lasertag system

he allemaal.

ik weet het het zo veelste topic over lasertag. en ja ik ben er zelf ook over aan het nadenken.

nu heb ik gezien dat er al heel veel mensen zijn die iets geprobeerd hebben.

dus wilde ik een kleine inventarisatie doen. als je er iets mee gedaan hebt. vertel ff:

1. hoe uitgebreid is/was je plan?
2. is het afgekomen? zo nee waarom niet??

ik zit zelf te denken aan een heel simpel systeem. waar bij de pakken helemaal niet communiceren. alleen afslaan als je geraakt bent.
het wapen is iets moeilijker die moet een aantal kogels bijhouden die je maximaal mag afschieten.

graag jullie reactie

gr
martijn
(nieuw lid)

GJ_

Moderator

De groep die voorzover ik weet het verst gekomen is:
site: http://openlaserfrag.org/site/
wiki: http://openlaserfrag.org/wiki/index.php/IRC

ircserver: irc.tweakers.net
Kanaal: #openlaserfrag
of:
http://irc.tweakers.net/?channel=openlaserfrag

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 31 januari 2009 19:28:32 (30%)

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar ik heb bij een lasergame hal gewerkt die met het megazone systeem werkten.

Het pak zelf was gebaseerd op een 8051, infrarood sensors hingen aan de seriele poorten.

Schieten was gewoon een infrarood zender (gefocussed) die serieel het id van het pak verstuurde. De laser was gewoon voor de show.

Aan het begin van het spel kregen de pakken een start commando en spelinfo (tijd, spelmode enz.) via infrarood zenders in het plafond.

De pakken hielden zelf de speeltijd bij en het einde van het spel gaven de infrarood zender bij de uitgang van de speelruimte door dat de treffers doorgestuurd moesten worden. Dit ging door een soort van 433mhz protocol die alleen op korte afstand werkte (ontvangers zaten in de deuropening en er was een handheld ontvanger daarvoor).

Misschien heb je hier wat aan.

Ik heb ook zo'n project doorontwikkeld, maar loop nu vast op behuizingen.
Mallen van scilliconengel, 2 componenten harsen etc.
Pittig om alles mooi en correct met elkaar te combineren.

Moet ik erbij zeggen dat ik ook perfectionistisch ben...
Maar electronisch ben ik nagenoeg afgerond. :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

fantomaz ik ben jou al een aantal keer tegen gekomen. :D

was je niet gestopt van wegen de wetgeving?? in Nederland?

weer niemand een bedrijf(je) waar je dit soort elektronica kan laten maken?? ben er namelijk zelf helemaal onbekend in :(

of zijn er hier mensen die het wel willen doen?

gr
martijn smit

GJ_

Moderator

Dan kun je beter gewoon de al bestaande pakken en systemen kopen dunkt me. Als je nu nog alles door/bij anderen wil uitbesteden is het altijd duurder. Tenzei jij ervan uitgaat dat inspanning gratis moet zijn.

Heb je mijn links al bekeken? En ben je al op die IRC wezen informeren?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 2 februari 2009 20:20:03 (15%)

Op 2 februari 2009 19:47:39 schreef tijntjesmit:
fantomaz ik ben jou al een aantal keer tegen gekomen. :D

was je niet gestopt van wegen de wetgeving?? in Nederland?

Ja ik schijn net de meest stipte hoofdagent tegen te zijn gekomen...
Niks mocht! Zelfs een paraplu in het donker lijkt op een vuurwapen en zal in sommige situaties en omstandigheden verboden zijn.
Mijn MP5SD replica (zie mijn afbeelding onder mijn naam) is ook wel degelijk fout.
Ik hoop me te kunnen verschuilen achter de kleur van het wapen, het onlogische vooraanzicht en de aanwezigheid van een kabeltje, zodat men er wat genuanceerder tegenover komt te staan.

Het zou nog een heet hangijzer kunnen worden.

