Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ziet er leuk uit zo! Zijn die rode blokken displays?
Ik heb ook weer een projectje af. Een onweerdetector wederom.
Hij reageert op het omzetten van een lichtschakelaar in de woonkamer. Hier zit echter niets op aangesloten, dus ik neem aan dat ie het doet. Op de foto brandt de LED omdat ie ook op de flits van de camera heeft gereageerd. Voor de rest blijft ie nog uit. Lijkt me wel ok toch? Die spoel heb ik trouwens gegokt. Wat extra windingen erbij gemaakt voor de tweede spoel en testen maar. Nu nog wachten op een mooie onweersbui. Zal deze dagen misschien wel komen.
EDIT: Ik heb trouwens maar de onderdelen wat veranderd, had niet alles... torren zijn BC547 en 557, diode is 1N60, 120p is 220p geworden en 10uF is 4u7 geworden. 't Is denk ik allemaal niet zo kritisch.
[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 19 mei 2009 16:26:21 (14%)]
Een beetje nieuwsgierigheid op wekken:
http://www.de-spil.be/dokeos/courses/VTIWEBSITE/document/main_content/…
Onze GIP voor Peter Heller op donderdag 28 Mei
http://www.dag-van-de-technologie.be/
Robin
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Dit noem ik pas een GIP! Proficiat, ziet er echt cool uit, zo leren jullie ook met verschillende sensoren,aandrijving,besturing werken.
plantrekker
True story bro!
Op 19 mei 2009 16:21:36 schreef Benadski:
Zijn die rode blokken displays?
Jeps, 16 segment displays. De lichtkrant behoort tot een groter project.
@robint91
Nice, zijn die lege din rail houders makkelijk te vinden?
@plantrekker:
Die lagen ergens in het labo. Ik weet niet van waar die komen.
Benadski
Op 19 mei 2009 16:47:38 schreef T-baev:
Die detectors zijn de laatste tijd populair
Dat krijg je na een onweersbui nu eenmaal denk ik. Ik ben trouwens nog met een uitbreiding bezig. Een high power RGB geeft de status aan van de ontladingen. Een felle witte flits is een ontlading en de kleur die daarbuiten zichtbaar wordt geeft aan hoe hevig de storm is. De sneller de ontladingen zich opvolgen des te meer zal de LED naar rood gaan neigen. Blauw is rustig, groen matig, geel boven gemiddeld en rood is een heftige storm.
en hoe kan je dat ding dan kalibreren? Of is dat met de natte vinger
Wachten op een onweer,en zelf kijken wat je een erge storm of onweer vindt en wat minder erg.
Benadski
Kalibreren is er niet echt bij, ik laat een microcontroller het aantal pulsen tellen in een bepaalde tijd en van die waarde maak ik weer een kleur. Die kleur zal langzaam terugfaden naar blauw en dan uitfaden.
EDIT: Inderdaad naar smaak in te stellen!
Dit is misschien een goede richtlijn:
Weeralarm
Zwaar onweer kan zelfs aanleiding geven tot een weeralarm. De criteria hiervoor luiden als volgt: 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied minstens ter grootte van 50 bij 50 kilometer of over een lengte van tenminste 50 kilometer. WeerOnline zet overigens al een waarschuwing op de website al bij 200 ontladingen per 5 minuten.
Ik heb alleen geen idee wat de detectieafstand van de detector is, waarschijnlijk geen 30km of meer, of wel?
electro_freakz: Was er inderdaad vlak tegenaan, zo'n 10cm naast de antenne. Hangt hier trouwens ook aan een voeding. Is het met batterijen ongevoelig voor netschakelpulsen? En zou het de detectieafstand beinvloeden?
EDIT2: Ik heb net de detector met m'n functiegenerator getest. Het meest gevoelig is de mijne op ongeveer 425kHz. Meer kan ik niet testen.
EDIT3: Hier kan je zien dat er bij Limburg inderdaad al enige activiteit is, bij mij (nabij Den Haag) is er niets...
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Op de foto brandt de LED omdat ie ook op de flits van de camera heeft gereageerd. Voor de rest blijft ie nog uit.
van de camera heeft ie geen last, tenzij hij echt heel kortbij is. wel als hij aan mijn voeding zit, en ik zet een lichtschakelaar om.
edit:
de wolken zien er goed uit!
