Ik heb een 5 watt buizen (6V6TB en 12AX7A) versterker. Impedantie is 8 Ohm. Het speakertje wat erin zit is van mindere kwaliteit.

Kan ik een 8 ohm 240 watt 4x12 speakercabinet eraan hangen of gaat er dan iets fout of kapot?

Kan er zonder meer op.

Je zult wel de beperkingen (laag en hoog) van de versterker horen als je luidspreker beter is.

Misschien wel het vermelden waard: het gaat om een gitaarversterker, en de meeste gitaar speaker(s) (kasten) hebben een frequentie bereik van tussen de 70Hz en 5.5 KHZ, dus dan zal dat toch niet ten koste gaan van het hoog en laag?

Ik zie geen bezwaar.

Ik bedoelde alleen, als je zo'n versterkertje van zijn eigen luidspreker opeens op een 20-20000Hz weergever zet, dat je dàn merkt dat de versterker beperkt is in zijn frequentiebereik.
In jouw geval is het natuurlijk geen probleem.

Op 20 december 2008 22:44:07 schreef Kimo Sabi:
Ik heb een 5 watt buizen (6V6TB en 12AX7A) versterker. Impedantie is 8 Ohm. Het speakertje wat erin zit is van mindere kwaliteit.

Kan ik een 8 ohm 240 watt 4x12 speakercabinet eraan hangen of gaat er dan iets fout of kapot?

zolang je je versterker niet overstuurt waardoor hij gaat vervormen (clippen) is dat mogelijk komt dan wel wat minder deciBelletjes uit

Maar dat is toch juist de bedoeling van een gitaar versterker, om (indien mogelijk) de eindbuizenoversturing teweeg te brengen. Nu snap ik dat je dat met een 100 watt versterker dat niet midden in de nacht gaat doen, maar met een 5 watt versterker wel..........
Maar heeft dat dan gevolgen als ik dat zou doen?

Op 23 december 2008 20:42:04 schreef Martin.:
[...]

zolang je je versterker niet overstuurt waardoor hij gaat vervormen (clippen) is dat mogelijk komt dan wel wat minder deciBelletjes uit

Dat is niet waar! Alleen het rendement van de speaker heeft daar mee te maken. Dus als het rendement van de nieuwe speaker hoger is zal ie meer geluid produceren! :)

Zowel speakers als versterker heeft daar geen last van. Maar 's nachts zal ik al niet gauw 1w willen hebben...
Ik zou de anodespanning van je versterkertje drastisch verlagen (schakelbaar, tussen max en verlaagd vermogen) want anders ga je veel teveel herrie maken (of zet een L-pad tussen amp en speakers)

Op 24 december 2008 11:22:27 schreef Ledlover:
Zowel speakers als versterker heeft daar geen last van. Maar 's nachts zal ik al niet gauw 1w willen hebben...
Ik zou de anodespanning van je versterkertje drastisch verlagen (schakelbaar, tussen max en verlaagd vermogen) want anders ga je veel teveel herrie maken (of zet een L-pad tussen amp en speakers)

Okay, mijn kennis van electronica is dusdanig, dat ik nog net met een schroevendraaier met een lampje erin kan meten of er op een stopcontact spanning staat.

Als ik je goed begrijp moet ik tussen mijn amp een speaker een soort vanb loadbox(volgens mij noemen ze die dingen zo) zetten? Of moet ik de voltage waar de spanning de eindbuis ingaat (1 van de meen ik 7 pinnen) verlagen? En hoe verlaag ik de spanning dan?

Koptelefoon, koptelefoon, koptelefoon.

Als je absoluut des nachts wil oefenen.
Als het heel erg stil is, kan zelfs de zachtste muziek nog een eind weg storen.

De bezwaren dat het niet hetzelfde effect heeft zijn absurd. Je bent immers je vingertechnieken aan het oefenen, geen concert aan het geven.

Maar de hond is meestal ergens anders gebonden.
Beginnende gitaristen willen vooral veel lawaai maken om constant aan iedereen te laten horen hoe goed ze al wel niet zijn.
Mammie-mammie kijk eens wat ik kan ...;)

Als mijn neefje op logement komt mag hij zijn hele reutemeteut meebrengen, en ik zal met plezier luisteren naar zijn vorderingen. Maar als hij wil oefenen moet hij maar de koptelefoon opzetten. Ik heb geen zin constant in een stresserende lawaai omgeving te zitten.

Voor wie oefent kan de 20e poging om een muziekstuk te vertolken misschien al veel beter klinken, maar voor de onvrijwillige toehoorder komt het dan al de strot uit.

Als je nu meent dat je versterker alleen die vervorming die je zo graag hoort produceert als er voldoende belasting is, dan kun je beter een 8 Ohm weerstand van voldoende vermogen op de plaats van je luidsprekers zetten en daarop parallel je koptelefoon.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (11%)]

als je per se distortion wil hebben kan je toch veel beter een pedaaltje pakken?

Distortion creeeren door je versterker te oversturen is een vieze manier, vind ik. Er zijn veel mooiere manieren.

Het geluid van een buizeneindtrap die op z'n tenen loopt is uniek, dat krijg je niet met een pedaaltje. Iedere versterker klinkt ook weer anders- een philips PA omroepversterker klinkt heel scherp en helder, 'n overstuurde buizenradio uit de 40s schel en wat dof...
Ik zou zeggen: 4,7 ohm 10w weerstand op de uitgang, koptelefoon daaroverheen evt met een potmetertje ertussen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (27%)]

Op 24 december 2008 11:21:06 schreef Benadski:
[...]

Dat is niet waar! Alleen het rendement van de speaker heeft daar mee te maken. Dus als het rendement van de nieuwe speaker hoger is zal ie meer geluid produceren! :)

Hoe meer vermogen je
In je speaker "stopt" hoe meer decibelletjes en hoe mooier de sound meer daynamic de kans dat je met een te kleine versterker gaat over sturen omdat er niet genoeg herrie uitkomt naar mening van de luisteraar is groot die hem dan harder gaat zetten
Waardoor de speaker verbrand let dus op met hoever je hem laat vervormen

Zullen we weer even terug naar de vraag?

- er is een versterker die 5 (vijf) Watt kan leveren.
- er is een luidspreker die maximaal 240 (twee honderd en veertig) watt mag hebben.

De vraag is of 5W minder is dan 240W.
Het antwoord is Ja.

Dus kan de luidspreker zonder bezwaar aangesloten worden.