Op 3 maart 2009 20:00:48 schreef bob_csv:
maar ik heb het liever togch niet via visual basic, is me net iets te moeilijk.
een programma zoals relais timer is goed maar er zijn dus geen betere programma's begrijp ik?
De moet niet zo snel opgeven hoor. Als je er een beetje interesse in hebt is het erg makkelijk te leren.
Je trekt ergens (misschien wel internet) io.ddl weg en je leert (even) hoe je dll's implementeert in VB. Dan ben je in staat om met 1 regel code je LPT aan te sturen. (je stuurt de decimale waarde naar de LPT i.p.v. binair)
Je moet wel wat bewerkingen loslaten op binair <> decimaal en je moet de toetsen afvangen, maar het is allemaal logisch werk.
Tenminste, ik doe het in Delphi maar volgens mij is dat allemaal 1 pot nat.
De firma ABACOM heeft een leuk programma profilab. Met dit programma kan je visueel een besturing maken e-mail, geluidskaart, usb, rs232, printerport, multimeter, etc. Later kan je dat met het zelfde programma compileren. Op de site http://www.abacom-online.de/ is een demo te bemachtigen. Bij vego in nederland is het te koop (erg goedkoop vor de mogenlijkheden).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
Op 3 maart 2009 20:34:28 schreef ruurdadema:
Hij is niet gekoppeld aan toetsen...
klopt
ik zal nog eens duidelijk uiitleggen wat de bedoeling is.
ik wil als ik op toets nummer 1 druk relais 1 schakelt om de stroom in te schakelen.
als ik op nummer 2 druk wil ik bijv dat relais 1 en 2 schakelen, 1 schakeld de stroom weer aan naar de motor en relais 2 draait de stroom om zodat hij de andere kant op draait.
dat princi pe wil ik ook bij de andere uitgangen.
dus:
toets-ralais
1-1
2-1,2
3-3
4-3,4
5-5
6-5,6
7-7
8-7,8
dat is dus mijn bedoeling
teunhaperen
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
Als het nodig is kan ik dit wel voor je maken. evt iets dat je in kunt stellen welke uitgangen aan welke knoppen gekoppeld zijn
ik ben het aan het proberen met visual basic maar ik kom er echt niet uit.
zou iemand mischien een beginnetje kunnen maken zodat ik weet hoe het verder moet?
alvast bedankt!
Op 3 maart 2009 20:59:31 schreef teunhaperen:
Als het nodig is kan ik dit wel voor je maken. evt iets dat je in kunt stellen welke uitgangen aan welke knoppen gekoppeld zijn
als u dat zou willen doen heeel graag!
alvast bedankt!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
teunhaperen
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
Wat voor OS draai je? Misschien interessant om ff met Pascal te stoeien? Heb vroeger een keer een toturial gemaakt hierin wordt ook beschreven hoe je moet werken met de LPT poort.
http://members.lycos.nl/Cyborg_homepage/Toturial.htm
Let op! De pagina duurt even om te laden. En misschien moet je daarna ff de pagina vernieuwen. Daarom ben ik gestopt bij lycos, het duurde me allemaal te lang 
Anders hier alvast een voorproefje:
program schrijfio;
uses crt;
const
adres = $3bc;
var
data: byte;
begin
write('Geef de data: ');
read(data);
port[adres]:=data;
write('De data ', data, ' is geschreven naar I/O-adres ', adres)
end.
[Bericht gewijzigd door Cyborg op (28%)]
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
Ik heb jaren terug voor een schoolproject iets geschreven in VBA (een soort van VB binnen een Excel document dus).
Dit werkte samen met een ontwerp van Elektuur (linkje).
Indien gewenst zou ik je dit kunnen mailen zodat je een begin hebt. Kleine aanpassingen op verzoek zijn mogelijk, maar ik heb de hardware alleen niet meer om het te kunnen testen.
De syntax van VBA is nagenoeg gelijk aan VB, dus kan ook als voorbeeld dienen, aangezien je zelf al in VB bent begonnen.
(Screenshot)
maar kan dit ook wat ik wil zoals hierboven beschreven staat?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (87%)]
ThaTweety
Dit programma reageert niet op toetsdrukken, dus het is daarmee nog niet wat je wil hebben. Met de knoppen in het programma kunnen er 8 uitgangen afzonderlijk van elkaar in en uitgeschakeld worden (toggle per kanaal). Het is ook mogelijk alle uitgangen gelijktijdig aan en uit te zetten met de 2 onderste knoppen.
Hoe groot schat je de kans in dat iemand anders het al eens eerder op exact die manier heeft willen toepassen? Een kant en klaar programma dat exact doet wat jij wenst zal er waarschijnlijk niet zijn.
