hallo, sinterklaas is weer geweest en ik heb weel leuke onderdeeltje gekregen:P. Nu ben ik bezig om een versterker te maken. ik wil daarvoor een subwooferfilter maken (klik) maar voor die filter heb ik een symetrische spanning nodig en de voeding in de versterker is enkel +12v.

nu wilde ik weten wat het verbuik van de filter is zodat ik misschien Deze kan gebruiken om een +12v en een -12v te maken. zou dit gaan of gebruikt de filter meer dan 30mA

mvg

Volgens de datasheet ;) neemt een LM741 in rust 1.7mA

Een 555 omvormer werkt prima, zelf ook gebruikt voor een regelbaar subwooferfilter in een auto.

De 741 zelf verbruikt een keine 3mA, waar nog een kleinigheid bij komt - o.m. het aansturen van de aangesloten belasting. Met beide 741's samen blijf je wel onder de 10mA.

Maar! Als je wat geluidskwaliteit wil hebben, gebruik je een NE5532, en die lust minstens het dubbele aan stroom. Nu kan de 555 die stroom met gemak leveren, zeker als je voor C4 en C5 470µF neemt, maar de spanning zal enigzins inzakken - je zal bv. op -10V uitkomen. Het eindresultaat valt moeilijk te berekenen. Je weet het pas zeker als alles gebouwd is... >:)

Hoe dan ook, plaats die 555 en omringende komponenten uit de buurt van het audio-kanaal, desnoods ingeblikt. Een extra L/C-filter kan de negatieve voedingsspanning verder afvlakken.

Volgens mij (maar het is alweer een kleine 10 jaar terug) heb ik een TL072 gebruikt, alles op 1 print. Zonder fluitjes.
De negatieve spanning zal niet precies -12V zijn.

bedankt, ik wist niet zeker of die stroom ook gold voor deze schakeling, helaas heb ik geen NE5532 liggen. Zou het verschil in geluidskwaliteit groot zijn.
In Rotterdam heb je jammer genoeg geen winkel waar je even naartoe gaat om 1 onderdeeltje te halen http://www.rc-racingcars.com/phpBB2/images/smilies/sad.gif

Waar is DIL dan gebleven?

persoonlijk vind ik DIL duur, kan ook aan mij liggen,

[Bericht gewijzigd door darkfabje op (30%)]

DIL is duur, nooit anders geweest, maar €1.45 is toch niet extreem?. Beter te duur dan niet te krijgen, en er is dus wel een winkel.

Waaraan kan je zien dat ze alleen de SMD uitvoering hebben?

Sorry ik zocht verkeerd, 1,45 eur is idd niet veel.(voor een l200 betaalde ik bijna het dubbele van wat het bij dick best kost) maar bij nader inzien vindt ik het wel de moeite waard om te gaan :)

Het lijkt me toch wat makkelijker om het subwoofer filter om te bouwen naar een asymmetrische voeding.

Dan heb je wel in- en uitgangscondensatoren nodig. Maar het kan denk ik wel, 1x 12V zal toch genoeg zijn voor een 741? (hij denkt dus dat het 2x 6V is).