ief
Weet veel meer niet dan wel.
Het zullen misschien apparte vragen zijn maar ja, ik loop er tegen aan. 
Ik heb een radio (saba li18) die volgens de specs van 87 mhz tot 104 mhz ontvangt. Het viel me op dat de ontvangst erg goed is (of zo overkomt iig) maar het gekke is, sommige zenders zijn er gewoon niet! Zo kan ik q-music en sky-radio niet krijgen op dat ding. Dit terwijl andere zenders, die ik op mijn 'gewone' tuner maar zwak binnenkrijg, bij de buizenradio prachtig helder doorkomen.
Ikke niet begrijp?
ps: tuner zit gewoon draadje in als antenne en radio heeft ingebouwd dipooltje.
Dipooltje in de radio is horizontaal gepolariseerd, tegenwoordig zitten de FM zender verticaal gepolariseerd.
Misschien is door een dood buisje in de FM-front-end de gevoeligheid aan het "eind" van de FM-band gewoon erg slecht. Deze zenders zitten erg dicht tegen het eind van het front-end, de 104MHz, aan. Radio 538 ontvang je wel?
Radio op zn kant zetten dan?
Ik heb ook een aantal antieke radio's gezien (duits) waar bepaalde frequenties ook niet werkten, maar dan met opzet.
ief
Poe, dat durf ik zo niet te zeggen hugo. Het geval wil nl dat het koordje van de fm kapot is
Vriendin vond de radio mooi maar was niet zo blij met 3fm en wilde q of sky. Ik zou niet eens weten waar 538 zit eik, hehe.
Maar idd, 3fm zit hier helemaal aan het begin van de band en die ontvangt ie verbazingwekkend goed. Ik meen wel dat ie ook prima dingen ontvangt die hoger zitten als genoemde zenders maar dat zou ik moeten checken en ze is nou net weer zo blij dat ie weer staat dus ik laat het voor nu maar even zo, 3fm is ook leuk 
edit @ gj : Nu heb ik net een mooi plankje voor d'r opgehangen om dat ding op te zetten, vertikaal gaat alleen niet passen ben ik bang, haha.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 maart 2009 23:54:36 schreef GJ_:
Radio op zn kant zetten dan?Ik heb ook een aantal antieke radio's gezien (duits) waar bepaalde frequenties ook niet werkten, maar dan met opzet.
Maar dat was AM 
Radio 538 zit in Groningen op 102.2.
Als je 3FM aan het begin van de FM-band ontvangt op 88.6 zit je naar de zender in Smilde te luisteren.
Q-music staat ook in Smilde en zit op 100.4
ief
Klopt als een bus. 3fm is hier niet te krijgen op een andere freq. Ten minste, met gangbare middelen en dan nog is ie zwak, daarom viel het me zo op dat ie op de buizenradio zo mooi doorkwam. Kan misschien ook nog iets met mono/ stereo van doen hebben maar ondanks dat, ik was/ ben echt verbaasd! (komt in de auto bijv. meermaals voor dat de radio denkt, ff kijken of ik em niet sterker kan krijgen op een andere freq. Op een transistor radio in de schuur moet ik de antenne 'uitrichten' om em goed te krijgen etc.)
Wat misschien kan helpen is een dipooltje maken van tweeling snoer en dit over een lengte van 75cm uit elkaar trekken.
De benen van de dipool zet je dan verticaal.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 22 maart 2009 00:19:45 schreef Hugo Welther:
Wat misschien kan helpen is een dipooltje maken van tweeling snoer en dit over een lengte van 75cm uit elkaar trekken.
De benen van de dipool zet je dan verticaal.
Kan ook van 300Ω lintkabel Lengte 1/2λ, uiteinden kortsluiten, één ader in het midden doorknipen en daar de lintkabel naar de tuner aan vast maken
Ik ging er vanuit dat de TS geen lintlijn in de junkbox heeft liggen. Lintlijn is ook wat lastig verkrijgbaar tegenwoordig.
Zelf heb ik dat wel zo. Met 300 ohm lintlijn een gevouwen dipool gemaakt.
ief
Hehe, toevallig heeft TS dat wel, alleen snapt ie niets van wat tidak zegt, klinkt als een gesloten dipool ofzo? En dan zou halve lambda halve golf zijn? Gewone mensentaal is me ingewikkeld genoeg hoor 
edit > dat is volgens mij precies de manier waarop de dipool in de radio zelf is gemaakt?
Men neme 1,5m lintlijn.
Maak de uiteinden blank en soldeer aan elk uiteinde de geleiders aan elkaar.
Knip nu precies in het midden één draad van de lus die je net hebt gemaakt door.
Maak de draad daar blank en soldeer de geleiders van een ander stuk lintlijn daar aanvast.
Het uiteinde van dat stuk lintlijn gaat in de FM-antenne aansluiting van de radio/tuner.
Je krijgt dan dit:
[edit]Dat kan heel goed kloppen. Vroeger knutselde de fabrikant zoiets aan de binnenkant van de kast.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (11%)]
Tidak Ada
Hugo,
Ik snap dat massa symbooltje niet in het midden van die lus. Volgens mij hoort dat er niet.....
Tidak Ada
Is inderdaad hetzelfde als wat nu in de radio zit.
Toch maar op zijn kant zetten dus. Of alleen het dipooltje, natuurlijk.
Het zou best kunnen dat de oscillator het bij bepaalde standen van de afstemcondensator gewoon niet doet. Ik heb hier een radio die hetzelfde had. Daar moest letterlijk de condensator gereinigd worden; de sleepcontacten waren vuil
ief
Het blijft een apparte ontdekkingsreis 
Vandaag de achterkant van de blaupunkt maar eens verwijderd, deze ontvangt beduidend minder dan de saba. Zie ik daar een 'antenne' zitten... stukje lintlijn vanaf het stekkertje, gaat radio binnen en daar zit aangesoldeerd; een stukje lintlijn van een cm of 10, eindje verbonden, mini mini loopje dus
(geheel origineel volgens mij)
Dus ik naar de schuur, lintlijn boven water gehaald en bovenstaande antenne in elkaar gedraaid en wat denk je...
Het maakt bijzonder weinig uit kwa ontvangst!
Mijn klomp is weer even gebroken, hehe.
Merk ook dat de ontvangst, iig volgens het magische oog, langzaam aan minder word als de radio langer aanstaat maar dat staat weer los van de antenne