Op 6 april 2009 08:14:02 schreef Hugo Welther:
Dat is ereen om te onthouden, het probleem dat de gloeilamp veroorzaakt.
Wel vreemd dat de lamp een zo grote spanningsval geeft dat er secundair een veel lagere spannign uit de trafo komt.
Dat vind ik dus ook. Het leek mij logisch dat met een 40 of 25w lamp de spanning zou stijgen maar die zakte daardoor alleen maar verder. Ik had het probleem ook inmiddels gepost op het Gloeidraad-forum en daar vinden ze die spanningsval met lamp heel vanzelfsprekend!
Een seleencel heeft inderdaad een grotere spanningsval dan een silicium brugcel.
De 285V voor de EL84 is nog niet te hoog. De stroom van 38mA is juist netjes.
Heet wordt een EL84 zeker. Rond de 100°C is niet vreemd. Je zit met 38mA nog onder de Wa.
Wat is de spanning op pen 3 van de EL84?
Ik zal de kathodespanning nog eens nameten. Met lamp zakten echt alle spanningen zeker 70volt. Ook de gloeispanning was nog maar 5,3 volt. Nogmaals Hugo Welther, Ik ben blij dat ik niet de enige ben die verbaasd is van de enorme spanningsval zodanig dat de ECC85 het maar 4 seconden deed.
groet, Hans
Iedereen nog fijne paasdagen gewenst. Ik heb nog even de kathodespanning gemeten van de EL84. Schakelaar Op MW-bereik geeft een spanning van 7,5 volt als de radio een tijd aan staat. Op UKW is de spanning 7,1 volt. Al met al wel een 0,5 volt hoger dan in het schema.
Groet, Hans
Bedankt. Dan ga ik maar eens heerlijk genieten van het prachtige geluid dat dit apparaat geeft. En verre zenders beluisteren op de korte en lange golf. Dat lukt je tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk op een modern toestel. Hoe is het nu met jouw restauratie/reparatie van de Radiobell 310 waar jij aan het begin van dit topic over berichtte?
groet, Hans
De Radiobell speelt alweer. Heb alleen het hele spoelblok moeten slopen omdat er een koppelcondensator in de antennekring was overleden. En die C zat natuurlijk helemaal onderin.
Dat lijkt me een heel lastig en tijdrovend karwei. Die draadjes zijn toch heel ragfijn vaak. Bij de Grundig lopen de schakelcontacten onder het spoelblok. Daar kun je dus ook niet even makkelijk wat tunerspray spuiten en met een borsteltje wat schoon maken...
welterusten, Hans