http://www.circuitsonline.net/forum/view/26798

handig topic om te begrijpen wat dat ding precies doet (wat je met google allemaal niet tegen komt)

ivm die nummers op eht startrelais, heb hier eens gekeken:
http://www.digisellers.nl/acatalog/Relais_start.html
en zie daar allemaal fotos, en ook die nummers op de middenregel veranderen willekeuring. toch in de beschrijving niks anders te zien afhakelijk van die nummers.
nu mijn gedacht

37 0: geproduceerd in de 37ste week van het jaar 0 of 2000
47 4: geproduceerd in de 47ste week van eht jaar 4 of 2004

Citaat van Zoef de Haas:
hoe stelt men vast dat het relais suk zal zijn?

Dit stel ik vast met 38 jaar ervaring als witgoedmonteur.
Ik heb talloze kk's gereanimeerd door het vervangen van het startrelais. Een vastgelopen compressor ben ik slechts zelden tegengekomen, al wil dit niet zeggen dat het niet kán. Natuurlijk is alles mogelijk. Het blijft altijd moelijk om iets vast en zeker te beoordelen als je het apparaat niet zelf gezien hebt. Maar zo Jirina de klacht omschrijft is de kans op een defect startrelais het grootst, maar ook ik kan niets garanderen. Meestal is een optische controle voldoende. Het vaakst voorkomende euvel is dat de contactpunten verbrand zijn en dat zie je in één oogopslag. Jirina kan het best met het startrelais naar een onderdelenwinkel gaan en een nieuwe halen. Misschien kan de verkoper het relais even bekijken en nameten. Zoals door een paar voorgangers al opgemerkt is het aan te raden om met de verkoper te overleggen dat het onderdeel retour mag als de storing hiermee niet opgelost mocht worden. Als dit het geval is, dan is er iets ernstigers aan de hand. Ik zou er dan verder geen energie meer insteken en de dertien jaar oude koelkast naar zijn laatste rustplaats brengen....:-(

mvg: Steen

@fcapri
(http://www.circuitsonline.net/forum/view/26798)
Ja deze topic heb ik al gelezen. Ik heb niet zo goed begrepen wat de motor zou moeten doen zonder het startrelais.
In mijn situatie (leek) het dat de motor wel starte, maar sloeg weer na 5 seconden af.
Het geluid was volkomen normaal zoals bij een goed werkende koelkast zou zijn.

Hier de situatie nu.
Links gaan draden naar de compressor , rechts naar de stopkontact.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FBOVCRKM-D.jpg

@steen
bedankt
Ik ga naar Handyman, misschien kunnen ze het doormeten.
Afhankelijk hoe veel dat ding kost, neem ik het mee.
Op internet zag ik het ook voor 8 euro staan.

@fcapri
na diverse websites te bekijken denk ik het ook. Het gaat waarschijnlijk om de productie datum.

Het startrelais heeft twee standen: starten, en normaal bedrijf.
Net als bij auto's. Heel simpel.
Mijn vermoeden is dat het relay in de start-stand blijft hangen. Hierdoor trket hij continu 1kW ipv 100W.
Dat zou verklaren waarom hij zo heet wordt :)
Ik moest de vorige keer iets van 16 euro betalen voor zo'n relay.

@ hobby-ist

Ook dat is een mogelijkheid. Het zal niet het eerste startrelais zijn waarbij de contactpunten vastgebrand zijn. Het relais blijft dan inderdaad in de startstand hangen, met als gevolg dat de motor teveel stroom blijft trekken en op de thermische beveiliging uitvalt. Ook in dat geval is het raadzaam om het startrelais te vervangen.

Mvg: Steen

Yep!
Naar Handyman - relay kan besteld worden , kosten rond 35,- en geen terugname, de oude relay kon niet getest worden.
Dus niet gedaan.

Naar StevaB in Amstelveen. Aardige man kon het doormeten - IS STUK! Contacten doorgebrand.

Ik ga het op internet bestellen.
En dan zullen we zien of de koelkast reanimeerd kan worden...

Jirina,

Kan me voorstellen dat je op de voorwaarden van Handyman niet verder bent ingegaan. Wat een service!! Ik weet niet precies om wat voor type het gaat, maar ik vind 35 Euri wel aan de hoge kant. Ik ben al weer een jaar of vier uit deze handel, maar de duurste die ik in mijn service-auto had was zo ongeveer 15 Euro. Wel fijn dat ze bij Stevab zo vriendelijk waren om het voor je door te meten. Kon Stevab hem niet leveren?

Mvg: Steen

Ik was zo blij dat het relay stuk was (bij StevaB ) dat ik ben vergeten om door te vragen. In ieder geval zo direct hadden ze het niet.
Ik heb via internet besteld. Het relay kost tussen euro 9,99 en 21,- bij de verschillende winkels, de verzendkosten varieeren. (Bij de goedkoopste is het verzenden duurste = prijs item 9,99 verzendkosten euro 10,-)
Ik heb totaal 18,45 voor betaald 8,99 + 9,50).

Als ik item binnen heb en meer weet zal ik het hier melden.
Heel veel bedankt voor je hulp Steen!
En iedereen.

