klasgenoot van mij reed met 2 jamo J-100's achterin en ik met 2 marantz tweeters en 2 visaton W200 in een 102 L kist.
kostte bijna niets, klonk veel beter en ging ook aardig hard met maar 100 W.
Overigens kende ik wel aantal gasten die ook dik boem boem in hun auto hadden en wilden hebben: komt er 1 aan met pioneer subwoofer: "500 W RMS!!! moet je zien man hoe dik!!!"
heb hem vorgesteld om hem op mijn Su 8099 K even voluit te laten spelen en op zijn kosten te kijken of hij heel bleef. Ding is slechts 2 x 80 W in 8 ohm.... Hij trekt echter probleemloos 4 ohm en 2 ohm zal waarsch weinig ellende op 2 ohm hebben, daar ik hem per ongeluk al eens kortgesloten heb in de kabel en zelfs toen er nog zacht geluid uit die speaker kwam!!
Overigens hij durfde niet.... ding klonk later ook nergens naar. maar het bonkte wel redelijk.
Op 5 januari 2009 20:24:28 schreef riktw:
oeps, die zijn duur, ik krijg de neiging om die 2 ecc82 van telefunken op marktplaats te zetten.
heb die volgens mij voor 5 euro per stuk uit de grabbelbak van radiopiet gehaald, nieuw in doosje voor als ik een keer een versterker zou maken.
Bij piet ja ?? lang geleden zeker.
Anoniem
Op 5 januari 2009 15:18:55 schreef High met Henk:
al die perfectie in de spelers en versterkers en bekabeling: in veruit de meeste installaties is de luidspreker, de ruimte waarin hij opgesteld is en de waarnemer onderhevig aan meer vervorming dan de 99% van de kabels of speler. Bij versterkers zal dat percentage wat lager liggen.
Kabels die vervorming geven??
Niet-lineaire vervorming wordt enkel door niet-lineaire elementen veroorzaakt.
Lineaire vervorming: alleen bij lange lijnen.
Hier gaan door de looptijdverschillen van de verschillende frequenties, de fases van die signaalcomponenten ten opzichte van elkaar verschuiven. Ik denk dat dit zeker hoorbaar is, maar de luidspreker en signaallijnen bij gewone audioinstallaties zijn veel te kort om enig hoorbaar effect te veroorzaken.
Op 5 januari 2009 21:38:04 schreef FuriousGlenn:
[...]Bij piet ja ?? lang geleden zeker.
redelijk ja, ach ja meeste buizen die ik heb liggen zijn gekregen of uit oude radio's gehaalt.
grotendikken: lees nog eens.. ik zeg juist dat er nauwelijks vervorming is in de meeste kabels.
100euro per m voor een meter interlinks is toch bezopen als je er mechniasch vervormende speakers aan hebt hangen?
of als je niet een 100% dooie kamer hebt?
Op 5 januari 2009 21:58:30 schreef grotedikken:
[...]Hier gaan door de looptijdverschillen van de verschillende frequenties, de fases van die signaalcomponenten ten opzichte van elkaar verschuiven. Ik denk dat dit zeker hoorbaar is, maar de luidspreker en signaallijnen bij gewone audioinstallaties zijn veel te kort om enig hoorbaar effect te veroorzaken.
Ooit eens een manege (20x60 bak) uitgerust met audio in de vier hoeken (100V systeem). De langste LS-kabel was iets van 90m.
Je krijgt dan al looptijd verschillen (naast de echo's).
Uiteindelijk de luidsprekers maar in het midden, naar vier zijden stralend, opgehangen om van het effect af te zijn.
Ik ken een "audiofiel (malloot)" die homemade kippeladder gebruik als LS-leiding.
De onderlinge capaciteit van de aders beïnvloed de audio weergave zo niet is hij van mening. Ik hoor het verschil niet.
hmmm echo door lange kabels?
daar geloof ik niet erg in. maar 50 m verschil tussne 2 bronen die hetzelfde geluid geven geeft WEL echo!
