Het vriesgedeelte lift mee op de thermostaat van het koelgedeelte.
Het koel gedeelte moet ca 7 graden blijven, word deze lger dan slaat de compressor niet aan, dus is er ook geen koeling meer voor het vries gedeelte.
Je moet er dus voor zorgen dat het koelgedeelte regelmatig warmer word dan 7 graden.
Heeft deze combinatie 1 of 2 compressoren ?
(waarschijnlijk maar één)
Als het vies gedeelde een eigen compressor heeft dan zou het goed moeten werken.
Bij één compressor is de bovenstaande oplossing een mogelijkheid.
Een thermostaat in het vries gedeelte bouwen, en deze gebruiken is niet mogelijk, omdat de kans dan groot is dat het in het koel gedeelte ook gaat vriezen...
Het inpakken van de kast heeft geen zin. Hoe langer de koelkast op temperatuur blijft, hoe meer de compressor afkoelt en hoe groter dus de problemen met koude start.
Professionele koelcompressors zijn ook verkrijgbaar met interne verwarming om dit probleem tegen te gaan. Je zou dat kunnen na-apen door de compressor te voorzien van verwarmings-elementen of weerstanden of te omwikkelen met een verwarmingsdraad (wordt gebruikt om waterleidingen en plantenwortels vorstvrij te houden) en dat te schakelen met een thermostaat met wisselcontact. Jammer dat de warmte van buitenaf wordt toegediend maar het zij zo. Als de koelkast aanslaat en de compressor is koud, dan gaat de verwarming aan. Na een tijdje: Klik, verwarming uit, compressor komt in beweging. De draaiende compressor levert (hopelijk) genoeg warmte om de thermostaat aan te houden.
Zo'n kabel heet "Tracing" (verwarmingskabel)
http://redheat.nl/producten/elektrische_verwarming/tracing.html
http://www.asbiproshop.nl/site/bestanden/Tracing%200120-1.pdf
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (22%)]
Dank voor de reacties, ben weer wat wijzer geworden.
Ik heb nog een vraagje plankgas: je zegt "Als de koelkast aanslaat en de compressor is koud, dan gaat de verwarming aan" Maar als de buitentemp. te koud is slaat ie toch helemaal niet meer aan?
benleentje
Golden Member
De beste oplossing is om een andere kast te kopen met 2 gescheiden circuits. Ben je meteen van het probleem af.
zoeker
Als je niet op de kwaliteit van een oplossing let, kan het vast wel goekoper...
Als toch wel deskundige op dit gebied moet ik zeggen dat plankgas de plank helaas misslaat.
Je moet de werking van een koelkast/vriezer onder ogen zien. Voor een koeler (dus ook vriezer) geldt dat je het gas uit de verdamper (=koude zijde) wegpompt naar de condensor(= warme zijde) die weer gekoeld wordt met lucht uit de garage. De druk in de condensor dient zodanig hoog te zijn dat de koelvloeistof vanzelf naar de verdamper loopt. Daarvoor dient de temperatuur bij de condensor tenminste 5 graden C hoger te zijn dan in de verdamper. Het is dus zaak in de koudere tijd van het jaar de condensor te beschermen tegen teveel afkoeling. In de koeltechniek noemen ze zo'n situatie dat de machine niet op capaciteit kan komen. Het rendement is in zo'n situatie erg laag omdat de hoeveelheid verpompt gas per slag maar heel weinig is.
Ik denk dat het (deels) isoleren van de condensor van de koelkast het probleem kan verhelpen. Als het een zgn warme wand koelsysteem is moet de wand dus deels geïsoleerd worden.
Je kunt beter de hele condensor een beetje dan een deel goed isoleren. Anders creëer je nog een situatie waar de vloeistof zich kan ophopen en niet verder naar de verdamper wil stromen.
Tsja .. tegen zo'n koeltechnische uitleg kan ik niet op.
