Ik heb gemerkt dat er veel meer signalen worden verstuurt.
en alle signalen worden ook nog eens herhaalt.
Hier heb ik rondom 7 uur iig 3 cycli en verdeeld over de hele dag zeker 15 cycli.
Dus bij uitschakelen van de verlichting worden ook de commando's voor dag/nacht tarief enz herhaalt zodat men er zeker van is dat de meters in de juiste stand staan, vandaar dat er ook een aan of uit commando verstuurt word.
Amplitude heb ik een idee van.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Je kan ook een donker buisje nemen met een fototransistor of fotodiode. Die richt je op een straatlantaarn en daarachter zet je een detector die 100Hz detecteert. Zo zie je dus wanneer de straatverlichting aan is.
Op 19 april 2009 12:20:54 schreef The Headhunter:
@ zonnepaneeltje waar in onze prachtige provincie woon jij?
Verrek, ik dacht dat jij in Belgie zat?
Ik zit tegen de Duitse grens aan in Oost Groningen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 19 april 2009 12:06:08 schreef Zonnepaneeltje:
Hoe groot is de amplitude van die signalen?
Dat is erg afhankelijk van de omstandigheden en de plaats. Met wat geluk is dat enkele Volts. Maar als je in de buurt woont van een fabriekje waar men de cos-phi probeert te verbeteren middens een condensator-batterij (zonder CAB-filter), dan "zuigt" die het CAB-signaal grotendeels weg.
@ Pros: dan zit ik waarschijnlijk goed; midden op het platteland.
Je zou er haast een picje voor proggen die alle pulstijden boven 300 Hz logt en verstuurt naar Hyperterminal. En dan na 24 uur eens kijken wat er allemaal gepasseerd is 
Maar dat is toch wel een bak werk..
Maar als je in de buurt woont van een fabriekje waar men de cos-phi probeert te verbeteren middens een condensator-batterij (zonder CAB-filter), dan "zuigt" die het CAB-signaal grotendeels weg.
Aii, bij de meters waar ik het over had staan ook van deze cos-phi verbeteraars (condensators), ik wordt steeds benieuwder of dat deze meters met toontjes gestuurd worden.
Edit:
Wat is een CAB filter ?
(ik vindt niet echt een duidelijke uitleg)
Hoihoi
Ik heb even wat informatie opgezocht van de Toon Frequent.
Mischien heb je hier wat aan.
Klik hier om TF.pdf te downloaden
Ik heb hier ook nog een TF relais liggen.
Als je wil kan ik die wel uit elkaar halen en foto's maken.
Laat het maar weten
Voor mij bekende TF frequentie's zijn 228 Hz, 492 Hz (Vrij standaard) & 1600 Hz(Den-haag)
mvdk
Golden Member
Hier in Zuid Holland heb je van die warenhuizen "kassen" waar (bijna)dag en nacht verlichting brandt. Toen de meters van die tuinders (kwekers)nog met TF geschakeld werden, kwam daardoor het signaal niet zo goed door. Tot voor zo'n vijf jaar terug hadden die tuinders ook een speciaal tarief voor plantenbelichting, maar bij tijden van grote vraag werden ze in ruil voor dat lagere tarief afgeschakeld. Dat ging wel eens niet goed.
Of terugleveraars : windmolens, warmtekrachtinstallaties, al dat soort dingen verzwakt het signaal. Zo'n tuinder heeft meestal een eigen trafo, en soms ligt er dan in de buurt ook nog wel een laagsp.kabel waar dan een aftakking op werd gemaakt om toch TF signaal te leveren.
Tegenwoordig worden bij nieuwe aansluitingen > 3 x 100 A meters geplaatst met een GSM kaartje erin.
Afhankelijk van de grootte van de aansluiting worden die per week per dag of per uur uitgelezen. Geen TF meer nodig.
Dat TF signaal wordt op 25 kV ingekoppeld, met een z.g. koppelfilter. Dat is een opstelling van spoelen, condensatoren en trafo's.
De TF spanning daar is zo'n 500V
De hoeveelheid. de stroomsterkte dus hangt een beetje van de grootte van het net af. Die pulsjes gaan echt wel door distr.trafo's en meters heen, een probleempje is, wat ik een stukje terug al zei, het weglekken naar het Tennet net. En in 10 kV kabels zitten geen hulpdraden. In 380 kV en 150 kV van Tennet komt dat wel voor, glasvezel dan.
Ja. het is een elektronische.
Dan ben ik erg benieuwd naar het gedeelte dat de pulsjes van de 50 hz leest.