Momenteel doe ik er niet zoveel mee.
Even een andere vlaag van interesse.
Het zal met de tijd wel weer gaan borrelen. :)

Oja, als je Icoontjes niet aanstaan bij jou:
http://www.uploadarchief.net/files/download/mp5sd3.jpg
Ziziztheone

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
GJ_

Moderator

Tja, als ie echt op een echte lijkt is het een categorie I wapen, en die mag je niet eens in je bezit heben....eigenlijk. Hoe dit te interpreteren is als ie bv knaloranje met groene stippen is weet ik ook niet.
Jouw lokale bromsnor doelt hierop:

wet wapens en munitie, artikel 2, lid 1, beschijving cat I wapens, punt 7:...andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Als hij daar de "plu in het donker" ook onder vind vallen is het wel een beetje een dienstkloppert.

Een paintbalgeweer mag je weer wel hebben, die lijkt niet op een echt wapen. Alleen mag je die weer niet publiekelijk dragen. Lekker paintballen in het plaatselijke winkelcentrum mag dus ook al niet.

Ik was er vanaf het begin van OLF (OpenLaserFrag) bij... dus ik weet wel zo'n beetje wat er fout ging. Je kan wel zien aan de site dat er niet veel activiteit is.
Gluggie (De persoon die met het idee afkwam) was begonnen aan een systeem, terwijl andere mensen zo'n beetje ernaast aan het ontwikkelen waren.
Toen hadden we(Sprite_TM denk ik :)) het ingenieuze, en zeer ingewikkelde, idee gekregen om een VM te integreren.
Zo kan je de software die je op het controle orgaan draait overal eenvoudig uitwisselen. Pic, Avr, Pocket Pc...
Maar dit hebben we zwaar onderschat, en de ontwikkeling is helemaal stilgevallen.

En nu gebeurt er amper iets. De mensen die eraan meewerkten, hebben geen tijd meer (school) of geen zin meer.

Iemand had het plan om naar FOSDEM te gaan (google it) om daar nog wat mensen warm te maken voor het idee, maar het was al volzet.

Zo.. dat was dus ons struikelblok! Als je wilt mag je altijd eens langskomen op irc... misschien kan dit project terug leven ingeblazen worden.

Hee,

Misschien is het een idee om via het forum hier samen te werken en iets te gaan bouwen?
Ik ben niet zo thuis in het programmeren van chips maar ik kan wel de behuizingen en wapens helpen maken. Ben hier zelf ook een tijdje mee bezig geweest en had een werkende (analoog!) maar daar ging altijd wel wat stuk aan, dus via bv een PIC of zo zou mooier zijn, maar liep zelf vast op het ontwikkelen van de software.
De wapens die ik aan het ontwikkelen was bestonden uit transparant perspex. Wel juiste vorm en gewicht (staal en lood in kolf en clips) maar dus doorzichtig en dus te zien dat t niet echt was. Geen idee of dat onder de wapenwet zou vallen.
Ik denk dat we in eerste instantie dan een heel simpel systeem moeten ontwerpen wat voor zo weinig mogelijk te bouwen is, dus geen kinky ISD sound chips en zo maar gewoon simpel, robuust en goedkoop. Als dat een succes blijkt kunnen we altijd uitbreiden.

Laat maar weten of jullie dit een goed idee vinden.

Groeten,

Michiel
Amsterdam

Ik wilde het project helemaal voor mezelf houden en al zeker niet open source gaan!
Daarvoor heb ik er teveel geld en tijd in gestoken.

Mijn probleem is dat ik perfectionistisch ben.
Alles wat ik maak moet er profesioneel uit zien én moet seriematig te repliseren zijn waarbij model A er net zo uitziet als model Z.
Die houding remt me enorm, maar ik kan het niet helpen :)
Dat ik het van mezelf erken is al een grote stap ;)

Een mal voor het wapen heb ik al en ik heb ook gedacht aan transparant gieten van het wapen. Beetje zuurtjes kleur :)
Hoewel dat haaks staat op mijn militairistische insteek.

Het pak zou voorzien moeten zijn van een transparant (doch IR licht doorlatende) kunststof, die dus óók weer gegoten moet worden. :(
Ik heb me nog niet gericht op het uitlezen van de data dus die moet nog geimplementeerd worden in de software.
Daarnaast heb ik weer wat vuur nodig om mezelf weer te motiveren. Een succesje oid.
Ik wilde onlangs de programmeer afstandsbediening maken, maar loop weer vast op de aanschaf van een behuizing.
Een adresje heb ik alwel, met dank aan CO members, maar omdat ik geen KvK registratie heb, kan ik daar niets bestellen.
Een KvK registratie is gemakkelijk, maar een grote handycap mocht ik geen contractverlenging krijgen en in de WW belanden. Dan heb ik plots een eigen bedrijf waar ik maar meer uit moet putten.
Heb ik óók al eens een topic over gewijd. :)
Kleinschalige projecten voor klanten. Te klein om van te leven. En dus om een KvK registratie aan te gaan met alle risico's van dien.

