Hey!
Ik ben me rotgeschrokken van de prijs voor een controller voor BPM Studio Private software, die ook al duur was. Vandaar dat ik zelf iets wil gaan knutselen.
De knopjes wil ik via een toetsenboard controller gaan doen en dan met girder de toetsen simuleren. Ok dat zou moeten lukken, ik zit echter met twee dingen:
1. Ik wil een Jogwheel maken om de MP3's scherp te kunnen zetten. (het zogenaamde CUE'en in DJ termen) Dit kan met de knoppen search. Maar bestaan er losse draaischijven die recht en links een impuls geven?
2. Ik zou er graag een displaytje op hebben die de tijd aftelt, dan kan ik dat bij mijn mixer inbouwen. Bestaat er software die gegevens van je monitor afleest en dat weergeeft op een 2*16 LCDtje? Ik heb eens gelezen dat er voor dos dergelijke software bestond waarin je de positie door middel van coordinaten invoerde en dat werd dan op je LCD weergegeven. Maar kan zoiets ook onder windows??
Hopelijk kunnen jullie me duidelijkheid geven!!
Thanx!
Ewoud Melis
TDM-electronics
TDM-Electronics....
Op 26 november 2003 23:10:43 schreef ewoud_melis:
1. Ik wil een Jogwheel maken om de MP3's scherp te kunnen zetten. (het zogenaamde CUE'en in DJ termen) Dit kan met de knoppen search. Maar bestaan er losse draaischijven die recht en links een impuls geven?
Dit bestaat inderdaad. Deze schijven worden ook wel quadratuur-schijven genoemd. Je vindt ze bijvoorbeeld op sommige magnetrons e.d. om een tijdsduur mee in te stellen. Een muis werkt ook met quadratuurmodulatie. Ik quote hier een stukje van de volgende website: http://www.vego.nl/4/m/m_248.htm
Natuurlijk moet de elektronica ook in staat zijn te detecteren in welke richting de muis over tafel bewogen wordt. Om de bewegingsrichting te detecteren wordt gebruik gemaakt van een elektronisch principe dat bekend staat onder de naam 'quadratuur-modulatie'. Zoals reeds geschreven draait iedere schijf tussen twee optische onderbrekingskoppelaars. Deze zijn nu zo aangebracht dat als de ene koppelaar precies midden in een gat staat de tweede net op het randje van een ander gat staat. Dit wordt verduidelijkt aan de hand van onderstaande figuur waarin een segment van de gatenschijf werd 'recht gebogen' en werd verondersteld dat de twee optische koppelaars naast elkaar staan. In de praktijk staan deze meestal aan weerszijden van de schijf, maar dat maakt voor het principe niets uit.
Door deze specifieke opstelling van de twee koppelaars rond de schijf kan de elektronica heel eenvoudig bepalen in welke richting de schijf draait. Er ontstaat voor iedere richting een typisch bitpatroon, bijvoorbeeld bestaande uit de bitcombinaties 'H-H', 'L-H', 'L-L' en 'H-L'. Nadien herhaalt deze volgorde zich. De twee uitgangssignalen zijn als het ware 90 graden in fase verschoven. Als de schijf echter van rechts naar links draait, zal een ander bitpatroon ontstaan, namelijk een fasedraaiïng over 90 graden in de andere richting. Het is voor de elektronica (of de software) heel eenvoudig om die twee typische bitpatronen te herkennen.
menno
Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...
Wij Ollanders noemen dat gewoon een (incrementele) encoder met 2-bit Gray code uitgang. Decoderen van de pulsen naar 'up' en 'down' gaat al met een paar eenvoudige poortjes, en als je een slimme decoder (snelheidsafhankeljk) wilt doe je't met een microcontrollertje.
thanx voor de reactie's maar ben bang dat ik dat niet kan bouwen. Maar goed, hoe zit het met het LCD voor de track tijd? Enig idee?
TDM-electronics
TDM-Electronics....
Je zou een muis kunnen verbouwen. Hoef je alleen nog maar software te schrijven die de boel aanstuurt
...
menno
Op 27 november 2003 16:22:56 schreef ewoud_melis:
thanx voor de reactie's maar ben bang dat ik dat niet kan bouwen. Maar goed, hoe zit het met het LCD voor de track tijd? Enig idee?
In theorie zou je inderdaad een deel van het scherm kunnen "vangen" en er een (min of meer) kopie van naar een grafisch display verzenden. In praktische zin zie ik daarvoor persoonlijk nogal wat beren op de weg, zeker als je ook nog eens van een 16x2 LCD gebruik zou willen maken. Maar ik maak uit je verhaal op dat er voor dit programma al de nodige hardware wordt gemaakt en dat zou betekenen dat er op de een of andere manier veel slinksere methoden moeten zijn om die gegevens uit het programma te halen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van DDE of shared memory modulen, pipes of wat heb je zo al niet. Als dat zo is zou ik eerder wat energie stoppen in het achterhalen van die mogelijkheden, is veel simpeler te realiseren.
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Volgens mij moet je een midi interface bouwen om je 'troep' door te sturen naar dat progje.
( is zo bij Traktor, ook een DJ progje)
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
ewoud,
ga met vinyl draaien i.p.v met mp3 met mp3 help je de muziek industie omzeep en zo ook mijn brood winning
niet lullig bedoelt
menno
Op 27 november 2003 23:10:54 schreef alrik:
ga met vinyl draaien i.p.v met mp3 met mp3 help je de muziek industie omzeep
?? leg eens uit ??
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Hij wil zeggen illegale mp3's
Als je de vinyls thuis hebt liggen is er niets mis met mp3 tracks draaien. ( beter zou je dan finalscratch gaan kopen )