Op 19 april 2009 19:35:03 schreef mvdk:
Hier in Zuid Holland heb je van die warenhuizen "kassen" waar (bijna)dag en nacht verlichting brandt. Toen de meters van die tuinders (kwekers)nog met TF geschakeld werden, kwam daardoor het signaal niet zo goed door. Tot voor zo'n vijf jaar terug hadden die tuinders ook een speciaal tarief voor plantenbelichting, maar bij tijden van grote vraag werden ze in ruil voor dat lagere tarief afgeschakeld. Dat ging wel eens niet goed.
Of terugleveraars : windmolens, warmtekrachtinstallaties, al dat soort dingen verzwakt het signaal. Zo'n tuinder heeft meestal een eigen trafo, en soms ligt er dan in de buurt ook nog wel een laagsp.kabel waar dan een aftakking op werd gemaakt om toch TF signaal te leveren.
Tegenwoordig worden bij nieuwe aansluitingen > 3 x 100 A meters geplaatst met een GSM kaartje erin.
Afhankelijk van de grootte van de aansluiting worden die per week per dag of per uur uitgelezen. Geen TF meer nodig.
Dat TF signaal wordt op 25 kV ingekoppeld, met een z.g. koppelfilter. Dat is een opstelling van spoelen, condensatoren en trafo's.
De TF spanning daar is zo'n 500V
De hoeveelheid. de stroomsterkte dus hangt een beetje van de grootte van het net af. Die pulsjes gaan echt wel door distr.trafo's en meters heen, een probleempje is, wat ik een stukje terug al zei, het weglekken naar het Tennet net. En in 10 kV kabels zitten geen hulpdraden. In 380 kV en 150 kV van Tennet komt dat wel voor, glasvezel dan.
Steets meer Energie bedrijven gaan naar GSM.
Westland Energie die moest wel, vanwege de tuinders.
maar ook eneco energie is ook bezig om via de GSM te schakelen. Daar komt ook Prepaid stroom uit voort. Maar natuurlijk ook de huidige TF signalen.
Ook bied deze manier om meters van afstand uit te lezen.
Trouwens even over de kabels.
Laagspannings kabels hebben inderdaad 4 hulpdraden.Hoogspannings kabels 10, 20, 25, 50, 110,150 220 en 380 kv kabels zijn leverbaar met Communicatie glasvezel er in, Maar deze worden gebruikt voor Differentiaal beveiliging. niet voor "TF" Signalen.
TF Signalen doet het lokale energiebedrijf, zoals Eneco, Westland energie, Essent, Delta Enz...
TF signalen worden over het algemeen in de 150 Kv geïnjecteerd.
In rotterdam wordt het in de 25 kv geïnjecteerd, den haag in de 10 KV, Delftland over het algemeen in de 25 KV
Hier zijn de 8 Mp foto's van de TF Ontvanger. Laat even weten als je een bepaald onderdeel wilt weten.
Hetwieg
Alles valt te combineren :P
Zal het wel mogelijk zijn om een PIC aan het lichtnet te hangen om de signalen te meten?
En zo ja hoe dan kan ik het uitproberen.
Op 19 april 2009 21:00:45 schreef willem4ever:
@xtremer: waar koop je zo een TF ontvanger, en enig idee wat de kosten zijn ?
Volgens mij kan je particulier geen TF kopen. Deze worden altijd geplaatst door de lokale Netbeheerder.
De Mijne gebruik ik niet. Hij is uit een werkende installatie gehaald en is geprogrammeerd en heeft 3 schakel relais.Let wel op dat de Schakelprogramma & Frequentie verschillend zijn per regio. Maar volgens mij kan je dat gewoon programmeren. Alleen op de Programmeer chip staat een frequentie & Pulsen. De TF zelf staat niks op van een Frequentie.
ik wel hem gerust verkopen. Mijn email staat in m'n profiel.
Op 19 april 2009 21:09:02 schreef Xtremer:
[...]Volgens mij kan je particulier geen TF kopen. Deze worden altijd geplaatst door de lokale Netbeheerder.
De Mijne gebruik ik niet. Hij is uit een werkende installatie gehaald en is geprogrammeerd en heeft 3 schakel relais.Let wel op dat de Schakelprogramma & Frequentie verschillend zijn per regio. Maar volgens mij kan je dat gewoon programmeren. Alleen op de Programmeer chip staat een frequentie & Pulsen. De TF zelf staat niks op van een Frequentie.
Op een van de foto's zie je de frequentie staan (op een sticker) 492 Hz (op foto 3055) komt overeen met GEB Voorburg. Ik zit hier met Nuon, die gebruikt dacht ik 283.3 Hz. Dus aan die van jouw heb ik dan helaas niets.
mvdk
Golden Member
Die grote condensators van 25V zijn voor de power down functie. Je kan dat relais zodanig programmeren dat hij een of meerdere schakelaars uitschakelt als de voedingspanning wegvalt. Als je zo'n ding gebruikt om in een flat de boilers te schakelen en de netspanning valt onverwacht weg, raken je distr.trafo's tenminste niet overbelast als de spanning weer terugkomt, je moet dan nog wel even een herhaling geven.