Hiermee bied ik je een basis waarmee je in ieder geval de parallelle poort kunt sturen, wat vaak het grootste struikelblok is als je met niks begint.
Ik stel voor dat je eerst bekijkt of je hiermee in ieder geval je uitgangen kunt schakelen. Dan heb je ook de mogelijkheid het programma aan te passen. Mocht je er niet uit komen, wil ik je dan best verder helpen.
Ik heb trouwens ook wel intresse in het programma. Maar ik denk dat er wel meer mensen geintresseert zijn hoe het opgebouwd is.
Zou je mij die ook kunnen sturen, of misschien is het uploadarchief wel een oplossing.
ThaTweety
Ik zal het vanavond eens mailen naar de mensen die interesse hebben (opgeven kan dus nog
). Ik zie in ieder geval dat het e-mailadres van gwi niet openbaar is in het profiel. Mijn adres is in ieder geval wel openbaar, mocht je het niet in je profiel willen zetten. Het adres hier in een berichtje plaatsen wordt afgeraden i.v.m. spam e.d.
Laten reageren op toetsen vond ik wel een leuke om uit te zoeken, dus dat zit er al min of meer in. De cursor moet dan wel in een textbox gezet worden (om het mezelf niet te moeilijk te maken) maar verwacht dat dat geen probleem is.
Misschien dat ik er ook nog wat bij bouw voor de wensen die bob_csv er in wil hebben. Iemand suggesties hoe dit er in op te nemen?
Hoe moet het programma reageren als er eerst op 2 is gedrukt (dus 1 en 2 actief zijn) en er vervolgens op 1 wordt gedrukt? Moet dan 2 uitgeschakeld worden en alleen 1 actief worden?
En klopt het dat er een typefoutje ingeslopen is bij toets 4? Ik verwacht namelijk dat die 3+4 moet activeren.
ja klopt sorry
maar is het dan ook mogenlijk dat er een fuctie opzit dat hij alleen schakelt als de toets ingedrukt is en weer uitschakeld als de toets weer los gelaten wordt of is dat te moeilijk?
in iedergeval bedankt voor de moeite!
[Bericht gewijzigd door bob_csv op (13%)]
ThaTweety
Dat is wel een stuk lastiger, maar theoretisch niet onmogelijk. Ik zal eens kijken of dat ook lukt.
Bedoel je met functie dat het in en uit te schakelen moet zijn? Bijvoorbeeld optie aan is alleen bij ingedrukt houden geschakeld blijven en optie uit is toggelen (= status wisselen per toetsdruk).
Blijft mijn andere vraag nog wel onbeantwoord, over hoe er mee om te gaan als er eerst 2 is ingedrukt en dan 1.
Op 4 maart 2009 16:15:28 schreef ThaTweety:
Dat is wel een stuk lastiger, maar theoretisch niet onmogelijk. Ik zal eens kijken of dat ook lukt.Bedoel je met functie dat het in en uit te schakelen moet zijn? Bijvoorbeeld optie aan is alleen bij ingedrukt houden geschakeld blijven en optie uit is toggelen (= status wisselen per toetsdruk).
Blijft mijn andere vraag nog wel onbeantwoord, over hoe er mee om te gaan als er eerst 2 is ingedrukt en dan 1.
ja zou dat kunnen zoon functie?
nou ik wil het dus voor een motor gebruiken
dus dan schakeld 2,4,6,8 de polariteit om zodat hij de andere kant opdraait
dus ja als 2 aan is en dan 1 moet relais relais 2 uit gaan
ThaTweety
Het programma is hier te downloaden. Zoals aangegeven is het een programma binnen Excel (VBA), maar kan goed als basis dienen voor een stand-alone VB programma. Voor het aansturen van de poort wordt inpout32.dll gebruikt (meegeleverd in de zip).
Nieuwe screenshot:
Ik heb het een beetje universeel geprobeerd te houden, zodat hopelijk iedereen er wat aan heeft. De code is zo hier en daar van commentaar voorzien, om het jullie makkelijker te maken voor aanpassingen en uitbreidingen.
Het reageert naar wens op toetsen en zelfs op het ingedrukt houden van de toetsen (afhankelijk welke textbox er wordt gebruikt). Met de optie "bob_csv werking" reageren de contacten (hopelijk) zoals Bob bedoelt.
De knoppen bovenin geven de status van de contacten aan. Ik meld voor de volledigheid nogmaals dat ik de hardware niet meer heb om te kunnen testen of het er daadwerkelijk goed uit komt, maar daar ga ik wel van uit.
@gwi: ik zie net dat je nog een algemenere vraag hebt. Het is met VB ook mogelijk om een rs 232 poort te gebruiken. Hiervoor kun je mscomm32.ocx gebruiken (voer maar eens in op Google).
ThaTweety