100% zeker weten dat het voor 1970 was, aangezien ik deze week nog een exemplaar uit 1968 in mijn hand heb gehad.
Welk jaar het is begonnen weet ik niet..
//EDIT 1962 zegt me wel iets... je kon daarin nog wel eens gelijk hebben.
//edit2: Als ik even op marktplaats kijk zie ik ze vanaf 1965..

[Bericht gewijzigd door BernardV op (12%)]

Volgens HiFi.nl is het 1964. Maar die '62 heb ook al 's eerder gehoord...

Aanvulling: In 1961 heette het blad nog Elektronika Wereld. Pas ergens halverwege de jaren 60 (na 1964 en voor 1967) is de inmiddels afgeschafte naam Elektuur ingevoerd.

Even in de geschiedenis van elektuur gekeken,enkele kerndata : april 1961 start van Elektronica wereld, 1964 eerste halfgeleidergids, 1965, elektronicawereld wordt elektuur

Wie heeft die eerste Elektronika Wereld?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

Als het goed is heb ik die (mijn vader was in die tijd geabonneerd). Ik kan er voorlopig alleen niet bij, er staat nogal wat voor.

Er zijn er hier genoeg die even willen helpen wat zooi bij uw vader aan de kant te zetten :)

mijn oudste exemplaar van elektuur dateert uit 1967: de juli/augustus halfgeleidergids -dubbele prijs- zijnde 250c/ 40bfr.

Elektor International Media was founded in 1961 and is headquartered in ELEKTOR HOUSE, a medieval castle in the South of the Netherlands.

Ik heb horen zeggen dat ze twee maand vóór het eerste magazine al "het lek van elektuur" moesten pubiceren met fouten in ontwerpen die nog moesten komen ... :-p

Op 16 december 2008 23:22:01 schreef Periang:
Er zijn er hier genoeg die even willen helpen wat zooi bij uw vader aan de kant te zetten :)

Is wel allemaal mijn electronica die ervoor staat ;) Mensen die voor een paar euro een stapel videorecorders en andere afgeschreven zooi willen meenemen zijn altijd welkom, maar dat hoort in een andere rubriek thuis... Overigens zijn de oudste Elektuurs die ik heb behoorlijk afgeleefd.

Ja, ik weet dat dit een 6 jaar oud topic is. Maar ik kon het niet laten..

Op 16 december 2008 20:00:54 schreef Henry S.:

Die staat notabene gewoon op de Elektor site zelf!

http://www.elektor.nl/Uploads/2011/12/Electronica-Wereld-april-1961.pd…

Even geopend, erg leuke advertentie's.
Bijv zelfbouw scoop. 5.5Mhz !!!!!!! 480 gulden.
Geweldige nostalgie.

Op 16 december 2008 20:00:54 schreef Henry S.:

Ik, heb alleen nooit geweten dat dit de voorloper van Elektuur was.
1,45 = €0,65 dat waren nog eens prijzen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pb092443.jpg

Op 7 november 2014 23:30:50 schreef 2N3055:

Daarbij vergeet je de inflatie.

Volgens deze calculator is ƒ 1,45 uit 1961 nu € 4,12

ik heb ook nog een paar hele oude....

net zomaar even zitten door bladeren....
ook de wat latere zijn leuk...hebhier de halfgeleider gids van 1980...

computers ... z80 met 16 kram voor fl 5750,- :-)

apple ][ 2 plus... met 48K voor maar Fl 4555,-

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op (11%)]

Op 16 december 2008 19:48:36 schreef maartenbakker:
Aanvulling: In 1961 heette het blad nog Elektronika Wereld. Pas ergens halverwege de jaren 60 (na 1964 en voor 1967) is de inmiddels afgeschafte naam Elektuur ingevoerd.

Met het november nummer van 1964 is de naam Elektuur ingevoerd. Dit was de winnende naam na een prijsvraag.

Ik zoek nog de jaren 1961 en 1962 om de collectie compleet te maken.

Op 7 november 2014 23:30:50 schreef 2N3055:
[...]
Ik, heb alleen nooit geweten dat dit de voorloper van Elektuur was.

Ik wil niet vervelend doen, maar hoe kom je aan die wisselkoers? Aangezien de euro in 1961 nog niet bestond is de koers die in 2002 bij invoering ongeveer 2,2 gulden bedroeg, onbruikbaar voor een vergelijking in een ander jaar dan 2002.

Om de meest nauwkeurige koers voor een jaar uit het verleden te bepalen, kan je op http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php het gewenste valutum en jaartal invoeren.

Daaruit blijkt dat NLG 1,45 in 1961, ongeveer overeenkomt met EUR 4,12 in 2013.

In verhouding is Elektuur dus wel een stuk duurder geworden, maar niet zo spectaculair als jij dacht.

Edit: ik zie dat evdweele me al voor was, blij dat ik geen roepende in de woestijn ben!

Net even gekeken en mijn oudste ,elektronicka wereld" is van januari 1964.
Het begin van mijn abonnement ..dat eindigt in dec.2014.
Overigens stond er op het voorblad de tekst: ,,verlaagde prijs, nu 115 cent"
En toen waren mijn hobby collegae en ondergetekende ook al van mening dat bij het proberen van een schakeling je eerst beter kon wachten op ,,het lek" .
Werd dat trouwens al zo genoemd in elektronika wereld?

De oudste die ik heb (voor zover ik het nu weet) dateert uit 1966, mijn geboortejaar.

Op 8 november 2014 00:06:18 schreef Hugo Welther:
[...]Ik zoek nog de jaren 1961 en 1962 om de collectie compleet te maken.

Ik lijdt de laatste tijd ook weer aan elektuur-verzamelwoede, maar ik beperk me nu tot pdf'jes van de 60er jaren :)
(de rest heb ik al in pdf's)
Eventueel maak ik die zelf - m.b.v. de nieuwe Canon's bij de baas. Daar komen m.i. heel nette scan's uit.