Ik heb ook weer een projectje af. Een onweerdetector wederom.
Ah, goed dat je zegt, elk jaar wil ik zoiets bouwen en elk jaar is dat als het onweer seizoen bijna afgelopen is.
Je schema even opgezocht: http://www.techlib.com/electronics/lightning.html
EDIT: Ik heb trouwens maar de onderdelen wat veranderd, had niet alles... torren zijn BC547 en 557, diode is 1N60, 120p is 220p geworden en 10uF is 4u7 geworden. 't Is denk ik allemaal niet zo kritisch.
Het is idd allemaal niet kritisch maar zorg dat je zo rond de 300-450kHz zit, daar heb je geen last van omroepzenders en bakens.
Ipv een staafantenne is een spoel (litzedraad) op een ferrietstaaf ook heel goed mogelijk.
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Ik heb voor deze onweerdetector ooit eens een printontwerpje gemaakt.
ZIP file: KLIK
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
en voor de liefhebber van RGB lampjes en lichtjes hier bij een rgb light bestuurd door usbspot.
foto kwaliteit ala webcam maar ik had niks anders.
in het donker is het licht nog mooier, mijn hand staat er achter omdat de foto anders overbelicht is.
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
@hierboven, dus je stuurt een rgb led aan met usb? cool:)
@benadski,
op batterij werkt het zonder problemen, heb hem gewoon op de 9V. btw, dat ding verbruikt nog minder als een led, een paar mA:D
edit:
t begint nu met regenen, antenne net naar buiten gegooid, en eens luisteren:P
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op dinsdag 19 mei 2009 22:29:29 (18%)]
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
quite simple really:
usb_poort-->18F2550|-->8 bit i/o
|-->2x 8 bit PWM
|-->seriele poort
op die seriele poort zit een 16F737 waarvoor ik al een keer code had geschreven die rgb bestuurde.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Je had het vast al ergens geschreven, maar die USB-interface, heb je die zelf geschreven, of is dat die Microchip code voor een HID?
Ik heb het lasapparaat van de elektuur gemaakt: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2006/oktober/flitsende-labhulp… . Ik heb 16 condensatoren van 6800µf 25 volt gebruikt(dus 0.1f). en 6 hexfets. Beide zijn 50 cent per stuk en komen van Baco army goods. Voor de aansturing van de fets heb ik geen µc gebruikt aangezien ik dat overkill vind, maar gewoon een diode, een zener, wat weerstandjes, een elco-tje en een knopje. In mijn tests heb ik geprobeerd diverse dingen te lassen, het beste dat werkt is een draadje met de afgeknipte kant(eventueel met een beetje tin) lichtjes tegen een batterij te drukken en dan op het knopje te drukken.
Het resultaat is een beetje teleurstellend. Op 12 volt gebeurd er haast niets, op 14 volt een beetje rook, op 16 volt kun je al lassen en op 18 en 20 volt goede vonken en blijven de lassen zitten, op 25 volt een flinke vonk met veel vloeibaar metaal, maar niet een veel betere las. Hieronder wat foto's, maar helaas geen actiefoto's.
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Ziet er niet slecht uit. Alleen zou ik alles nog wat meer isoleren! Lijkt me iets veiliger (bv de draden vanaf de condensatoren).
Alleen zou ik alles nog wat meer isoleren! Lijkt me iets veiliger
Mwaah, met 20V hoef je je daar niet heel druk over te maken.
Ziet er leuk uit zo! Zijn die rode blokken displays?Ik heb ook weer een projectje af. Een onweerdetector wederom.
Hij reageert op het omzetten van een lichtschakelaar in de woonkamer. Hier zit echter niets op aangesloten, dus ik neem aan dat ie het doet. Op de foto brandt de LED omdat ie ook op de flits van de camera heeft gereageerd. Voor de rest blijft ie nog uit. Lijkt me wel ok toch? Die spoel heb ik trouwens gegokt. Wat extra windingen erbij gemaakt voor de tweede spoel en testen maar. Nu nog wachten op een mooie onweersbui. Zal deze dagen misschien wel komen.
heeeel cool ! die komt op mn "2 Do " lijst.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
hoe heb je die attiny weggewerkt?
ik wilde hem ook eens maken, alleen.... pic.....