Als je een symmetrische voeding wilt bouwen heb je een 337 en een 317 nodig.

Bij de elektuur 82 heeft elke tor zijn eigen emitter weerstand nodig.

Ipv de 711 zou ik een 911 pakken als stuurtor. Maar dat zou ik ook doen met 3 torren.

Even kijken of je de stroom meet weerstand niet wat zwaarder moet maken, misschien is 10w wat beter.

Persoonlijk zou ik een andere trafo pakken. 8.5A bij 30V is 240W aan vermogen dat je in het ergste geval weg stookt in je koelblok. Dus een gigantisch koelblok van 0.5-0.1C/W heb je nodig.

En je gaat een flinke buffer elco nodig hebben om de rimpel een beetje fatsoenlijk te krijgen, richting de 50mF is minimaal wel nodig denk ik (50 000uF).

Ik zou opzoek gaan naar een 2/3A trafo. En dan later is opzoek naar een goed schema voor 8.5A. Een goede voeding is nodig, en om het jezelf nou gelijk extra moeilijk (en duur) te maken lijkt mij niet handig.

@bassie:
Bedankt voor je goeie raad, maar trafo, gelijkrichting en buffers heb ik al. Ik hoef niet zo´n zware symmetrische voeding te hebben. Ik heb 2 voedingen van 1,25-37V (ongeveer). Daarmee kan ik ook een symmetrische voeding maken als ik die aan elkaar hang.

Waar zie jij 711 staan? Ik zie een BD241 als stuurtor, maar ik weet niet of die 8 torren kan aansturen. Een koelprofiel dat dat weg kan koelen is wel te maken met een geforceerde koeltunnel, maar ik weet niet of die BD241 in staat is om 8x de 2N3055 aan te sturen.

Verder ken ik de voeding niet goed genoeg om te weten op welke manier de rest van de schakeling dient te worden aangepast voor deze maximale uitgangsstroom.

Waarschijnlijk zal ik niet snel de volle stroom uit de voeding trekken, maar de extra kosten lijken me niet op te wegen tegen de extra robuustheid van de voeding.

@sine:
Daar ga ik ook eens naar kijken, al is het maar als kleine extra voeding om mee te nemen. Heb je toevallig ook foto´s van de bouw van die blauwe? Specs zijn ook welkom.

Groeten,
Mischa

Even in de war. De bd241 vervangen door een bd911.

Aan het opamp deel van het schema hoef je niks te veranderen. Je moet even naar de stroom meet weerstand kijken. Even kijken of je niet teveel vermogen erin verstookt.

Ik heb zojuist nog eens even de specs bekeken van die 2N3055, maar die kan 15A aan als collectorstroom. Waarom worden er in een voeding van 3A dan 3 parallel gezet? Is dit om de dissipatie per tor bij lage uitgangsspanning bij een hogere stroom te verdelen of is er een andere reden?

Ben er inmiddels achter dat ik met mijn trafo ca 0-30V en 6A kan aanhouden. Ik moet nog eens goed in de schakeling kijken wat ik nog meer aan moet passen, of is het omzetten van de BD241 naar een BD911 voldoende om die 6A te kunnen leveren?

Ja, uiteraard moet ook de weerstand worden aangepast waarmee de uitgangsstroom gemeten wordt, maar dat is bijzaak.

Zou ik ook het deel rond de stuurtor, de powertorren en de emitterweerstanden gewoon kunnen verdubbbelen (en in de andere kant van de voeding tegen een koelprofiel plaatsen) en zo de stroom verdubbelen? Of zou de uA723 niet voldoende stroom kunnen leveren om 2 van die banken aan te sturen?

Groeten,
Mischa

Men gebruikt inderdaad in de eerste plaats meerdere torren om de dissipatie te verdelen.

Ik zie de toegevoegde waarde van zulke zware labvoedingen niet zo snel, of vergis ik mij dan ? Als ik iets moet testen dat 150 W lust hoort daar meestal al een voeding bij.. ;)

Je het helemaal gelijk Aart, maar ik heb een trafo liggen die dit aan kan en ik zou het zonde vinden om slechts een deel van de capaciteit van deze trafo te gaan gebruiken of een nieuwe te kopen terwijl er hier een ligt.

Groeten,
Mischa

Zo, ben bezig met het ontwerp van de frontplaat van de voeding en vraag me af wat ik er nog meer in kwijt zou kunnen wat nuttig is. Ik wil er eigenlijk geen multifunctieapparaat van maken, maar als dat handig is, zou het wel een overweging kunnen zijn.

