hoi

ik heb de moter regeling gemaakt van deze site
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
nou zou ik graag een draaipot meter met schakelaar er op zetten die dan een relais aanschakelt.
nu ben ik aan het zoeken geweest op ut net en ik kom alleen maar 10k en 100k potmeters tegen (die het dichtst bij zitten)
is deze schakeling omtebouwen naar BV een 10k pot??

gr manuel

Waar zoek jij? 50k potmeter vind je overal.

En als 50 k niet te krijgen is , (overal te koop!!!!) kun je altijd nog stereo 100k pakken en parrallel met de handel.

De TS zoekt een potmeter met ingebouwde schakelaar. Mogelijk zijn die moeilijker te vinden in een 50k-uitvoering.

Hoe dan ook, de schakeling is eenvoudig aan te passen voor een 10k potmeter, door C1 wat groter te nemen. 4n7 bv.

nou zou ik graag een draaipot meter met schakelaar

idd die bedoel ik dus potmeter met schakelaar

ik zal eens gaan spelen met c1

tnx

hoi ik weet dat dit een oud bericht is maar heb gezocht en kan het
antwoord niet vinden.
ik zou ook de potmeter willen vervangen met 10k, en ik weet dat er antwoord is gegeven dat ik c1 moet vervangen maar moet ik ook niet
r1 vervangen zo ja waarmee.
ik zou ook graag willen weten wat de formule is hiervoor.
als er geen formule is zou ik graag willen weten hoe je dit berekent.
bedankt

Vervangen doe je met een soldeerbout, meestal, maar je zal wel bedoelen waardoor.

R1 hoef je niet te vervangen, daarvoor geldt dat hij in verhouding tot de andere weerstanden zo klein mogelijk moet zijn (maakt ook een deel van je verbruik uit, dus ik kies liefst een CMOS 555, hoge weerstandswaarden en lage condensatorwaarden maar die laatste is hier al vrij laag). Overigens kan je in geval van CMOS bij een schakeling als deze ook de complete R1 en pen 7 laten vervallen en de diodes aan pen 3 hangen.

C1 zal je wat groter moeten kiezen. 4n7 zoals pros al zei lijkt me om te beginnen een veilige waarde: dezelfde factor groter als je weerstand kleiner is (R*C blijft gelijk).

Voor de frequentie geldt de standaardformule van de 555, eens een datablad zoeken.