Show your projects! Part 11.

Dit topic is gesloten

Twee LEDjes die om-en-om knipperen, gestuurd door de welbekende PIC16F877A
Het is misschien niet veel bijzonders, maar het is wel mijn eerste project met een microcontroller :D

http://img513.imageshack.us/img513/5552/p1140021lg8.jpg

http://img172.imageshack.us/img172/5/p1140030hk7.jpg

Tevens mijn eerste project vanaf mijn nieuwe werkplek. De eettafel is weer bruikbaar voor tijdens het eten ;)

Damn, wat een opgeruimde werkplek! Dat blijft bij mij nooit langer dan een minuut zo...

Een van mijn persoonlijke motto's: "Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor?" -- Albert Einstein.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Haha:P, die is goed, zal ik onthouden!

Idd erg opgeruimde werkplek :p

Welke µC is dat overigens? Hmm beter lezen :+ Ziet er geweldig overkill uit :p
(Wel net met externe oscillator:) juist de 100nF condensator vind ik niet direct terug?)

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

ziet er mooi uit! (werkplek)

Maar hoe komt het dat je breadboard bol staat? (zo lijkt het op de foto.)

leime

vervorming van de camera, ook zen bureau is niet helemaal recht :-p

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Henry S.

Moderator

Op 20 januari 2009 16:19:15 schreef msicaron:
Welke µC is dat overigens?

Er staat 16F877A boven ;)

(Wel net met externe oscillator:) juist de 100nF condensator vind ik niet direct terug?)

Mis ik ook.

Op 20 januari 2009 16:25:11 schreef leime:

Vertekening van de lens, dicht op het object.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Leime, dat is lens vertekening. Barrel distortion noemen ze dat. [edit: te laat]

Roy, Ik laat op een breadboard die twee condensatoren naar aarde rond het kristal weg. De capaciteit van het breadboard is vergelijkbaar met die van de condensatoren. Jij hebt dus eigenlijk 2x te veel, en dan werkt het eigenlijk ook wel. ;-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Rew, Ben ik neit met je eens.

Heb eens een testje gedaan met en zonder condensatoren. Of het een valide test is weet ik niet, het viel wel op. Een pic184620 op een breadboard, met een goede labvoeding op 5 volt. De test:

Interne clock, poortje dat snel high/low gaat en daar een scope op.
Met condensatoren zat er vrij weinig verloop in de snelheid. Zonder condensatoren was er na een uur een verloop van ongeveer 10% naar beneden..

Kamertemperatuur is constant gebleven tijdens beide testen..

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Damn, wat een opgeruimde werkplek! Dat blijft bij mij nooit langer dan een minuut zo...

Ik maak er ook pas zeer kort gebruik van ;) Maar mijn streven is wel om het (redelijk) opgeruimd te houden.

Dat kleine blauwe dingetje linksonder de µC. Toch?

Omdat ik niet zo'n goede fotograaf blijk te zijn :P

Waarom heb je je programmeer (icsp) kabels op je breadbord zitten, en dan met een verleng stukje naar de pic. Waarom niet gelijk?

Een zooi breadbord draadjes is ook wel handig voor jou volgens mij.

Die condensator van jou zit aan je MCLR, zodat die reset bij het opstarten. Ze bedoelen de 100nF in de voedingslijnen van je pic. Dus tussen de voedingspinnen (Vdd & Vss).

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op dinsdag 20 januari 2009 16:38:39 (30%)

lekker off-topic vraagje: hoe kan jij aan dat bureau zitten zonder ergens aan je lichaam last van te krijgen :o

Geen been ruimte, schuin/scheef.

Ik zou dat echt niet langer dan 30mins vol kunnen houden :P.

(Nu heb ik zelf ook wel een erg luxe bureau, daar niet van ;-) maar ik zit er ook letterlijk van 9-2('s nachts) achter ;-))

Net zoals sommige mensen op een rietenstoel, met vaste rugleuning en te lage of zelfs geen arm leuningen voorovergebogen op het bureau hangen, hoezo, slecht.