@HmH ik zeg niet dat de echo's door de kabels worden veroorzaakt. Die echo's onstaan door de omgeving.
Het gaat om de looptijd.
Je krijgt dan al looptijd verschillen (naast de echo's).
Heb je er dan niet meer last van dat je verschillende speakers op hetzelfde moment hetzelfde laat doen waardoor je in de bak (en daarbuiten) een frequentie afhankelijke interferentiepatroon krijgt?
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je op 90m kabel het looptijdverschil in de kabel gaat horen - 'geluid door de lucht' is zo vreselijk veel langzamer...
(/me ziet handel... CDtje bakken wat dat oplost
)
Er waren steeds klachten van ruiters die muziek nodig hebben bij hun proeven of oefeningen dat er verschillen in timing in de muziek zat. Afhankelijk van de plaats waar zij reden. Ik heb dat automatisch aan looptijden gekoppeld.
Speakers naar het midden en die problemen waren weg.
aha sorry hugo, misinterpretatie van je post.
maar idd een kur op muziek die galmt is niet makkelijk rijden, ooit ook eens gedaan kur op muziek....
had er zo al moeite mee
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (59%)]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
maar ik denk trouwens dat die cd wél werkt! Ik zal het uitleggen:
nadat je die ongelooflijk irritante piep van de cd gehoord hebt klinkt alles veel beter!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Is die piep geen 'warbletone'?
Ik meen dat die in de 70s gebruikt werd om je speaker opstelling te pefeectioneren. Dat zou beter gaan dan met ruis of zuivere tonen. (eigenlijk is het "purperrode ruis")
Warbletones compenseren (schakelen.....uit) de invloed van de akoustiek van de ruimte waarin wordt getest.
Vergeef me als dit niet correct is; het is nog een vage herinnering.
Het zat in ieder geval op testplaten voor HiFi installaties.
Wordt ook in de audiometrie gebruikt
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Ik hoop dat die audiofielen nooit last krijgen van hardnekkige brown-note effect in hun installaties ...
das een miserie om dat terug uit het tapijt te krijgen ...
[Bericht gewijzigd door free_electron op (27%)]
Kunnen we om de CO kas te spekken niet een stroomtang verkopen en zeggen dat het je kabels demagnetiseert. Of doet deze cd dat ook al;)
citroen 2cv
zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
Een aantal jaren geleden vertelde een oud collega mij dat
het echt gehoormatig verschil uitmaakt hoe de stekker van
de voor en eindversterker gepoold is. wat hij echter niet
wist dat hij in het zgn 220 volt gebied in Amsterdam woonde. Hier staat op beide draden spanning.Inplaats van de
gewone fase-nul netten.En dan toch nog blijven volhouden dat het echt zo is.
Op 5 januari 2009 12:31:25 schreef JoWi:
[...]Was het maar een grapje.Enkele jaren geleden stond op een HiFi beurs dus een stand met een CD-speler waar dus een anderhalve cm dikke marmeren plaat was gebruikt met exact zo'n verhaal. Kost slechts enkele duizenden euros. Dus blijkbaar genoeg mensen die deze onzin geloven.
Toevallig ook met van kappen ontdaande geschakelde voedingen als 'upgrading'?
Op 5 januari 2009 15:05:13 schreef Tidak Ada:
Kijk hier maar eens en let op de prijs.....Weet iemand misschien wat een "seamed tip" (= gezoomde toptip van een buis) is? Ik dacht dat je die beter kon punniken
Als je zoiets wilt verkopen dan moet er een heel verhaal omheen, zo'n "seamed tip" is gewoon de standaard las na het vacumeren
.
Staat meer onzin tussen, zo is een 7189A niet gelijk aan een EL84, maar een EL84 'on steriods', Ua-max=440V.
