Hoe meet je dag/nacht en straatverlichting op de computer

Ik zou graag voor een domotica project willen weten hoe ik in bijvoorbeeld een PIC of een printer port (geluidskaart mag ook) de pulsen van het lichtnet kan ontvangen.

Ik heb er hier wel een hoop over gelezen maar nergens echt een schema of een manier van hoe ik het moet doen.

Kan iemand mij helpen met deze vraag?

Ik zie even het verband tussen de titel en de openingspost niet? Bovendien is 50Hz niet echt HF, had beter in HV gestaan.

Microchip vermeld hier geloof ik iets over in de X10 Application note, maar ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer hoe dat nou ook alweer in zijn werk ging...

LET WEL OP! De in de application note beschreven manier houdt rekening met 120Vac, terwijl we hier overal met 230Vac werken :)

Ik zie even het verband tussen de titel en de openingspost niet?

De straat verlichting wordt geschakeld door middel van pulsjes op het lichtnet.
Door deze pulsjes te gebruiken kan je dus bepalen of het donker wordt.

Om te bepalen of dat het donker wordt gebruik ik overigens een astrologische tijd klok, deze berekent dagelijks de zon onder/opkomst tijden.

ik heb al ooit met een differentieele probe en een soundkaart pulsjes proberen te vangen, maar helaas zonder resultaat, ik heb zo'n vermoeden dat ze niet door de meter komen.

mijn doel is OA de nachtstroom op te vragen en tuin verlichting schakelen.

Dit doe ik nu door ingestelde scripties maar wil dit aan de hand van de ONS (Openbare Nuts Bedrijven Schiedam) te doen.

Zoek eens op: Tf ontvanger / Toonfrequent ontvanger / TF Relais

Ik vindt wel het een en ander, maar geen zelfbouw schema...

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (33%)]

ik kan niet echt een schema vinden voor een PIC of iets

Een lichtgevoelig elementje (LDR, fotodiode) op het raam plakken lijkt me toch echt het simpelst.

Maar dan schakel ik niet me met de straat verlichting wat mij wel veel leuker lijkt.

Een lichtgevoelig elementje (LDR, fotodiode) op het raam plakken lijkt me toch echt het simpelst.

Kan wel maar dan weet je nog steeds niet de officiele dag/nacht stroom schakelmomenten.

Groeten, Bram

Het is nog maar de vraag of je die pulsen nog wel krijgt. De elektriciteitsmaatschappijen vragen de hoofdprijs voor het versturen van die codes, en veel gemeenten willen dat niet meer betalen.
Zodoende zie je steeds vaker dat ze de straatverlichting en een heleboel andere dingen met SMS'jes schakelen.

Ik heb hier een tf-relais liggen en deze werkt door min hele huis, de pulsen worden niet gefilterd door mijn KWH.

het ding bestaat uit een condensator en een magneetspoel in serie.
De magneetspoel trekt aan als er een puls word verzonden.
De eerste puls start een telwerkje.
De volgende puls bepaald de functie.
Je hebt 48 schakelpulsen 24x in en 24xuit.
de tijd tussen startpuls en schakelpuls bepaald welke schakelaar geschakeld word elke hele seconde is inschakelen een 1/2 seconde later is uitschakelen.
het telwerkeje bestaat uit een wieltje met een nok en een dal achter elkaar(1/2,1 seconde)
de nok zet een schakelaar in de aan positie als er dan ook een puls is op het lichtnet word het relais in geschakeld.
een dal zet een schakelaar op de utipositie volgt er tegelijk met een dal een puls op het lichtnet dan word het relais weer uitgezet.
Het wieltje is verdraaibaar zodat je kan instellen welke puls voor in of uitschakelen kan zorgen.

Zou je hier een foto van willen posten ?

Zoiets zou toch na te maken moeten zijn met een microcontrollertje.

Wie heeft er een goede manier om de 'puls' te detecteren ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (15%)]

jammer maar bedankt voor de steun

@Headhunter: weet je misschien ook waar de 'puls' uit bestaat?
Is het een 492 Hz burst die 1 sec duurt ?

een puls is iets van ca 10mS de totale transmissie vanaf de startpuls duurt 24 seconden.

Foto-tje zal ik vanavond of morgen even posten.

Dan moet er toch wel een 'decoder' te maken zijn met een microcontroller :)

Vast, de condensator en de spoel vormen waarschijnlijk een afgestemde kring zodat die spoel een contactje kan aantrekken.
het moet niet echt moeilijk zijn.
Ik maak een paar foto's en bij vragen zal ik eens proberen wat uit te zoeken.

Heb je meer gegevens over deze condensator en de spoel ?

Bij de eerste foto: rechts onder zie ik het getal 47, is dat een elco ?

Zit de condensator + spoel (in serie) rechtstreeks met het net verbonden ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (35%)]

Nee dat getal staat op de motor van het telwerkje.

Ja spoel en condensator staan in serie.Condensator is 0,4uF 5%.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op (11%)]

2 optie`s

1. Het goedkoopste is om gewoon een kabel naar de eerste lantarenpaal te graven en op die kabel de buitenverlichting aansluiten:P

2. Een toonfreqent ontvanger kopen en die via een digitale ingang aansluiten op het domotica

Hoe zal de puls op de netspanning geplaast worden ?

Zal deze freq. gewoon op de 50 hz sinus geseponeerd worden ?

Als dat zo is, dan verwacht ik dat deze freq. alleen op de Fase aanwezig is, en er onstaat dan een afwijkende spanning/freq. tussen de fase en de nul.

Op 18 april 2009 19:38:47 schreef meije:
2 optie`s

1. Het goedkoopste is om gewoon een kabel naar de eerste lantarenpaal te graven en op die kabel de buitenverlichting aansluiten:P

Wacht dat je van een LDR ergens ophangen achter een raam?