Een startrelais is een spoel met een ankertje met contactpunten, eronder zit dan een klixon voor overstroombeveiliging. Wat we hier zien mag je startrelais noemen maar dat is het niet in de ware zin van het woord, het is een PTC weerstand. Gewoon tussen de twee contacten meten , je moet dan koud een erg lage weerstand meten , even de fohn er op en de weerstand moet sterk op lopen. Als dat in orde is moet de compressor lopen of hij zit vast.

update.
Vandaag is de nieuwe starrelais binnen.
Dus ik heb het aangesloten volgens de tekening.
Helaas! Ik hoor maar gebrom in de compressor !
Dus de oude relais er in - want de geluid was anders!
Bij de oude relais, hoor ik de motor starten en en na 4 sec stoppen.
Bij de nieuwe relais hoor ik alleen gebrom, het is zeker een andere geluid dan met de oude.
Bij de beide worden startrelais warmer.

Ik moet wel opmerken dat ik de startrelais aanzet op de drie punten van de compressor zo ver ik kan, maar ik kan hem niet volledig dicht bij de motor krijgen.

Wat nu.
Als de motor zelfde geluid zou produceren zou ik weten dat de motor stuk was. Maar het is dus niet zo.

Op 21 februari 2009 13:14:47 schreef jirina:

Ik moet wel opmerken dat ik de startrelais aanzet op de drie punten van de compressor zo ver ik kan, maar ik kan hem niet volledig dicht bij de motor krijgen.
quote]

Waarom niet? is het wel het zelfde type?

Jirina,

Ik merk net pas op dat jij ook dat topic heb gestart over jouw elektrische installatie.

Jammer van dat relais, want dat is meestal de oorzaak.
De compressor is ook te starten zonder een relais, maar dat is alleen weggelegd voor monteurs.
Een monteur herkent de geluiden van een compressor, en weet dan wat er daar binnen in die zwarte pot allemaal gebeurt.

Mogelijk dat de compressor vast zit. Wat nog wel eens wordt gedaan is met een dikke hamer een flinke klap geven op de compressor bij het opstarten. Hierdoor kan hij weer loskomen.
Probeer wel te vermijden dat je de buisjes of de elektra raakt!!!
Ik heb dit een jaar terug nog gedaan (nieuw relay en klap op compressor). ding draait nog.

Ik denk dat het toch tijd wordt om je woonplaats even te melden, misschien dat iemand van CO jou kan helpen.
Misschien dat die persoon ook direct even naar je groepenkast kan kijken.

Hobby-ist
ik woon bij Amstelveen.
Bedankt voor je input.

Te ver voor mij (Venlo).
Iemand?

Ik heb hier dus juist hetzelfde probleem.
Ondertussen het startrelais vervangen en hij start nu om de 30 seconden gedurende 2 seconden en valt terug stil. Compressor wordt dus ook heet en je ziet dat hij echt wel even draait wand als hij uitschakelt na 2 seconden zie je hem echt even bewegen.
Heb er juist een goei mep op gegeven en help nieks dus eigenlijk zin om er nog een paar meppen op te geven!(lol)
Heb ook de regelknop binnen in de koelkast even overbrugt maar blijft net hetzelfde.
De koelkast is nog maar 4 jaar oud!!!
Mijn vorige koelkast heb ik op 17 jaar 2 keer een startrelais vervangen maar die waren dan ook echt verbrand en aan deze is dus niets te zien dus zal het dat wel niet geweest zijn.
Ik ben autotechnicus dus van koelkasten enz. ken ik wijnig maar tot nu toch altijd al mij apparaten zelf kunnen herstellen.
Tot nu dus.(geen lol)
Heeft hier nog iemand een tipje wat het kan zijn?
Dank bij voorbaat!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

de huidige ( niet freon motoren ) zijn niet zo goed als vroeger meer
en zijn eerder stuk mede door het gebruikte smeermiddel onderin de motor , als de koelkast onder en boven geen warmte kwijtkan dan gaat de temperatuur in verdamper oplopen en met een zomers dagje gaat dan het koelmiddel de olie meenemen met draaien en dat is het begin van het einde .

ik had op mijn werk 2 koelcellen staan met potmotor van 2kw en bijden waren binnen 5 jaar al stuk terwijl hangende vast aan de muur onder een afdak , ik merkte dat ze bij langer als 20 minuten draaien begonnen te schokken en rammelen als een compressor zonder olie , bedrijf gebeld en die zeiden een maand ,langer zal het niet duren eer hij stuk is .

de 20 minuten zijn als hij warm werd dan vernauwt alles binnenin en moet de olie zijn werk doen wat dus niet was . ook mede door pluisjes van populieren nabij zat de radiator dicht in de lente en dan werd het koelmiddel ook te heet wat ook bijdroeg aan vroege vervanging .

Dus u denkt dat ze gewoon naar de vaantjes is?

Ik wil de uiteindelijke diagnose hier toch even plaatsen zodat iedereen het kan lezen.
Waarschijnlijk zijn er enkele windingen v/d motor doorgebrand of liggen in kortsluiting waardoor de motor al na enkele seconden afslaat. Het verdikt is dus nieuwe koelkast kopen.
Het betreft hier een Frigibel FRA-2401G die we nog maar van september 2005 gekocht hebben.
De koelgroep is van Danfoss en dit is voor zover ik weet toch een degelijk merk dus gewoon geen geluk gehad.