Mijn idee was ook bedoeld voor matige koude, waarbij je mag hopen dat een draaiende koelkast de compressor en condensor voldoende verwarmt om normaal te kunnen werken, en je je alleen druk hoeft te maken om het opstarten.
Zoeker, de compressor zal helemaal niet aanslaan, het is nl. geen capaciteitsprobleem.
Het punt is dat de compressor pas aanslaat als het koelvak boven de ingestelde temperatuur komt.
Als de ruimte waarin de koelkast staat echter lager in temperatuur is dan de minimale ingestelde temperatuur in de kast dan zal de compressor nooit meer aanslaan omdat de koelkast niet opwarmt maar juist afkoelt.De temperatuur in de kast loopt dus niet ver genoeg op om de compressor weer te laten draaien.
[Bericht gewijzigd door The Headhunter op (15%)]
Er was sprake van een groot misverstand, The Headhunter heeft gelijk en de dealer heeft juist geadviseerd door het lampje altijd te laten branden, daardoor moet de compressor af en toe in actie komen.
Je moet wel opletten voor 1 ding: als het lampje continu blijft branden kan het plastic er rond smelten.
Bepaalde merken doen het zo: die zetten een diode (bvb 1n4007) over het contact van de deurschakelaar. Op die manier brandt de lamp op halve sterkte als de deur dicht is (de diode laat slechts 1 helft van de wisselspanning door) en op volle sterkte als de deur open is.
Voor deze toepassing maakt het zelfs niet uit hoe je de diode polariseert 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het probleem wat blijft is dat je in een koelkast met 1 compressor de temperaturen van de koel en vries gedeeltes niet onafhankelijk kan regelen. kenelijk werkt deze constructie in een normaal woonhuis wel: de (voor-de-koelkast-) buiten temp is vrijwel constant. Dan is er door de relatieve isolatie-graden en koel-element verhoudingen gewoon een redelijk vaste verhouding tussen het koelkast-deel en het vries-deel te verkrijgen. Als de buitentemp ineens "0" is, hoeft er GEEN koeling in het koel-gedeelte plaats te vinden maar WEL in het vries-deel.
zoeker
Beste headhunter, ik heb ook niet gezegd dat het een capaciteitsPROBLEEM is, ik heb alleen gezegd dat de koelinstallatie in een dergelijke situatie -dus de compressor draait wel maar het vloeibare koelmiddel zit allemaal in de condensor- niet op capaciteit KOMT. Ten onrechte ben ik ervan uitgegaan dat het koelsysteem wel draaide, sorry. Wat mij bevreemd is dat kennelijk de koelkast wel blijft draaien terwijl de vriezer niet meer aan wil slaan. Het omgekeerde lijkt mij logischer. Hoewel, de vragensteller zegt alleen dat de vriezer niet meer goed werkt. Ik zou de vragensteller willen vragen of het geheel op één compressor werkt en of de situatie zo is dat het de compressor van de vriezer is die niet aan wil slaan.
Als het een systeem betreft met één koelcompressor dan moet je een omgevingsteperatuur creëren die 5 gr.C hoger is dan je laagst ingestelde temperatuur van de koelkast. Dus lijkt het mij verstandig om het geheel in bijv. polyurethaanschuim in te pakken - zodat er een situatie ontstaat dat een min. temperatuur van + 7 gr.C gewaarborgd blijft. Bijv. een lamp o.i.d. onder in de kast, bij de compressor zou het hele systeem wat kunnen opwarmen.
Erik66
Fighting for peace is like fucking for virginity...
De beste oplossing voor dit alles is een verwarming op de condensor aan de achterkant van de koelkast.
Maar dit antwoord is al gegeven door zoeker.
Een zeer goede oplossing is je schuur in spouw gaan uitvoeren zodat de gehele ruimte warmer wordt. Kun je ook nog makkelijker andere dingen daar neerzetten (wasmachines, droger etc etc)
iedereen bedankt voor het meedenken (zoeker: de kast heeft trouwens 1 compressor).