Op 5 januari 2009 22:09:03 schreef High met Henk:
100euro per m voor een meter interlinks is toch bezopen als je er mechniasch vervormende speakers aan hebt hangen?
Echt wel...
@Interlinks: Ik ken iemand die verschil tussen duur merk A en duur merk B hoort, zegt hij, maar ja wat zou je anders zeggen als je verteld wordt dat de beste interlink een stuk RG58 coax van een Euro de meter is (en dat is geen Chinese rotzooi).
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 6 januari 2009 20:26:23 schreef Henry S.: Als je zoiets wilt verkopen dan moet er een heel verhaal omheen, zo'n "seamed tip" is gewoon de standaard las na het vacumeren
.
Staat meer onzin tussen, zo is een 7189A niet gelijk aan een EL84, maar een EL84 'on steriods', Ua-max=440V.
[...]
Echt wel...
@ Henry
Heb je het hele verhaal gelezen, m.n. het deel over het 'temperen' en dat Alle harde materialen, ooit eens gesmolten zouden zijn geweeest... (zeker nooit van thermo=harders gehoord).
Ik heb dit soort discussies al meerdere malen meegemaakt in het forum van een buizenclub, waarvan veel leden ooit aan de wieg hebben gestaan van buizen van RCA en Eimac, enz. 't Is dan lachen geblazen
. Er wordt met zaken als cryogeen, black plate, mesh plate, seamed tip enz., door die lui de vloer aangeveegd!!
De beschrijvingen van aanbiedingen zijn vaak zo, dat je denkt dat die buizen door een beroemde vioolbouwer zouden zijn gemaakt.....
Vooral buizen van het merk Western Electric worden door de "audio-fools", zoals ze op het betreffende forum worden genoemd, als de Holy Grale beschouwd. Het blijkt dan vaak dat WE veel bij o.a. RCA liet maken en dan in eigen beheer de stempels en datumcodes op de betreffende buizen zette (andersom overigens ook!!).
@Citroen 2CV
Dat gaat alleen op als er vergulde stekerpennen in de netsteker zitten 
hmm die buisen van marktplaats komen van deze site:
ReyesAudio.com
er staat minder onzin op dan gedacht 
wel wat vage luidspreker creme dingen en van die vage cd's.
maar gelukkig ook gewone dingen zoals effecten voor de gitaar en dit ding:
http://www.reyesaudio.com/servlet/the-24/Volume-Tamer--dsh--Not/Detail
met een heel verhaal over effecten en waarom deze volume regeling een eerlijker verhaal heeft.
een eerlijk verhaal op een site waar ze buizen verkopen voor 200 dollaer de 4 :s.
kijk er eens naar, heeft die gast hier wel een punt aangezien ik er niet genoeg van snap tot nu toe?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
FE, dat is een mooi fabeltje met zelfs "bewijs", maar zoals alle fabeltjes niet waar.
Het "bewijs" is de ramen in oude kerken, die zijn onderaan dikker omdat het glas zogezegd naar beneden is gevloeid. Dit is echter enkel en alleen een artefact van het productieproces; glas is een amorfe, vaste stof, geen vloeistof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass#Behavior_of_antique_glass
(I know, wikipedia, ma bon, het klopt wel)
[off-topic]Wat wél een enorm visceuse vloeistof is, is pek.
Zie ook dit experiment (langst lopende ooit dacht ik):
http://www.physics.uq.edu.au/pitchdrop/pitchdrop.shtml
[/off-topic]
Op 6 januari 2009 21:31:24 schreef Tidak Ada:
[...]
@ Henry
Heb je het hele verhaal gelezen, m.n. het deel over het 'temperen' en dat Alle harde materialen, ooit eens gesmolten zouden zijn geweeest... (zeker nooit van thermo=harders gehoord).
