ik heb onlangs een toonregeling gemaakt met de tda 1524a. bij het testen deed hij het op zich goed alleen de bas deed raar

ik kreeg alleen normale muziek met de bas praktisch uit. en als ik de bas verder open zette kreeg ik een rare vervorming.

ook viel tijdens een baspiek de rest van de muziek weg.

ik heb er nog wel wat plaatjes van:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC00363.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC00364.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC00365.jpg

en een filmpje. hierop kun je het probleem goed horen:
http://s17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/?action=view&curr…

ik heb de gewone schakeling gebruikt uit de datasheet alleen met de bass uitbereiding(staan op de pagina erna)

o sorry moderators

ik ben vergeten de fotoformaten aan te passen naar 600 pixels

i'm sorry

Dat ding wordt overstuurt.

Je hebt toch niet rechtstreeks je speaker er aangehangen of wel?

"TDA1524A Stereo-tone/volume control circuit"

Op 16 november 2008 23:09:35 schreef timberleek:
o sorry moderators

ik ben vergeten de fotoformaten aan te passen naar 600 pixels

i'm sorry

Formaat is ok, maar gebruik de volgende keer wel de edit.

Audio doen we btw met afgeschermde kabels...

En zo te zien ATX voeding :-(

Lijkt er sterk op alsof dat IC niet helemaal in zijn voetje is gedrukt .

Op 16 november 2008 23:13:35 schreef JuuL:
Dat ding wordt overstuurt.

Je hebt toch niet rechtstreeks je speaker er aangehangen of wel?

jawel eigenlijk
de versterker gaf een rare harde brom. dus ik heb het even zonder gedaan

Op 16 november 2008 23:39:48 schreef Henry S.:
[...]

Audio doen we btw met afgeschermde kabels...

maakt dat zoveel uit dan op zo'n ding?
en wat voor kabels zijn dat precies? niet echt 1 polige knutsel draadjes lijkt mij.

Op 16 november 2008 23:51:59 schreef Gadget_inc:
En zo te zien ATX voeding :-(

klopt, is dat een probleem dan :P

Op 17 november 2008 12:52:37 schreef driessens_nl:
Lijkt er sterk op alsof dat IC niet helemaal in zijn voetje is gedrukt .

volgens mij wel
hij wou niet direct verder en om hem niet te mollen wou ik ook niet te hard drukken.

free pakt pot prozak ... ma-aaamaaa . dag vader en dag moeder, dag zuster ursula. ik zie het niet meer zitten ik ga naar amerika ... ah nee, daar zit ik al.

een aantal zaken die compleet verkeer dzijn

1 - je Print. wat een braakbal is me dat zeg.
2 - je bedrading. niks afgeschermd , en dan nog een veeladerige kabel waar alles doorheen loopt.
3 - aan atx voeding .... njaargh..

enne luidspreker direct op de chip aangesloten ? zucht. ik zou mijn luidspreker rechtsreeks op de atx voeding aansluiten. dan heb je 1 keer een harde knal en is het voorbij.

Als je de luidspreker inderdaad direct op de tda 1524a hebt aangesloten is het logisch dat deze vervormt, het ic kan niet voldoende vermogen leveren!

Op 17 november 2008 17:40:19 schreef timberleek:
maakt dat zoveel uit dan op zo'n ding?
en wat voor kabels zijn dat precies? niet echt 1 polige knutsel draadjes lijkt mij.

Raad eens waar de brom oa vandaan komt.

Afgeschermde kabel bestaat uit 1 of meerdere aders met daarom een mantel, de afscherming die aan massa komt..

maar hoe kom ik aan dat soort bedrading

ik heb ze nog nergens los gezien

kun je er gewoon een paar meter van kopen(voor een normale prijs) of zijn het niet echt knutseldraadjes

Op 17 november 2008 18:02:39 schreef free_electron:
een aantal zaken die compleet verkeer dzijn

1 - je Print. wat een braakbal is me dat zeg.
2 - je bedrading. niks afgeschermd , en dan nog een veeladerige kabel waar alles doorheen loopt.
3 - aan atx voeding .... njaargh..

wat is er mis met mijn print dan:S ik vond hem er juist zo mooi uitzien

en wat is er mis met een atx voeding

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

In de meeste elektronicawinkels kun je best afgeschermde kabel kopen per meter. Als je een audio kabeltje hebt wat je niet meer nodig hebt kun je dat ook kapotknippen en de kabel gebruiken. Deze kabel lost het probleem van je brom hoogst waarschijnlijk ook op.

