Op 5 maart 2009 22:01:17 schreef PeterE:
Lelijk toch?! Hoe kan het dat een transistor die speciaal voor HF gemaakt is de golf veel minder mooi versterkt?

Ho. Denkfout. De HF tor versterkt juist veel beter, en laat daardoor de werkelijke golfvorm beter zien.

Beide torren hebben met de grondfrequentie niet zoveel moeite. Maar de LF tor versterkt de harmonischen veel minder goed dan de HF tor dat doet.
Vandaar dat de golfvorm die van de LF tor komt veel ronder is. Maar dat wàs hij niet.. :)

Een BC547 heeft een Ft van ong. 200MHz en een BF494 ong. hetzelfde. Zo LF is een BC547 niet.
Ik denk, zal het morgen testen, dat een BC547 een blok van 1MHz goed genoeg kan versterken.
Dan heeft de verzwakking van de hogere harmonischen tgv minder HF versterking, niet zoveel invloed.
Dit lijkt meer op een niet zo goede gelijkstroominstelling.

Deksels, dan ben ik valschelijk voorgelicht! Ik ging af op de stelling van @PeterE.

Ik ben benieuwd naar wat er bij jou uitkomt!

/e: de Ccb van de LF tor is veel hoger dan van de HF tor. Ik denk daarom nog steeds dat hij de hoekjes zal afronden, ook al zou zijn fT hoog genoeg zijn.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (39%)]

Ccbo van een BC547 is ong. 3,5pF, die van een BF494 ong. 1pF.

Zal dadelijk een test met een blok en een kristaloscillator maken.

Edit:
test met BC547 en 10x versterker met een blok van 1MHz en 40mV. Ingang heeft een blok met een stijgtijd van 80ns, de uitgang heeft een stijgtijd van 100ns.
Geen buffer achter BC547, 1:10 probe hangt aan collectorweerstand (330 ohm).
Uitgang geinverteerd op scoop en signalen over elkaar gelegd. Afgezien van een kleine vertraging zijn ze bijna gelijk.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (58%)]

Het zou me niet verbazen als het op deze frequentie slechts om een Hfe verschil zou gaan. En beide torren dus snel zat zijn. Je zegt "Nu heb ik de schakeling gebouwd", welke is dat nu precies?
Deze : http://www.peterevers.nl/Fotos/kristaloscillator.gif
is zeker erg afhankelijk van Hfe. Er zit namelijk geen weerstand van basis naar GND. De tor kan dan bij hoge versterking nog meer weglopen dan normaal. Met weerstand gebeurt dat ook al in enige mate.

Dat schema idd, maar dan met 470pF condensators ipv 33pF en een potmeter in de collector van 10K.