Maar grootste obstakel is dat ik momenteel veel tijd in een verbouwing steek en daar ben ik de komende maanden nog wel zoet mee...
Dus ligt alles weer op zijn kont.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het mag misschien niet helemaal om hier te linken naar een ander forum; maar ik zou zeker een keertje dit topic (http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31448929#31448929) op tweakers nalezen. En daar vooral de laatste post.

Er zijn nog mensen die verder willen... maar ze moeten onder 1 project gebracht worden! Dus ik zou zeggen:
'Ga en communiceer!'

Ik heb de laaste posts gelezen en inderdaad is het ingekakt.
Da's het nadeel van veel mensen blijvend motiveren zonder ze in real life gezien te hebben.

Je kunt ze niet blijven sturen.
Iedereen heeft zijn werk cq studie. Ik had niet anders verwacht.
Ik wilde het helemaal alleen, maar dat red ik ook niet op.
Want mezelf motiveren is soms net zo moeilijk als een ander aan te sporen.
Daar komt bij dat mijn weg van meet af aan al anders was dan de ideeen die men op GOT heeft aangedragen.

Hier spelen overigens ook zo nu en dan van die grote plannen die rustigaan doodbloeden.
Ooit was er hier een of andere dame die een groot LED scherm wilde bouwen of zoiets. Ze commandeerde in het rond en het bloede dood...
Dan nog de recentere "Ocean Race" waarbij bootjes autonoom de Atlantische oceaan zouden moeten oversteken.
Niets meer vanvernomen. (Nog vóór de bootjes uberhaubt het zeer ruime sop hadden gekozen. :))

;)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
GJ_

Moderator

Op 4 februari 2009 20:49:53 schreef Fantomaz: Dan nog de recentere "Ocean Race" waarbij bootjes autonoom de Atlantische oceaan zouden moeten oversteken.
Niets meer vanvernomen. (Nog vóór de bootjes uberhaubt het zeer ruime sop hadden gekozen. :))
;)

Dat leeft nog hoor.

Aan de beademing?, Coma? Of redelijk actief?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

daar was ik weer..
ben ook idd druk met andere dingen. :(

ik heb er een hoop over na gedacht en volgens mij is het nog steeds te doen.. alleen moet ik me zelf inhouden. en gewoon een simpel systeem maken.. uitbreiden kan altijd nog.

alleen ik heb me wel gerealiseerd dat ik voor het ontwikkelen van de elektronica iemand of een bedrijfje nodig heb om dat te maken.. of liever nog om het mij te leren.

dus als iemand wat/iemand weet die wel thuis is in die wereld. en zin heeft in een project (uiteraard met een vergoeding of iets in die richting). hou ik me aanbevolen

bedankt voor al jullie reacties...

Waarom zou je mensen betalen als er zijn die vrijwillig ook zo'n systeem willen ontwikkelen! Ga naar openlaserfrag.org, en het forum op tweakers. Mensen genoeg die er al mee begonnen zijn, maar gewoon een nieuwe adem nodig hebben!

GJ_

Moderator

Snuggert, heb je het topic wel gelezen? ;-)

Vanaf het begin... why ?
Als er al mensen met een idee geweest zijn, kan je beter met hen proberen verdergaan!

Op 7 februari 2009 16:48:22 schreef tokesnugerd:
Vanaf het begin... why ?
Als er al mensen met een idee geweest zijn, kan je beter met hen proberen verdergaan!

Dat heeft hij geprobeerd.
Dat lukt niet en wil hij opnieuw starten.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
GJ_

Moderator

Op 7 februari 2009 16:48:22 schreef tokesnugerd:
Vanaf het begin... why ?
Als er al mensen met een idee geweest zijn, kan je beter met hen proberen verdergaan!

