Hallo,µ
Onze zoon is 10 jaar en wil samen met mij een Kristal radio bouwen.
Het enige wat ons ontbreekt is de luchtspoel, beschik hier over wikkeldraad met pvc isolatie 1.25mm.
Zoek een online calculator om zelf luchtspoelen te wikkelen
Mvg
Kurt en Robbe
Ook alle info ivm kristal radio's is welkom
Deze is wel aardig:
http://www.deepfriedneon.com/tesla_f_calchelix.html
/e
Veel info:
http://www.crystal-radio.eu/index.html
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (29%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Verder legt Schimanski in deze post de kristalontvanger wel duidelijk uit. Zie verder ook de eerstopvolgende post van (Z)weetvoetje in dat topic.
95 windingen over 100mm op een vorm van 50mm diameter levert een goede middengolf spoel op voor een draaicondensator van 500pF (er zijn uiteraard andere combinaties ook).
Of laat anders weten: hoeveel windingen gaan er in 10mm? En wat is de diameter van de wikkelvorm? En wat voor draaicondensator heb je? Dan rekenen we met zijn allen wel een spoel voor je uit. 
Een behoorlijke antennedraad moet je niet zomaar aan de top van de kring verbinden! Je zou daarmee de kring zoveel naar benede verstemmen, dat je misschien alleen nog maar Radio Maria krijgt op 675kHz, en geen hogere frequenties meer.
Een wat langere antenne kan op een aftakking (bijvoorbeeld op een kwart van de spoel, van aarde af gerekend), of via een kleine condensator (10 of 27pF bijvoorbeeld) aan de top.
Hooowwwww leuk mag ik mee doen?
10 jaar moet kunnen!
MG.....Geen KorteGolf?
Let je er wel op? Goeie aarde en lekker stuk draad voor de antenne?
Soms is het raadzaam ff te experimenteren met deze twee.
Radiator waterkraan of andere, lange draad of ook naar de gordijnrails....
Plankje hout met punaises/spijkertjes er in als print?
Heel veel succes!
RRob.
Hallo
Alvast bedankt voor de reactie's
Wil een spoel wikkelen op een PVC buis Dia 50mm
Wikkeldraad is 0.6mm
Lengte Pvc buis , moet nog op lengte gezaagd worden
Wikkeldraad is PVC isolatie met een totale Dia van +- 1.25mm
Antenne zal wasdraad lijn worden.
Mvg
Kurt en Robbe
Hoeveel windingen gaan er in 10mm (of in een andere bekende lengte)?
Zeggen dat het 0.6mm is is niet genoeg. 100 windingen daarvan is beslist meer dan 60mm! 
/e: Oh wacht, verderop zeg je 1.25mm totaal. Dan nog moet je even kijken hoeveel er nu werkelijk op een bepaalde lengte past. Het draad lijkt dan altijd dikker te zijn.
Het komt natuurlijk ook weer niet zó nauw, maar ik zou je al te veel proberen willen besparen. Als dan tenminste de spoel klopt, is dat alvast klaar.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (50%)]
Hier spreek ik wel van een lengte Pvc isolatie inbegrepen.
8 wikkelingen op 10mm tel ik
Wanneer ik 95 wikkelingen maak op een Dia50 heb ik een wikkellengte van 130mm
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
OK! Nu zal het gaan lukken.
Neem een wikkellengte van 150mm. Leg daarop 110 windingen.
Maak, als je toch bezig bent, nog aftakkingen op 10, 25 en 55 windingen vanaf het begin (vanaf de aardkant).
Je zult bijna 18m draad gebruiken, plus nog wat voor het aansluiten en de aftakkingen.
Nog een vraag (zie boven): Is de condensator 500pF max?
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (15%)]
Hallo de Afstemcondensator is uit een dumpradio gedemonteerd, is een 2 delige .
Wel geen idee hoeveel Pf hij is.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Niet iedereen heeft een condeensatormeter thuis liggen, FET.
Waarschijnlijk zal het wel goed gaan als je beide delen van de condensator aan elkaar zet. (dan zit je misschien wat te ruim, maar dat is minder erg dan te krap)
Ontving de betreffende radio ook middengolf? in dat geval zal de condensator wel goed zijn. Als de radio alleen FM ontving, dan niet.
Ik heb het niet over een C-meter, wijsneus. 
Maar toch is die C wel te meten. Alleen moet ik even weten wat er dan wèl in huis is.
Met een DVM? Makkie.
Met een ouderwetse draaispoelmeter? Gaat ook. Moet ik alleen wel het aantal ohms per volt weten.
50-500pF is wel een klassieke waarde, maar er waren ook veel radiootjes met een 365pF condensator. De spoel was dan groter, en de parasitaire capaciteit hopelijk kleiner.
Sorry voor de late reply, dag gaan zoeken met de Metaaldetector.
Heb geen toestel om de codensator te meten, maar radio kon AM ontvangen in de HF banden.
Er staken 2 dezelfde afstemcondensatoren in die radio.
Zal nu ons experiment verderzetten, heb al een bromtoon maar moet nog C bijplaatsen, weerstand 4K7 zit er al op .
