heel even FM-ontvangst Grundig 3060 buizenradio

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om weer leven te krijgen in mijn oude buizenradio. Ik heb van PL500 een schema gekregen en op aanraden van hem al een aantal componenten vervangen. De oorspronkelijke klacht was dat alle spanningen rond de eindbuis te laag waren. Ik heb daartoe de koppelcondensator en de EL 84 vervangen. De spanning nam met zo'n 20 volt toe maar bleef aan de lage kant. Toen heb ik ook nog de selenium gelijkrichter vervangen door een brugcel met 150 watt weerstand. Dit bracht de spanning naar zo'n 210 volt. Het versterkergedeelte heb ik getest en dat werkt prima. Alleen is er geen radio-ontvangst op alle golfbereiken. Bij het indrukken van de UKW-toets(FM) hoor je heel even het FM-geluid. Dat sterft heel snel weg en dan komt het ook niet terug. Pas na een aantal keer schakelen is er even weer zo'n FM-moment.

Bij het inschakelen is de spanning bijna 250 volt maar hij loopt heel snel terug naar 210 volt in de versterkerstand. Bij het indrukken van radiotoetsen valt de spanning nog verder terug naar zo'n 195 volt.

Mijn vraag is hoe ik het radiogedeelte weer aan de gang krijg en hoe het kan dat de spanning zo inklapt.

Groet, Hans

Kan je dat schema ergens online zetten. Wellicht dat er ergens nog wat ontkoppelcondensatoren lek zijn.
In Philips plano's zijn verlopen schermroosterweerstanden in de MF strip nog al berucht, ik weet niet hoe dat in deze radio zit.

In de ratiodetector (FM) zal het elkotje wel lek zijn.

Het schema heb ik zojuist geupload. Het bestaat uit twee delen. (Met dank aan PL500)

Het eerste deel staat hier

Het tweede deel staat hier

Enig idee welke elco in het schema?

gr, Hans

Het 10µF elkotje naast de EAA91.

[edit]Ik heb de mogelijk nog verdachte onderdelen met een rood cirkeltje gemarkeerd.
KLIK

De koppel C had je al vervangen, zag ik.
Wat natuurlijk kan is dat de EL84 door de overleden koppel C nu dood is en extra stroom staat te trekken. Haal die er eens uit en meet de HSP opnieuw.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (85%)]

Bedankt voor het gemarkeerde schema. Ik zal die condensators eens goed bekijken. Ik heb trouwens al een nieuwe EL84 geplaatst. De oude had een roosterlek. Ik heb zonder EL84 alleen aan het stuurrooster gemeten. Niet aan de anode-aansluiting. Ik zal de buis er inderdaad eens uithalen en dan kijken wat de anodespanning doet. Hij zou toch niet weer overleden zijn, mijn nieuwe buisje uit Rusland.... Hij trekt trouwens zo'n 20-25 mA.

groet, Hans

Als je hem op PU zet en je zet je vinger op de "hete"ingang van de entree , bromt hij dan ook fatsoenlijk hard, zoja dan is waarschijnlijk je lf versterker in orde.

Stayer, wil je echt de radio weer goed spelend zul je alle ero's en wima kondensatoren moeten vervangen.
Enkele weerstanden kontroleren op goede waarde.
Kontakten reinigen van de buisvoeten en drukschakelaars,
dan pas kun je van het mooie/goede geluid wat deze toestel kan geven van gaan genieten en er geen half werk van maken door maar hier en daar wat te gaan vervangen want dan blijf je bezig.
grt. willem.

[Bericht gewijzigd door Hobbymen op (18%)]

Niet iedere condensator is slecht. Alleen de Wima/Ero papiercondensatoren. De latere plastic dingen zijn prima.

Bedankt voor alle reacties.

@Hugo Welther: Ik heb de El84 even uit z'n voetje gehaald en dan klapt de spanning nog maar een heel klein beetje in. Zonder buis zo'n 247 volt

@DE Olde: Ik heb een cassettedeck op de TB ingang aangesloten(3-pins din) Dat levert een goed geluid op. Met het klankregister kan ik ook alle tonen regelen. De LF-versterker lijkt me dan ook in orde.

@Hobbymen: Ik denk dat je gelijk hebt en het geluid is uit mijn herinnering inderdaad prachtig.

@Ledlover: Helaas heel veel papier en weinig plastic in dit toestel.

Ik zal wat foto's uploaden van de binnenzijde.

gr, Hans

Inderdaad de ERO/WIMA bommen zijn berucht.
Check bij de EL84 de kathode weerstand en de kathode elko maar. Die laatste zal wel lek zijn.