Wat er nu in zit:

Labvoeding 0-30V 6A
Voeding 1,2-30V 2A
Voeding 1,2-30V 2A
230V netaansluitingen in de zijkanten van de kast.

De kast is een oude 19" kast met een hoogte van 220mm die wat mij betreft vol mag. Ik wil een aantal zaken vooruit zien, omdat ik achteraf liever niet teveel meer aan het front wil werken om beschadiging van de overige componenten te voorkomen.

Groeten,
Mischa

Op 25 december 2008 14:42:37 schreef mischa:
Labvoeding 0-30V 6A

Voor dit alleen is je trafo al te licht.

Voeding 1,2-30V 2A
Voeding 1,2-30V 2A

Moeten die tegelijkertijd met de eerste voeding veel stroom leveren dan kom je ook in de knel.

Ik kom helemaal nergens in de knel, hoe kom je daarbij? Mijn trafo levert belast 27,1V bij 4,8A continue. Dat is dus nog iets meer dan ik zelf in gedachten had. Met 9,6A voor de gelijkrichting zou ik dus puur theoretisch na de gelijkrichting 9,6/sqrt2 = 6,8A moeten kunnen afnemen (Pin = Puit). Mijn aangifte van 6A is dus zeker realiseerbaar. Verder hebben de kleine volledig gescheiden voedingen een eigen trafo en gelijkrichting, dus ook daar kom ik zeker niet mee in de knoei.

Overigens was dat ook niet mijn vraag.

Groeten,
Mischa

Op 13 december 2008 22:14:14 schreef mischa:
@sine:
Daar ga ik ook eens naar kijken, al is het maar als kleine extra voeding om mee te nemen. Heb je toevallig ook foto´s van de bouw van die blauwe? Specs zijn ook welkom.

Dat staat hier al ergens in een van de show your projects topics.

Maar hier komen ze nog een keer :
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1112.JPG
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1116.JPG
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1123.JPG

Specs 0-24V 0-1000mA
Ik hoop niet dat hij te snel stuk gaat, want hij moet gedeeltelijk uit elkaar om overal bij te komen.

Zo, die is strak ! Ik hoop inderdaad voor je dat hij nooit stuk gaat. Is dit hetzelfde ontwerp als van die Duitse site? Gewoon het schema nagebouwd op gaatjesprint?

Ziet er overigens zeer netjes uit.

Nog tips mbt mijn voeding? Misschien één van de kleine voedingen gebruiken als reisvoeding en zelf een symmetrische in elkaar knutselen? Ik werk vaak met audiocircuits, vandaar dat ik ook graag een symmetrische voeding wil, al hoeft die niet extreem veel power te hebben. 1-2A is meestal rijkelijk voldoende. Deze hoeft ook niet vanaf 0V te werken.

Groeten,
Mischa

Jup die is volgens het ELV schema :
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/mini/IMG_1129.JPG

Dubbel is zeker geen gek idee ... ik heb een dubbele psu op mijn werkbank staan, en ben al tijden bezig aan een drie dubbele die maar niet af wilt komen.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/overzicht.JPG

En dan meteen met ingebouwde handigheidjes zoals tracking, de tweede en derde voeding kunnen zo ingesteld worden dat ze stroom en spanning van de eerste volgen, en een schakelaar om alle uitgangen in/uit te schakelen.

Dat laatste is trouwens een aanrader op alle voedingen.

Bedoel je het separaat in- en uitschakelen van de complete voeding of alleen de desbetreffende uitgang?

Hoe bereik je overigens die tracking? Moet je dan al met een controller aan de gang of is dat met discrete componenten te verwezelijken?

Trouwens wel erg mooi, dir triple-variant. Ik ben dus niet de enige met zo´n idee. Waarschijnlijk ga ik dan 1 van de kleine voedingen gebruiken om er een mobiele variant mee te bouwen van 1,25-30V/1A en de andere komt dan in de kast naast de labvoeding en eventueel een symmetrische.

Groeten,
Mischa

Op 25 december 2008 21:48:56 schreef mischa:
Ik kom helemaal nergens in de knel, hoe kom je daarbij?

Omdat je niet kan rekenen...

Mijn trafo levert belast 27,1V bij 4,8A continue. Dat is dus nog iets meer dan ik zelf in gedachten had. Met 9,6A voor de gelijkrichting zou ik dus puur theoretisch na de gelijkrichting 9,6/sqrt2 = 6,8A moeten kunnen afnemen (Pin = Puit).