Je print is op zich niet al te gruwelijk voor wat geexperimenteer met zoiets (daarmee wil ik zeggen: zou gewoon moeten werken als het schema goed is en je rekening gehouden hebt met het pad van met name je GND).

ATX voedingen zijn geen labvoedingen, en zijn eigenlijk gewoon niet geschikt om mee te experimenteren. Je kunt de stroom niet begrenzen terwijl ze wel een gigantische stroom kunnen leveren, en ze geven vrij veel ruis op de uitgang. Maar ook hier: Als het schema goed is en je hebt goede ontkoppeling dan zou het gewoon moeten werken.
Doe jezelf en ons een plezier en maak óf een fatsoenlijke voeding, of op z'n minst een stroombegrenzing op je labvoeding (shunt weerstand, opamp en relais of iets dergelijks).

Als je je luidsprekers direct aan de uitgang gehangen hebt van het IC verbaast het me niet (en de rest zo te zien ook niet) dat hij het niet trekt als er eens diepe tonen doorheen moeten. Ik verwacht dat hij oordoppen/koptelefoons wel redelijk trekt maar >>hier is hij niet voor gemaakt<<. Als je een luidspreker erop wilt aansluiten moet je eerst nog een versterker tussen toonregeling en luidspreker zetten. Voor oordoppen en koptelefoons volstaan opamps als de 6171 ook.

ok dan moet ik dus even wat afgeschermde kabels gaan kopen.
en een fatsoenlijke voeding maken/regelen

en waar moet ik met het pad op letten dan. ik ben nog maar net bezig met etsen en het is een van mijn eerste platen. ik heb het schema uit de datasheet genomen met de bass boost uitbereiding.

zo ziet mijn print eruit:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/toonregelingprint.jpg

de eerste pin zit rechts onder

de dikke banen met het vierkante vlak ik de GND.

o en de bovenste contactpunten zijn voor de externe bekabeling
vlnr: output, GND, GND, output, input r, GND, input l, power GND, power (12v)

[Bericht gewijzigd door timberleek op (13%)]

Op 17 november 2008 17:40:19 schreef timberleek:
[...]

jawel eigenlijk
de versterker gaf een rare harde brom. dus ik heb het even zonder gedaan

Tja...

Gauw er maar weer aan knuppen dan! De brom komt doordat je je grounds niet goed voor elkaar hebt. Ook de andere tips zijn aan te bevelen ;)

* JuuL geeft free een aai over de bol *

Iedereen moet bij het begin beginnen en er zijn er weinig die direct een chip in elkaar bakken ;)

[Bericht gewijzigd door JuuL op (16%)]

wat moet ik dan doen met me grounds.

en ik ben bezig met een labvoeding aanschaffen.

Een echte labvoeding vind ik zelf het geld niet waard. Bouw zoiets: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32
Als stroombegrenzing kun je een lampje nemen.

Je moet 1 enkel massapunt hebben, een zogenaamde steraarde. Iedere verbinding naar massa moet daar samenkomen.

Dan heb je nog nooit een echte labvoeding gebruikt, als je eenmaal zo'n ding hebt(gebouwd) wil je echt niets anders meer

ik heb ze alleen op school gebruikt. maar daar hebben ze 3 hele mooie en goede. die zijn nieuw met digitale meters en allerlei functies. die zijn geweldig.

alleen mogen wij die niet gebruiken(grrrr)
"onze" dingen zijn echt afschuwelijk om mee te werken

maar je hebt wel gelijk. ze werken geweldig