Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 4 januari 2009 21:14:50 schreef D-Mon:
Wat ik echter niet snap, is dat er een minimumeis is qua omgevingstemperatuur.
Reeds ergens rond 1978 (of was het 1977?), tijdens mijn carrière als koeltechnicus bij Bosch, voerden dezen een nieuwe serie van zuinige(r) koelkasten (de ZL-xxx serie) in hun gamma.
Deze koelkasten hadden geen elektrische bijverwarming meer op de evaporator voor de ontdooicyclus tijdens de rustfase (zoals de meeste koelkasten van die periode) maar hadden in tegenstelling wel de omgevingswarmte nodig om de inschakeltemperatuur van +4 tot +6°C op het einde van de evaporator (meetpunt van de thermostaat) te kunnen bereiken.
Wel, in de gebruikershandleiding stond duidelijk dat de omgevingstemperatuur van de plaats waar de koelkast stond MINSTENS +12°C moest bedragen om een normale werking (minimum aan-uit cyclusduur) van de koelkast te kunnen garanderen.
Welke klant leest er nu een gebruikershandleiding...?
PS: Dit heeft mij indertijd vele onnodige (en voor de klant betalende) interventies opgeleverd, met regelmatig de bijpassende anecdotes.