Hallo,
Is er iemand onder de forumleden die zelf zijn neon buizen buigt en afvult of weet waar ik het goedkoop kan laten doen? Ik heb een licht ideetje en wil dat graag laten maken.
Nu ben ik bij een reclamezaak geweest en heb gevraagd wat het kost en ben me het leplazarus geschrokken. Ik hoef slechts 6 buisjes te laten maken en de vorm is niet echt moeilijk. Ze vroegen 600 euro exclusief de trafo's. Dat wordt me toch echt te gek.
Alvast bedankt,
Henk
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Zo gek is dat niet, daar is veel voor nodig en erg arbeids intensief. Ik heb in het begin van mijn werzaamheden in een neon bedrijf gewerkt en toen was het ook duur. Als je weet wat er allemaal voor gedaan moet worden, dan zal je dit begrijpen.
Groetjes Hans.
Hallo Hans,
Maar dan kan ik het nog niet begrijpen, stel dat iemand 40 euro per uur kost, dan is hij er nog 15 uur mee bezig? En ik hoef maar 6 buisjes van 75 cm in een U vorm gebogen te hebben en dan nog een keer in de andere richting in een bolvorm. Afvullen en afsluiten. Moet toch niet zo moeilijk zijn. Bij mooie letters kan ik het me voorstellen dat het bewerkelijk is.
Evengoed bedankt voor je reactie.
Groet,
Henk
[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 21 november 2008 20:56:14 (30%)]
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Er is meer te betalen dan alleen het uurloon van degene die jouw buisje moet maken.
Hoeveel energie zou je moeten steken in het smelten van een bakje zand?
[Bericht gewijzigd door morc op vrijdag 21 november 2008 17:23:59 (31%)]
klein is fijn
Moderator
Goede bunsenbrander (liefste een labversie met pedaal) en je kan zelf glas buigen. Maar, ik denk dat je voor meer dan 600 euro aan glas hebt verknalt voordat je netjes een buisje kan buigen..
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op vrijdag 21 november 2008 17:26:45 (11%)]
Neon-glasblazen is en blijft een arbeidsintensief ambacht, niet veel mensen in NL hebben dat goed onder de knie (Net zoals bijv. een ijzersmid of een glas-in-lood glaszetter). Daarbij komt de speciale apparatuur, gereedschappen e.d. Een en ander vertaalt zich in een 'pittige' prijs, vergeleken met de toch wel inferieure neons die in China gemaakt worden.
Gadjo
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb straks even op wikipedia zitten kijken, maar na het buigen moet het nog worden blootgesteld aan een hoog vacuum, terwijl het aan een forse hoogspanningsvoeding hangt, om het glas perfect schoon te krijgen. Dat lijkt een redelijk ingewikkeld procedé, zeker als je dat in je schuurtje wilt doen. Daarbij moet alles natuurlijk perfect gasdicht zijn.
Daar komt nog bij dat er een coating op moet, als je een kleur wilt anders dan (vaal) rood.
Daar komt inderdaad een hoop (glasblazers) techniek bij kijken! Wat dacht van het op de juiste manier 'insmelten' van de electrodes en het maken van een 'aansluiting' om het geheel vacuüm te trekken.
Maar misschien is TS een waar glasblazer in spé!
Zie het volgende schitterende filmpje over het maken van triode buizen, de technieken zijn IMHO hetzelfde:
http://paillard.claude.free.fr/
(Deze film is al eerder aan bod geweest op CO maar zeker de moeite van de herhaling waard.)
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Het onder de knie krijgen van de kunst van het glasblazen vraagt letterlijk jaren oefening.
Ik heb het meerdere malen geprobeerd, en hoewel ik zeer handig in veel dingen bakte ik er echt helemaal niks van.
Dan is er nog de investering in de vacuumpomp, de stock van de edelgassen (niet aleen neon, maar ook krypton en xenon worden gebruikt), er komt kwik aan te pas, en je moet verschillende soorten fosfor hebben, en een speciale coating om het fosfor aan de binnenkant van de buis te laten kleven. Die coating krijg je erop door een reeks van speciale sponsjes op een specifieke manier door de vorm te blazen, helemaal geen lachertje. Ook moet je toegang hebben tot de speciale electrodes en dan nog weten hoe je ze eraan moet zetten.
Daarenboven zijn er inderdaad maar zeer weinig mensen in Europa die de kunst nog onder de knie hebben. Als ik al de kunde had, zou ik er voor 600 euro helemaal niet aan beginnen.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Even in het kort beschreven. Een buis wordt gebogen volgens de tekening, daarna gespoeld dat zijn 4 behandelingen. Dan wordt het gedroogd en met rubber kurken afgesloten. Vervolgens wordt er een coating in gemaakt en weer met hete lucht gedroogd. Daarna gaat er een poeder in, welk type is afhankelijk van de kleur. Dan worden er electroden op gelast en een pompstengel aangebracht.
