner zijn ze zeker niet.
Misschien is jou Russich beter dan de mijne. 
Iets leesbaarder is het artikel vertaald door Babelfish.
@pros: Een pinnetje pulsen zou een oplossing zijn als ik de source zou hebben. Maar in een binary file heb ik geen zin te rommelen. Zeker niet een AVR waar ik geen ontwikkelspul voor heb. Het was al lastig genoeg de fuses te moeten aanpassen van de oudere AT90S naar een ATtiny.
Wel zie ik dat de voedingsspanning een beetje laag is. Misschien dat mijn 555 exemplaar wat meer stroom trekt. 4V is geloof ik aan de krappe kant voor een originele NE555. Daar zal ik eerst eens een testje mee doen.
Op 9 november 2008 22:47:44 schreef Rd12tf:
Misschien trap ik een open deur in maar...
Hoe heb je de afscherming van de spoel aangesloten? Links, rechts of in het midden van de afscherming t.o.v. de spoel, dat kan soms uitmaken.
Nou, hij had er al last van toen ik nog geen search coil had gemaakt en testte met een aantal losse spoeltjes. Zoals ik net zei verdenk ik de voeding die via die 1K te laag uitpakt.
Je kan ook resetten met een klein relaistje, gevoed via een elco, doet ook even klik-klak bij het aanzetten.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 9 november 2008 22:47:44 schreef Rd12tf:
@Jovak,
Daar zijn we toch niet slechter van geworden toch?
offtopic mode
zeker niet, Wij hoeven tenmniste niet met hangende pootjes terug om een knoop aan het overhemd te laten zetten 
Weer ontopic. 
Op 9 november 2008 22:52:30 schreef Rd12tf:
Je kan ook resetten met een klein relaistje, gevoed via een elco, doet ook even klik-klak bij het aanzetten.
Hmm, ik zat al aan een "extra resetknop" te denken, maar dat kan ook. Al zal het denk ik wel een transistortje worden...
De voeding heb ik net getest, die lijkt het probleem niet te zijn. Het drive level via R1 waarover gerept wordt ook niet.
Als ik dit euvel had geweten, dan had ik er iets met een LM311 in gezet zoal je vaak in die L/C meters ziet.
Verder merk ik dat ik nu wat meer verloop heb dan gisteren. Dat zal wel zijn omdat de verwarming niet aan stond. Met de teller er op zie ik dat in de gevoeligste stand het ding begint te piepen bij iets meer dan 0.5Hz verschil. Die spoel zal ik mechanisch maar goed vastkitten straks.
Kan ook met een tor of een fet (BS170 oid).
Spoel misschen impregneren? (Met was?)
Op 9 november 2008 23:23:47 schreef jovak:
[...]
offtopic mode
zeker niet, Wij hoeven tenmniste niet met hangende pootjes terug om een knoop aan het overhemd te laten zettenWeer ontopic.
/Zwaar off topic
Kijk! Jij begrijpt het helemaal! 
Zo heb ik ook al zeer vroeg de kunst van het koken geleerd, werkelijk nooit spijt van gehad... Integendeel!
/Toch maar weer ontopic.
jovak
Op 9 november 2008 23:58:08 schreef Rd12tf:
Kan ook met een tor of een fet (BS170 oid).
Spoel misschen impregneren? (Met was?)[...]
/Zwaar off topic
Kijk! Jij begrijpt het helemaal!
Zo heb ik ook al zeer vroeg de kunst van het koken geleerd, werkelijk nooit spijt van gehad... Integendeel!
/Toch maar weer ontopic.
Mijn moeder leerde mee met draad omgaan.
Mijn vader ook, maar die leerde me met koperdraad omgaan 
Zo nu is dat ook weer helemaal ontopic gebracht.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
In watersportwinkels, althans de goed gesorteerde, kun je gewaxtgaren krijgen.
Het is alleen een beetje kleverig.
Ik gebruik het soms in de elektro, vooral als er veel dunne draadjes bij elkaar zitten.
Dan krijg je een veel strakker resultaat dan met moderne middelen.
Op mijn boot gebruik ik het voor benaaide takelingen.
Oogsplitsen afwerken, pijpdop en hondepunt e.d. ook.
Ook kom ik het nog veel tegen in oude speelautomaten, die ik voor mijn hobby regelmatig herstel...
(heerlijk dat nostalgische geluid van 35 overspannen Omron relais) 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
[off-topic] Kralen rijgen is overigens in de 5-ties en 6-ties erg in de mode geweest in de computerelektronica
[/off-topic]
Wat wel mooi is is dat rondgeweven rekbare kous.
De 'C' levert het in diverse soorten en maten.
Toch heeft dat geknoop met waxgaren wel wat en het ziet er toch mooi uit. Bovendien is het veel gemakkelijker om aftakkingen te maken en neemt het minder ruimte in dan tie-wraps of spiraalslang.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ik denk dat er wel verschil is in verschillende soorten garen. Ik heb er vroeger losgeknipt die precies uitgelopen waren, door de warmte een flinke boel bruin plakspul eruitgekomen, waar dan ook nog stof en rommel ingeplakt was. Ander garen had dit dan weer niet.
Ik denk wel dat pakken met garen wel een voordeel haalt tegenover Tie raps als je een kabelboom wil maken die je achteraf nog in een bocht wil wringen. Tieraps laten geen verschuiving meer toe tussen de afzonderlijke draden zodat ze buiken gaan vertonen tussen de punten, bij garen wordt dat geleidelijker verdeelt denk ik.
- - big bang - -
Kralen rijgen is overigens in de 5-ties en 6-ties erg in de mode geweest in de computerelektronica
[/off-topic]
Ja, en die matjes werden allemaal met de hand (!) geregen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 10 november 2008 10:32:33 schreef Tidak Ada:
Wat wel mooi is is dat rondgeweven rekbare kous.
De 'C' levert het in diverse soorten en maten.
PET kous, voor extra afscherming, de uiteinden smelt je vast met aansteker/soldeerbout tegen rafelen, en aan beide kanten een knoopje tegen schuiven.
Hires foto van wat knoopwerk:
http://www.uploadarchief.net/files/download/knoop.jpg