Je heb er ineens een Ampere bijgetoverd, sorry hoor maar trafo's hebben net als andere component ratings, je kan er niet zomaar getallen bij verzinnen...
Verder klopt je factor √2 niet, maar dat wil je ook niet aannemen.

Mijn aangifte van 6A is dus zeker realiseerbaar. Verder hebben de kleine volledig gescheiden voedingen een eigen trafo en gelijkrichting, dus ook daar kom ik zeker niet mee in de knoei.

Zegt hij nu pas...

Overigens was dat ook niet mijn vraag.

Alle tips waren welkom... maar blijkbaar niet de nuttige.
Van mij krijg je geen antwoord meer, blijf maar lekker eigenwijs.

Op 26 december 2008 01:24:32 schreef Henry S.:
Alle tips waren welkom... maar blijkbaar niet de nuttige.
Van mij krijg je geen antwoord meer, blijf maar lekker eigenwijs.

Ik zie niet in waarom deze tips nuttig waren. Ik dacht gewoon dat mijn trafo 4,3A per spoel was, dit blijkt 4,8A te zijn. Mag een mens zich niet vergissen? Lekker kort door de bocht. Daaruit volgt dat de rest wel klopt, maar daarover blijf je maar doorzeuren.

Op 7 december 2008 13:29:46 schreef mischa:
[...]Oke, helder, dat wist ik ja, maar waar komt dan die factor 0,62 vandaan? Delen door 1,4 is gelijk aan x 0,707 toch?

Daarbij krijg ik geen antwoord als ik om een toelichting vraag om mijn blijkbaar aanwezig zijnde gebrek aan kennis bij te spijkeren!

Ik had al lang een antwoord op mijn eerdere vraag, maar in plaats van een nieuw topic aan te maken waardoor dit forum nog ondoorzichtelijker wordt, heb ik mijn vraag in hetzelfde topic gesteld. Dit is een vervolg, geen reden om terug te kijken. Daarom zeg ik dat je laatste 2 postings niets toevoegen aan dit topic.

Bedankt in elk geval dat je toch wilde reageren, jammer dat je er zo tegenaan kijkt.

Misschien andere CO-ers die nog willen meedenken?

Op 13 december 2008 22:14:14 schreef mischa:
@bassie:
Bedankt voor je goeie raad, maar trafo, gelijkrichting en buffers heb ik al.Ik heb 2 voedingen van 1,25-37V (ongeveer). Daarmee kan ik ook een symmetrische voeding maken als ik die aan elkaar hang.

Hier viel te lezen dat deze voedingen compleet zijn !!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Op 26 december 2008 11:01:48 schreef mischa:
Ik zie niet in waarom deze tips nuttig waren.

Even een paar feiten:
Trafo: 8.6A, op dat moment bekend.
Voeding: Labvoeding 0-30V 6A

Die twee gaan niet samen!

Dus zover goede tip nr.1: Feit.

Ik dacht gewoon dat mijn trafo 4,3A per spoel was, dit blijkt 4,8A te zijn. Mag een mens zich niet vergissen? Lekker kort door de bocht.

Nee jij bent lekker bezig, morgen blijkt het 5.2A te zijn?
Nogmaals, want antwoord geven was blijkbaar te moeilijk, heb je specs van die trafo of zuig je ze uit de dikke duim?

Daaruit volgt dat de rest wel klopt, maar daarover blijf je maar doorzeuren.

Ik hou me aan de door jou geposte gegevens, dat je die later wijzigt is jouw probleem en niet op het tijdstip van posten bekend.

Daarbij krijg ik geen antwoord als ik om een toelichting vraag om mijn blijkbaar aanwezig zijnde gebrek aan kennis bij te spijkeren!

Als die factor je onbekend is dan ben je een beginner. Niks mis mee, maar als je geen antwoord krijgt doe er dan zelf moeite voor om het waarom uit te zoeken, of neem het voor waar aan. Jij ging je eigen weg, fout...

Ik had al lang een antwoord op mijn eerdere vraag, maar in plaats van een nieuw topic aan te maken waardoor dit forum nog ondoorzichtelijker wordt, heb ik mijn vraag in hetzelfde topic gesteld. Dit is een vervolg, geen reden om terug te kijken. Daarom zeg ik dat je laatste 2 postings niets toevoegen aan dit topic.

Maar het ging nog steeds over dezelfde trafo, of wil je dat ontkennen?