Afin, je bureau ziet er iig wel (veel) netter uit dan de mijne, en je breadbordje is al helemaal netjes :P vergeleken bij mijn spaghetti massa (zitten nu 3projectjes op :P)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Op 20 januari 2009 15:50:30 schreef SparkyGSX:
.."Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor?" -- Albert Einstein.

Een opgeruimd buro staat voor een opgeruimde geest. Da's nog altijd beter dan een rommelige. :p
ps, mijn buro is rommelig...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 20 januari 2009 16:37:12 schreef bassie-:Die condensator van jou zit aan je MCLR, zodat die reset bij het opstarten. Ze bedoelen de 100nF in de voedingslijnen van je pic. Dus tussen de voedingspinnen (Vdd & Vss).

Waar zijn die voor? Ik voeg ze gerust toe, maar ik zou ook graag begrijpen waarom ik dat precies aan het doen ben :P

Henry S.

Moderator

Ontkoppeling van het IC, maar wil je dat even opzoeken, of een nieuw topic openen. Te veel offtopic voor een Show topic.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 20 januari 2009 00:51:20 schreef Tommyboy:
Edit: Heel voorspelbaar trouwens: Dit geintje werkt alleen bij daglicht of gloeilamplicht. Bij het licht van mijn LED zaklamp werkt het niet.

Zet eens IR LED's in die zaklamp en je kunt zien in het donker :)

Op 19 januari 2009 20:40:11 schreef Alexander Verbeek:
ik heb hier ook een projectje

regelbare voeding 1-32 volt max. 6 ampere

was het niet makkelijker met een lm338?
deze kan 5A aan

is maar een ingeving he vind het wel knap gebouwd buiten de mogelijke warmte problemen.
je hebt er allesinds meer van gebakken als ik toen ik op mijn 14jaar een voeding wou bouwen (heb er 2j over gedaan om ze werkend te krijgen)

Op 20 januari 2009 15:50:30 schreef SparkyGSX:

Ja inderdaad ! haha !

Bohh wil ook een nette bureau ! Ga het ook maar eens opruimen :P

Op 20 januari 2009 19:42:39 schreef stereohead:
[...]

Zet eens IR LED's in die zaklamp en je kunt zien in het donker :)

Ik heb inderdaad al een zooi IR LEDs besteld (wederom bij dealextreme). Hiertussen zit onder andere een 3W LED (valt nog te bezien of ie 3 watt slikt...). Ik ben wel benieuwd naar het resultaat :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik ben wel beniewd naar al jullie werkplekken. In het juiste topic dan natuurlijk wel..

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is niet echt een elektronica projectje maar het heeft er wel mee te maken :). Ik heb mijn kolomboormachine wat aangepast om gemakkelijk printjes te kunnen boren.
Onder het platform heb ik een lampje gezet en op het platform een plaatje met een gat van 1mm erin. Als ik hier nu men print opleg krijg je op de print een mooi lichtpuntje waar je boor gaat neerkomen. Zo kan je dan je eilandje juist op het lichtpuntje zetten en je bent zeker dat je mooi in het midden van het eilandje gaat boren.

Ik had geen blanco print liggen dus even een gebruikte print herboren. Omdat er op de onderzijde al gesoldeerd is, staat de print iets hoger waardoor het lichtpuntje iets breder is.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04686.jpg

De plaat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04687.jpg

En het geheel.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04688.jpg

Groetjes Dries

Den Dries www.hulens.be

slim, ik denk dat ik dat ook eens ga proberen

Just find out what you like and let it kill you

is die lamp niet wat ''overkill''? je kan er makkelijk een LED onder plaatsen;)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Inderdaad, later ga ik er led's onder plaatsen maar deze had ik nu liggen en witte led's niet :)

Den Dries www.hulens.be

Dit topic is gesloten