Hallo,
Het rechterkanaal van mijn versterker maakt een luid gekraak nadat deze enkele minuten aanstaat, er komt nog wel muziek uit als ie niet kraakt, het kraken kan enkele seconden verdwijnen, maar het is het soort gekraak dat niet gezond is voor de luidsprekers me dunkt. Zelfs als ik het volume op nul zet, blijft ie kraken. De luidsprekers heb ik al eens omgewisseld. Het gekraak doet zich voor op alle input standen, ook als er geen input aangesloten is. Hij kraakt zowel op de A als B outputs.
Nu had ik al op internet gezien dat dit veroorzaakt wordt door lekkende condensatoren... maar deze zien er nog goed uit (er zit wel lijm rond om ze op hun plaats te houden denk ik?). Heb de versterker ook al eens uitgeblazen, alhoewel die niet stoffig was.
Mijn idee is dat het moet liggen aan het eindversterker gedeelte, klopt dit?
Het beestje is 25 jaar oud en zou het spijtig vinden als dit niet meer te fixen valt
op internet valt er precies niets te vinden over dit model. Hopelijk weet iemand hier raad.
Voorlopig luister ik dus mono op de 2 linkerkanalen 
wissel de linker en rechter eind trappen, en kijk waneer het probleem naar rechts verschuift, dan heb je het defect coponent zo te pakken. blijft het probleem het zelfde , dan is de eind trap waarschijnlijk nog goed.
werk met deze wissel methode steeds verder naar voren, je komt het probleem vanzelf tegen.
Eerst alles even doorsolderen.
En sluit de luidsprekers niet meer aan!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]
Ik heb ondertussen de onderkant van de pcb eens nader bekeken. Blijkt dat er een barst in zit, maar dit is overbrugd met soldeersel, blijkbaar is em dus ooit al eens gerepareert geweest. Ook waren er enkele koude lassen. Is het trouwens normaal dat de draadjes gewoon rond die printpennen gedraaid zijn (zelfs bij de luidspreker terminals), ik heb deze voor de zekerheid ook maar vastgesoldeerd. Maar helaas nog geen vooruitgang.
Wat betreft die eindtrappen wisselen...
Op de linker koelplaat zitten een "sanyo D330D 5L" en een "sanyo D330D 5K". Nu vraag ik mij af waarom deze verschillend zijn, of is het laatste gedeelte een soort van revisienummer en moet het lukken dat ik juist 2 verschillende heb? Op de rechter koelplaat zit 2 keer een "sanyo B514D 5B".
Best 1 voor 1 wisselen?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik zou toch de elco's vervangen, ook al zien ze er prima uit, na 25 jaar is het wel game over voor die dingen.
In mijn scoop (30 jaar oud) waren de elco's van de buitenkant ok, maar als je ze meet blijken ze rot, na vervangen was de scoop weer ok.
Heb de eindtrappen 1 voor 1 verwisseld, nog steeds hetzelfde. Dus nu gewoon hetzelfde doen met alle andere torren die in stereo voorkomen...
Op 7 december 2008 20:45:20 schreef Killswitch:
Is het trouwens normaal dat de draadjes gewoon rond die printpennen gedraaid zijn (zelfs bij de luidspreker terminals), ik heb deze voor de zekerheid ook maar vastgesoldeerd. Maar helaas nog geen vooruitgang.
Dat is wirewrapping en solderen maakt het niet beter.
Wat betreft die eindtrappen wisselen...
Op de linker koelplaat zitten een "sanyo D330D 5L" en een "sanyo D330D 5K". Nu vraag ik mij af waarom deze verschillend zijn, of is het laatste gedeelte een soort van revisienummer en moet het lukken dat ik juist 2 verschillende heb? Op de rechter koelplaat zit 2 keer een "sanyo B514D 5B".
Best 1 voor 1 wisselen?
Altijd 1 voor 1 wisselen, de achtervoegsels zijn productiecodes die op de batch slaan, eerder productiedatum dan revisie.
Maar voor het wisselen even koudspuiten om onnodige uitwisselingen te voorkomen. Zelfde geldt voor de elco's.
Ook is een scoop heel handig nu, want daarmee kan je stoorpunt mee opzoeken.
Mijn elektronica kennis is eerder beperkt 
Bevries spray en een scoop heb ik niet.
Als ik met een multimeter de dc offset meet, heb ik op het linker kanaal steeds 23mV, op het rechter varieert het steeds, maar hiermee weten we natuurlijk niks meer.
Ik heb eens enkele condensatoren vervangen, daarvan waren er 2 van 330µF die ik vervangen heb door 220µF.
Het gekraak is nu nog erger 
Komt dit nu door de verschillende capaciteit, of gewoon omdat het tijd was dat ze vervangen werden?