Vergeet ook de C's over de uitgangstrafo niet. Deze kunnen ook lek zijn.

Ik ga mij vandaag maar eens verdiepen in een RadioBell 310 uit 1952. Speelt wel maar, zeer zacht.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (19%)]

Als je casettedeck speelt op de PU ingang dan werkt in ieder geval de LF versterker, er kan natuurlijk nog wel iets niet te mooi of best zijn maar het werkt. Dan het volgende werkt zowel AM als FM niet dan zit dat in de middelfrequent of in de AM mengbuis trap. Licht je afstem indicator groen op , zoja dan is er spanning op het radio gedeelte . Even de anode spanningen meten van de EBF89 en ECH81 niet in oorde dan de roosterspanningen. Weerstand 1K en 56K links onder in schema 2 zijn die goed en condensator eraan , dit als EBF89 afwijkende spanningen vertoont

@Hugo Welther: Kathode weerstand nagemeten: 171,6 ohm; Elco staat dezelfde weerstand over: moet ik eerst los solderen. Succes met de Radiobell, iets met de eindtrap?

@DE OLDE: DE EM 34 is helaas al lang geleden defect gegaan en toen verwijderd, dus geen afstemindicator met groen licht. Anode spanningen op zowel de EBF als de ECH zijn veel lager dan in het schema Bij de EBF zo'n 20 volt lager(180v); bij de ECH zo'n 40 volt lager(189v)
De roosterspanningen zijn juist weer hoger dan in het schema; EBF 74v; ECH 104v
De spanningen zijn gemeten met een digitale multimeter. Klopt het dat ze dan eigenlijk allemaal hoger moeten uitvallen. Kan ik er dan vanuit gaan dat de roosterspanningen wel goed zijn? Beide weerstanden geven trouwens wel de goede waarden;1,0k en 57,6k.

groet, Hans

Op de STUURroosters zou altijd enkele volts negatief moeten staan. Als die spanning positief is (of niet voldoende negatief) heeft de buis een roosterlek (dus defect) of is er een condensator stuk.
Het hangt van het punt in de schakeling af of het verschil digitaal/analoog uitmaakt. Bij anodes en schermroosters zal het weinig verschil maken. Op een stuurrooster zul je echter met een analoge meter nauwelijks wat meten, terwijl dat met een digitale meter waarschijnlijk wel kan.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]

Van de LF buizen zou ik alleen van de rechter helft van de ECC81 verwachten dat die wat negatief op zijn rooster heeft (die met de 10M roosterweerstand). De andere zullen een Ug van ongeveer 0V hebben; hun "negatief" komt van de positieve kathodespanning.
De HF buizen die door de AGC geregeld worden, zullen wat negatief op het rooster hebben bij sterke ontvangst. Bij geen of zeer zwakke ontvangst staat daar bijna geen negatief denk ik.

Stuurroosters nog niet gemeten bij de EBF en de ECH. Dat is toch voor beide buizen aansluiting 2?

Hans

Klopt, pen 2 is bij beide het stuurrooster (g1).

Bedankt, ga ik morgen nog even meten samen met de elco.

Hans

De spanning op de stuurroosters van de ECH als de EBF is heel licht negatief zo'n 0,5 volt. Kan het kloppen dat de spanningswaarde van de kathode-elco(50mF) 15 volt is? Ik kan het niet goed lezen op de langwerpige elco die naar de EL84 toeloopt en de waarde staat ook niet in het schema. Wat raden jullie aan als vervanger voor deze elco?

groet, Hans

15V zou kunnen. Bij een EL84 in deze schakeling wordt de kathodespanning niet hoger van een 8V.
Vervangen door een 25V of hoger exemplaar.

Bedankt. Dat wordt dan zeker wel 47mF: wordt 50mF nog wel gemaakt? Op de site van Jukebox-Revival kan ik ook alleen 47mF vinden. Ik heb hier een doosje met nieuwe Philips-elco's uit de jaren tachtig maar toen ook al nergens meer iets van 50mF.

Groet, Hans

47µF (47mF) is prima. 50µF (50mF) wordt inderdaad al jaren niet meer gemaakt.

[edit]
@HenryS je hebt helemaal gelijk.
Alleen in dit soort oude ontvangstinrichtingen wil de waarde nog wel eens als m = micro worden aangegeven.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (50%)]

Liever niet mF gebruiken. 50mF is 50000µF!

Oké Henry. Maar hoe typ ik het Mu-teken?

Hans

http://www.htmlhelp.com/reference/html40/entities/symbols.html

Of je knipt en plakt rechtstreeks uit dit topic ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]