Hallo mensen,

Weet er iemand een adresje voor goedkope faders voor deze mixer? Ze zijn zo een beetje allemaal aan vervanging toe.

Groet!

Emiel

Ehm naar een mackie dealer gaan en nieuwe bestellen via hun?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]

Faders voor dit soort tafels zijn meestal universeel, zowel electrisch als mechanies.
Weerstand 10K/5K log en slaglengte 100mm.
In principe kun je de faders van elk fatsoenlijk merk hiervoor gebruiken.

Ton

Ha Martin,

Dat snap ik, maar ik denk dat ik ze allemaal moet vervangen en dat wordt dan een dure grap. Ik zocht een goedkoop adresje. 41 x 12 euro is niet leuk. (Prijs van de mackie leverancier)

Bedankt Ton, dat is goed nieuws, had het wel verwacht. Wat bedoel je met 5K/10K? Kan ik allebei gebruiken?
Nu nog een adres voor 41 stuks voor niet al te veel. Het hoeven niet de beste te zijn. Ik zit niet in de electronica, dus ik ken de gebruikelijke kanalen voor goedkope faders niet echt. Vandaar de vraag hier ;)

Maar aan de andere kant, zijn faders eigenlijk te repareren/schoon te maken? Het probleem met deze faders is dit:

-Sommige lopen stroef
-bijna allemaal kraken als je schuift in de bovenste 3 centimeter
-op dezelfde plek bovenin valt het geluid soms even weg

Als dat kan nog beter. Als het moet haal ik ze er allemaal uit. Wat helemaal mooi zou zijn, is als ik ze er in kan laten zitten en behandel met een spuitbus, alleen weet ik niet hoe dat zit met spuitbussen. Ik heb wel eens verhalen gehoord over dat het maar voor korte tijd werkt, of dat er vaak een bepaalde spuitbus voor wordt gebruikt die daar eigenlijk niet geschikt voor is. Of dat je een combinatie van 3 moet gebruiken.

Alvast bedankt voor een antwoord! :)

Op 9 januari 2009 01:36:52 schreef emielll:

Bedankt Ton, dat is goed nieuws, had het wel verwacht. Wat bedoel je met 5K/10K? Kan ik allebei gebruiken?

Maar aan de andere kant, zijn faders eigenlijk te repareren/schoon te maken? Het probleem met deze faders is dit:

-Sommige lopen stroef
-bijna allemaal kraken als je schuift in de bovenste 3 centimeter
-op dezelfde plek bovenin valt het geluid soms even weg

Als dat kan nog beter. Als het moet haal ik ze er allemaal uit. Wat helemaal mooi zou zijn, is als ik ze er in kan laten zitten en behandel met een spuitbus, alleen weet ik niet hoe dat zit met spuitbussen. Ik heb wel eens verhalen gehoord over dat het maar voor korte tijd werkt, of dat er vaak een bepaalde spuitbus voor wordt gebruikt die daar eigenlijk niet geschikt voor is. Of dat je een combinatie van 3 moet gebruiken.

Wat ik met 5k/10k bedoel is dat zij doorgaans in twee deze waarden leverbaar zijn.
Dat de oude faders waarschijnlijk 5K of 10k zijn.
Dat de omringende schakeling vaak universeel genoeg is om een van deze waarden te kiezen.

Krakende faders zijn meestal het gevolg van slijtage en ophoping van vuil/stof.
Voordat je de contactspray erop loslaat moet je de faders eerst goed schoonmaken, schoonblazen.
Contactspay werkt tijdelijk maar tijdelijk kan best een half jaar of langer zijn. Afhankelijk van de mate van slijtage, intensiteit van gebruik, omgeving, etc.
De contactspray werkt ook als 'smeermiddel' voor het loopwerk van de fader.

Schoonmaken en sprayen is aanmerkelijk goedkoper dan vervangen dus ik zou in eerste instantie voor deze methode kiezen. Werkt dit onvoldoende of te kort dan kun je alsnog tot vervanging overgaan.

Denk er wel aan dat als je faders vervangt dat de (bijbehorende) knoppen wat betreft maatvoering nogal eens voor problemen kunnen zorgen. Let hier extra op.

Ton

Ha Ton,

Bedankt voor je duidelijke uitleg, Ik zal dus eerst kijken hoe ver ik kom met contactspray. Dat kan dus niet schadelijk zijn?

Het schoonmaken, doe ik dat met een busje perslucht terwijl de faders nog gewoon in het apparaat zit en het apparaat dicht? Of zijn daar meer handige trucs voor?

Ik zal in ieder geval vermelden hoe een en ander verloopt.

Nogmaals bedankt!

Groet!

Emiel

Hallo Ton,

Je kan de faders ook uit de tafel halen en dan open maken om schoon te maken, met contact spray en wattenstaafjes. Maak de koolbanen schoon en ook voorzichtig de sleepcontacten. Daarna kan je de asjesopnieuw invetten dat ze weer soepel lopen. Als je contactspray direct in de faders spuit en dan met lucht droogblaast bijft er vui in de faders zitten en is het probleem tijdelijk verholpen. Deze behandeling deden wij altijd op de td het kost even wat werk maar dan kan je de meeste faders een second life geven.

Mvg Juriaan

Op 10 januari 2009 15:14:48 schreef emielll:
Ha Ton,

Bedankt voor je duidelijke uitleg, Ik zal dus eerst kijken hoe ver ik kom met contactspray. Dat kan dus niet schadelijk zijn?

Contactspray is op termijn moordend voor je potmeters, als je het er simpelweg inspuit (Daarbij spreek ik uit ervaring...)
Als je het veilig wilt gebruiken zul je de potmeter moeten openmaken, en het koolbaantje poetsen met een wattenstaafje gedrenkt in contactspray.

Een veiliger alternatief is IPA, daarmee kan je de potmeter uitspoelen. Soms werkt dat ook voldoende.
zie ook: http://84.87.34.146/schemas/Service/Kontaktspray.pdf

Op 11 januari 2009 09:36:17 schreef Ledlover:
[...]

Contactspray is op termijn moordend voor je potmeters, als je het er simpelweg inspuit (Daarbij spreek ik uit ervaring...)

Als je een fader kunt openmaken en goed alle belangrijke delen behandelt is dat altijd beter. Maar sommige merken/typen faders laten zich niet of nauwelijks openmaken, laat staan weer goed sluiten!!
Maar zelfs bij een niet gedemonteerde fader kan contactspray prima werken. Ik heb hier positieve ervaringen mee, waarmee ik jouw ervaring allerminst wil ontkennen. Het is natuurlijk altijd uitstel van executie maar je zult moeten kiezen tussen het minst kwade.

Ton

Pak dan tunerspray ipv contactspray!