Hier viel te lezen dat deze voedingen compleet zijn !!!

Zeg mij (en velen met mij) niks, er staan hier meerdere voedingen en dat is bij velen zo. Dus zegt niks over het feit dat die voedingen bij die andere in komen.

Goede tip nr.2 is dus zo slecht nog niet.

Toch wat minder op je achterste poten en wat meer nadenken voordat je ingaat op reakties die niet in je denkpatroon passen?

ZUCHT !!!

Ik heb toch aangegeven mij vergist te hebben in de specs van de trafo ??? Ik zie dat ik dat doe nadat jij je reactie gepost heb. Je feit was dus feit met verkeerde gegevens van mijn kant (zo goed?).

Voor de rest ben ik nog altijd geïnteresseerd in tips wat ik nog meer in de kast kwijt zou kunnen.

O ja, voor de grapjassen: het zou prettig zijn als ik er iets aan heb tijdens electronicawerkzaamheden (ook dit kan indien gewenst weer verkeerd opgepakt worden ;-) ).

@Henry: Ik steek bij deze mijn hand in eigen boezem vanwege een verkeerde aanname van de capaciteit van mijn trafo.

Overigens is goede tip nr.2 achteraf aangepast. Daar stond volgens mij eerst dat het niet ging, nu staat er: Moeten die tegelijkertijd met de eerste voeding veel stroom leveren ......

Maar goed, ELKE voeding krijgt zijn eigen trafo, de labvoeding zelfs 2. Ik heb nog zitten zoeken naar een symmetrische (tracking) regelbare voeding, maar dat lijkt niet zo heel eenvoudig. Ik ga dus maar gewoon 2 LM317-voedingen in de kast plaatsen, dat lijkt mij flexibeler dan een LM317 en een LM337. Vervolgens de + en - van de twee aan elkaar knopen voor een nulpunt en we hebben een symmetrische voeding (die helaas wel separaat ingesteld moeten worden).

Groeten,
Mischa

[Bericht gewijzigd door mischa op (34%)]

Ik denk niet dat die 317 het leuk gaat vinden als hij moet gaan sinken ipv sourcen.

Dan zou je een 4 kwadrants (positief, negatief, sinken & sourcen) moeten bouwen.

Ik wil ze dan als 2 separate voedingen opbouwen die ik individueel kan gebruiken en als ik de + van de ene aan de - van de andere hang heb ik toch een symmetrische voeding? Of redeneer ik nu helemaal fout en kan dat alleen bij een ongeregelde voeding?

In het andere geval kan ik ook nog uitgaan van een LM337, maar dan geen 2 individuele voedingen, dan zouden ze moeten tracken en dat lijkt niet eenvoudig als ik zo even kijk hoeveel schema's rondzwerven van voedingen waavan de negatieve spanning de positieve netjes volgt.

Je kunt wel een stereo potmeter nemen, maar zo'n goeie gelijkloop hebben die ook weer niet.

Groeten,
Mischa

Op 26 december 2008 16:23:05 schreef mischa:
Ik heb toch aangegeven mij vergist te hebben in de specs van de trafo ??? Ik zie dat ik dat doe nadat jij je reactie gepost heb. Je feit was dus feit met verkeerde gegevens van mijn kant (zo goed?).
[...]
@Henry: Ik steek bij deze mijn hand in eigen boezem vanwege een verkeerde aanname van de capaciteit van mijn trafo.

Daar gaat het om, feiten.

Overigens is goede tip nr.2 achteraf aangepast. Daar stond volgens mij eerst dat het niet ging, nu staat er: Moeten die tegelijkertijd met de eerste voeding veel stroom leveren ......

-het was een correctie van een tikfout
-tussen post en edit zit 31 seconden...

Maar goed, ELKE voeding krijgt zijn eigen trafo, de labvoeding zelfs 2. Ik heb nog zitten zoeken naar een symmetrische (tracking) regelbare voeding, maar dat lijkt niet zo heel eenvoudig. Ik ga dus maar gewoon 2 LM317-voedingen in de kast plaatsen, dat lijkt mij flexibeler dan een LM317 en een LM337. Vervolgens de + en - van de twee aan elkaar knopen voor een nulpunt en we hebben een symmetrische voeding (die helaas wel separaat ingesteld moeten worden).