Dan gaat het aan de vacuum pomp en wordt er met een hoge spanning gelijktijdig een vacuum gezogen, waarbij de buis tot een paar honderd graden wordt verhit. Dan wordt er omgeschakeld van voor vacuum naar hoog vacuum, dat gebeurt met een kwik diffusie pomp. Dat hoog vacuum is afhankelijk van de inhoud van de buis, maar duurt minimaal een half uur. Dan gaat er gas in en wordt de pompstengel afgesloten.
Vervolgens worden er dan nog doppen met aansluitschroeven op de electroden gezet.
Na 24 uur inbranden is de buis gereed.
Al met al zeer arbeids intensief. Zie:
http://www.gemeentearchief.denhaag.nl/hga/imflrdir/57789/820200/20209I…
www.gemeentearchief.denhaag.nl
Zoekterm Thierry Neon.
Groetjes Hans.
Is een alternatief misschien een optie ?
Ik heb neon-achtige dingen gezien met allerlei technieken, denk aan elektroluminiscentie, side emitting fibers, ledjes etc.
De mooiste neons vind ik persoonlijk nog altijd de buizen zonder fosfor, en dan het liefst van een niet te magere diameter.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ik weet dat de neonlichtreklame op het dak van het bedrijf waarvoor ik vroeger werkte een pak duiten gekost heeft. Verschillende letters van +-2m hoog, verschillende emblemen en dan nog in verscheidene subtiele kleurvariaties. De buizen waren dan nog eens per letter of embleem op een volledig zwarte metaalplaten bak gemonteerd. En daar komt ook nog eens de hoogspanningstrafos en 10kV bekabeling bij. Daar heb ik nog een aantal stukken afval van liggen die ze wegsmeten (joepie!) Prachtig vakwerk, maar zeer duur idd.
- - big bang - -
Allen,
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het idd moeilijk wordt om voor een acceptabele prijs wat te laten maken.
Alhoewel ik de prijs niet in verhouding vind staan voor het werk. Ik begrijp ook wel dat er apparatuur en vakmanschap vereist is maar dat wordt over vele jaren afgeschreven. Zo heb ik een offerte aangevraagd voor nieuwe kozijnen. Alles moest nieuw gemaakt worden inclusief het profiel hout omdat die afmetingen niet te koop zijn. De offertes, schrik niet, varieerden tussen 9000 en 40.000 euro. Ik zoek dus nog wel even verder, misschien is er eentje die het een stuk goedkoper kan.
Mocht iemand er eentje weten...
En als het niet lukt ga ik eens nadenken over elektroluminicentie of led's.
Bedankt,
Henk
Ik weet niet waarvoor je het nodig hebt, ik heb pas bij een klant die in reclame borden doet een neon vervanger gezien.
Dat zijn mat witte siliconen rubberen "buizen" met beijbehordende stukjes om ze te kunnen koppelen en op een plaat te kunnen monteren.
Led verlicht en ( hoewel ik echte neon mooier blijf vinden ) een mogelijk goede vervanger.
ze zijn op lengte af te snijden en werken direct op 220V, het is iets van 1,5cm breed dus niet echt geschikt voor "fijn" werk.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Al eens aan CCFL gedacht?
Even googelen, want er zijn firma's die meer maken dan alleen buisjes voor LCD background verlichting of case modding.
Ik meen ergens iemand tegengekomen te zijn die U-vormige CCFL's van een grotere dikte produceerde.
Misschien zijn ook die "Angels eyes" interessant in combinatie met echte buisjes (deel zwart verven), of moet je echt poortjes hebben?
Er is ook van dat lichtgevende kabel te krijgen van 5 á 8 mm Ø (EEFL)
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Mijn opa is een neon-gasblazer geweest, en heb van hem eea geleerd.
Zo weet ik dat je ook de ccfl lamjes nog wel wat kan verbuigen als je het goed doet, en misschien kan je zo toch nog je idee (goedkoop) uitwerken.
Hiervoor moet je een "koude" vlam hebben: gele gasvlam (luchtgaatjes afsluiten bij je brander).
Daarin moet je dan het ccfl`etje goed heen een weer draaien om gelijkmatig te verhitten. Als het warm is kan je het voorzichtig buigen. En 2 keer op dezelfde plek gaat niet helaas.
Zorg er voor dat je de boel niet te warm maakt: omdat er toch wel vacuum heerst, trekt het glas gemakkelijk dicht.
Op 22 november 2008 13:32:05 schreef Sine:
Ik weet niet waarvoor je het nodig hebt, ik heb pas bij een klant die in reclame borden doet een neon vervanger gezien.Dat zijn mat witte siliconen rubberen "buizen" met beijbehordende stukjes om ze te kunnen koppelen en op een plaat te kunnen monteren.