Hele mooie mogelijkheid. Er zitten in dat relais op de foto 3 uitgangsrelais, maar ik kan nergens het pulsschakelaartje ontdekken.
Ik heb net zelf een Siemens onvanger opengeschroefd, daar kan ik hem wel in ontdekken.
Een TF ontvanger geschikt voor het gebied waar je woont, zou je kunnen proberen te kopen bij je netbeheerder. Je kan ook natuurlijk even loeren in een slooppand.
Op 19 april 2009 21:20:21 schreef willem4ever:
[...]Op een van de foto's zie je de frequentie staan (op een sticker) 492 Hz (op foto 3055) komt overeen met GEB Voorburg. Ik zit hier met Nuon, die gebruikt dacht ik 283.3 Hz. Dus aan die van jouw heb ik dan helaas niets.
Dat stikkertje zit op een Plastic omhulsel waarin een IC Zit
Volgens mij kan je die gewoon programmeren. ik zou de ic nummer eens opzoeken
Onder het stikkertje zit een IC waarin de code's en Frequentie staan. Dit is een (256 x 4) 1024-BIT TTL PROM
[Bericht gewijzigd door Xtremer op (11%)]
Op 19 april 2009 21:26:08 schreef mvdk:
Die grote condensators van 25V zijn voor de power down functie. Je kan dat relais zodanig programmeren dat hij een of meerdere schakelaars uitschakelt als de voedingspanning wegvalt. Als je zo'n ding gebruikt om in een flat de boilers te schakelen en de netspanning valt onverwacht weg, raken je distr.trafo's tenminste niet overbelast als de spanning weer terugkomt, je moet dan nog wel even een herhaling geven.
Hele mooie mogelijkheid. Er zitten in dat relais op de foto 3 uitgangsrelais, maar ik kan nergens het pulsschakelaartje ontdekken.
Ik heb net zelf een Siemens onvanger opengeschroefd, daar kan ik hem wel in ontdekken.
Een TF ontvanger geschikt voor het gebied waar je woont, zou je kunnen proberen te kopen bij je netbeheerder. Je kan ook natuurlijk even loeren in een slooppand.
Allemaal nieuwbouw hier ....
Op 19 april 2009 21:28:38 schreef Xtremer:
[...]Dat stikkertje zit op een Plastic omhulsel waarin een IC Zit
Volgens mij kan je die gewoon programmeren. ik zou de ic nummer eens opzoeken
\
Dat is een prommetje, maar dan moet je wel weten wat eea betekend ....
Op 19 april 2009 21:09:02 schreef Xtremer:
Ik heb je een email gestuurd.
Xtremer: bedankt voor alle info, leuk om de printplaat te bestuderen. Echter letterlijk nabouwen zal toch niet lukken gezien de ic's die erin zitten.
Ondertussen heb ik een simpel schakelingetje gebouwd om te kijken of er hier 492 Hz signalen aanwezig zijn.
Het is een simpel filter die de 50Hz er uit filtert en daarachter een LM567 PLL afgestemd op 492Hz.
De uitgang van de schakeling is een 5V puls, die heb ik nog even niet op een pic aangesloten maar op een piezo buzzertje.
Gisteravond niets ontvangen. Vanochtend om 7 uur had ik gehoopt met de omschakeling van het kWh metertarief iets te ontvangen, maar nee weer niks.
Tot m'n verbazing was het exact om 0800 uur prijs.
Het ding begon te piepen dat het een lust was 
Het ging ongeveer 1 minuut lang door en de piepjes kwamen gemiddeld schat ik zo ongeveer 1x per seconde.
Wel heb ik de indruk dat de 50Hz er nog te veel doorheen komt en de werking van de LM567 verstoort, ik zal het filter vervangen door een 24db/octaaf hoogdoorlaatfilter.
Volgende stap zou zijn de boel aan een pic te hangen en de code te ontmaskeren 
Hier staat eea beschreven over de werking van het decabit protocol. Er staat ook een lijst met een overzicht van de frequenties die er worden gebruikt. Is n.l. niet over gelijk.
Op 21 april 2009 10:04:57 schreef Zonnepaneeltje:
Xtremer: bedankt voor alle info, leuk om de printplaat te bestuderen. Echter letterlijk nabouwen zal toch niet lukken gezien de ic's die erin zitten.Wel heb ik de indruk dat de 50Hz er nog te veel doorheen komt en de werking van de LM567 verstoort, ik zal het filter vervangen door een 24db/octaaf hoogdoorlaatfilter.
Volgende stap zou zijn de boel aan een pic te hangen en de code te ontmaskeren
Ik ben roestig met electronica, kan je het schemaatje met ons delen.