Hoi,
Hoe gaat het programmeren voor een compoort in het algemeen, als er verschillende apparaten zijn die je te gelijkertijd wil aansturen en uitlezen. En er zorg voor wil dragen dat de informatie niet door elkaar heen loopt.
Het is de bedoeling een interface hier voor te maken dat je met een compoort meerdere apparaten kan aansturen.
Waar kan info hierover vinden?
Grtz
Maverick2k
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
tja, uhm, dan moet je devices een adres geven en de pc een seintje laten geven welk apparaat gegevens de bus op mag spuiten. Dit vereist wel enige programmeer ervaring (dit is wel heel er theoretisch uitgelegt, maar begin is er
)
Ja idd dit bedoel ik, maar hoe programmeer je dit, ik moet de interface kaart nog bouwen dus kan er ook eventueel hardware matig rekening meehouden eventueel een microcontroller.
ijnte
>> PCB design Younginventors.2ya.com! <<
heej,
kdenk dat het niet makkelijk is om een poort "zomaar" een adres te geven. Je moet dan wel redelijk kunnen programmeren denk ik..
sccs
Maar hoe gaat dat in zijn werk? zijn er voorbeelde van sourcecode eventuele site, tips alles is welkom.
grtz
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
RS485 is inderdaad een beruchte standaard om meerdere apparaten aan 1 bus te hangen.
Wat je dan nodig hebt is een RS232 naar RS485 omzetter. Deze kun je kopen of zelf maken. vanaf dat moment kun je van uit de PC RS485 data naar verschillende apparaten sturen en die apparaten kunnen ook data terug sturen naar de PC. Wel moet elk apparaat z'n eigen adres hebben en moet dat in de data meegestuurd worden. Maar dat is protocol definitie en heeft niets met hardware te maken.
Groeten,
Danny
www.studiomute.net
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Zoals meneer DvdP al zei, het is meer een kwestie van een protocol ontwikkelen. Comport is slechts een manier om te communiceren, je moet het zien als een blackbox (dat weet je natuurlijk).
Je zult zowiezo software moeten schrijven om te bepalen welke data bij welke apparaat hoort (een stukje datacommunicatie). Ongeveer zo:
Apparaat1<-->RS232(apparaat)<--->RS232(PC)<-->(data1,2,..?)
Dus je hebt een laag dat zorgt voor de coomunicatie (dus RS232) en de volgende laag bepaalt bij welke apparaat van of voor de data is en dat is een stukje software. Hoe je dat softwarematig oplost, dat is jouw pakkie-an.
Een idee misschien: eerste byte dat verzonden wordt, is het adres (oftewel van welk apparaat), dan volgt bijv. 8 bytes informatie (bijv. temperatuurwaarden), dan de laatste byte voor einde. Vervolgens kan de sequence herhaalt worden.
Ik hoop je hiermee een dienst te hebben bewezen.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 26 oktober 2003 19:09:32 schreef Maverick:
Het is de bedoeling een interface hier voor te maken dat je met een compoort meerdere apparaten kan aansturen.
Zo te horen snap je er nog niet veel van, sprinkhaan. Wil je 1 bus maken met daaraan veel apparaten, of wil je vanuit 1 seriele poort eignelijk N seriele poorten maken?
Nordin
"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Nou het probleem is al opgelost, maar ik bedoelde met dit topic, om verschillende apparaten aan te sturen, dus een soort bus systeem te maken.
Maar het probleem is al opgelost.
Grtz
Op 5 november 2003 20:09:52 schreef Maverick:
Nou het probleem is al opgelost, maar ik bedoelde met dit topic, om verschillende apparaten aan te sturen, dus een soort bus systeem te maken.Maar het probleem is al opgelost.
Grtz
En welke oplossing heb je gekozen dan?
Jeroen