Symetrisch tracken bij een LM317/377 is eenvoudig, je zegt het zelf al, dubbele potmeter gebruiken. Gelijkloop is niet 100% maar dat is een kwestie van extra trimpotmeters want het is vooral de absolute waarde van de koolbaan die je dwars zit. Lineariteit zal wel loslopen.

Serieus tracken doe je met een opamp plus transistors die de functie van de potmeter overneemt.

Als je hoofdzakelijk een symetrische voeding nodig hebt gebruik dan LM317 en LM337. Als een LM317 moet gaan sinken dan raak je in de problemen.

Dus als je een LM317/LM337 paartje hebt en je denkt van 'he, zo heb ik snel een 60V voeding dan gaat die vlieger niet op, het 0V knooppunt moet wat te doen hebben.

Maar als het om veelal breadboard en andere lichte voedingen gaat dan is er geen bezwaar tegen twee LM317's.

Op 26 december 2008 22:13:47 schreef Henry S.:
Symetrisch tracken bij een LM317/377 is eenvoudig, je zegt het zelf al, dubbele potmeter gebruiken. Gelijkloop is niet 100% maar dat is een kwestie van extra trimpotmeters want het is vooral de absolute waarde van de koolbaan die je dwars zit. Lineariteit zal wel loslopen.

Dan lijkt dat dus wel mee te vallen, al zou het technisch gezien (naast een kwalitatief goeie labvoeding) misschien niet aan te bevelen zijn vanwege de mindere kwaliteit van de symmetrische woeding.

Serieus tracken doe je met een opamp plus transistors die de functie van de potmeter overneemt.

Al zijn hier slechts zeer weinig schema´s van. Ik ben wel ergens een schema tegengekomen met een opamp en een paar transistoren, maar die zou ik weer moeten opzoeken.

Als je hoofdzakelijk een symetrische voeding nodig hebt gebruik dan LM317 en LM337. Als een LM317 moet gaan sinken dan raak je in de problemen.

Dan laat het idee van ik de dubbele LM317 zowieso varen en kijk naar een regelbare symmetrische EN nog een of twee kleine extra voeding(en) voor als ik eens een extra spanning nodig heb.

Dus als je een LM317/LM337 paartje hebt en je denkt van 'he, zo heb ik snel een 60V voeding dan gaat die vlieger niet op, het 0V knooppunt moet wat te doen hebben.

Duidelijk, maar ik ben niet op zoek naar 60V, dus je mag er vanuit gaan dat dat niet voor gaat komen.

Maar als het om veelal breadboard en andere lichte voedingen gaat dan is er geen bezwaar tegen twee LM317's.

Ik heb nog genoeg van dat spul hier liggen (met uitsluiting van elco´s) En nog voldoende ruimte in de kast, dus een voedinkje meer is geen enkel probleem.

edit:
schema gevonden: http://www.logosfoundation.org/kursus/2007.html#trackingsupply
nog een schema: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/378059#378059
Groeten,
Mischa

Het idee voor die drie dubbele voeding komt hier vandaan :

http://www.geocities.com/robert_lacoste/previous_designs.htm

Ik heb zijn ontwerp niet gevolgd maar wel het idee met de galvanische isolators er uit gepikt
en die toegepast op het beproefde ELV ontwerp.
Maar in principe heeft hij alles online staan om zo een drie voudige voeding te bakken.

Op 26 december 2008 22:47:31 schreef mischa:
schema gevonden: http://www.logosfoundation.org/kursus/2007.html#trackingsupply

Sodeju, wat kan een prof slecht schema tekenen...

nog een schema: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/378059#378059

Dat is een noodoplossing om uit een enkelvoudige voeding een symetrische te maken, geen aanrader.

Op 27 december 2008 00:42:44 schreef Henry S.:
Sodeju, wat kan een prof slecht schema tekenen...

Om het daar maar even mee eens te zijn. Iets ruimer van opzet en het was een veel mooier schema doordat componenten net op een logischere plaats zitten.

Maar zijn er mensen die dit al eens gebouwd hebben? Of is dat schema aan te bevelen (dat van de "prof") ? Ook al is het slecht getekend, het kan nog een goed ontwerp zijn toch?

@Sine: jouw tip rolt nu uit de printer om eens te bekijken.

Groeten,
Mischa

Dat de onderdelen dicht op elkaar zitten is niet zo erg, maar dat niet duidelijk aan wordt gegeven wat verbonden is en wat niet wel.

Zoals de trafo die op de + van de brugcel zit. En die rommel aan het eind waarvan niet duidelijk is of het nou wel of niet aan de massa zit. Etc