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
(Z), zijn er echt mensen zonder C-meter. Dat meen je niet. 
FET: C meten met alleen een draaispoelmeter. Ik wordt nu nieuwsgierig. Ik denk iets met de inwendige weerstand van de meter en tijdopnemen ? Ik heb een avo8 en elco en experimenteerzin dus laat maar horen.
Een kristalradio is leuk. Een goede koptelefoon wel erg belangrijk. Zo'n ouderwetse 2000 ohm doet het super. Z'on oording ook wel maar meestal moet er een weerstandje over de oortelefoon.
De spoel kun je aftakkingen geven. Dan probeer je steeds een andere tot je op de goede band zit.
@Rob: is de standby ontvanger voor jou niet meer uitdaging dan een kristalradio 
Op 10 november 2008 12:50:24 schreef Frederick E. Terman:
Met een DVM? Makkie.
Met een ouderwetse draaispoelmeter? Gaat ook. Moet ik alleen wel het aantal ohms per volt weten.
Vertel vertel.
Op 10 november 2008 17:06:59 schreef kurtie745:
dag gaan zoeken met de Metaaldetector.
De dag komt van zelf 
Ik heb wat posts verwijderd, aub de edit gebruiken binnen 24 uur en niet 3 posts onder elkaar zetten.
De afstem C uit een dumpradio is meestal 500 Pf. Als het een dubbele is heeft deze soms een "breed" deel (meeste platen) en een smaller deel (minder platen) Gebruik dan de "brede".
Voor de spoel wikkel je een lege WC rol vol met draad, samen met de 500Pf C zit je dan altijd ergens in de middengolfband (als je niets ontvangt dan kan dat ook aan de middengolfband liggen, de meeste zenders zijn hier ondertussen weg als ik deze en gene amateur daar over hoor)
Het is met een kristalontvanger idd moeilijker worden om hier in NL wat te ontvangen.
Hele lange antenne voor nodig om iets op te pikken.
Wat je bijvoorbeed kan doen, is de C in serie met 150k zetten, de serieschakeling op 230V aansluiten en dan de spanning over de R met de DVM meten. 5V is 500pF, 1V is 100pF, dat werk. Wel oppassen waar je je vingers laat.
Met een ouderwetse draaispoelmeter op AC gaat het ook. Maar die heeft vaak geen laag stroombereik, terwijl de weerstand in de stand AC Volts weer niet zo hoog is. Dan ga je dus stroom meten in de stand Volt. Klinkt krom, maar het kan - maar dan moet ik eerst de ohms per volt weten.
Ik heb even een ferrietspoel gebruikt ipv een luchtspoel, daarmee ontvang ik een kleine tien zenders op een 20m lange draadantenne + aarde aan de netaarde, tien waarbij 3-4 zenders echt te volgen zijn. 747 en 1440 natuurlijk, en DRM wat hoger, Radio Croatia, Engels voetbal, her en der nog een flardje muziek.
Standaard transistorradio spoel + 10 koppelwikkelingen op de feriet voor de antennekoppeling, en een echte 'nieuw in papier' ouderwetse afstemcondensator.
Diode is OA79, niet de beste denk ik (heeft iemand een idee welke beter zijn?).
Dit is niks vergeleken met een reflex zoals de Boy's Radio van Gyula Kiss.
ik heb nog volgende liggen, ferrietstaaf 10mm diameter, 200mm lang.
Stuk PVC buis van buiten Diameter 16mm
Wikkeldraad van 1.25 isolatie inbegrepen, hoeveel wikkelingen moet ik maken over een bepaalde lengte?
Met de luchtspoel en draadantenne van 15m in de garage ontvang ik heel zwakjes een Engels staion.
Er steekt er veel brom op
Aarding is die van het huis.
Wie kan mij helpen om voor de kristal radio spinnenweb spoelen te bouwen?
Alle info is welkom
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
probeer hier eens
Een antenne binnen doet het ook niet. Die vangt veel te weinig van buiten op, en veel te veel van binnen (storing).
Welk station hoor je? (opzoeken op een andere radio en kijken welke frequentie). Op welke stand staat de draaicondensator?
Heb je de spoel nu gemaakt zoals we uitrekenden, of is het weer ander?
Je ferrietmateriaal ken ik niet, zodat ik daar niet mee kan rekenen.
Je draad is wel erg dik. Je spoelen worden daardoor langer dan anders nodig zou zijn.
Heb je een meter in huis? Wat voor een?
Je spinnewebspoel-topic zou beter hier bij kunnen. Misschien dat een mod dat nog even over kan hevelen.
/e: Ik zie dat ik een post van je nog niet gelezen had. Heb je echt helemaal geen enkele meter? Ook niet zo'n digitaal metertje van 5 euro? Dan maak je het jezelf wel moeilijk.
Waarmee luister je? (kristaltelefoontje, hoofdtelefoon(hoeveel ohm?), of sluit je de hele zwik op een computer luidsprekertje met versterker aan?
4,7kΩ over een kristaltelefoon is veel te weinig; dan houd je zowat geen geluid over.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (25%)]