Ik dacht dat je alleen de startpost had gelezen en nu met deze tip kwam. Ik zie dat je er al eerder op gewezen had.

beetje de pot verwijt de ketel.... van mij dus :-)

Ik ben momemteel de actiefste developer van het OLF project.

OLF richt zich voornamelijk op de volgende drie aspecten:
modulariteit, specificaties en portabiliteit van software.

Elke functie binnen het systeem krijgt een eigen module. In de basis uitrusting van OLF onderscheiden we drie modules: Personal unit (hierna PU genoemd), sensor controller en het wapen. Deze modules zullen met elkaar in verbinding staan via een RS-485 bussysteem. De personal unit is de centrale module die de communicatie tussen de andere modules regelt. Doordat we met modules werken kunnen we in de toekomst het systeem gemakkelijk uitbreiden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld MilesTAG).

We richten ons niet zozeer op een microcontroller architectuur waarop we ons systeem gaan implementeren.
We zijn continue bezig met het opstellen van specificaties. Aan de hand van de specificaties bouwen we een referentie ontwerp (in ons geval gebaseerd op de Atmel AVR architectuur). Gebruikers kunnen ons referentie ontwerp overnemen maar worden ook aangemoedigd om de specificaties te implementeren op hun eigen favoriete architectuur. De laatste versie van de specificaties is hier (PDF) te downloaden.

We proberen onze code verder zo portable als mogelijk te schrijven. Dit gaan we doen door de code in twee delen te scheiden: een portable gedeelte wat voornamelijk de logica zal bevatten. En een gedeelte wat geport zal moeten worden (low level functies die vaak direct met registers werken). Op dit moment is de code nog niet erg portable maar daar zal in de toekomst verandering in komen.

Wat hebben we momenteel geimplementeerd van het referentieontwerp?

Ons uiteindelijke systeem zal een RS-485 bus gebruiken.
We hebben besloten om de allereerste versie zonder een RS-485 bus te maken maar met twee one-way seriele data lijnen op UART level. Tussen de PU en de sensor controller ligt een datalijn waarbij de sensor controller de zendende partij is. Tussen het wapen en de PU ligt ook een datalijn waarbij de PU de zendende partij is. Dit hebben we gedaan omdat het minder complex is en de behoefte aan bidirectionele communicatie voor het meest simpele speelbare systeem er niet is. Dit systeem is momenteel geimplementeerd en bevat de basis voor spelsituaties. Als een speler geraakt wordt zal deze speler voor een vooraf ingestelde tijd niet meer mee kunnen spelen. Zijn wapen zal gedurende die tijd uitgeschakeld zijn. High level ontwerp van dit systeem is hier te zien. Een filmpje van mijn firmware test is hier te zien.

Momenteel ben ik bezig met RS-485 te implementeren in het systeem wat we nu hebben. Als dat af is zullen er nog wat features toegevoegd worden en zal de code meer portable gemaakt worden. Tegen die tijd zal onze eerste release zijn en PCB's worden aangemaakt. Pas dan zal het tijd worden om na te gaan denken over casings en dergelijke.

Ik heb net alle posts te maken met dit ondwerp eens doorgelezen. Om dit zelf te maken lijkt IR inderdaad de beste optie. Ik heb wel wat ervaring met het programmeren van een atmega88. Het zenden van het "paknummer" bij het schieten gaat wel lukken, de persoon die geschoten wordt ziet dus door wie hij geraakt is.

Hoe zou dit andersom kunnen werken? dat de persoon die raak schiet, ook weet dat hij geraakt heeft? Terug zenden is geen optie denk ik, i.v.m. direct terugtrekken na het schieten + de terugzending moet dan ook de ontvanger kunnen "zien" van de persoon die schiet.

Iemand een suggestie?

In principe moet je niet echt weten dat jij iemand geraakt hebt... maar een centraal systeem kan die informatie wel bijhouden. Als je het echt houdt, kan je ook enkel weten dat je iemand geraakt hebt door het echt te zien (en dan te hopen dat het jouw kogel was...)

Wel een bumpje naar boven :) De ontwikkeling ligt weer stil, ik denk dat er iets te veel studenten in dit project zitten (= weinig vrije tijd)

tokesnugerd, k bedoelde het meer, om op je "gun" je eigen puntenstand te kunnen zien. als je iemand raakt krijg je bepaald aantal punten, wordt je geraakt dan gaat het er af.