Gelezen, plus alle suplatieven over het geluid... rechtstreeks uit het Haai-end cursusboek 
Het blijkt dan vaak dat WE veel bij o.a. RCA liet maken en dan in eigen beheer de stempels en datumcodes op de betreffende buizen zette (andersom overigens ook!!).
Natuurlijk, dat is efficient produceren, en vaak op dezelfde machines, verschil merkt/ziet niemand.
Onze eigen Philips deed het nog veel gekker, bedrijven opkopen en zo hun eigen concurrentie creeeren. Want naast een Philips buis kon je óók een Pope, Mullard, Valvo etc buis kopen (truukje werd met Erres/Aristona apparatuur herhaald).
En de productie van die buizen was systematisch, er zweeft een film rond (internet dacht ik, maar waar, of toch weer Nostalgie Net) over de productie van buizen, foto's van dergelijk strekking zie je weer terug in Grondslagen van de Radiobuizentechniek - J. Deketh uit 1943. Toen was het al een verfijnd produkt, de kwaliteit constant en totaal beheersd. Met niet zo veel soorten machines (lees 1 - Philips, de oude machines verscheept naar andere landen buiten (West) Europa) had je op den duur een constant produkt van al die fabrikanten. Dus als mensen verschillen tussen de Philipsmerken uit tig fabriekenkunnen horen.... Bwahhh...
Tidak Ada
Ik heb dat filmpje ergens
Of in ieder geval de link.
Pope: ProductieOverschot Philips Eindhoven 
@Twabi2
Op 6 januari 2009 23:06:03 schreef Twabi2: .... glas is een amorfe, vaste stof, geen vloeistof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass#Behavior_of_antique_glass. (I know, wikipedia, ma bon, het klopt wel)
Sorry, toch vertelde ons hoofd glasinstrumentmakerij (ex Philips Natlab) bij de EUR dat glas zich weldegelijk als een vloeistof gedraagt, net als bijvoorbeeld zegellak.
Als het lang genoeg blijft liggen, vervormt het naar de gravitatie (of een andere er op uitgeoefende kracht).
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (68%)]
Op 7 januari 2009 00:11:08 schreef Tidak Ada:
Ik heb dat filmpje ergensOf in ieder geval de link.
Mullard: http://www.techtubevalves.com/about_us/film_reels.php
Maar er staat mij een veel oudere film bij.
En oude post over verschillen in buizen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/421267#421267
Op 7 januari 2009 00:11:08 schreef Tidak Ada:
@Twabi2 [...] Sorry, toch vertelde ons hoofd glasinstrumentmakerij (ex Philips Natlab) bij de EUR dat glas zich weldegelijk als een vloeistof gedraagt, net als bijvoorbeeld zegellak.
Als het lang genoeg blijft liggen, vervormt het naar de gravitatie (of een andere er op uitgeoefende kracht).
Hm, en toch ben ik meer geneigd verschillende universiteiten te volgen...
Bronnen:
http://dwb.unl.edu/Teacher/NSF/C01/C01Links/www.ualberta.ca/~bderksen/…
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/Glass/glass.html
"Do Cathedral Glasses Flow?" Am. J. Phys., 66 (May 1998), pp 392–396
http://www.nytimes.com/2008/07/29/science/29glass.html?ex=1375070400&a…
http://www.abc.net.au/science/k2/homework/s95602.htm
Conclusie: glas is een materiaal op zich, noch vast, noch vloeibaar, maar 1 ding is zeker: wij gaan het nooit zien vloeien bij kamertemperatuur. De tijd nodig om met 5% uit te vloeien is 10^23 jaar voor zuiver GeO2, dus voor "normaal" glas nog veel langer...
Zelfs hoofden glasinstrumentmakerij kunnen zich dus vergissen; maar dat is met andere experten net zo (vb: hoeveel dokters er nog zijn die benen omhoog doen als iemand flauw valt, terwijl het al lang bewezen is dat het niet helpt... Achja)
En nu genoeg over glas
Terug on-topic!