Led verlicht en ( hoewel ik echte neon mooier blijf vinden ) een mogelijk goede vervanger.
ze zijn op lengte af te snijden en werken direct op 220V, het is iets van 1,5cm breed dus niet echt geschikt voor "fijn" werk.
Hallo Sine,
Weet je hoe het heet? Ik heb er op zich wel oren naar.
Groet,
Henk
Op 22 november 2008 16:59:55 schreef elmowww:
Mijn opa is een neon-gasblazer geweest, en heb van hem eea geleerd.Zo weet ik dat je ook de ccfl lamjes nog wel wat kan verbuigen als je het goed doet, en misschien kan je zo toch nog je idee (goedkoop) uitwerken.
Hiervoor moet je een "koude" vlam hebben: gele gasvlam (luchtgaatjes afsluiten bij je brander).
Daarin moet je dan het ccfl`etje goed heen een weer draaien om gelijkmatig te verhitten. Als het warm is kan je het voorzichtig buigen. En 2 keer op dezelfde plek gaat niet helaas.
Zorg er voor dat je de boel niet te warm maakt: omdat er toch wel vacuum heerst, trekt het glas gemakkelijk dicht.
Dit is ook een goede tip, ik heb in het verleden wel labglas gemaakt en dat is na wat oefenen wel te doen.
De apparatuur heb ik wel.
Bedankt.
Op 22 november 2008 15:43:46 schreef Tidak Ada:
Al eens aan CCFL gedacht?Even googelen, want er zijn firma'r die meer maken dan alleen buisjes voor LCD background verlichting of case modding.
Ik meen ergens iemand tegengekomen te zijn die U-vormige CCFL's van een grotere dikte produceerde.Misschien zijn ook die "Angels eyes" interessant in combinatie met echte buisjes (deel zwart verven), of moet je echt poortjes hebben?
Er is ook van dat lichtgevende kabel te krijgen van 5 á 8 mm Ø (EEFL)
Ik heb ook even gezocht, misschien dat ik daar eens mee moet experimenteren.
Bedankt
Op 21 november 2008 17:21:41 schreef morc:
Er is meer te betalen dan alleen het uurloon van degene die jouw buisje moet maken.Hoeveel energie zou je moeten steken in het smelten van een bakje zand?
Hallo Morc,
Stel er moet een halve kilo gebogen worden. Dan kom je uit op ongeveer 1 eurocent aan aardgas...
soortelijke warmte glas 1kJ/kg.K
soortelijke energie gas 31000 kJ/m3
smelttemperatuur glas 1400 graden C
Aanname gewicht glas is 0,5 kg wat in mijn geval erg overgedimensioneerd is.
Groet,
Henk
/mod edit; Gebruik aub de edit en niet 4 dubbelposts.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op maandag 24 november 2008 11:28:00 (63%)]
Op 21 november 2008 17:26:05 schreef klein is fijn:
Goede bunsenbrander (liefste een labversie met pedaal) en je kan zelf glas buigen. Maar, ik denk dat je voor meer dan 600 euro aan glas hebt verknalt voordat je netjes een buisje kan buigen..
Hallo Kein is Fijn,
Je hebt een opmerking geplaatst in een bericht:
/mod edit; Gebruik aub de edit en niet 4 dubbelposts.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
Wat bedoel je hiermee?
Als ik reageer klik ik steeds op dat linkje rechts boven in de textbox.
Groet,
Henk
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Misschien geeft ej dit te denken m.b.t.tot de prijs:
[ http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370118374635&… ]
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
En je denkt dat je met 100% efficientie de warmte overbrengt op het glas?
Never nooit niet. Met 5% zou ik denk ik al blij zijn. Maarja, dat maakt niet uit.
Als ik jou was zou ik een vak leren en zelf ergens op zo`n manier geld proberen te verdienen, als het "toch niet zo moeilijk is".
M.a.w.: je gaat een beetje kort door de bocht door te zeggen dat iets te duur is. Goed werk kost nou eenmaal geld.
Hiermee zou je het mooi kunnen maken: http://decoratieveverlichting.nl/artikelen.aspx?groepID=297
klein is fijn
Moderator
Op 24 november 2008 15:46:55 schreef Henkietje:
Wat bedoel je hiermee?
Als ik reageer klik ik steeds op dat linkje rechts boven in de textbox.
Precies wat er in de FAQ staat, dat je de edit moet gebruiken in plaats van vier aparte reacties te plaatsen. Of je typt alles in 1 keer, door de quote-knoppen van de reacties die onder het invoerveld staan te gebruiken.
Maar misschien is TS een waar glasblazer in spé!
Zie het volgende schitterende filmpje over het maken van triode buizen, de technieken zijn IMHO hetzelfde:http://paillard.claude.free.fr/
(Deze film is al eerder aan bod geweest op CO maar zeker de moeite van de herhaling waard.)
Wat een held !! heb echt met bewondering zitten kijken !
.