Ik ga de kast omruilen bij de dealer voor een Liebherr met gescheiden koelcircuits. Moet ik wel wat bijbetalen maar dan zou het opgelost moeten zijn.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 3 december 2008 19:14:16 schreef Erik66:
Een zeer goede oplossing is je schuur in spouw gaan uitvoeren zodat de gehele ruimte warmer wordt. Kun je ook...
Jij probeert de bouwsector uit de crisis te helpen? Beetje een schieten-op-een-mug oplossing wel...
zoeker
Ondanks de gescheiden circuits loop je nog het risico dat de koeling van het koelgedeelte niet helemaal goed werkt omdat de temperatuur van de condensor onder je gewenste koeltemperatuur komt te liggen.
Als nog problemen houdt, dan het volgende: Als nu de condensor van het koelgedeelte hoger is geplaatst dan die van het vriesgedeelte kun je eenvoudig van wat isolatiemateriaal een soort schoorsteen bouwen zodat de condensor van het vriesgedeelte die van het koelgedeelte een beetje opwarmt waardoor het koelgedeelte beter gaat werken. Als je problemen houdt roep dan maar.
zoeker
Ik zit met hetzelfde probleem, een slecht geisoleerd huis, geen cv en alleen een gashaard zorgen ervoor dat de temperatuur in mijn keuken de laatste dagen bijzonder laag ligt. Mijn koelvriescombi met 1 compressor laat het ook afweten, ik ben blij dat mijn vermoeden bleek te kloppen toen ik deze topic las. Ik heb de koelkast nu in mijn woonkamer staan, en de compressor slaat gelukkig weer aan.
Wat ik echter niet snap, is dat er een minimumeis is qua omgevingstemperatuur. Hoe lager de omgevingstemperatuur, hoe groter het temperatuurverschil is tussen het koudemiddel en de omgeving(bij de condensor), dus hoe meer warmteuitwisseling er mogelijk is toch? Je zou dan toch zeggen, dat hoe lager de omgevingstemperatuur is, hoe beter de koelkast gaat werken?
Ik las in deze topic dat het isoleren van de condensor tot een oplossing kan leiden. Dan wordt het temperatuurverschil tussen omgeving en koudemiddel dus kleiner gemaakt. Ik snap niet hoe dat kan leiden tot het beter werken van de koelkast. Wie kan het mij duidelijk maken?
joopv
Golden Member
Op 4 januari 2009 21:14:50 schreef D-Mon:
Wat ik echter niet snap, is dat er een minimumeis is qua omgevingstemperatuur.
Heb je de discussie wel goed gelezen?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 4 januari 2009 21:14:50 schreef D-Mon:
Wat ik echter niet snap, is dat er een minimumeis is qua omgevingstemperatuur.
Reeds ergens rond 1978 (of was het 1977?), tijdens mijn carrière als koeltechnicus bij Bosch, voerden dezen een nieuwe serie van zuinige(r) koelkasten (de ZL-xxx serie) in hun gamma.
Deze koelkasten hadden geen elektrische bijverwarming meer op de evaporator voor de ontdooicyclus tijdens de rustfase (zoals de meeste koelkasten van die periode) maar hadden in tegenstelling wel de omgevingswarmte nodig om de inschakeltemperatuur van +4 tot +6°C op het einde van de evaporator (meetpunt van de thermostaat) te kunnen bereiken.
Wel, in de gebruikershandleiding stond duidelijk dat de omgevingstemperatuur van de plaats waar de koelkast stond MINSTENS +12°C moest bedragen om een normale werking (minimum aan-uit cyclusduur) van de koelkast te kunnen garanderen.
Welke klant leest er nu een gebruikershandleiding...?
PS: Dit heeft mij indertijd vele onnodige (en voor de klant betalende) interventies opgeleverd, met regelmatig de bijpassende anecdotes.